Šljapić, Svetlana

Link to this page

Authority KeyName Variants
404c794e-948c-4659-885d-841159fc533d
  • Šljapić, Svetlana (2)
Projects

Author's Bibliography

Fonološka svesnost kod dece mlađeg školskog uzrasta: Preliminarno ispitivanje

Šljapić, Svetlana; Vuković, Mile

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Šljapić, Svetlana
AU  - Vuković, Mile
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5081
AB  - Fonološka svesnost se intenzivno razvija tokom predškolskog i mlađeg škol-
skog uzrasta. Cilj ovog istraživanja je bio da se utvrdi nivo fonološke svesno-
sti kod dece mlađeg školskog uzrasta tipičnog razvoja, kojima je srpski jezik
maternji. Istraživanjem je obuhvaćeno 50 ispitanika oba pola, 27 dečaka
(54%) i 23 devojčice (46%). Ispitanici su podeljeni u dve uzrasne grupe, prvu
grupu činilo je 26 ispitanika, uzrasta od sedam do osam godina i šest meseci,
a drugu grupu 24 ispitanika uzrasta od osam godina i šest meseci do devet
godina i devet meseci. Za procenu fonološke svesnosti primenjen je FONT
test – Test fonološke svesnosti, koji sadrži osam tipova zadataka. Rezultati
su pokazali da postignuće na testu zavisi od težine zadatka. Najveći proce-
nat uspešnosti utvrđen je na zadatku spajanja slogova (99,3%), a najmanji
na zadatku eliminacija početnog fonema (69%). Nije utvrđena statistički
značajna razlika u postgnućima između dečaka i devojčica, izuzev na za-
datku eliminacije početnog fonema, gde su devojčice bile znatno uspešnije.
Na osnovu dobijenih rezultata može se zaključiti da deca mlađeg školskog
uzrasta imaju relativno visoko razvijenu fonološku svesnost.
AB  - Phonological awareness develops intensively during preschool and
younger school age. The main goal of this research was to determine the level of
phonological awareness of Serbian speaking young school age typical language
development children. The study included 50 respondents of both sexes, 27
boys (54%) and 23 girls (46%). Acorrding to the age, the respondents were
divided into two groups. The first group consisted of 26 respondents, aged seven
to eight years and six months, and the second group of 24 respondents aged
eight years and six months to nine years and nine months. For the assessment
of phonological awareness, the FONT test – the Phonological Awareness Test
was used, which contains eight types of tasks. The results showed that the
achievement on the test depends on the difficulty of the task. Respondents
showed the highest percentage of success on the task of joining syllables
(99.3%), and the lowest on the task of eliminating the initial phoneme (69%).
No statistically significant difference in achievement was found between boys
and girls, except for the task of eliminating the initial phoneme, where girls
were significantly more successful. Based on the results, we can conclude that
children of young school age have a relatively highly developed phonological
awareness.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
PB  - Drustvo defektologa Srbije
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Fonološka svesnost kod dece mlađeg školskog uzrasta: Preliminarno ispitivanje
T1  - Phonological awareness in young school age children: a preliminary investigation
EP  - 35
IS  - 2
SP  - 21
VL  - 28
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5081
ER  - 
@article{
author = "Šljapić, Svetlana and Vuković, Mile",
year = "2022",
abstract = "Fonološka svesnost se intenzivno razvija tokom predškolskog i mlađeg škol-
skog uzrasta. Cilj ovog istraživanja je bio da se utvrdi nivo fonološke svesno-
sti kod dece mlađeg školskog uzrasta tipičnog razvoja, kojima je srpski jezik
maternji. Istraživanjem je obuhvaćeno 50 ispitanika oba pola, 27 dečaka
(54%) i 23 devojčice (46%). Ispitanici su podeljeni u dve uzrasne grupe, prvu
grupu činilo je 26 ispitanika, uzrasta od sedam do osam godina i šest meseci,
a drugu grupu 24 ispitanika uzrasta od osam godina i šest meseci do devet
godina i devet meseci. Za procenu fonološke svesnosti primenjen je FONT
test – Test fonološke svesnosti, koji sadrži osam tipova zadataka. Rezultati
su pokazali da postignuće na testu zavisi od težine zadatka. Najveći proce-
nat uspešnosti utvrđen je na zadatku spajanja slogova (99,3%), a najmanji
na zadatku eliminacija početnog fonema (69%). Nije utvrđena statistički
značajna razlika u postgnućima između dečaka i devojčica, izuzev na za-
datku eliminacije početnog fonema, gde su devojčice bile znatno uspešnije.
Na osnovu dobijenih rezultata može se zaključiti da deca mlađeg školskog
uzrasta imaju relativno visoko razvijenu fonološku svesnost., Phonological awareness develops intensively during preschool and
younger school age. The main goal of this research was to determine the level of
phonological awareness of Serbian speaking young school age typical language
development children. The study included 50 respondents of both sexes, 27
boys (54%) and 23 girls (46%). Acorrding to the age, the respondents were
divided into two groups. The first group consisted of 26 respondents, aged seven
to eight years and six months, and the second group of 24 respondents aged
eight years and six months to nine years and nine months. For the assessment
of phonological awareness, the FONT test – the Phonological Awareness Test
was used, which contains eight types of tasks. The results showed that the
achievement on the test depends on the difficulty of the task. Respondents
showed the highest percentage of success on the task of joining syllables
(99.3%), and the lowest on the task of eliminating the initial phoneme (69%).
No statistically significant difference in achievement was found between boys
and girls, except for the task of eliminating the initial phoneme, where girls
were significantly more successful. Based on the results, we can conclude that
children of young school age have a relatively highly developed phonological
awareness.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, Drustvo defektologa Srbije",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Fonološka svesnost kod dece mlađeg školskog uzrasta: Preliminarno ispitivanje, Phonological awareness in young school age children: a preliminary investigation",
pages = "35-21",
number = "2",
volume = "28",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5081"
}
Šljapić, S.,& Vuković, M.. (2022). Fonološka svesnost kod dece mlađeg školskog uzrasta: Preliminarno ispitivanje. in Beogradska defektološka škola
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 28(2), 21-35.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5081
Šljapić S, Vuković M. Fonološka svesnost kod dece mlađeg školskog uzrasta: Preliminarno ispitivanje. in Beogradska defektološka škola. 2022;28(2):21-35.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5081 .
Šljapić, Svetlana, Vuković, Mile, "Fonološka svesnost kod dece mlađeg školskog uzrasta: Preliminarno ispitivanje" in Beogradska defektološka škola, 28, no. 2 (2022):21-35,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5081 .

