Ječmenica, Nevena

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0002-2099-6269
  • Ječmenica, Nevena (11)

Author's Bibliography

Theory of mind in children with developmental language disorder – developmental tendencies

Drljan, Bojana; Ječmenica, Nevena; Buha, Nataša

(Учитељски факултет Универзитета у Београду, 2024)

TY  - JOUR
AU  - Drljan, Bojana
AU  - Ječmenica, Nevena
AU  - Buha, Nataša
PY  - 2024
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5420
AB  - Theory of mind (ToM) refers to the complex cognitive ability allowing attribution of mental states to others and understanding that others may have different beliefs, intentions and desires which are different than our own. Developmental language disorder (DLD) is characterized by persistent deficits in the acquisition, comprehension, production or use of language. These children, in addition to language difficulties, may also have a spectrum of cognitive deficits. Research of ToM in DLD children started relatively recently, and the data so far have been quite inconsistent. The aim of our study is to compare ToM abilities and their developmental pattern between DLD and typically developing (TD) children, as well as to investigate potential differences between two main DLD subtypes (expressive and mixed) which differ dominantly regarding to the level of difficulties in language comprehension. The sample consisted of 119 participants aged between five to ten years, divided into two groups, 69 children with DLD and 50 TD children. Sally-Anne false belief task was used as a measure of ToM ability. The results indicate a significant developmental delay of ToM ability in children with DLD with no significant differences between the two DLD types. This indicates that children with DLD have significant difficulties in understanding that actions of others depend on their beliefs rather than simply the real situation itself, as well as that belief and reality often diverge. The results of the research are discussed from two aspects, by comparison with the results of other studies that investigated ToM in DLD children and through the prism of difficulties in social and academic functioning that these children may have. Practical implications are also given, as well as some of the specific techniques that can facilitate the ToM development in children with DLD within the school environment.
AB  - Теорија ума (ТУ) односи се на сложену социокогнитивну способност, која омогућава закључивање о сопственим менталним стањима, као и менталним стањима других људи. Она омогућава тумачење и предвиђање понашања других на основу разумевања њихових осећања, намера, жеља, ставова, веровања и знања, што имплицира да се веровања, намере и жеље могу разликовати од особе до особе (Preckel et al., 2018). ТУ се постепено развија током детињства, при чему је развој обележен неколиким кључним прекретницама. На раном предшколском узрасту деца почињу да овладавају способношћу заузимања перспективе, што им омогућава да разумеју да друге особе могу видети ствари другачије него они сами. Током раног школског узраста почињу да схватају концепт ума као активног тумача, овладавајући базичним разумевањем менталних процеса (на пример, Barquero et al., 2003). Значајна прекретница у развоју ТУ је разумевање лажних веровања, односно препознавање да веровања других људи могу бити другачија од стварности и различита код појединаца. Типично, до четврте године деца овладавају ТУ првог реда, разумевајући веровања као менталне ентитете одвојене од стварности (Poulin-Dubois, 2020). Око седме године обично овладавају ТУ другог реда, што им омогућава да размишљају о мисаоним процесима других (Miller, 2009). Однос између језика и ТУ током развоја указује на