Mijatović, Svetlana

Link to this page

Authority KeyName Variants
66d30dc2-796b-41d4-99f5-98b7f44f3420
  • Mijatović, Svetlana (5)
  • Drobac, Ana (2)
  • Mijatović, Svetlana G. (1)
Projects

Author's Bibliography

Senzorno procesuiranje i socijalne veštine kod gluve i nagluve dece

Drobac, Ana

(2022)

TY  - THES
AU  - Drobac, Ana
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5014
AB  - Увод. Сензорно процесуирање представља неуролошки процес који укључује перцепцију, организацију и реакцију на сензорни стимулус. То је свеобухватни процес који се односи на начин на који централни и периферни нервни систем управљају сензорним информацијама које долазе из наших седам периферних сензорних система. Информације које добијамо из наших чула треба да нам дају прецизну слику о свету. Када је у питању поремећај сензорног процесуирања, долази до неадекватне интеграције и организације сензорних стимулуса која пристижу до мозга. Такав поремеђај може стварати додатне тешкоће у свакодневним изазовима и социјалној партиципацији. Основно, бихевиорално, обележје овог поремећаја јесу атипични одговори на неутралне свакодневне стимулусе.
Циљ. Општи циљ истраживања јесте утврдити да ли дисфункција сензорног процесуирања утиче на социјалне вештине и понашање глуве и наглуве деце. Такође, циљ истраживања био је утврдити да ли социо-демографске варијабле имају утицаја на социјалне вештине глуве и наглуве деце.
Метод. Истраживање је спроведено у току 2020. године у онлајн форми, у групи родитеља деце са оштећењем слуха. Укупно 30 родитеља попунило је упитник, а истраживање је спроведено анонимно и на добровољној бази. Упитник који је коришћен у овом
истраживању је Сензорни профил.
Резултати. Дисфункција сензорног процесуирања може да утиче на социјалне вештине глуве и наглуве деце, с обзиром да је у три од шест домена утвђена повезаност. Социо- демографске варијабле, као што су пол, узраст, тип амплификације, степен оштећења слуха и присутство вишеструке ометености, нису се показали као фактори као утичу на социјалне вештине.
Закључак. Код деце која имају дисфункцију сензорног процесуирања и сам развој социјалних вештина може бити угрожен. Потенцијално могу да се јаве проблеми у учењу и прикладном понашању. Терапија сензорне интеграције требало би да буде природна и организована кроз игру која има терапијску сврху.
AB  - Introduction. Sensory processing is a neurological process which includes the perception, organization and a response to a sensory stimulus. It is a comprehensive process that refers to the way the central and peripheral nervous systems manage sensory information coming from our seven peripheral sensory systems. The information we receive from our senses should give us a precise sense of the world.  Inadequate integration and organization of sensory stimuli reaching the brain lead to sensory processing disorders. Such a disorder can create additional difficulties in everyday challenges and social participation. The basic, behavioral, feature of this disorder is atypical responses to neutral everyday stimuli.
Goal. The overall goal of the research is to determine whether sensory processing dysfunction affects the social skills and behavior of deaf and hard of hearing children. Also, the aim of the research was to determine whether socio-demographic variables have an impact on the social skills of deaf and hard of hearing children.
Method. The research was conducted during 2020 in an online form in a group of parents of children with hearing impairment. A total of 30 parents completed the questionnaire. The survey was conducted anonymously and on a voluntary basis. The questionnaire used in this study is the
Sensory Profile.
Results. Sensory processing dysfunction can affect the social skills of deaf and hard of hearing children, since a connection has been established in three of the six domains. Socio-demographic variables, such as gender, age, type of amplification, degree of hearing impairment and the presence of multiple disabilities, have not been shown to affect social skills.
Conclusion. In children who have dysfunction of sensory processing, the development of social skills can be endangered. Learning and appropriate behavior problems can potentially occur.
Sensory integration therapy should be natural and organized through play that has a therapeutic purpose.
T1  - Senzorno procesuiranje i socijalne veštine kod gluve i nagluve dece
EP  - 101
SP  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5014
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Drobac, Ana",
year = "2022",
abstract = "Увод. Сензорно процесуирање представља неуролошки процес који укључује перцепцију, организацију и реакцију на сензорни стимулус. То је свеобухватни процес који се односи на начин на који централни и периферни нервни систем управљају сензорним информацијама које долазе из наших седам периферних сензорних система. Информације које добијамо из наших чула треба да нам дају прецизну слику о свету. Када је у питању поремећај сензорног процесуирања, долази до неадекватне интеграције и организације сензорних стимулуса која пристижу до мозга. Такав поремеђај може стварати додатне тешкоће у свакодневним изазовима и социјалној партиципацији. Основно, бихевиорално, обележје овог поремећаја јесу атипични одговори на неутралне свакодневне стимулусе.
Циљ. Општи циљ истраживања јесте утврдити да ли дисфункција сензорног процесуирања утиче на социјалне вештине и понашање глуве и наглуве деце. Такође, циљ истраживања био је утврдити да ли социо-демографске варијабле имају утицаја на социјалне вештине глуве и наглуве деце.
Метод. Истраживање је спроведено у току 2020. године у онлајн форми, у групи родитеља деце са оштећењем слуха. Укупно 30 родитеља попунило је упитник, а истраживање је спроведено анонимно и на добровољној бази. Упитник који је коришћен у овом
истраживању је Сензорни профил.
Резултати. Дисфункција сензорног процесуирања може да утиче на социјалне вештине глуве и наглуве деце, с обзиром да је у три од шест домена утвђена повезаност. Социо- демографске варијабле, као што су пол, узраст, тип амплификације, степен оштећења слуха и присутство вишеструке ометености, нису се показали као фактори као утичу на социјалне вештине.
Закључак. Код деце која имају дисфункцију сензорног процесуирања и сам развој социјалних вештина може бити угрожен. Потенцијално могу да се јаве проблеми у учењу и прикладном понашању. Терапија сензорне интеграције требало би да буде природна и организована кроз игру која има терапијску сврху., Introduction. Sensory processing is a neurological process which includes the perception, organization and a response to a sensory stimulus. It is a comprehensive process that refers to the way the central and peripheral nervous systems manage sensory information coming from our seven peripheral sensory systems. The information we receive from our senses should give us a precise sense of the world.  Inadequate integration and organization of sensory stimuli reaching the brain lead to sensory processing disorders. Such a disorder can create additional difficulties in everyday challenges and social participation. The basic, behavioral, feature of this disorder is atypical responses to neutral everyday stimuli.
Goal. The overall goal of the research is to determine whether sensory processing dysfunction affects the social skills and behavior of deaf and hard of hearing children. Also, the aim of the research was to determine whether socio-demographic variables have an impact on the social skills of deaf and hard of hearing children.
Method. The research was conducted during 2020 in an online form in a group of parents of children with hearing impairment. A total of 30 parents completed the questionnaire. The survey was conducted anonymously and on a voluntary basis. The questionnaire used in this study is the
Sensory Profile.
Results. Sensory processing dysfunction can affect the social skills of deaf and hard of hearing children, since a connection has been established in three of the six domains. Socio-demographic variables, such as gender, age, type of amplification, degree of hearing impairment and the presence of multiple disabilities, have not been shown to affect social skills.
Conclusion. In children who have dysfunction of sensory processing, the development of social skills can be endangered. Learning and appropriate behavior problems can potentially occur.
Sensory integration therapy should be natural and organized through play that has a therapeutic purpose.",
title = "Senzorno procesuiranje i socijalne veštine kod gluve i nagluve dece",
pages = "101-3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5014"
}
Drobac, A.. (2022). Senzorno procesuiranje i socijalne veštine kod gluve i nagluve dece. , 3-101.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5014
Drobac A. Senzorno procesuiranje i socijalne veštine kod gluve i nagluve dece. 2022;:3-101.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5014 .
Drobac, Ana, "Senzorno procesuiranje i socijalne veštine kod gluve i nagluve dece" (2022):3-101,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5014 .

