@article{
author = "Davidović, Maja and Otašević, Jadranka and Dobrota-Davidović, Nada and Petronić, Ivana and Davidović, Dragomir and Jerkić, Lana",
year = "2019",
abstract = "Introduction/Objective the development of speech is the result of interaction of different systems of the cortex, which gradually acquires the ability of phonological presentation and motor control, in the presence of a series of physical and physiological changes in the morphology of the articulation system. The objective of the study was to examine the impact of laterality and cortical responses on the development of speech in children. Methods Research is a quasi-experimental design with two groups. The sample covered 60 children from Belgrade, of both sexes, ages 5.5-7 years, divided into two groups, experimental (30) and control (30). We used the following instruments: test for assessing laterality and ascertaining evoked potentials. Results on the visual lateralization subtest there was a statistically significant difference (χ² = 7.56, p lt 0.05) between the observed groups. The visual evoked potentials on all measured parameters gave a statistically significant difference between the groups: waveform cortical responses-left (χ² = 30.00, df = 1, p lt 0.05); cortical responses-right (χ² = 6.667, df = 1 , p lt 0.05); waveform amplitude-left (χ² = 13.469, df = 1, p lt 0.05); amplitude-right (χ² = 40.00, df = 1, p lt 0.05), somatosensory potentials (χ² = 18.261, df = 1, p lt 0.05); waveform amplitude (χ² = 12.000, df = 1, p lt 0.05); waveform latency (χ² = 5.455, df = 1, p lt 0.05). Conclusion Visual laterality, as well as visual and somatosensory cortical responses to stimuli is better in children without the present articulation disorder, which could be used for timely prevention planning., Uvod/Cilj Razvoj govora od rođenja do odraslog doba je rezultat interakcije različitih sistema kore velikog mozga, pomoću kojih se postepeno stiču sposobnosti fonološke prezentacije i motorne kontrole, uz prisustvo niza fizičkih i fizioloških promena u morfologiji artikulacionog sistema. Cilj istraživanja je bio ispitati uticaj lateralizovanosti i kortikalnih odgovora na razvoj govora kod dece. Metode Istraživanje je kvazieksperimentalni dizajn sa dve grupe. Uzrokom je obuhvaćeno 60 dece (30 u eksperimentalnoj i 30 u kontrolnoj grupi) iz Beograda, oba pola, uzrasta od pet i po do sedam godina. Od instrumenata smo koristili test za procenu lateralizovanosti i nalaz evociranih potencijala. Rezultati Na suptestu vizuelna lateralizovanost postoji statistički značajna razlika (χ² = 7,56, p lt 0,05) između posmatranih grupa. Vizuelni evocirani potencijali na svim merenim parametrima su dali statistički značajnu razliku između eksperimentalne i kontrolne grupe kortikalni odgovori - levo (χ² = 30,00, df = 1, p lt 0,05); kortikalni odgovori - desno (χ² = 6,667, df = 1, p lt 0,05); amplituda - levo (χ² = 13,469, df = 1, p lt 0,05); amplituda - desno (χ² = 40,00, df = 1, p lt 0,05). Somatosenzorni potencijali su dali statistički značajnu razliku kod kortikalnih odgovora - levo (χ² = 18,261, df = 1, p lt 0,05), amplitude (χ² = 12,000, df = 1, p lt 0,05), latencija (χ² = 5,455, df = 1, p lt 0,05). Zaključak Vizuelna lateralizovanost, kao i vizuelni i somatosenzorni kortikalni odgovori na stimuluse su bolji kod dece bez prisutnog poremećaja artikulacije, što bi se moglo iskoristiti za blagovremeno planiranje prevencije.",
publisher = "Srpsko lekarsko društvo, Beograd",
journal = "Srpski arhiv za celokupno lekarstvo",
title = "The influence of the dynamics and the level of maturity of the cortical functions as a prerequisite for the development of speech in children, Uticaj dinamike i nivoa zrelosti kortikalnih funkcija kao preduslov za razvoj govora kod dece",
pages = "204-199",
number = "3-4",
volume = "147",
doi = "10.2298/SARH180510046D"
}