Đurić, Uroš

Link to this page

Authority KeyName Variants
abf352bb-844c-4baf-b2e0-d314f58749c6
  • Đurić, Uroš (3)
Projects

Author's Bibliography

Merenje ispoljavanja aleksitimije i autističnih odlika kod studenata: unutrašnja konzistentnost i konvergentna validnost skala

Glumbić, Nenad; Milosavljević, Kristina; Đurić, Uroš; Janković Nikolić, Marina

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Glumbić, Nenad
AU  - Milosavljević, Kristina
AU  - Đurić, Uroš
AU  - Janković Nikolić, Marina
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5350
AB  - Uvod: Aleksitimija kao subklinički fenomen i poremećaj iz spektra autizma
dele pojedine karakteristike, a jedna od njih je upravo smanjena sposobnost
razumevanja i identifikacije kako svojih, tako i tuđih emocija, kao i smanjena
i kvalitativno izmenjena sposobnost komunikacije u vezi sa iskazivanjem ovih
emocija kroz razgovor sa drugima.
Cilj: Usled prepletenosto aleksitimije i autizma cilj našeg rada bio je da
na populaciji studenata utvrdimo povezanost dve skale za procenu aleksitimije

– Torontske skale za procenu aleksitimije (TAS-20) i Pertskog upitnika
za procenu aleksitimije (PAQ), kao i povezanost skala za procenu aleksitimije
i autističnih odlika – crta autizma u oblasti socijalne komunikacije i stereotipnog
ponašanja,
izraženih
kroz
koeficijent
autističnosti
(AQ).
Metode:
Uzorak
je
činilo
159
studenata
(131
ženskog
i
28
muškog
pola)
starosti
od

19
do
36
godina.
Za
procenu
aleksitimije
korišćeni
su
TAS-20
i
PAQ,
dok
je
za
procenu
autističnih
odlika
korišćen
koeficijent
autističnosti
(AQ).
Rezultati:
Rezultati
istraživanja
ukazuju
na
visoku
povezanost
dva
instrumenta

za
procenu
aleksitimije
(rs
=
0,80,
p
<
0,001),
s
tim
da
je
Pertski
upitnik
za
procenu
aleksitimije
imao
bolju
unutrašnju
konzistentnost
0,96,
u
odnosu
na
0,86
i

ukazivao
na
manji
procenat
osoba
sa
visokim
nivoom
aleksitimije
(5,7%
u
odnosu
na
12,6%).
Između
aleksitimije
i
autističnih
odlika
utvrđena
je
umerena
pozi-
tivna povezanost (AQ i PAQ: rs = 0,46, p < 0,001; AQ i TAS-20: rs = 0,51, p<0,001).
Zaključak: Prema našim saznanjima, ovo je prvo istraživanje u kome je korišćen
Pertski upitnik aleksitimije preveden na srpski jezik. Upitnik je pokazao odličnu unutrašnju konzistentnost, kao i konvergentnu validnost, izraženu kroz
visoku korelaciju sa Toronto skalom za procenu aleksitimije. Dobijena korelacija
između
dve
mere
za
procenu
aleksitimije,
kao
i
između
skala
za
procenu

aleksitimije
i
autističnih
odlika,
u
skladu
je
sa
rezultatima
prethodnih
inostranih