Procena fonološke svesnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta

Šljapić, Svetlana

(2021)

TY  - THES
AU  - Šljapić, Svetlana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4792
AB  - Тема овог истраживања била је процена развијености фонолошке свесности код деце млађег школског узраста. Фонолошка способност се дефинише као системска организација гласова у језику која омогућава формирање и разумевање језичког значења и као таква омогућава човеку да организује и манипулише гласовима с циљем развијања разумљивог говора. Развој фонолошке свесности се интезивно развија током предшколског и млађег школског узраста и представља основу за развој вештина читања и писања. У супротном, уколико развој фонолошке свесности не тече нормално, јавиће се значајне сметње у читању и писању.
Основни циљ овог истраживања је био да се утврди ниво фонолошке свесности код деце млађег школског узраста (7 до 9 година, пре навршених 10) која су типичног развоја и српског говорног подручја. Истраживањем је обухваћено 50 деце оба пола, 27 дечака (54%) и 23 девојчице (46%). Деца су подељена у две узрасне групе, млађу коју чини група деце од 7 година до 8 година и 6 месеци у којој је било 26 деце (52%) и старија група од 8 година и 6 месеци до 9 година и 9 месеци у којој је било 24 детата (48%). За процену фонолошке свесности примењен је ФОНТ тест – Тест фонолошке свесности, који обухвата осам типова задатака. Резултати показују да постоји релативно висок ниво постигнућа на задацима, у распону од 69% до 99,3% успешности.
Није пронађена значајна разлика у постгнућима у односу на пол деце. Такође, статистички значајна разлика је пронађена само на једном од задатака и већа постигнућа су оствариле девојчице. На основу резултата може се закључити да су деца млађег школског узраста постигла релативно висока постигнућа на тесту фонолошке свесности, односно да је ниво фонолошке свесности релативно високо развијен.
AB  - The topic of this paper was the assessment of the development of phonological awareness in children of younger school age. This research dealt with the topic of the development of phonological awareness in children of younger school age. Phonological ability is defined as a systemic organization of voices in language that enables the formation and understanding of linguistic meaning and as such enables a person to organize and manipulate voices with the aim of developing understandable speech. The development of phonological awareness is intensively developed during preschool and younger school age and it is the basis for the development of reading and writing skills. Otherwise, if the development of phonological awareness does not proceed normally, significant disturbances in reading and writing will occur.
The goal of the research is to determine the course of development of elements of phonological awareness in children of younger school age (7 to 9 years, before the age of 10) who are of typical development and Serbian-speaking area. The sample included 50 children of both sexes, 27 boys (54%) and 23 girls (46%). The children were divided into two age groups, the younger group consisting of children aged 7 to 8 years and 6 months in which there were 26 children (52%) and the older group of 8 years and 6 months to 9 years and 9 months in which there were any 24 children (48%). Phonological awareness was measured using the FONT test, which contains eight types of phonological tasks. The results show relatively high achievement of children in all types of phonological tasks success rates be- tween 69% and 99,3%. No significant difference was found in postgumans in relation to the sex of children. Also, a statistically significant difference was found in only one of the tasks, and the girls achieved greater achievements. Based on the results, it can be concluded that children of younger school age achieved relatively high achievements on the test of phonological awareness, and the level of phonological awareness is relatively highly developed.
T1  - Procena fonološke svesnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta
EP  - 52
SP  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4792
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Šljapić, Svetlana",
year = "2021",