комплексну интеракцију когнитивних и језичких вештина. Сматра се да код деце типичног развоја (ТР) усмереност на намере других људи и интерперсонална преференција, које се јављају веома рано током развоја, претходе и поспешују језички развој (De Villiers, 2007). Узрочна веза између ТУ и језичких способности није у потпуности разјашњена, иако истраживања указују на то да, када је реч о разумевању веровања, развој језика ипак претходи развоју ТУ (на пример, De Villiers & Piers, 2002; Slade & Ruffman, 2005). Овај однос постаје посебно важан када је реч о популацији деце са развојним језичким поремећајем (РЈП), где тешкоће у изражавању или разумевању језика могу утицати на развој ТУ. Код деце са РЈП експресивног типа тешкоће у изражавању могу ометати овладавање вештинама разумевања менталних стања других. С друге стране, деца са РЈП мешовитог типа, који се манифестује тешкоћама у доменима и рецептивних и  експресивних језичких способности, могу имати додатне проблеме у разумевању социјалних интеракција и интерпретирању намера других. Стога је разумевање развоја ТУ кључно за свеобухватно сагледавање развојних изазова са којим се срећу деца са РЈП.Циљ овог истраживања је да се упореди ТУ и њен развојни ток између деце са РЈП и деце ТР, као и да се испитају потенцијалне разлике између два главна подтипа РЈП (експресивни и мешовити), који се разликују претежно по нивоу тешкоћа у разумевању језика. У ту сврху одабран је узорак од 119 испитаника узраста од пет до десет година, подељених у две групе, 69 деце са РЈП и 50 деце ТР. За процену ТУ коришћен је задатак лажног веровања „Сања и Ана” (енг. Sally-Anne test, Baron-Cohen et al., 1985). Резултати истраживања указују на то да деца са тешкоћама у језичком развоју постижу значајно нижи резултат на примењеном задатку у односу на децу ТР (F(1,115) =32,487, p=0,000, парцијални η2=0,22). Наредним анализама је утврђено да су ове разлике присутне и на предшколском и на основношколском узрасту, као и да не зависе од типа РЈП. Додатно, утврђено је да је код деце са РЈП присутно развојно кашњење од две године и више, имајући у виду да ова деца и на школском узрасту имају тешкоће у разумевању ТУ првог реда. Изостанак разлика у нивоу развијености ТУ између деце са различитим типовима РЈП указује на то да ниво језичког разумевања није пресудан чинилац у разумевању лажног веровања. Резултати нашег истраживања који указују на недовољно развијену ТУ код деце са РЈП, уз чињеницу да језичке тешкоће код ове деце могу перзистирати и на школском узрасту (нпр. Del Valle et al., 2018; Drljan & Vuković, 2019) и да често доводе до проблема у савладавању академских вештина (нпр. Harrison et al., 2009; Oliveira et al., 2021), указују на присуство двоструког ризика код ове популације – потенцијално лоша академска постигнућа и проблеми у вези са социјалном укључености у школском контексту. Овакав налаз имплицира потребу за применом додатних дидактичких метода у раду са овом децом које би олакшале савладавање градива и поспешиле формирање позитивних односа са вршњацима и наставницима, што је од посебног значаја имајући у виду да се током школског периода даљи језички развој одвија углавном кроз учење и интензивну комуникацију у школи.
PB  - Учитељски факултет Универзитета у Београду
T2  - Inovacije u nastavi
T1  - Theory of mind in children with developmental language disorder – developmental tendencies
T1  - Теорија ума деце са развојним језичким поремећајем –  развојне тенденције
EP  - 60
IS  - 1
SP  - 43
VL  - 37
DO  - https://doi.org/10.5937/inovacije2401043D
ER  - 
@article{
author = "Drljan, Bojana and Ječmenica, Nevena and Buha, Nataša",
year = "2024",