istraživanja
AB  - ntroduction: Alexithymia, as a subclinical phenomenon, and a disorder within the
autism spectrum share certain characteristics, one of which is a reduced ability to understand
and identify one’s own and others’ emotions, as well as a reduced and qualitatively altered
ability to communicate and express these emotions through conversation with others.
Aim: Due to the interweaving of alexithymia and autism, the aim of our study was to
determine, on the student population, the correlation of two alexithymia assessment scales,
the Toronto Alexithymia Assessment Scale (TAS-20) and the Perth Alexithymia Questionnaire
(PAQ), as well as the association between alexithymia and autistic features – autism in
the area of social communication and stereotypic behavior, expressed through the autistic
coefficient (AQ).
Methods: The sample consisted of 159 students (131 female and 28 male) aged 19
to 36 years. The Toronto Alexithymia Assessment Scale (TAS-20) and the Perth Alexithymia
Questionnaire (PAQ) were used to assess alexithymia, while the Autism Quotient (AQ) was
used to assess autistic features.
Results: The results of the study indicate a high correlation between the two instruments
for assessing alexithymia (rs = .80, p< .001), with the Perth Alexithymia Questionnaire showing
better internal consistency (α =.96, compared to α = .86) and indicating a lower percentage
of individuals with high levels of alexithymia (5.7% compared to 12.6%). A moderate positive
correlation was found between alexithymia and autistic traits (AQ and PAQ: rs= .46, p < .001;
AQ and TAS-20: rs = .51, p < .001).
Conclusion: To our knowledge, this is the first study in which the used Perth Alexithymia
Questionnaire for alexithymia has been translated into the Serbian language. The
questionnaire demonstrated excellent internal consistency, as well as convergent validity,
expressed through a high correlation with the Toronto Alexithymia Scale. The obtained
correlation between the two measures of alexithymia, as well as between alexithymia and
AQ, is in line with the results of previous international studies.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Merenje ispoljavanja aleksitimije i autističnih odlika kod studenata: unutrašnja konzistentnost i konvergentna validnost skala
EP  - 453
SP  - 447
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5350
ER  - 
@conference{
author = "Glumbić, Nenad and Milosavljević, Kristina and Đurić, Uroš and Janković Nikolić, Marina",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Aleksitimija kao subklinički fenomen i poremećaj iz spektra autizma
dele pojedine karakteristike, a jedna od njih je upravo smanjena sposobnost
razumevanja i identifikacije kako svojih, tako i tuđih emocija, kao i smanjena
i kvalitativno izmenjena sposobnost komunikacije u vezi sa iskazivanjem ovih
emocija kroz razgovor sa drugima.
Cilj: Usled prepletenosto aleksitimije i autizma cilj našeg rada bio je da
na populaciji studenata utvrdimo povezanost dve skale za procenu aleksitimije

– Torontske skale za procenu aleksitimije (TAS-20) i Pertskog upitnika
za procenu aleksitimije (PAQ), kao i povezanost skala za procenu aleksitimije
i autističnih odlika – crta autizma u oblasti socijalne komunikacije i stereotipnog
ponašanja,
izraženih
kroz
koeficijent
autističnosti
(AQ).
Metode:
Uzorak
je
činilo
159
studenata
(131
ženskog
i
28
muškog
pola)
starosti
od

19
do
36
godina.
Za
procenu
aleksitimije
korišćeni
su
TAS-20
i
PAQ,
dok
je
za
procenu
autističnih
odlika
korišćen
koeficijent
autističnosti
(AQ).
Rezultati:
Rezultati
istraživanja
ukazuju
na
visoku
povezanost
dva
instrumenta

za
procenu
aleksitimije
(rs
=
0,80,
p
<
0,001),
s
tim
da
je
Pertski
upitnik
za
procenu
aleksitimije
imao
bolju
unutrašnju
konzistentnost
0,96,
u
odnosu
na
0,86
i

ukazivao
na
manji
procenat
osoba
sa
visokim
nivoom
aleksitimije
(5,7%
u
odnosu
na
12,6%).
Između
aleksitimije
i
autističnih
odlika
utvrđena
je
umerena
pozi-
tivna povezanost (AQ i PAQ: rs = 0,46, p < 0,001; AQ i TAS-20: rs = 0,51, p<0,001).
Zaključak: Prema našim saznanjima, ovo je prvo istraživanje u kome je korišćen
Pertski upitnik aleksitimije preveden na srpski jezik. Upitnik je pokazao odličnu unutrašnju konzistentnost, kao i konvergentnu validnost, izraženu kroz
visoku korelaciju sa Toronto skalom za procenu aleksitimije. Dobijena korelacija
između
dve
mere
za
procenu
aleksitimije,
kao
i
između
skala
za
procenu

aleksitimije
i
autističnih
odlika,
u
skladu
je
sa
rezultatima
prethodnih
inostranih