Academic resilience in deaf and hard of hearing students

Mijatović, Svetlana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)

TY  - CONF
AU  - Mijatović, Svetlana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3766
AB  - Uvod: Postizanje akademskog uspeha zavisi od raznih spoljašnjih i unutrašnjih faktora.
U spoljašnje faktore ubrajamo porodicu, školu i društvenu sredinu, dok u unutrašnje ubrajamo različite individualne faktore, zdravstveno stanje, motivaciju učenika i slično. Jedan od značajnih individualnih faktora je i „akademska rezilijentnost”, termin koji je novijeg datuma, ali je ipak sve prisutniji u inostranim studijama u kojima se analiziraju faktori koji utiču na školski uspeh. Akademska rezilijentnost se definiše kao sposobnost pojedinca da se suoči i uspešno izbori sa akademskim stresom, kao što su nazadovanje u školskom uspehu ili pritisak u školskom okruženju. Uopšteno, rezilijentnost je definisana kao sposobnost adaptacije pojedinca na stresne situacije uprkos otežanim ili negativnim okolnostima.
Cilj: Cilj istraživanja je bio da se utvrdi doprinos individualnih faktora (uzrast, pol, stepen oštećenja sluha, tip amplifikacije, način komunikacije i školski uspeh) gluvih i nagluvih učenika nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika srednje škole.
Metod: U istraživanju je korišćena akademska skala rezilijentnosti (The Acedemic Resilience Scale ARS-30). Istraživanjem je obuhvaćeno 45 gluvih i nagluvih učenika oba pola, očuvanih intelektualnih sposobnosti, uzrasta od 15 do 19 godina. Ispitivanje učenika je obavljeno individualno u učionici. Svakom učeniku su data precizna uputstva, u zavisnosti od dominatnog modela komunikacije, usmeno ili na znakovnom jeziku. Objašnjeno im je da se od njih očekuje da samostalno pročitaju svaku od tvrdnji i da zaokruže odgovor sa kojim se u najvećoj meri slažu, a ispitivač je bio tu da daje dodatna objašnjenja, ukoliko bude potrebno.
Rezultati: Rezultati istraživanja su pokazali da uzrast (F=3,24; df=4; p=0,022; η2=0,24), pol (t=-2,22; df=43; p=0,032) i stepen oštećenja sluha (F=3,91; df=4; p=0,018; η2=0,25) u značajnoj meri doprinose ostvarenom nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika, za razliku od tipa amplifikacije.
Zaključak: Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da razlike u nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika postoje u odnosu na uzrast, pol i stepen oštećenja sluha.
AB  - Introduction: Achieving academic success depends on various external and internal factors. External factors include family, school and social environment, while internal factors include various individual factors, health status, student motivation and the like. One of the important individual factors is “academic resilience”, a term that is more recent but is still increasingly present in foreign studies which analyze the factors that affect school success. Academic resilience is defined as the ability of an individual to face and successfully cope with stress, setbacks in school success or pressure in the school environment.
In general, resilience is defined as the ability of an individual to adapt to stressful situations despite difficult or negative circumstances.
Aim: The aim of the research was to determine the contribution of individual factors (age, gender, degree of hearing impairment, type of amplification, way of communication and school success) of deaf and hard of hearing students to the level of academic resilience of deaf and hard of hearing high school students.
Method: The Academic Resilience Scale ARS-30 was used in this research. The research included 45 deaf and hard of hearing students of both genders, with preserved intellectual abilities, aged 15 to 19. The students were examined individually in the classroom. Each student was given precise instructions, depending on the dominant model of communication, orally or in sign language. It was explained to them that they were expected to read each of the statements on their own and to circle the answer with which they most agreed, and the examiner was there to give additional explanations, if necessary.
Results: The results showed that age (F=3.24; df=4; p=.022; η2=.24), gender (t=-2.22; df=43; p=.032) and the degree of hearing impairment (F=3.91; df=4; p=.018; η2=.25) significantly contributed to the achieved level of academic resilience of deaf and hard of hearing students, in contrast to the type of amplification. 
Conclusion: Based on the obtained results, we can conclude that differences in the level of academic resilience of deaf and hard of hearing students exist in relation to age, gender and the degree of hearing impairment.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
T1  - Academic resilience in deaf and hard of hearing students
T1  - Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika
EP  - 125
SP  - 117
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3766
ER  - 
@conference{
author = "Mijatović, Svetlana",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Postizanje akademskog uspeha zavisi od raznih spoljašnjih i unutrašnjih faktora.
U spoljašnje faktore ubrajamo porodicu, školu i društvenu sredinu, dok u unutrašnje ubrajamo različite individualne faktore, zdravstveno stanje, motivaciju učenika i slično. Jedan od značajnih individualnih faktora je i „akademska rezilijentnost”, termin koji je novijeg datuma, ali je ipak sve prisutniji u inostranim studijama u kojima se analiziraju faktori koji utiču na školski uspeh. Akademska rezilijentnost se definiše kao sposobnost pojedinca da se suoči i uspešno izbori sa akademskim stresom, kao što su nazadovanje u školskom uspehu ili pritisak u školskom okruženju. Uopšteno, rezilijentnost je definisana kao sposobnost adaptacije pojedinca na stresne situacije uprkos otežanim ili negativnim okolnostima.
Cilj: Cilj istraživanja je bio da se utvrdi doprinos individualnih faktora (uzrast, pol, stepen oštećenja sluha, tip amplifikacije, način komunikacije i školski uspeh) gluvih i nagluvih učenika nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika srednje škole.
Metod: U istraživanju je korišćena akademska skala rezilijentnosti (The Acedemic Resilience Scale ARS-30). Istraživanjem je obuhvaćeno 45 gluvih i nagluvih učenika oba pola, očuvanih intelektualnih sposobnosti, uzrasta od 15 do 19 godina. Ispitivanje učenika je obavljeno individualno u učionici. Svakom učeniku su data precizna uputstva, u zavisnosti od dominatnog modela komunikacije, usmeno ili na znakovnom jeziku. Objašnjeno im je da se od njih očekuje da samostalno pročitaju svaku od tvrdnji i da zaokruže odgovor sa kojim se u najvećoj meri slažu, a ispitivač je bio tu da daje dodatna objašnjenja, ukoliko bude potrebno.
Rezultati: Rezultati istraživanja su pokazali da uzrast (F=3,24; df=4; p=0,022; η2=0,24), pol (t=-2,22; df=43; p=0,032) i stepen oštećenja sluha (F=3,91; df=4; p=0,018; η2=0,25) u značajnoj meri doprinose ostvarenom nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika, za razliku od tipa amplifikacije.
Zaključak: Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da razlike u nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika postoje u odnosu na uzrast, pol i stepen oštećenja sluha., Introduction: Achieving academic success depends on various external and internal factors. External factors include family, school and social environment, while internal factors include various individual factors, health status, student motivation and the like. One of the important individual factors is “academic resilience”, a term that is more recent but is still increasingly present in foreign studies which analyze the factors that affect school success. Academic resilience is defined as the ability of an individual to face and successfully cope with stress, setbacks in school success or pressure in the school environment.
In general, resilience is defined as the ability of an individual to adapt to stressful situations despite difficult or negative circumstances.
Aim: The aim of the research was to determine the contribution of individual factors (age, gender, degree of hearing impairment, type of amplification, way of communication and school success) of deaf and hard of hearing students to the level of academic resilience of deaf and hard of hearing high school students.
Method: The Academic Resilience Scale ARS-30 was used in this research. The research included 45 deaf and hard of hearing students of both genders, with preserved intellectual abilities, aged 15 to 19. The students were examined individually in the classroom. Each student was given precise instructions, depending on the dominant model of communication, orally or in sign language. It was explained to them that they were expected to read each of the statements on their own and to circle the answer with which they most agreed, and the examiner was there to give additional explanations, if necessary.
Results: The results showed that age (F=3.24; df=4; p=.022; η2=.24), gender (t=-2.22; df=43; p=.032) and the degree of hearing impairment (F=3.91; df=4; p=.018; η2=.25) significantly contributed to the achieved level of academic resilience of deaf and hard of hearing students, in contrast to the type of amplification. 
Conclusion: Based on the obtained results, we can conclude that differences in the level of academic resilience of deaf and hard of hearing students exist in relation to age, gender and the degree of hearing impairment.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.",
title = "Academic resilience in deaf and hard of hearing students, Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika",
pages = "125-117",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3766"
}
Mijatović, S.. (2021). Academic resilience in deaf and hard of hearing students. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 117-125.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3766
Mijatović S. Academic resilience in deaf and hard of hearing students. in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021.. 2021;:117-125.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3766 .
Mijatović, Svetlana, "Academic resilience in deaf and hard of hearing students" in Zbornik radova - 11. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 29–30.10.2021. (2021):117-125,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3766 .

Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika

Mijatović, Svetlana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)

TY  - CONF
AU  - Mijatović, Svetlana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3613
AB  - Uvod: Postizanje akademskog uspeha zavisi od raznih spoljašnjih i 
unutrašnjih faktora. U spoljašnje faktore ubrajamo porodicu, školu i 
društvenu sredinu, dok u unutrašnje ubrajamo različite individualne 
faktore, zdravstveno stanje, motivaciju učenika i slično. Jedan od 
značajnih individualnih faktora je i „akademska rezilijentnost”, termin koji 
je novijeg datuma, ali je ipak sve prisutniji u inostranim studijama u kojima 
se analiziraju faktori koji utiču na školski uspeh. Akademska rezilijentnost 
se definiše kao sposobnost pojedinca da se suoči i uspešno izbori sa 
akademskim stresom, kao što su nazadovanje u školskom uspehu ili 
pritisak u školskom okruženju. Uopšteno, rezilijentnost je definisana kao 
sposobnost adaptacije pojedinca na stresne situacije uprkos otežanim ili 
negativnim okolnostima.
Cilj: Cilj istraživanja je bio da se utvrdi doprinos individualnih faktora 
(uzrast, pol, stepen oštećenja sluha, tip amplifikacije, način komunikacije 
i školski uspeh) gluvih i nagluvih učenika nivou akademske rezilijentnosti 
gluvih i nagluvih učenika srednje škole.
Metod: U istraživanju je korišćena akademska skala rezilijentnosti (The 
Acedemic Resilience Scale ARS-30). Istraživanjem je obuhvaćeno 45 
gluvih i nagluvih učenika oba pola, očuvanih intelektualnih sposobnosti, 
uzrasta od 15 do 19 godina. Ispitivanje učenika je obavljeno individualno 
u učionici. Svakom učeniku su data precizna uputstva, u zavisnosti od 
dominatnog modela komunikacije, usmeno ili na znakovnom jeziku. 
Objašnjeno im je da se od njih očekuje da samostalno pročitaju svaku od 
tvrdnji i da zaokruže odgovor sa kojim se u najvećoj meri slažu, a ispitivač 
je bio tu da daje dodatna objašnjenja, ukoliko bude potrebno.
Rezultati: Rezultati istraživanja su pokazali da uzrast (F=3,24; df=4; 
p=0,022; η2
=0,24), pol (t=-2,219; df=43; p=0,032) i stepen oštećenja sluha 
(F=3,91; df=4; p=0,018; η2
=0,25) u značajnoj meri doprinose ostvarenom 
nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika, za razliku od 
tipa amplifikacije.
Zaključak: Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da razlike 
u nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika postoje u 
odnosu na uzrast, pol i stepen oštećenja sluha.
AB  - and internal factors. External factors include family, school and social 
environment, while internal factors include various individual factors, 
health status, student motivation and the like. One of the important 
individual factors is “academic resilience”, a term that is more recent but 
is still increasingly present in foreign studies which analyze the factors 
that affect school success. Academic resilience is defined as the ability of 
an individual to face and successfully cope with stress, setbacks in school 
success or pressure in the school environment. In general, resilience 
is defined as the ability of an individual to adapt to stressful situations 
despite difficult or negative circumstances.
Aim: The aim of the research was to determine the contribution of 
individual factors (age, gender, degree of hearing impairment, type of 
amplification, way of communication and school success) of deaf and 
hard of hearing students to the level of academic resilience of deaf and 
hard of hearing high school students.
Method: The Academic Resilience Scale ARS-30 was used in this 
research. The research included 45 deaf and hard of hearing students 
of both genders, with preserved intellectual abilities, aged 15 to 19. The 
students were examined individually in the classroom. Each student 
was given precise instructions, depending on the dominant model of 
communication, orally or in sign language. It was explained to them that 
they were expected to read each of the statements on their own and to 
circle the answer with which they most agreed, and the examiner was 
there to give additional explanations, if necessary.
Results: The results showed that age (F=3.24; df=4; p=.022; η2
=.24), gender 
(t=-2.219; df=43; p=.032) and the degree of hearing impairment (F=3.91; 
df=4; p=.018; η2
=.25) significantly contributed to the achieved level of 
academic resilience of deaf and hard of hearing students, in contrast to 
the type of amplification.
Conclusion: Based on the obtained results, we can conclude that 
differences in the level of academic resilience of deaf and hard of hearing 
students exist in relation to age, gender and the degree of hearing 
impairment.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
T1  - Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika
T1  - Academic resilience in deaf and hard of haring students
EP  - 56
SP  - 55
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613
ER  - 
@conference{
author = "Mijatović, Svetlana",
year = "2021",
abstract = "Uvod: Postizanje akademskog uspeha zavisi od raznih spoljašnjih i 
unutrašnjih faktora. U spoljašnje faktore ubrajamo porodicu, školu i 
društvenu sredinu, dok u unutrašnje ubrajamo različite individualne 
faktore, zdravstveno stanje, motivaciju učenika i slično. Jedan od 
značajnih individualnih faktora je i „akademska rezilijentnost”, termin koji 
je novijeg datuma, ali je ipak sve prisutniji u inostranim studijama u kojima 
se analiziraju faktori koji utiču na školski uspeh. Akademska rezilijentnost 
se definiše kao sposobnost pojedinca da se suoči i uspešno izbori sa 
akademskim stresom, kao što su nazadovanje u školskom uspehu ili 
pritisak u školskom okruženju. Uopšteno, rezilijentnost je definisana kao 
sposobnost adaptacije pojedinca na stresne situacije uprkos otežanim ili 
negativnim okolnostima.
Cilj: Cilj istraživanja je bio da se utvrdi doprinos individualnih faktora 
(uzrast, pol, stepen oštećenja sluha, tip amplifikacije, način komunikacije 
i školski uspeh) gluvih i nagluvih učenika nivou akademske rezilijentnosti 
gluvih i nagluvih učenika srednje škole.
Metod: U istraživanju je korišćena akademska skala rezilijentnosti (The 
Acedemic Resilience Scale ARS-30). Istraživanjem je obuhvaćeno 45 
gluvih i nagluvih učenika oba pola, očuvanih intelektualnih sposobnosti, 
uzrasta od 15 do 19 godina. Ispitivanje učenika je obavljeno individualno 
u učionici. Svakom učeniku su data precizna uputstva, u zavisnosti od 
dominatnog modela komunikacije, usmeno ili na znakovnom jeziku. 
Objašnjeno im je da se od njih očekuje da samostalno pročitaju svaku od 
tvrdnji i da zaokruže odgovor sa kojim se u najvećoj meri slažu, a ispitivač 
je bio tu da daje dodatna objašnjenja, ukoliko bude potrebno.
Rezultati: Rezultati istraživanja su pokazali da uzrast (F=3,24; df=4; 
p=0,022; η2
=0,24), pol (t=-2,219; df=43; p=0,032) i stepen oštećenja sluha 
(F=3,91; df=4; p=0,018; η2
=0,25) u značajnoj meri doprinose ostvarenom 
nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika, za razliku od 
tipa amplifikacije.
Zaključak: Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da razlike 
u nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika postoje u 
odnosu na uzrast, pol i stepen oštećenja sluha., and internal factors. External factors include family, school and social 
environment, while internal factors include various individual factors, 
health status, student motivation and the like. One of the important 
individual factors is “academic resilience”, a term that is more recent but 