abstract = "Theory of mind (ToM) refers to the complex cognitive ability allowing attribution of mental states to others and understanding that others may have different beliefs, intentions and desires which are different than our own. Developmental language disorder (DLD) is characterized by persistent deficits in the acquisition, comprehension, production or use of language. These children, in addition to language difficulties, may also have a spectrum of cognitive deficits. Research of ToM in DLD children started relatively recently, and the data so far have been quite inconsistent. The aim of our study is to compare ToM abilities and their developmental pattern between DLD and typically developing (TD) children, as well as to investigate potential differences between two main DLD subtypes (expressive and mixed) which differ dominantly regarding to the level of difficulties in language comprehension. The sample consisted of 119 participants aged between five to ten years, divided into two groups, 69 children with DLD and 50 TD children. Sally-Anne false belief task was used as a measure of ToM ability. The results indicate a significant developmental delay of ToM ability in children with DLD with no significant differences between the two DLD types. This indicates that children with DLD have significant difficulties in understanding that actions of others depend on their beliefs rather than simply the real situation itself, as well as that belief and reality often diverge. The results of the research are discussed from two aspects, by comparison with the results of other studies that investigated ToM in DLD children and through the prism of difficulties in social and academic functioning that these children may have. Practical implications are also given, as well as some of the specific techniques that can facilitate the ToM development in children with DLD within the school environment., Теорија ума (ТУ) односи се на сложену социокогнитивну способност, која омогућава закључивање о сопственим менталним стањима, као и менталним стањима других људи. Она омогућава тумачење и предвиђање понашања других на основу разумевања њихових осећања, намера, жеља, ставова, веровања и знања, што имплицира да се веровања, намере и жеље могу разликовати од особе до особе (Preckel et al., 2018). ТУ се постепено развија током детињства, при чему је развој обележен неколиким кључним прекретницама. На раном предшколском узрасту деца почињу да овладавају способношћу заузимања перспективе, што им омогућава да разумеју да друге особе могу видети ствари другачије него они сами. Током раног школског узраста почињу да схватају концепт ума као активног тумача, овладавајући базичним разумевањем менталних процеса (на пример, Barquero et al., 2003). Значајна прекретница у развоју ТУ је разумевање лажних веровања, односно препознавање да веровања других људи могу бити другачија од стварности и различита код појединаца. Типично, до четврте године деца овладавају ТУ првог реда, разумевајући веровања као менталне ентитете одвојене од стварности (Poulin-Dubois, 2020). Око седме године обично овладавају ТУ другог реда, што им омогућава да размишљају о мисаоним процесима других (Miller, 2009). Однос између језика и ТУ током развоја указује на комплексну интеракцију когнитивних и језичких вештина. Сматра се да код деце типичног развоја (ТР) усмереност на намере других људи и интерперсонална преференција, које се јављају веома рано током развоја, претходе и поспешују језички развој (De Villiers, 2007). Узрочна веза између ТУ и језичких способности није у потпуности разјашњена, иако истраживања указују на то да, када је реч о разумевању веровања, развој језика ипак претходи развоју ТУ (на пример, De Villiers & Piers, 2002; Slade & Ruffman, 2005). Овај однос постаје посебно важан када је реч о популацији деце са