istraživanja, ntroduction: Alexithymia, as a subclinical phenomenon, and a disorder within the
autism spectrum share certain characteristics, one of which is a reduced ability to understand
and identify one’s own and others’ emotions, as well as a reduced and qualitatively altered
ability to communicate and express these emotions through conversation with others.
Aim: Due to the interweaving of alexithymia and autism, the aim of our study was to
determine, on the student population, the correlation of two alexithymia assessment scales,
the Toronto Alexithymia Assessment Scale (TAS-20) and the Perth Alexithymia Questionnaire
(PAQ), as well as the association between alexithymia and autistic features – autism in
the area of social communication and stereotypic behavior, expressed through the autistic
coefficient (AQ).
Methods: The sample consisted of 159 students (131 female and 28 male) aged 19
to 36 years. The Toronto Alexithymia Assessment Scale (TAS-20) and the Perth Alexithymia
Questionnaire (PAQ) were used to assess alexithymia, while the Autism Quotient (AQ) was
used to assess autistic features.
Results: The results of the study indicate a high correlation between the two instruments
for assessing alexithymia (rs = .80, p< .001), with the Perth Alexithymia Questionnaire showing
better internal consistency (α =.96, compared to α = .86) and indicating a lower percentage
of individuals with high levels of alexithymia (5.7% compared to 12.6%). A moderate positive
correlation was found between alexithymia and autistic traits (AQ and PAQ: rs= .46, p < .001;
AQ and TAS-20: rs = .51, p < .001).
Conclusion: To our knowledge, this is the first study in which the used Perth Alexithymia
Questionnaire for alexithymia has been translated into the Serbian language. The
questionnaire demonstrated excellent internal consistency, as well as convergent validity,
expressed through a high correlation with the Toronto Alexithymia Scale. The obtained
correlation between the two measures of alexithymia, as well as between alexithymia and
AQ, is in line with the results of previous international studies.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Merenje ispoljavanja aleksitimije i autističnih odlika kod studenata: unutrašnja konzistentnost i konvergentna validnost skala",
pages = "453-447",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5350"
}
Glumbić, N., Milosavljević, K., Đurić, U.,& Janković Nikolić, M.. (2023). Merenje ispoljavanja aleksitimije i autističnih odlika kod studenata: unutrašnja konzistentnost i konvergentna validnost skala. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 447-453.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5350
Glumbić N, Milosavljević K, Đurić U, Janković Nikolić M. Merenje ispoljavanja aleksitimije i autističnih odlika kod studenata: unutrašnja konzistentnost i konvergentna validnost skala. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:447-453.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5350 .
Glumbić, Nenad, Milosavljević, Kristina, Đurić, Uroš, Janković Nikolić, Marina, "Merenje ispoljavanja aleksitimije i autističnih odlika kod studenata: unutrašnja konzistentnost i konvergentna validnost skala" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):447-453,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5350 .

Karakteristike balansa i posture kod osoba sa poremećajem iz spektra autizma – Pregled istraživanja