is still increasingly present in foreign studies which analyze the factors 
that affect school success. Academic resilience is defined as the ability of 
an individual to face and successfully cope with stress, setbacks in school 
success or pressure in the school environment. In general, resilience 
is defined as the ability of an individual to adapt to stressful situations 
despite difficult or negative circumstances.
Aim: The aim of the research was to determine the contribution of 
individual factors (age, gender, degree of hearing impairment, type of 
amplification, way of communication and school success) of deaf and 
hard of hearing students to the level of academic resilience of deaf and 
hard of hearing high school students.
Method: The Academic Resilience Scale ARS-30 was used in this 
research. The research included 45 deaf and hard of hearing students 
of both genders, with preserved intellectual abilities, aged 15 to 19. The 
students were examined individually in the classroom. Each student 
was given precise instructions, depending on the dominant model of 
communication, orally or in sign language. It was explained to them that 
they were expected to read each of the statements on their own and to 
circle the answer with which they most agreed, and the examiner was 
there to give additional explanations, if necessary.
Results: The results showed that age (F=3.24; df=4; p=.022; η2
=.24), gender 
(t=-2.219; df=43; p=.032) and the degree of hearing impairment (F=3.91; 
df=4; p=.018; η2
=.25) significantly contributed to the achieved level of 
academic resilience of deaf and hard of hearing students, in contrast to 
the type of amplification.
Conclusion: Based on the obtained results, we can conclude that 
differences in the level of academic resilience of deaf and hard of hearing 
students exist in relation to age, gender and the degree of hearing 
impairment.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine",
title = "Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika, Academic resilience in deaf and hard of haring students",
pages = "56-55",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613"
}
Mijatović, S.. (2021). Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 55-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613
Mijatović S. Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine. 2021;:55-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613 .
Mijatović, Svetlana, "Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika" in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine (2021):55-56,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613 .

The comparison of resiliency levels of deaf and hard of hearing adolescents and their typically developing peers

Radovanović, Vesna; Radić-Šestić, Marina; Drobac, Ana; Mijatović, Svetlana

(University of Belgrade – Faculty of special education and rehabilitation, 2020)

TY  - CONF
AU  - Radovanović, Vesna
AU  - Radić-Šestić, Marina
AU  - Drobac, Ana
AU  - Mijatović, Svetlana
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3249
AB  - Deaf and hard of hearing children lag in communication skills, which may consequently result in a lower level of resilience. Determining resiliency levels in deaf and hard of hearing adolescents in comparison to the typical development of their peers is for this reason set as the objective of this research. The sample included 60 sixth, seventh and eighth grade primary school pupils, aged 12 to 14. The subjects were divided into two groups: Group A (30 deaf and hard of hearing subjects) and Group B (30 subjects with typical development). The Resiliency Scale for Children & Adolescents (RSCA) was used in this research. The results showed that deaf and hard of hearing students perceive their resiliency the same as their typical developing peers. Under conditions where more and more deaf and hard of hearing children are educated with peers of the typical population, the social integration of these children becomes a key concern. Programmes intended to promote the development of resiliency, which are drafted in accordance with the individual characteristics of deaf and hard of hearing children may contribute to their successful inclusion in mainstream education
PB  - University of Belgrade – Faculty of special education and rehabilitation
C3  - Approaches and Models in Special Education and Rehabilitation – Thematic Collection of International Importance
T1  - The comparison of resiliency levels of deaf and hard of hearing adolescents and their typically developing peers
EP  - 314
SP  - 305
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3249
ER  - 
@conference{
author = "Radovanović, Vesna and Radić-Šestić, Marina and Drobac, Ana and Mijatović, Svetlana",
year = "2020",
abstract = "Deaf and hard of hearing children lag in communication skills, which may consequently result in a lower level of resilience. Determining resiliency levels in deaf and hard of hearing adolescents in comparison to the typical development of their peers is for this reason set as the objective of this research. The sample included 60 sixth, seventh and eighth grade primary school pupils, aged 12 to 14. The subjects were divided into two groups: Group A (30 deaf and hard of hearing subjects) and Group B (30 subjects with typical development). The Resiliency Scale for Children & Adolescents (RSCA) was used in this research. The results showed that deaf and hard of hearing students perceive their resiliency the same as their typical developing peers. Under conditions where more and more deaf and hard of hearing children are educated with peers of the typical population, the social integration of these children becomes a key concern. Programmes intended to promote the development of resiliency, which are drafted in accordance with the individual characteristics of deaf and hard of hearing children may contribute to their successful inclusion in mainstream education",
publisher = "University of Belgrade – Faculty of special education and rehabilitation",
journal = "Approaches and Models in Special Education and Rehabilitation – Thematic Collection of International Importance",
title = "The comparison of resiliency levels of deaf and hard of hearing adolescents and their typically developing peers",
pages = "314-305",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3249"
}
Radovanović, V., Radić-Šestić, M., Drobac, A.,& Mijatović, S.. (2020). The comparison of resiliency levels of deaf and hard of hearing adolescents and their typically developing peers. in Approaches and Models in Special Education and Rehabilitation – Thematic Collection of International Importance
University of Belgrade – Faculty of special education and rehabilitation., 305-314.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3249
Radovanović V, Radić-Šestić M, Drobac A, Mijatović S. The comparison of resiliency levels of deaf and hard of hearing adolescents and their typically developing peers. in Approaches and Models in Special Education and Rehabilitation – Thematic Collection of International Importance. 2020;:305-314.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3249 .
Radovanović, Vesna, Radić-Šestić, Marina, Drobac, Ana, Mijatović, Svetlana, "The comparison of resiliency levels of deaf and hard of hearing adolescents and their typically developing peers" in Approaches and Models in Special Education and Rehabilitation – Thematic Collection of International Importance (2020):305-314,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3249 .