развојним језичким поремећајем (РЈП), где тешкоће у изражавању или разумевању језика могу утицати на развој ТУ. Код деце са РЈП експресивног типа тешкоће у изражавању могу ометати овладавање вештинама разумевања менталних стања других. С друге стране, деца са РЈП мешовитог типа, који се манифестује тешкоћама у доменима и рецептивних и  експресивних језичких способности, могу имати додатне проблеме у разумевању социјалних интеракција и интерпретирању намера других. Стога је разумевање развоја ТУ кључно за свеобухватно сагледавање развојних изазова са којим се срећу деца са РЈП.Циљ овог истраживања је да се упореди ТУ и њен развојни ток између деце са РЈП и деце ТР, као и да се испитају потенцијалне разлике између два главна подтипа РЈП (експресивни и мешовити), који се разликују претежно по нивоу тешкоћа у разумевању језика. У ту сврху одабран је узорак од 119 испитаника узраста од пет до десет година, подељених у две групе, 69 деце са РЈП и 50 деце ТР. За процену ТУ коришћен је задатак лажног веровања „Сања и Ана” (енг. Sally-Anne test, Baron-Cohen et al., 1985). Резултати истраживања указују на то да деца са тешкоћама у језичком развоју постижу значајно нижи резултат на примењеном задатку у односу на децу ТР (F(1,115) =32,487, p=0,000, парцијални η2=0,22). Наредним анализама је утврђено да су ове разлике присутне и на предшколском и на основношколском узрасту, као и да не зависе од типа РЈП. Додатно, утврђено је да је код деце са РЈП присутно развојно кашњење од две године и више, имајући у виду да ова деца и на школском узрасту имају тешкоће у разумевању ТУ првог реда. Изостанак разлика у нивоу развијености ТУ између деце са различитим типовима РЈП указује на то да ниво језичког разумевања није пресудан чинилац у разумевању лажног веровања. Резултати нашег истраживања који указују на недовољно развијену ТУ код деце са РЈП, уз чињеницу да језичке тешкоће код ове деце могу перзистирати и на школском узрасту (нпр. Del Valle et al., 2018; Drljan & Vuković, 2019) и да често доводе до проблема у савладавању академских вештина (нпр. Harrison et al., 2009; Oliveira et al., 2021), указују на присуство двоструког ризика код ове популације – потенцијално лоша академска постигнућа и проблеми у вези са социјалном укључености у школском контексту. Овакав налаз имплицира потребу за применом додатних дидактичких метода у раду са овом децом које би олакшале савладавање градива и поспешиле формирање позитивних односа са вршњацима и наставницима, што је од посебног значаја имајући у виду да се током школског периода даљи језички развој одвија углавном кроз учење и интензивну комуникацију у школи.",
publisher = "Учитељски факултет Универзитета у Београду",
journal = "Inovacije u nastavi",
title = "Theory of mind in children with developmental language disorder – developmental tendencies, Теорија ума деце са развојним језичким поремећајем –  развојне тенденције",
pages = "60-43",
number = "1",
volume = "37",
doi = "https://doi.org/10.5937/inovacije2401043D"
}
Drljan, B., Ječmenica, N.,& Buha, N.. (2024). Theory of mind in children with developmental language disorder – developmental tendencies. in Inovacije u nastavi
Учитељски факултет Универзитета у Београду., 37(1), 43-60.
https://doi.org/https://doi.org/10.5937/inovacije2401043D
Drljan B, Ječmenica N, Buha N. Theory of mind in children with developmental language disorder – developmental tendencies. in Inovacije u nastavi. 2024;37(1):43-60.
doi:https://doi.org/10.5937/inovacije2401043D .
Drljan, Bojana, Ječmenica, Nevena, Buha, Nataša, "Theory of mind in children with developmental language disorder – developmental tendencies" in Inovacije u nastavi, 37, no. 1 (2024):43-60,
https://doi.org/https://doi.org/10.5937/inovacije2401043D . .

Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце предшколског узраста

Ječmenica, Nevena; Drljan, Bojana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Ječmenica, Nevena
AU  - Drljan, Bojana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5393
AB  - Семантичка флуентност је способност која се развија током детињства,
са перформансама које достижу зрелост током периода адолесценције. Циљ
истраживања био је испитивање динамике у развоју способности семантичке
флуентности код деце предшколског узраста. Узорак је чинило 224 деце типичног
развоја, узраста од пет до седам и по година. У истраживању је коришћен тест
Асоцијације речи. Резултати истраживања су показали, да у временском интервалу

од три минута деца просечно остварују 27 поена на задацима набрајања
речи из семантичких категорија животиња, хране и занимања. Увидом у вредности
перцентилних
рангова
утврђено
је
да
четвртина
деце
из
узорка
испољава

блажи

или тежи степен дефицита на задацима семантичке флуентности.
Додатно, потврђен је статистички значајан утицај узраста на постигнуће деце
на наведеним задацима (p=0,000), али и одсуство утицаја пола (p<0,005). Будућа
истраживања семантичке флуентности би требала бити фокусирана и на примену
когнитивних
задатака,
како
би
се
добили
потпунији
подаци
о
сличностима

и
разликама у
језичком и
когнитивном
функционисању
међу
децом.
AB  - Semantic fluency is an ability that develops
in childhood, with performance reaching
maturity in adolescence. The aim of this
study was to investigate the dynamics in the
development of semantic fluency in preschool
children. The sample consisted of 224 children
with typical development from five to seven
and a half years of age. The Word association
test was used for the study. The results of the
study showed that in a time interval of three
minutes, the children scored an average of
27 points on the tasks of enumerating words 
from the semantic categories of animals, food, 
and occupations. Based on the percentile
rank values, it was found that a quarter of
the children in the sample had a milder or
more severe deficit in the semantic fluency
tasks. In addition, a statistically significant
effect of age on children’s performance on
the above tasks was confirmed (p=0.000), as
well as the absence of gender differences (p
< 0.005). Future research of semantic fluency
should also focus on the use of cognitive
tasks to provide more comprehensive data
on similarities and differences in children’s
language and cognitive performance.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
T1  - Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце  предшколског узраста
T1  - Тhe importance of using semantic fluency tasks in assessing language abilities of preschool children
EP  - 132
SP  - 123
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393
ER  - 
@conference{
author = "Ječmenica, Nevena and Drljan, Bojana",
year = "2023",
abstract = "Семантичка флуентност је способност која се развија током детињства,
са перформансама које достижу зрелост током периода адолесценције. Циљ
истраживања био је испитивање динамике у развоју способности семантичке
флуентности код деце предшколског узраста. Узорак је чинило 224 деце типичног
развоја, узраста од пет до седам и по година. У истраживању је коришћен тест
Асоцијације речи. Резултати истраживања су показали, да у временском интервалу

од три минута деца просечно остварују 27 поена на задацима набрајања
речи из семантичких категорија животиња, хране и занимања. Увидом у вредности
перцентилних
рангова
утврђено
је
да
четвртина
деце
из
узорка
испољава

блажи

или тежи степен дефицита на задацима семантичке флуентности.
Додатно, потврђен је статистички значајан утицај узраста на постигнуће деце
на наведеним задацима (p=0,000), али и одсуство утицаја пола (p<0,005). Будућа
истраживања семантичке флуентности би требала бити фокусирана и на примену
когнитивних
задатака,
како
би
се
добили
потпунији
подаци
о
сличностима

и
разликама у
језичком и
когнитивном
функционисању
међу
децом., Semantic fluency is an ability that develops
in childhood, with performance reaching
maturity in adolescence. The aim of this
study was to investigate the dynamics in the
development of semantic fluency in preschool
children. The sample consisted of 224 children
with typical development from five to seven
and a half years of age. The Word association
test was used for the study. The results of the
study showed that in a time interval of three
minutes, the children scored an average of
27 points on the tasks of enumerating words 
from the semantic categories of animals, food, 
and occupations. Based on the percentile
rank values, it was found that a quarter of
the children in the sample had a milder or
more severe deficit in the semantic fluency
tasks. In addition, a statistically significant
effect of age on children’s performance on
the above tasks was confirmed (p=0.000), as
well as the absence of gender differences (p
< 0.005). Future research of semantic fluency
should also focus on the use of cognitive
tasks to provide more comprehensive data
on similarities and differences in children’s
language and cognitive performance.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова",
title = "Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце  предшколског узраста, Тhe importance of using semantic fluency tasks in assessing language abilities of preschool children",
pages = "132-123",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393"
}
Ječmenica, N.,& Drljan, B.. (2023). Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце  предшколског узраста. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 123-132.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393
Ječmenica N, Drljan B. Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце  предшколског узраста. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:123-132.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393 .
Ječmenica, Nevena, Drljan, Bojana, "Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце  предшколског узраста" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):123-132,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393 .