Đurić, Uroš; Đorđević, Mirjana; Glumbić, Nenad

(Drustvo defektologa Srbije, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Đurić, Uroš
AU  - Đorđević, Mirjana
AU  - Glumbić, Nenad
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4118
AB  - Postura predstavlja uspravni stav pri stajanju i hodu, dok integracija informacija iz više različitih čula o položaju i kretanju tela u prostoru predstavlja
osnovu skladno razvijenog balansa.
Cilj ovog rada je da se, pregledom dostupne literature, prikažu karakteristike balansa i posture osoba sa poremećajem iz spektra autizma.
Pretragom elektronske baze podataka Konzorcijuma biblioteka Srbije za
objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i pretragama preko pretraživača
Google Scholar, prikupljeni su i analizirani radovi koji se odnose na specifičnost balansa i posture kod dece i osoba sa poremećajem iz spektra autizma.
Rezultati pretrage pokazuju da osobe sa poremećajem iz spektra autizma
imaju smanjenu posturalnu stabilnost, odnosno da pri različitim modifikacijama senzornih informacija, kao i pri modifikovanim vizuelnim informacijama, ispitanici povećavaju posturalna njihanja, što rezultira smanjenom
posturalnom kontrolom. Istraživači takođe ističu drugačiji posturalni profil
kod dece sa poremećajem iz spektra autizma, odnosno povećanu učestalost
određenih deformiteta kičmenog stuba u odnosu na decu tipične populacije.
Oblast posturalne kontrole kod dece i osoba sa poremećajem iz spektra autizma u poslednjoj deceniji dobija na značaju, pa tako i sami autori prikazanih istraživanja sugerišu da je neophodno nastaviti ispitivanja kako bi se ova
oblast dodatno istražila. Detaljnija saznanja u ovoj oblasti bi obogatila pristup u tretmanu osoba sa poremećajem iz spektra autizma, čime bi se podigao nivo funkcionisanja ovih osoba.
AB  - Posture represents the upright position when standing or walking, while
the integration of information from several different senses about the position
and body movement in the space, represents the foundation of a harmoniously
developed balance.
The aim of this paper is to review the available literature and present
the characteristics of posture and balance of persons with autism spectrum
disorder.
By researching the electronic database of the Serbian Library Consortium
for Coordinated Acquisition – KoBSON, as well as, searching through the
Google Scholar search engine, papers were gathered and analyzed, which are
related to the specificity of posture and balance with children and persons with
autism spectrum disorder.
The search results show that persons with autism spectrum disorder have
reduced postural stability, i.e. that with different modifications of the sensory
information, as well as, with the modified visual information, the participants
are increasing their postural swaying, which results in a decreased postural
control. The researchers also point out a different postural profile with children
with autism spectrum disorder, respectively an increased frequency of certain
spinal deformities relative to typical population children.
The area of postural control of children and adults with autism spectrum
disorder is becoming more important in the last decade, and so the authors of
the presented researches themselves suggest that it is necessary to continue the
research, in order to additionally explore this area. More detailed findings in
this area would enrich the approach in the treatment of persons with autism
spectrum disorder, which would elevate the level of functionality of these
persons
PB  - Drustvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Karakteristike balansa i posture kod osoba sa poremećajem iz spektra autizma – Pregled istraživanja
T1  - Characteristics of balance and posture of people with the autism spectrum disorder – research review
EP  - 84
IS  - 2
SP  - 69
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4118
ER  - 
@article{
author = "Đurić, Uroš and Đorđević, Mirjana and Glumbić, Nenad",
year = "2021",
abstract = "Postura predstavlja uspravni stav pri stajanju i hodu, dok integracija informacija iz više različitih čula o položaju i kretanju tela u prostoru predstavlja
osnovu skladno razvijenog balansa.
Cilj ovog rada je da se, pregledom dostupne literature, prikažu karakteristike balansa i posture osoba sa poremećajem iz spektra autizma.
Pretragom elektronske baze podataka Konzorcijuma biblioteka Srbije za
objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i pretragama preko pretraživača
Google Scholar, prikupljeni su i analizirani radovi koji se odnose na specifičnost balansa i posture kod dece i osoba sa poremećajem iz spektra autizma.
Rezultati pretrage pokazuju da osobe sa poremećajem iz spektra autizma
imaju smanjenu posturalnu stabilnost, odnosno da pri različitim modifikacijama senzornih informacija, kao i pri modifikovanim vizuelnim informacijama, ispitanici povećavaju posturalna njihanja, što rezultira smanjenom
posturalnom kontrolom. Istraživači takođe ističu drugačiji posturalni profil
kod dece sa poremećajem iz spektra autizma, odnosno povećanu učestalost
određenih deformiteta kičmenog stuba u odnosu na decu tipične populacije.
Oblast posturalne kontrole kod dece i osoba sa poremećajem iz spektra autizma u poslednjoj deceniji dobija na značaju, pa tako i sami autori prikazanih istraživanja sugerišu da je neophodno nastaviti ispitivanja kako bi se ova
oblast dodatno istražila. Detaljnija saznanja u ovoj oblasti bi obogatila pristup u tretmanu osoba sa poremećajem iz spektra autizma, čime bi se podigao nivo funkcionisanja ovih osoba., Posture represents the upright position when standing or walking, while
the integration of information from several different senses about the position
and body movement in the space, represents the foundation of a harmoniously
developed balance.
The aim of this paper is to review the available literature and present
the characteristics of posture and balance of persons with autism spectrum
disorder.
By researching the electronic database of the Serbian Library Consortium
for Coordinated Acquisition – KoBSON, as well as, searching through the
Google Scholar search engine, papers were gathered and analyzed, which are
related to the specificity of posture and balance with children and persons with
autism spectrum disorder.
The search results show that persons with autism spectrum disorder have
reduced postural stability, i.e. that with different modifications of the sensory
information, as well as, with the modified visual information, the participants
are increasing their postural swaying, which results in a decreased postural
control. The researchers also point out a different postural profile with children
with autism spectrum disorder, respectively an increased frequency of certain
spinal deformities relative to typical population children.
The area of postural control of children and adults with autism spectrum
disorder is becoming more important in the last decade, and so the authors of
the presented researches themselves suggest that it is necessary to continue the
research, in order to additionally explore this area. More detailed findings in
this area would enrich the approach in the treatment of persons with autism
spectrum disorder, which would elevate the level of functionality of these
persons",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Karakteristike balansa i posture kod osoba sa poremećajem iz spektra autizma – Pregled istraživanja, Characteristics of balance and posture of people with the autism spectrum disorder – research review",
pages = "84-69",
number = "2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4118"
}
Đurić, U., Đorđević, M.,& Glumbić, N.. (2021). Karakteristike balansa i posture kod osoba sa poremećajem iz spektra autizma – Pregled istraživanja. in Beogradska defektološka škola
Drustvo defektologa Srbije.(2), 69-84.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4118
Đurić U, Đorđević M, Glumbić N. Karakteristike balansa i posture kod osoba sa poremećajem iz spektra autizma – Pregled istraživanja. in Beogradska defektološka škola. 2021;(2):69-84.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4118 .
Đurić, Uroš, Đorđević, Mirjana, Glumbić, Nenad, "Karakteristike balansa i posture kod osoba sa poremećajem iz spektra autizma – Pregled istraživanja" in Beogradska defektološka škola, no. 2 (2021):69-84,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4118 .