Karakteristike ponašanja gluvih i nagluvih i učenika tipičnog razvoja u vaspitno-obrazovnom procesu

Mijatović, Svetlana G.; Radovanović, Vesna

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Mijatović, Svetlana G.
AU  - Radovanović, Vesna
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1250
AB  - Introduction. In addition to family, school has an irreplaceable role in the development and behavior of children, because it it is a place of social interaction between students, students and teachers, as well as other adults, which differs significantly from the interaction within immediate and extended family. Objectives. This research aimed to determine and describe the behavior of deaf and hard of hearing children and children of typical development in different school situations. Methods. The sample consisted of 52 lower elementary school students, 7 to 11 years of age, divided into two groups - group A with 26 deaf and hard of hearing students, and group B with 26 students of typical development. With regard to gender, the sample consisted of 34 (65.4%) male students and 18 (34.6%) female students. The Questionnaire for assessing the behavior of younger school children was used in this research. Results. The results of the research showed that there were statistically significant differences between deaf and hard of hearing students and students of typical development in class behavior: with regard to the place where they sat (ch2 = 19.57, df = 8, rc = .52, p = .01), and attention during lessons (ch2 = 16.70, df = 8, rc = .49, p = .03); during recess: with regard to playing (ch2 = 20.13, df = 8, rc = .52, p = .01); or with regard to authority: when they addressed teachers (ch2 = 7.06, df = 8, rc = .49, p = .03), received orders (ch2 = 27.58, df = 8, rc = .58, p = .001) and praise (ch2 = 27.84, df = 8, rc = .59, p = .001). Age, gender, school success, and the type of amplification in deaf and hard of hearing students did not prove to be factors that significantly affected student behavior. Conclusion. More extensive research on personal (degree of hearing loss, language competence), family (parent-child dyad) and social factors (inclusive and non-inclusive education), would explain some of the unknowns related to the behavior of deaf and hard of hearing students.
AB  - Uvod: Pored porodice, škola ima nezamenjivu ulogu u razvoju i ponašanju dece jer se u njoj ostvaruje značajan deo socijalnih interakcija između samih učenika, učenika i nastavnika, kao i drugih odraslih osoba, koje se bitno razlikuju od interakcija koje dete ostvaruje u okviru uže i šire porodice. Cilj: Cilj istraživanja je bio da se utvrdi i opiše ponašanje gluve i nagluve dece i dece tipičnog razvoja u različitim školskim situacijama. Metode: Uzorak je činilo 52 učenika nižih razreda osnovne škole uzrasta od 7 do 11 godina, podeljenih u dve grupe - grupu A, sa 26 gluvih i nagluvih i grupu B, sa 26 učenika tipičnog razvoja. Polnu strukturu uzorka činilo je 34 (65.4%) učenika muškog i 18 (34.6%) učenika ženskog pola. U istraživanju je korišćen Upitnik za procenu ponašanja dece mlađeg školskog uzrasta. Rezultati: Rezultati istraživanja pokazali su da postoje statistički značajne razlike između gluvih i nagluvih i učenika tipičnog razvoja u ponašanju na času: u odnosu na mesto gde sede (ch2 = 19.57, df = 8, rc = .52, p = .01) i pažnju na času (ch2 = 16.70, df = 8, rc = .49, p = .03); na odmoru - u odnosu na igru (ch2 = 20.13, df = 8, rc = .52, p = .01) i u odnosu na autoritet - kada se obraćaju nastavniku (ch2 = 7.06, df = 8, rc = .49, p = .03), u odnosu na naloge (ch2 = 27.58, df = 8, rc = .58, p = .001) i u odnosu na pohvale (ch2 = 27.84, df = 8, rc = .59, = .001). Uzrast, pol, školski uspeh i tip amplifkacije kod gluvih i nagluvih učenika nisu se pokazali kao faktori koji u značajnoj meri utiču na ponašanje učenika. Zaključak: Istraživanje širih razmera, sagledavanje ličnih (stepen oštećenja sluha, jezičke kompetencije), porodičnih (dijada roditelj-dete) i društvenih faktora (inkluzivni i neinkluzivni uslovi obrazovanja) rasvetlilo bi se neke od nepoznanica vezanih za ponašanje gluvih i nagluvih učenika.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Karakteristike ponašanja gluvih i nagluvih i učenika tipičnog razvoja u vaspitno-obrazovnom procesu
T1  - Behavioral characteristic of deaf and hard of hearing students and students of typical development in the educational process
EP  - 194
IS  - 3
SP  - 181
VL  - 19
DO  - 10.5937/specedreh19-28163
ER  - 
@article{
author = "Mijatović, Svetlana G. and Radovanović, Vesna",
year = "2020",
abstract = "Introduction. In addition to family, school has an irreplaceable role in the development and behavior of children, because it it is a place of social interaction between students, students and teachers, as well as other adults, which differs significantly from the interaction within immediate and extended family. Objectives. This research aimed to determine and describe the behavior of deaf and hard of hearing children and children of typical development in different school situations. Methods. The sample consisted of 52 lower elementary school students, 7 to 11 years of age, divided into two groups - group A with 26 deaf and hard of hearing students, and group B with 26 students of typical development. With regard to gender, the sample consisted of 34 (65.4%) male students and 18 (34.6%) female students. The Questionnaire for assessing the behavior of younger school children was used in this research. Results. The results of the research showed that there were statistically significant differences between deaf and hard of hearing students and students of typical development in class behavior: with regard to the place where they sat (ch2 = 19.57, df = 8, rc = .52, p = .01), and attention during lessons (ch2 = 16.70, df = 8, rc = .49, p = .03); during recess: with regard to playing (ch2 = 20.13, df = 8, rc = .52, p = .01); or with regard to authority: when they addressed teachers (ch2 = 7.06, df = 8, rc = .49, p = .03), received orders (ch2 = 27.58, df = 8, rc = .58, p = .001) and praise (ch2 = 27.84, df = 8, rc = .59, p = .001). Age, gender, school success, and the type of amplification in deaf and hard of hearing students did not prove to be factors that significantly affected student behavior. Conclusion. More extensive research on personal (degree of hearing loss, language competence), family (parent-child dyad) and social factors (inclusive and non-inclusive education), would explain some of the unknowns related to the behavior of deaf and hard of hearing students., Uvod: Pored porodice, škola ima nezamenjivu ulogu u razvoju i ponašanju dece jer se u njoj ostvaruje značajan deo socijalnih interakcija između samih učenika, učenika i nastavnika, kao i drugih odraslih osoba, koje se bitno razlikuju od interakcija koje dete ostvaruje u okviru uže i šire porodice. Cilj: Cilj istraživanja je bio da se utvrdi i opiše ponašanje gluve i nagluve dece i dece tipičnog razvoja u različitim školskim situacijama. Metode: Uzorak je činilo 52 učenika nižih razreda osnovne škole uzrasta od 7 do 11 godina, podeljenih u dve grupe - grupu A, sa 26 gluvih i nagluvih i grupu B, sa 26 učenika tipičnog razvoja. Polnu strukturu uzorka činilo je 34 (65.4%) učenika muškog i 18 (34.6%) učenika ženskog pola. U istraživanju je korišćen Upitnik za procenu ponašanja dece mlađeg školskog uzrasta. Rezultati: Rezultati istraživanja pokazali su da postoje statistički značajne razlike između gluvih i nagluvih i učenika tipičnog razvoja u ponašanju na času: u odnosu na mesto gde sede (ch2 = 19.57, df = 8, rc = .52, p = .01) i pažnju na času (ch2 = 16.70, df = 8, rc = .49, p = .03); na odmoru - u odnosu na igru (ch2 = 20.13, df = 8, rc = .52, p = .01) i u odnosu na autoritet - kada se obraćaju nastavniku (ch2 = 7.06, df = 8, rc = .49, p = .03), u odnosu na naloge (ch2 = 27.58, df = 8, rc = .58, p = .001) i u odnosu na pohvale (ch2 = 27.84, df = 8, rc = .59, = .001). Uzrast, pol, školski uspeh i tip amplifkacije kod gluvih i nagluvih učenika nisu se pokazali kao faktori koji u značajnoj meri utiču na ponašanje učenika. Zaključak: Istraživanje širih razmera, sagledavanje ličnih (stepen oštećenja sluha, jezičke kompetencije), porodičnih (dijada roditelj-dete) i društvenih faktora (inkluzivni i neinkluzivni uslovi obrazovanja) rasvetlilo bi se neke od nepoznanica vezanih za ponašanje gluvih i nagluvih učenika.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Karakteristike ponašanja gluvih i nagluvih i učenika tipičnog razvoja u vaspitno-obrazovnom procesu, Behavioral characteristic of deaf and hard of hearing students and students of typical development in the educational process",
pages = "194-181",
number = "3",
volume = "19",
doi = "10.5937/specedreh19-28163"
}
Mijatović, S. G.,& Radovanović, V.. (2020). Karakteristike ponašanja gluvih i nagluvih i učenika tipičnog razvoja u vaspitno-obrazovnom procesu. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 19(3), 181-194.
https://doi.org/10.5937/specedreh19-28163
Mijatović SG, Radovanović V. Karakteristike ponašanja gluvih i nagluvih i učenika tipičnog razvoja u vaspitno-obrazovnom procesu. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2020;19(3):181-194.
doi:10.5937/specedreh19-28163 .
Mijatović, Svetlana G., Radovanović, Vesna, "Karakteristike ponašanja gluvih i nagluvih i učenika tipičnog razvoja u vaspitno-obrazovnom procesu" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 19, no. 3 (2020):181-194,
https://doi.org/10.5937/specedreh19-28163 . .
1
1

Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama

Radovanović, Vesna; Kovačević, Jasmina; Karić, Jasmina; Mijatović, Svetlana

(Drustvo defektologa Srbije, 2019)

TY  - CONF
AU  - Radovanović, Vesna
AU  - Kovačević, Jasmina
AU  - Karić, Jasmina
AU  - Mijatović, Svetlana
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3056
AB  - Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece postale su zanimljiva tema
istraživačima od perioda kada su u mnogim zemljama započete reforme
specijalnog školstva i uključivanje gluvih i nagluvih u redovni sistem
obrazovanja, zato smo kao cilj istrživanja postavili utvrđivanje socijalnih
kompetencija gluve i nagluve dece u inkluzivnom okruženju. Uzorak za
istraživanje činilo je četrdesetpetoro gluve i nagluve dece uzrasta od pet do
osam godina koja pohađaju predškolske ustanove inkluzivnog tipa. Instrument
korišćen u istraživanju je Skala za evaluaciju socijalne kompetencije dece,
namenjena vaspitačima ili učiteljima, sastavljena od 23 tvrdnje, grupisane u tri
kategorije koje se odnose na individualna obeležja deteta, socijalna umeća i
odnose u grupi. Najmanje slaganja u opažanju vaspitača u domenu individualnih
obeležja deteta pronađena su na tvrdnjama o raspoloženju deteta u vrtiću
(AS=2,31; SD=1,14), zadovoljstvu dolaskom u vrtić (AS=2,53; SD=1,06),
sposobnostima empatije deteta (AS=2,96; SD=1,46), dok je najviše slaganja bilo
na tvrdnji da je dete usamljeno i povučeno (AS=3,87; SD=1,39). Interesantno je
zapažanje vaspitača da od njih samih zavisi raspoloženje deteta (AS=3,49;
SD=1,37). U domenu socijalnih umeća dece, vaspitači se u velikoj meri slažu sa
tvrdnjom da gluva i nagluva deca privlače pažnju na sebe i prekidaju tuđu igru ili
rad (AS=3,62; SD=1,37), dok su najmanje slaganja pokazali u mišljenju oko
priključivanja grupi u igri i radu (AS=2,89; SD=1,38). Tvrdnja oko koje se većina
vaspitača slaže, a koja izaziva pažnju je, da su gluva i nagluva deca zastrašena od
strane nasilne dece (AS=3,91; SD=1,29). Rezultati pokazuju da se nastavnici ne
slažu sa tvrdnjama da druga deca rado prihvataju gluvu i nagluvu decu (AS=2,20;
SD=1,24), kao i da ih druga deca pozivaju u igru (AS=2,67; SD=1,43).
Rezultati našeg istraživanja pokazuju da vaspitači opažaju socijalne
kompetencije dece nižim od prosečnih vrednosti, što zahteva dalja istraživanja
usmerena na otkrivanje faktora koji mogu biti od uticaja na opažene vrednosti,
kako individualnih obeležja, tako i širih društvenih okolnosti
PB  - Drustvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
T1  - Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama
EP  - 221
SP  - 221
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056
ER  - 
@conference{
author = "Radovanović, Vesna and Kovačević, Jasmina and Karić, Jasmina and Mijatović, Svetlana",
year = "2019",
abstract = "Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece postale su zanimljiva tema
istraživačima od perioda kada su u mnogim zemljama započete reforme
specijalnog školstva i uključivanje gluvih i nagluvih u redovni sistem
obrazovanja, zato smo kao cilj istrživanja postavili utvrđivanje socijalnih
kompetencija gluve i nagluve dece u inkluzivnom okruženju. Uzorak za
istraživanje činilo je četrdesetpetoro gluve i nagluve dece uzrasta od pet do
osam godina koja pohađaju predškolske ustanove inkluzivnog tipa. Instrument
korišćen u istraživanju je Skala za evaluaciju socijalne kompetencije dece,
namenjena vaspitačima ili učiteljima, sastavljena od 23 tvrdnje, grupisane u tri
kategorije koje se odnose na individualna obeležja deteta, socijalna umeća i
odnose u grupi. Najmanje slaganja u opažanju vaspitača u domenu individualnih
obeležja deteta pronađena su na tvrdnjama o raspoloženju deteta u vrtiću
(AS=2,31; SD=1,14), zadovoljstvu dolaskom u vrtić (AS=2,53; SD=1,06),
sposobnostima empatije deteta (AS=2,96; SD=1,46), dok je najviše slaganja bilo
na tvrdnji da je dete usamljeno i povučeno (AS=3,87; SD=1,39). Interesantno je
zapažanje vaspitača da od njih samih zavisi raspoloženje deteta (AS=3,49;
SD=1,37). U domenu socijalnih umeća dece, vaspitači se u velikoj meri slažu sa
tvrdnjom da gluva i nagluva deca privlače pažnju na sebe i prekidaju tuđu igru ili
rad (AS=3,62; SD=1,37), dok su najmanje slaganja pokazali u mišljenju oko
priključivanja grupi u igri i radu (AS=2,89; SD=1,38). Tvrdnja oko koje se većina
vaspitača slaže, a koja izaziva pažnju je, da su gluva i nagluva deca zastrašena od
strane nasilne dece (AS=3,91; SD=1,29). Rezultati pokazuju da se nastavnici ne
slažu sa tvrdnjama da druga deca rado prihvataju gluvu i nagluvu decu (AS=2,20;
SD=1,24), kao i da ih druga deca pozivaju u igru (AS=2,67; SD=1,43).
Rezultati našeg istraživanja pokazuju da vaspitači opažaju socijalne
kompetencije dece nižim od prosečnih vrednosti, što zahteva dalja istraživanja
usmerena na otkrivanje faktora koji mogu biti od uticaja na opažene vrednosti,
kako individualnih obeležja, tako i širih društvenih okolnosti",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije",
title = "Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama",
pages = "221-221",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056"
}
Radovanović, V., Kovačević, J., Karić, J.,& Mijatović, S.. (2019). Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
Drustvo defektologa Srbije., 221-221.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056
Radovanović V, Kovačević J, Karić J, Mijatović S. Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2019;:221-221.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056 .