Teorija uma kod dece – preliminarno istraživanje o ulozi pamćenja i jezičkih sposobnosti kao razvojnih pokazatelja

Ječmenica, Nevena; Drljan, Bojana; Buha, Nataša

(SAO – Belgrade, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Ječmenica, Nevena
AU  - Drljan, Bojana
AU  - Buha, Nataša
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5275
AB  - Predškolski uzrast predstavlja period suštinskih promena u sposobnostima dece da eksplicitno rasuđuju o mentalnim stanjima drugih. Cilj istraživanja je bio da se utvrdi odnos između teorije uma, radne memorije i jezičkih sposobnosti kod dece tipičnog razvoja, uzrasta od četiri do osam godina. Za procenu navedenih sposobnosti korišćeni su merni instrumenti: Zadatak lažnog verovanja „Sanja i Ana”, Raspon brojeva unazad, Test verbalnog pamćenja, Test brzine odlučivanja, Gramatika mališana i FONT test. Rezultati istraživanja su ukazali na statistički značajne korelacije između teorije uma, verbalnog pamćenja, kao i nekih aspekata jezičkih sposobnosti. Ipak, kao statistički značajan pokazatelj postignuća na zadacima teorije uma izdvaja se samo verbalno pamćenje (p < .05) koje zajedno sa verbalnom radnom memorijom predviđa 26% varijanse postignuća u usvojenosti teorije uma prvog reda (F = 9.40; df = 2; p = .00) i 15% varijanse postignuća u ukupnom skoru na zadacima procene teorije uma (F = 4.55; df = 2; p = .01). Rezultati istraživanja sugerišu blizak ali intrigantan odnos između teorije uma, egzekutivnih funkcija i jezičkih sposobnosti.
AB  - Preschool age is a period of fundamental changes in child's ability to explicitly reason about the other people’s mental states. The aim of the research was to determine the relationship between the development of theory of mind, working memory and language abilities in children with typical development, aged four to eight years. For the assessment of listed abilities several instruments were used: "Sanja and Ana" False belief task, Backward span task, Verbal memory test, Decision speed test, Toddler grammar and FONT test. The results of the research indicated statistically significant correlations between theory of mind, verbal memory, as well as some aspects of language abilities. However, as a statistically significant indicator of achievement on theory of mind tasks, only verbal memory stands out (p < .05) which together with verbal working memory predicts 26% of the variance of achievement in first-order theory of mind acquisition (F = 9.40, df = 2; p = .00) and 15% of the achievement variance in the total score on theory of mind tasks (F = 4.55, df = 2, p = .01). Research results suggest a close but intriguing relationship between theory of mind, executive functions, and language abilities.
PB  - SAO – Belgrade
PB  - Pedagogical Faculty in Vranje, University of Nis
PB  - College of Vocational Studies for Preschool Teachers and Medical Nurses in Vrsac
T2  - Research in Pedagogy / Istraživanja u Pedagogiji
T1  - Teorija uma kod dece – preliminarno istraživanje o ulozi pamćenja i jezičkih sposobnosti kao razvojnih pokazatelja
T1  - Theory of mind in children – preliminary research the role of memory  and language abilities as developmental indicators
EP  - 118
IS  - 1
SP  - 98
VL  - 13
DO  - 10.5937/IstrPed2301098J
ER  - 
@article{
author = "Ječmenica, Nevena and Drljan, Bojana and Buha, Nataša",
year = "2023",