Primena programa za unapređenje posture i balansa kod dece sa poremećajem iz spektra autizma

Đurić, Uroš

(2020)

TY  - THES
AU  - Đurić, Uroš
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3899
AB  - Постура представља посебну особину сваког људског бића, према томе, не постоје две идентичне особе, које на исти начин ходају или стоје, трче и окрећу се, седе или леже. Постура је веома значајна за изглед и функционисање човека, она указује на индивидуалну специфичност, односе и понашање у средини у којој особа живи и ради.
Постура представља усправни став при стајању и ходу при чему се увек тежи одржавању физиолошких кривина кичменог стуба.
Интеграција информација из више различитих чула, о положају и кретању тела у простору, укључујући соматосензорни, вестибуларни и визуелни систем, представља основу складно развијеног баланса. Оптимално развијена равнотежа тела, пружа деци могућност да испитују окружење у којем живе, да уче, истражују и социјално партиципирају.
Циљ овог рада је да се, прегледом доступне литературе, прикажу карактеристике постуре и баланса деце са поремећајем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА), као и програма за унапређење ових аспеката код деце и особа са ПСА, могућности примене ових програма и да се прикажу њиихови ефекти. Увид у доступну литературу извршен је претраживањем електронских база података које су доступне преко сервиса Конзорцијума библиотека Србије за обједињену набавку – КОБСОН, као и претрагама преко претраживача Google Scholar. Прегледан је 31 апстракт, од којих је приказано 13 истраживања објављених у периоду од 1978. до 2020. године, поштујући искључујуће критеријуме који се односе на прегледне радове, радове који се односе уопштено на моторичке способности, као и радове који нису доступни у целини.
Анализом радова уочена је смањена постурална контрола код деце и особа са ПСА, нарочито у случају модификације визуелних и соматосензорних информација.
Представљени су програми за унапређење баланса, којим су обухваћене различите вежбе, са циљем да се унапреди баланс код деце и особа са ПСА.
Истраживачи истичу позитивне ефекте спроведених програма, и сугеришу, да овој још увек недовољно истраженој теми, треба посветити више пажње.
AB  - Posture represents a special trait for every human being, thus, there are no two identical persons who walk, stand, run, turn around, sit or lie down in the same way. Posture is very significant for the appearance and functioning of a human since it indicates to the individual specificity, relationships and behaviour from the environment in which the person lives or works. Posture represents the upright position when standing or walking, while always striving to maintain the physiological curves of the spine.
The integration of information from several different senses, about the position and movement of the body in space, including the somatosensory, vestibular and visual system, represent the foundation of a harmonically developed balance. The optimally developed balance of the body provides children with the possibility of examining the environment in which they live, as well as, learning, exploring and socially participating.
The aim of this paper was to review the available literature and present the characteristics of posture and balance of children with autism spectrum disorder (hereinafter referred to as ASD), as well as, programs for improving these aspects in children and adults with ASD, the possibilities of implementing these programs and showing their effects. The insight into the available literature was performed by researching the electronic databases which are available through the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KoBSON, as well as, searching through the Google Scholar search engine. In this paper, 31 abstracts have been reviewed while following the exclusion criteria related to review papers, papers related to motor skills in general, as well as, papers which are not available in full, and 13 of the researches have been published in the period between 1978, and 2020.
By analyzing the articles, a reduced postural control of children and adults with ASD is noticed, especially in the case of the modification of visual and somatosensory information.
Programs for improving balance, which include different exercises, are presented, with the aim of improving balance of children and adults with ASD.
The researchers point out the positive effects of the conducted programs and suggest that more attention should be paid to this, still insufficiently researched topic.
T1  - Primena programa za unapređenje posture i balansa kod dece sa poremećajem iz spektra autizma
EP  - 28
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3899
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Đurić, Uroš",
year = "2020",