Radovanović, Vesna, Kovačević, Jasmina, Karić, Jasmina, Mijatović, Svetlana, "Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2019):221-221,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056 .

Ponašanje gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta

Mijatović, Svetlana; Radovanović, Vesna

(Društvo defektologa Srbij, 2019)

TY  - CONF
AU  - Mijatović, Svetlana
AU  - Radovanović, Vesna
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3032
AB  - Škola ima nezamenjivu ulogu u razvoju i ponašanju dece, jer se u njoj
ostvaruje značajan deo socijalnih interakcija između vršnjaka, dece i odraslih
(učitelja, nastavnika,pedagoga, psihologa i drugih) koje se bitno razlikuju od
interakcija koje dete ostvaruje u okviru uže i šire porodice.
Cilj ovog istraživanja je analiza ponašanja gluve i nagluve dece na času,
odmoru i u odnosu na autoritet u vaspitno obrazovnom procesu.
Uzorak je obuhvatio 25 gluvih i nagluvih ispitanika starosti 8-11 godina,
koji pohađaju školu sa domom za učenike oštećenog sluha u Kragujevcu, O.Š.
„Bubanj“ u Nišu, O.Š. „Radivoj Popović“ u Zemunu i Školu za oštećenje sluhom-
nagluve „Stefan Dečanski“.U istraživanju korišćen je Upitnik za procenu
ponašanja dece mlađeg školskog uzrasta (S. Bojanin i Lj. Savanović).
U našem istraživanju analizirano je ponašanje učenika na času, odmoru
i u odnosu na autoritet.
Rezultati istraživanja su pokazali da isti broj učenika 22 (88%) pokazuje
skladno ponašanje na času, na odmoru i u odnosu na autoritet. Hiperkinetičko
ponašanje zabeleženo je u istom broju učenika 3 (12%) na času, na odmoru i u
odnosu na autoritet. Vrpoljenje na času zabeleženo je kod 7 (28%) učenika, 4 (16%)
učenika zadirkuju druge učenike, a za 8 (32%) učenika se može reći da imaju „rasutu
pažnju“. Na odmoru je 7 učenika (28%) upadljivo aktivno, dok se 2 učenika (8%) ne
uključuje samostalno u organizovanu igru. Pohvale od strane nastavnika ne utiču
bitno na ponašanje i emocije 4 (16%) učenika, dok opomene nastavnika ne utiču
bitno na ponašanje 6 (24%) učenika. Samoinicijativno ustajanje i šetanje po
učionici pronađeno je kod 3 (12%) učenika.
Tolerantniji odnos, motivacija, ohrabrivanje učenika za komunikaciju od
strane nastavnika i socijalne sredine stvaraju povoljne usloveu kojima će
učenici imati veću želju i pokazati veći trud za postizanjem uspeha i pozitivnim
promenama u ponašanju.
PB  - Društvo defektologa Srbij
C3  - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
T1  - Ponašanje gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta
EP  - 87
SP  - 87
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3032
ER  - 
@conference{
author = "Mijatović, Svetlana and Radovanović, Vesna",
year = "2019",
abstract = "Škola ima nezamenjivu ulogu u razvoju i ponašanju dece, jer se u njoj
ostvaruje značajan deo socijalnih interakcija između vršnjaka, dece i odraslih
(učitelja, nastavnika,pedagoga, psihologa i drugih) koje se bitno razlikuju od
interakcija koje dete ostvaruje u okviru uže i šire porodice.
Cilj ovog istraživanja je analiza ponašanja gluve i nagluve dece na času,
odmoru i u odnosu na autoritet u vaspitno obrazovnom procesu.
Uzorak je obuhvatio 25 gluvih i nagluvih ispitanika starosti 8-11 godina,
koji pohađaju školu sa domom za učenike oštećenog sluha u Kragujevcu, O.Š.
„Bubanj“ u Nišu, O.Š. „Radivoj Popović“ u Zemunu i Školu za oštećenje sluhom-
nagluve „Stefan Dečanski“.U istraživanju korišćen je Upitnik za procenu
ponašanja dece mlađeg školskog uzrasta (S. Bojanin i Lj. Savanović).
U našem istraživanju analizirano je ponašanje učenika na času, odmoru
i u odnosu na autoritet.
Rezultati istraživanja su pokazali da isti broj učenika 22 (88%) pokazuje
skladno ponašanje na času, na odmoru i u odnosu na autoritet. Hiperkinetičko
ponašanje zabeleženo je u istom broju učenika 3 (12%) na času, na odmoru i u
odnosu na autoritet. Vrpoljenje na času zabeleženo je kod 7 (28%) učenika, 4 (16%)
učenika zadirkuju druge učenike, a za 8 (32%) učenika se može reći da imaju „rasutu
pažnju“. Na odmoru je 7 učenika (28%) upadljivo aktivno, dok se 2 učenika (8%) ne
uključuje samostalno u organizovanu igru. Pohvale od strane nastavnika ne utiču
bitno na ponašanje i emocije 4 (16%) učenika, dok opomene nastavnika ne utiču
bitno na ponašanje 6 (24%) učenika. Samoinicijativno ustajanje i šetanje po
učionici pronađeno je kod 3 (12%) učenika.
Tolerantniji odnos, motivacija, ohrabrivanje učenika za komunikaciju od
strane nastavnika i socijalne sredine stvaraju povoljne usloveu kojima će
učenici imati veću želju i pokazati veći trud za postizanjem uspeha i pozitivnim
promenama u ponašanju.",
publisher = "Društvo defektologa Srbij",
journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije",
title = "Ponašanje gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta",
pages = "87-87",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3032"
}
Mijatović, S.,& Radovanović, V.. (2019). Ponašanje gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije
Društvo defektologa Srbij., 87-87.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3032
Mijatović S, Radovanović V. Ponašanje gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2019;:87-87.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3032 .
Mijatović, Svetlana, Radovanović, Vesna, "Ponašanje gluvih i nagluvih učenika osnovnoškolskog uzrasta" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2019):87-87,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3032 .