abstract = "Тема овог истраживања била је процена развијености фонолошке свесности код деце млађег школског узраста. Фонолошка способност се дефинише као системска организација гласова у језику која омогућава формирање и разумевање језичког значења и као таква омогућава човеку да организује и манипулише гласовима с циљем развијања разумљивог говора. Развој фонолошке свесности се интезивно развија током предшколског и млађег школског узраста и представља основу за развој вештина читања и писања. У супротном, уколико развој фонолошке свесности не тече нормално, јавиће се значајне сметње у читању и писању.
Основни циљ овог истраживања је био да се утврди ниво фонолошке свесности код деце млађег школског узраста (7 до 9 година, пре навршених 10) која су типичног развоја и српског говорног подручја. Истраживањем је обухваћено 50 деце оба пола, 27 дечака (54%) и 23 девојчице (46%). Деца су подељена у две узрасне групе, млађу коју чини група деце од 7 година до 8 година и 6 месеци у којој је било 26 деце (52%) и старија група од 8 година и 6 месеци до 9 година и 9 месеци у којој је било 24 детата (48%). За процену фонолошке свесности примењен је ФОНТ тест – Тест фонолошке свесности, који обухвата осам типова задатака. Резултати показују да постоји релативно висок ниво постигнућа на задацима, у распону од 69% до 99,3% успешности.
Није пронађена значајна разлика у постгнућима у односу на пол деце. Такође, статистички значајна разлика је пронађена само на једном од задатака и већа постигнућа су оствариле девојчице. На основу резултата може се закључити да су деца млађег школског узраста постигла релативно висока постигнућа на тесту фонолошке свесности, односно да је ниво фонолошке свесности релативно високо развијен., The topic of this paper was the assessment of the development of phonological awareness in children of younger school age. This research dealt with the topic of the development of phonological awareness in children of younger school age. Phonological ability is defined as a systemic organization of voices in language that enables the formation and understanding of linguistic meaning and as such enables a person to organize and manipulate voices with the aim of developing understandable speech. The development of phonological awareness is intensively developed during preschool and younger school age and it is the basis for the development of reading and writing skills. Otherwise, if the development of phonological awareness does not proceed normally, significant disturbances in reading and writing will occur.
The goal of the research is to determine the course of development of elements of phonological awareness in children of younger school age (7 to 9 years, before the age of 10) who are of typical development and Serbian-speaking area. The sample included 50 children of both sexes, 27 boys (54%) and 23 girls (46%). The children were divided into two age groups, the younger group consisting of children aged 7 to 8 years and 6 months in which there were 26 children (52%) and the older group of 8 years and 6 months to 9 years and 9 months in which there were any 24 children (48%). Phonological awareness was measured using the FONT test, which contains eight types of phonological tasks. The results show relatively high achievement of children in all types of phonological tasks success rates be- tween 69% and 99,3%. No significant difference was found in postgumans in relation to the sex of children. Also, a statistically significant difference was found in only one of the tasks, and the girls achieved greater achievements. Based on the results, it can be concluded that children of younger school age achieved relatively high achievements on the test of phonological awareness, and the level of phonological awareness is relatively highly developed.",
title = "Procena fonološke svesnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta",
pages = "52-3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4792"
}
Šljapić, S.. (2021). Procena fonološke svesnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta. , 3-52.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4792
Šljapić S. Procena fonološke svesnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta. 2021;:3-52.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4792 .
Šljapić, Svetlana, "Procena fonološke svesnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta" (2021):3-52,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4792 .