abstract = "Predškolski uzrast predstavlja period suštinskih promena u sposobnostima dece da eksplicitno rasuđuju o mentalnim stanjima drugih. Cilj istraživanja je bio da se utvrdi odnos između teorije uma, radne memorije i jezičkih sposobnosti kod dece tipičnog razvoja, uzrasta od četiri do osam godina. Za procenu navedenih sposobnosti korišćeni su merni instrumenti: Zadatak lažnog verovanja „Sanja i Ana”, Raspon brojeva unazad, Test verbalnog pamćenja, Test brzine odlučivanja, Gramatika mališana i FONT test. Rezultati istraživanja su ukazali na statistički značajne korelacije između teorije uma, verbalnog pamćenja, kao i nekih aspekata jezičkih sposobnosti. Ipak, kao statistički značajan pokazatelj postignuća na zadacima teorije uma izdvaja se samo verbalno pamćenje (p < .05) koje zajedno sa verbalnom radnom memorijom predviđa 26% varijanse postignuća u usvojenosti teorije uma prvog reda (F = 9.40; df = 2; p = .00) i 15% varijanse postignuća u ukupnom skoru na zadacima procene teorije uma (F = 4.55; df = 2; p = .01). Rezultati istraživanja sugerišu blizak ali intrigantan odnos između teorije uma, egzekutivnih funkcija i jezičkih sposobnosti., Preschool age is a period of fundamental changes in child's ability to explicitly reason about the other people’s mental states. The aim of the research was to determine the relationship between the development of theory of mind, working memory and language abilities in children with typical development, aged four to eight years. For the assessment of listed abilities several instruments were used: "Sanja and Ana" False belief task, Backward span task, Verbal memory test, Decision speed test, Toddler grammar and FONT test. The results of the research indicated statistically significant correlations between theory of mind, verbal memory, as well as some aspects of language abilities. However, as a statistically significant indicator of achievement on theory of mind tasks, only verbal memory stands out (p < .05) which together with verbal working memory predicts 26% of the variance of achievement in first-order theory of mind acquisition (F = 9.40, df = 2; p = .00) and 15% of the achievement variance in the total score on theory of mind tasks (F = 4.55, df = 2, p = .01). Research results suggest a close but intriguing relationship between theory of mind, executive functions, and language abilities.",
publisher = "SAO – Belgrade, Pedagogical Faculty in Vranje, University of Nis, College of Vocational Studies for Preschool Teachers and Medical Nurses in Vrsac",
journal = "Research in Pedagogy / Istraživanja u Pedagogiji",
title = "Teorija uma kod dece – preliminarno istraživanje o ulozi pamćenja i jezičkih sposobnosti kao razvojnih pokazatelja, Theory of mind in children – preliminary research the role of memory  and language abilities as developmental indicators",
pages = "118-98",
number = "1",
volume = "13",
doi = "10.5937/IstrPed2301098J"
}
Ječmenica, N., Drljan, B.,& Buha, N.. (2023). Teorija uma kod dece – preliminarno istraživanje o ulozi pamćenja i jezičkih sposobnosti kao razvojnih pokazatelja. in Research in Pedagogy / Istraživanja u Pedagogiji
SAO – Belgrade., 13(1), 98-118.
https://doi.org/10.5937/IstrPed2301098J
Ječmenica N, Drljan B, Buha N. Teorija uma kod dece – preliminarno istraživanje o ulozi pamćenja i jezičkih sposobnosti kao razvojnih pokazatelja. in Research in Pedagogy / Istraživanja u Pedagogiji. 2023;13(1):98-118.
doi:10.5937/IstrPed2301098J .
Ječmenica, Nevena, Drljan, Bojana, Buha, Nataša, "Teorija uma kod dece – preliminarno istraživanje o ulozi pamćenja i jezičkih sposobnosti kao razvojnih pokazatelja" in Research in Pedagogy / Istraživanja u Pedagogiji, 13, no. 1 (2023):98-118,
https://doi.org/10.5937/IstrPed2301098J . .

