Vušović, Magdalena-Mia

Link to this page

Authority KeyName Variants
c636e31b-f0b8-4f31-b5d3-5a450053750b
  • Vušović, Magdalena-Mia (2)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Procena senzorne modulacije

Jovović, Kristina; Vušović, Magdalena-Mia; Perović, Jasna; Bašić, Aleksandra

(Društvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Jovović, Kristina
AU  - Vušović, Magdalena-Mia
AU  - Perović, Jasna
AU  - Bašić, Aleksandra
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5063
AB  - Poremećaj senzorne modulacije odnosi se na poteškoće u regulisanju odgovora na senzorni unos tako da oni nisu prilagođeni situaciji u kojoj se pojedinac nalazi. Teškoće u senzornoj modulaciji mogu da obuhvataju jedan ili više senzornih sistema i ispoljavaju se u tri podtipa: prekomerna čulna osetljivost, nedovoljna čulna osetljivost i čulno traženje. Poremećaj senzorne modulacije prisutan je kako u opštoj, tako i u populaciji osoba sa teškoćama u razvoju. Prema rezultatima brojnih istraživanja, učestalost ovog poremećaja najveća je u populaciji osoba sa autizmom i ADHD-om. U literaturi su opisani različiti instrumenti namenjeni proceni senzorne obrade i modulacije, pomoću kojih se mogu otkriti deficitarne oblasti, ali i utvrditi tipovi senzornog reagovanja ispitanika različitih uzrasnih grupa na određeni stimulus.
Primarni cilj ovog rada jeste da, kroz pregled relevantne literature, opiše instrumente koji se koriste za procenu senzorne modulacije i ukaže na njihov značaj u tretmanu osoba sa teškoćama u ovoj oblasti. Sekundarni cilj odnosi se na isticanje najznačajnijih karakteristika senzorne modulacije kod osoba sa autizmom  i ADHD-om i teškoća koje se ispoljavaju u ovom domenu. Uvid u dostupnu literaturu izvršen je pretraživanjem elektronskih baza podataka dostupnih preko Google Scholar-a.
Značaj instrumenata za procenu senzorne modulacije ogleda se u pravovremenom otkrivanju potencijalnih teškoća u ovoj oblasti, kao i pružanju objektivne slike o senzornom funkcionisanju osobe, razumevanju njenih specifičnih potreba i načina reagovanja u različitim kontekstima. Takođe je neophodno ukazati na činjenicu da je veliki broj instrumenata za procenu senzorne modulacije konstruisano u inostranim zemljama, te se kao potencijalni problemi prilikom standardizacije istih izdvajaju nemogućnost ili teškoće prevođenja pojedinih ajtema na maternji jezik.
PB  - Društvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Procena senzorne modulacije
EP  - 192
SP  - 192
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063
ER  - 
@conference{
author = "Jovović, Kristina and Vušović, Magdalena-Mia and Perović, Jasna and Bašić, Aleksandra",
year = "2023",
abstract = "Poremećaj senzorne modulacije odnosi se na poteškoće u regulisanju odgovora na senzorni unos tako da oni nisu prilagođeni situaciji u kojoj se pojedinac nalazi. Teškoće u senzornoj modulaciji mogu da obuhvataju jedan ili više senzornih sistema i ispoljavaju se u tri podtipa: prekomerna čulna osetljivost, nedovoljna čulna osetljivost i čulno traženje. Poremećaj senzorne modulacije prisutan je kako u opštoj, tako i u populaciji osoba sa teškoćama u razvoju. Prema rezultatima brojnih istraživanja, učestalost ovog poremećaja najveća je u populaciji osoba sa autizmom i ADHD-om. U literaturi su opisani različiti instrumenti namenjeni proceni senzorne obrade i modulacije, pomoću kojih se mogu otkriti deficitarne oblasti, ali i utvrditi tipovi senzornog reagovanja ispitanika različitih uzrasnih grupa na određeni stimulus.
Primarni cilj ovog rada jeste da, kroz pregled relevantne literature, opiše instrumente koji se koriste za procenu senzorne modulacije i ukaže na njihov značaj u tretmanu osoba sa teškoćama u ovoj oblasti. Sekundarni cilj odnosi se na isticanje najznačajnijih karakteristika senzorne modulacije kod osoba sa autizmom  i ADHD-om i teškoća koje se ispoljavaju u ovom domenu. Uvid u dostupnu literaturu izvršen je pretraživanjem elektronskih baza podataka dostupnih preko Google Scholar-a.
Značaj instrumenata za procenu senzorne modulacije ogleda se u pravovremenom otkrivanju potencijalnih teškoća u ovoj oblasti, kao i pružanju objektivne slike o senzornom funkcionisanju osobe, razumevanju njenih specifičnih potreba i načina reagovanja u različitim kontekstima. Takođe je neophodno ukazati na činjenicu da je veliki broj instrumenata za procenu senzorne modulacije konstruisano u inostranim zemljama, te se kao potencijalni problemi prilikom standardizacije istih izdvajaju nemogućnost ili teškoće prevođenja pojedinih ajtema na maternji jezik.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Procena senzorne modulacije",
pages = "192-192",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063"
}
Jovović, K., Vušović, M., Perović, J.,& Bašić, A.. (2023). Procena senzorne modulacije. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
Društvo defektologa Srbije., 192-192.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063
Jovović K, Vušović M, Perović J, Bašić A. Procena senzorne modulacije. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:192-192.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063 .
Jovović, Kristina, Vušović, Magdalena-Mia, Perović, Jasna, Bašić, Aleksandra, "Procena senzorne modulacije" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):192-192,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063 .

Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću

Vušović, Magdalena-Mia

(2022)

TY  - THES
AU  - Vušović, Magdalena-Mia
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5206
AB  - Могућност остваривања романтичних веза и испољавање сексуалности представљају значајне аспекте квалитета живота особа са интелектуалном ометеношћу. Прихватање сопствене сексуалности као и уживање у њој могући су ако се испуне одређени услови као што су: информисаност, искуство у интерперсоналним односима, вршење избора, давање сагласности, развој позитивног самопоштовања и правна заштита у случају злостављања. Циљ рада је да се на основу прегледа литературе издвоје и анализирају детерминанте остваривања права на испољавање сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу. На основу резултата истраживања обухваћених овим прегледним радом може се закључити да постоје негативни ставови и дискриминација који онемогућавају равноправан живот особа са интелектуалном ометеношћу у заједници. Пружање релевантних информације о специфичностима у области сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу и саветовање су неопходни  за  све оне које учествују у сексуалној едукацији ових особа.
AB  - The possibility of realization of romantic relationships and the expression of sexuality represent important aspects of the quality of life of people with intellectual disabilities. Acceptance of one's own sexuality, as well as enjoying it, is possible if certain conditions are met, such as: being informed, experience in interpersonal relationships, making choices, giving consent, development of positive self-respect, and legal protection in case of abuse. The aim of the paper is to extract and analyze, based on the review of the literature, the determinants of exercising the right to express sexuality of persons with intellectual disabilities. Based on the research results included in this review, it can be concluded that there are negative attitudes and discrimination that prevent the equal life of people with intellectual disabilities in the community. Provision of relevant information on the specifics in the field of sexuality of persons with intellectual disabilities and counseling are necessary for all those who participate in the sexual education of these persons.
T1  - Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću
EP  - 41
SP  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Vušović, Magdalena-Mia",
year = "2022",
abstract = "Могућност остваривања романтичних веза и испољавање сексуалности представљају значајне аспекте квалитета живота особа са интелектуалном ометеношћу. Прихватање сопствене сексуалности као и уживање у њој могући су ако се испуне одређени услови као што су: информисаност, искуство у интерперсоналним односима, вршење избора, давање сагласности, развој позитивног самопоштовања и правна заштита у случају злостављања. Циљ рада је да се на основу прегледа литературе издвоје и анализирају детерминанте остваривања права на испољавање сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу. На основу резултата истраживања обухваћених овим прегледним радом може се закључити да постоје негативни ставови и дискриминација који онемогућавају равноправан живот особа са интелектуалном ометеношћу у заједници. Пружање релевантних информације о специфичностима у области сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу и саветовање су неопходни  за  све оне које учествују у сексуалној едукацији ових особа., The possibility of realization of romantic relationships and the expression of sexuality represent important aspects of the quality of life of people with intellectual disabilities. Acceptance of one's own sexuality, as well as enjoying it, is possible if certain conditions are met, such as: being informed, experience in interpersonal relationships, making choices, giving consent, development of positive self-respect, and legal protection in case of abuse. The aim of the paper is to extract and analyze, based on the review of the literature, the determinants of exercising the right to express sexuality of persons with intellectual disabilities. Based on the research results included in this review, it can be concluded that there are negative attitudes and discrimination that prevent the equal life of people with intellectual disabilities in the community. Provision of relevant information on the specifics in the field of sexuality of persons with intellectual disabilities and counseling are necessary for all those who participate in the sexual education of these persons.",
title = "Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću",
pages = "41-3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206"
}
Vušović, M.. (2022). Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću. , 3-41.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206
Vušović M. Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću. 2022;:3-41.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206 .
Vušović, Magdalena-Mia, "Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću" (2022):3-41,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206 .