The Relationship Between Visual-motor Integration and School Success for Deaf nad Hard of Hearing Students in Elementary School

Mijatović, Svetlana; Radovanović, Vesna

(University of Belgrade, Faculty of Special Education and Rehabilitation, Serbia / Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2016)

TY  - CONF
AU  - Mijatović, Svetlana
AU  - Radovanović, Vesna
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2428
AB  - Visual-motor integration can be seen as ability to understand visual information,
with purpose for that information to be used for tasks like drawing, writing, sports, using
tools and accessories and other school activities. Connection between school success and
visual-motor ability to integrate is set as our research goal.
The study sample consisted 30 deaf and hard to hear children, age between 8 and
16 years. We used Beery-Buktenica test of visual-motor integration, and the results are
shown in raw scores. Students from 5th to 8th grade had higher score, 17,25 unlike younger
students, whose average was 13,90, and the difference is not statistically significant
(t=1,454; p=0,157). Students with medium hard hearing loss scored the most points at
the test AS=20,75, less points were achieved by students with total deafness AS=20,00,
next students with mild hearing loss AS=16,00 and students with severe hearing loss
AS=13,80. ANOVA testing showed no statistically important differences in achievements
based according to the hearing loss (F=1,769; p=0,167). The difference between students
with cochlear implant (AS=19,44) and the students who wear hearing aid (AS=14,71) is
statistically important (t=2,066; p=0,048). The results of ANOVA test showed that there
is no connection between success on visual-motor integration and success in the area
of mathematics (F=1,952; p=0,163) and native language (F=1,952; p=0,163), as for art
and P.E. we have found (t=2,858; p=0,008); (t=2,197; p=0,037). Early identification of
difficulties in visual-motor integration is important, because it leads to early treatment,
which can significantly contribute to higher achievements in school.
PB  - University of Belgrade, Faculty of Special Education and Rehabilitation, Serbia /
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Thematic Collection of International Importance- Early Intervention in Special Education and Rehabilitation“, Beograd, Srbija, 2016.
T1  - The Relationship Between Visual-motor Integration and School Success for Deaf nad Hard of Hearing Students in Elementary School
EP  - 276
SP  - 267
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2428
ER  - 
@conference{
author = "Mijatović, Svetlana and Radovanović, Vesna",
year = "2016",
abstract = "Visual-motor integration can be seen as ability to understand visual information,
with purpose for that information to be used for tasks like drawing, writing, sports, using
tools and accessories and other school activities. Connection between school success and
visual-motor ability to integrate is set as our research goal.
The study sample consisted 30 deaf and hard to hear children, age between 8 and
16 years. We used Beery-Buktenica test of visual-motor integration, and the results are
shown in raw scores. Students from 5th to 8th grade had higher score, 17,25 unlike younger
students, whose average was 13,90, and the difference is not statistically significant
(t=1,454; p=0,157). Students with medium hard hearing loss scored the most points at
the test AS=20,75, less points were achieved by students with total deafness AS=20,00,
next students with mild hearing loss AS=16,00 and students with severe hearing loss
AS=13,80. ANOVA testing showed no statistically important differences in achievements
based according to the hearing loss (F=1,769; p=0,167). The difference between students
with cochlear implant (AS=19,44) and the students who wear hearing aid (AS=14,71) is
statistically important (t=2,066; p=0,048). The results of ANOVA test showed that there
is no connection between success on visual-motor integration and success in the area
of mathematics (F=1,952; p=0,163) and native language (F=1,952; p=0,163), as for art
and P.E. we have found (t=2,858; p=0,008); (t=2,197; p=0,037). Early identification of
difficulties in visual-motor integration is important, because it leads to early treatment,
which can significantly contribute to higher achievements in school.",
publisher = "University of Belgrade, Faculty of Special Education and Rehabilitation, Serbia /
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Thematic Collection of International Importance- Early Intervention in Special Education and Rehabilitation“, Beograd, Srbija, 2016.",
title = "The Relationship Between Visual-motor Integration and School Success for Deaf nad Hard of Hearing Students in Elementary School",
pages = "276-267",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2428"
}
Mijatović, S.,& Radovanović, V.. (2016). The Relationship Between Visual-motor Integration and School Success for Deaf nad Hard of Hearing Students in Elementary School. in Thematic Collection of International Importance- Early Intervention in Special Education and Rehabilitation“, Beograd, Srbija, 2016.
University of Belgrade, Faculty of Special Education and Rehabilitation, Serbia /
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 267-276.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2428
Mijatović S, Radovanović V. The Relationship Between Visual-motor Integration and School Success for Deaf nad Hard of Hearing Students in Elementary School. in Thematic Collection of International Importance- Early Intervention in Special Education and Rehabilitation“, Beograd, Srbija, 2016.. 2016;:267-276.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2428 .
Mijatović, Svetlana, Radovanović, Vesna, "The Relationship Between Visual-motor Integration and School Success for Deaf nad Hard of Hearing Students in Elementary School" in Thematic Collection of International Importance- Early Intervention in Special Education and Rehabilitation“, Beograd, Srbija, 2016. (2016):267-276,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2428 .