@conference{
author = "Nešić, Marija and Popović-Ćitić, Branislava",
year = "2019",
abstract = "Rezidencijalni smeštaj, kao oblik alternativnog staranja, predstavlja krajnje
sredstvo za decu koja ne mogu ostati u svojim porodicama ili biti zbrinuta u
okruženju druge porodice. Ova deca su, pored gubitka ili odvajanja od roditelja,
doživela niz traumatskih događaja, primarno vezanih za zlostavljanje i
zanemarivanje u biološkim porodicama. Doživljena traumatska iskustva, na
koja se nadovezuje smeštaj u ustanovu, predstavljaju ozbiljan rizik za različite
probleme ponašanja i teškoće u funkcionisanju. Otuda se unapređivanje rezilijentnosti,
kao sposobnosti uspešnog prevazilaženja posledica životnih nedaća
i postizanja pozitivnih razvojnih ishoda u situacijama rizika, smatra posebno
značajnim za decu koja odrastaju u uslovima rezidencijalnog smeštaja. Na
osnovu analize rezultata različitih istraživačkih studija, izdvojeni su faktori koji
ostvaruju protektivno dejstvo i doprinose razvoju rezilijentnosti kod dece na
rezidencijalnom smeštaju, a to su: vezivanje, emocionalna regulacija, odnosi
sa siblinzima, odgovornost, talenti i snage, obrazovanje i prijateljstva. U radu
će, kroz prikaz intervencija kojima je moguće osnažiti ove faktore (održavanje
uspostavljenih pozitivnih veza sa okruženjem, razvijanje veština kontrole emocija,
održavanje odnosa sa bratom ili sestrom, pružanje mogućnosti odlučivanja
i izbora, održavanje postojećih interesovanja i podsticanje novih, motivisanje
i postavljanje visokih očekivanja i održavanje postojećih i sklapanje novih
prijateljstava), biti sagledano protektivno svojstvo ovih faktora, kao i njihov
doprinos na planu jačanja rezilijentnosti., Residential care, as a form of alternative care, represents the last resort for children
who cannot stay in their families or be taken care of in the environment of another family.
In addition to losing or being separated from parents, these children have experienced a
number of traumatic events related to abuse and neglect in biological families. Experienced
traumatic experiences, to which accommodation at an institution is added, represent a serious
risk to various behavioral problems and difficulties in functioning. Hence, the improvement
of resilience, as the ability to successfully overcome the consequences of life adversity and
achieve positive development outcomes in risk situations, is especially important for children
who are growing up in residential care. Based on the analysis of the results of various
research studies, factors that achieve protective effect and contribute to the development of
resilience in children at residential care are: attachment, emotional regulation, relationships
with siblings, responsibilities, talents and strengths, education and friendships. In this paper,
through the presentation of interventions that can strengthen these factors (maintaining
positive relationships with the environment, developing emotional control skills, maintaining
relationships with a brother or sister, providing opportunities for decision and choices
making, maintaining existing interests and encouraging new ones, motivating and setting
high expectations and maintaining existing and making new friendships), the protective
nature of these factors, as well as their contribution to the plan of strengthening resilience
will be considered.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.",
title = "Mogućnosti unapređenja rezilijentnosti dece bez roditeljskog staranja na rezidencijalnom smeštaju, Opportunities for enhancing the resilience of children
without parental care in residential care",
pages = "322-317",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3201"
}