abstract = "Постура представља посебну особину сваког људског бића, према томе, не постоје две идентичне особе, које на исти начин ходају или стоје, трче и окрећу се, седе или леже. Постура је веома значајна за изглед и функционисање човека, она указује на индивидуалну специфичност, односе и понашање у средини у којој особа живи и ради.
Постура представља усправни став при стајању и ходу при чему се увек тежи одржавању физиолошких кривина кичменог стуба.
Интеграција информација из више различитих чула, о положају и кретању тела у простору, укључујући соматосензорни, вестибуларни и визуелни систем, представља основу складно развијеног баланса. Оптимално развијена равнотежа тела, пружа деци могућност да испитују окружење у којем живе, да уче, истражују и социјално партиципирају.
Циљ овог рада је да се, прегледом доступне литературе, прикажу карактеристике постуре и баланса деце са поремећајем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА), као и програма за унапређење ових аспеката код деце и особа са ПСА, могућности примене ових програма и да се прикажу њиихови ефекти. Увид у доступну литературу извршен је претраживањем електронских база података које су доступне преко сервиса Конзорцијума библиотека Србије за обједињену набавку – КОБСОН, као и претрагама преко претраживача Google Scholar. Прегледан је 31 апстракт, од којих је приказано 13 истраживања објављених у периоду од 1978. до 2020. године, поштујући искључујуће критеријуме који се односе на прегледне радове, радове који се односе уопштено на моторичке способности, као и радове који нису доступни у целини.
Анализом радова уочена је смањена постурална контрола код деце и особа са ПСА, нарочито у случају модификације визуелних и соматосензорних информација.
Представљени су програми за унапређење баланса, којим су обухваћене различите вежбе, са циљем да се унапреди баланс код деце и особа са ПСА.
Истраживачи истичу позитивне ефекте спроведених програма, и сугеришу, да овој још увек недовољно истраженој теми, треба посветити више пажње., Posture represents a special trait for every human being, thus, there are no two identical persons who walk, stand, run, turn around, sit or lie down in the same way. Posture is very significant for the appearance and functioning of a human since it indicates to the individual specificity, relationships and behaviour from the environment in which the person lives or works. Posture represents the upright position when standing or walking, while always striving to maintain the physiological curves of the spine.
The integration of information from several different senses, about the position and movement of the body in space, including the somatosensory, vestibular and visual system, represent the foundation of a harmonically developed balance. The optimally developed balance of the body provides children with the possibility of examining the environment in which they live, as well as, learning, exploring and socially participating.
The aim of this paper was to review the available literature and present the characteristics of posture and balance of children with autism spectrum disorder (hereinafter referred to as ASD), as well as, programs for improving these aspects in children and adults with ASD, the possibilities of implementing these programs and showing their effects. The insight into the available literature was performed by researching the electronic databases which are available through the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KoBSON, as well as, searching through the Google Scholar search engine. In this paper, 31 abstracts have been reviewed while following the exclusion criteria related to review papers, papers related to motor skills in general, as well as, papers which are not available in full, and 13 of the researches have been published in the period between 1978, and 2020.
By analyzing the articles, a reduced postural control of children and adults with ASD is noticed, especially in the case of the modification of visual and somatosensory information.
Programs for improving balance, which include different exercises, are presented, with the aim of improving balance of children and adults with ASD.
The researchers point out the positive effects of the conducted programs and suggest that more attention should be paid to this, still insufficiently researched topic.",
title = "Primena programa za unapređenje posture i balansa kod dece sa poremećajem iz spektra autizma",
pages = "28-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3899"
}
Đurić, U.. (2020). Primena programa za unapređenje posture i balansa kod dece sa poremećajem iz spektra autizma. , 1-28.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3899
Đurić U. Primena programa za unapređenje posture i balansa kod dece sa poremećajem iz spektra autizma. 2020;:1-28.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3899 .
Đurić, Uroš, "Primena programa za unapređenje posture i balansa kod dece sa poremećajem iz spektra autizma" (2020):1-28,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3899 .