Leksičko razumevanje i obrada kod dece tipičnog razvoja

Ječmenica, Nevena; Drljan, Bojana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Ječmenica, Nevena
AU  - Drljan, Bojana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5340
AB  - Uvod: Istraživači obično razlikuju dva aspekta dečjeg znanja o rečima: širinu i
dubinu. Odnosi među rečima i njihov uticaj na stvaranje neuronskih mreža mentalnog
leksikona omogućavaju detetu da dostigne određeni nivo apstrakcije.
Cilj: Istraživanje je sprovedeno kako bi se utvrdio nivo razvijenosti leksičko-semantičkih
sposobnosti kod dece tipičnog razvoja.
Metode: Uzorkom je obuhvaćeno 61 dete tipičnog razvoja, uzrasta od pet
do osam godina. Sposobnost leksičkog razumevanja i obrade procenjena je
Testom verbalnog razumevanja, koji se sastoji iz četiri subtesta: slikovni rečnik,
sinonimi, antonimi i verbalne analogije.
Rezultati: Zadaci za procenu sinonima predstavljali su za decu najteži tip zadataka
(30,92% uspešnosti) u odnosu na zadatke antonima (49,27% uspešnosti),
verbalnih analogija (57,81% uspešnosti) i slikovnog rečnika (66,85% uspešnosti).
Primenom analize varijanse utvrđeno je da je uzrast značajan činilac postignuća
na zadacima slikovnog rečnika (F=6,645; p=0,003), antonima (F=7,060;
p=0,002) i verbalnih analogija (F=5,636; p=0,006), dok u domenu sinonima
(F=3,059; p=0,055) odnos nije značajan, iako su prisutne razlike aritmetičkih
sredina u korist dece starijeg uzrasta. Uzrastom se može objasniti oko 18%
varijabilnosti rezultata na zadacima procene slikovnog rečnika, kao i oko 19%
varijabilnosti postignuća u domenu antonima i verbalnih analogija. Primenom
dvofaktorske analize varijanse nije utvrđena statistički značajna interakcija
pola i uzrasta dece na zadacima za procenu slikovnog rečnika (F=1,120;
p=0,334), sinonima (F=0,775; p=0,466), antonima (F=0,820; p=0,446) i verbalnih
analogija (F=0,375; p=0,689).
Zaključak: S obzirom na to da zadaci za procenu leksičkih sposobnosti koje
smo primenili u istraživanju predstavljaju značajne indikatore jezičkog razvoja,
kao i da postoji značajna povezanost između leksičko- semantičkih sposobnosti
i akademskog uspeha, od velikog je značaja nastaviti sa istraživanjima u
ovoj oblasti, kako kod dece tipičnog jezičkog razvoja, tako i kod dece sa jezičkim
poremećajima.
AB  - Introduction: Researchers usually distinguish between two aspects of children’s
vocabulary: breadth and depth. The relationships between words and their influence on the
formation of the neural networks of the mental lexicon allow children to reach a certain level
of abstraction.
Aim: The study was conducted with the aim of determining the developmental tendency
of lexical-semantic abilities in typically developing children.
Methods: The sample consisted of 61 typically developing children aged five to eight
years. Lexical comprehension and processing skills were assessed using the Test of Verbal
Comprehension, which comprises four subtests: Picture Vocabulary, Synonyms, Antonyms,
and Verbal Analogies.
Results: The assessment of synonyms was the most difficult task for the children
(30.92% pass rate), compared to the tasks on antonyms (49.27% pass rate), verbal analogies
(57.81% pass rate) and picture vocabulary (66.85% pass rate). Analysis of variance revealed
that age was a significant performance factor in the picture vocabulary (F=6.645; p=.003),
antonyms (F=7.060; p=.002), and verbal analogies (F=5.636; p=.006) tasks, whereas there
were no significant age differences in the synonym tasks (F=3.059; p=0.055), although there
were some differences between the arithmetic means in favor of the older children. Age can
explain about 18% of the variability in scores on the picture vocabulary tasks and about
19% of the variability on the antonyms and verbal analogies tasks. The two-way analysis
of variance showed that there were no statistically significant interactions between age and gender for the picture vocabulary tasks (F=1.120; p=.334), synonyms (F=0.775; p=.466),
antonyms (F=0.820; p=.446) and verbal analogies (F=0.375; p=.689).
Conclusion: Considering that the tasks used in our study to assess lexical abilities are
significant indicators of language development and that there is a significant relationship
between lexical-semantic abilities and academic success, it is of great importance to continue
research in this area, both in tipically developing children and in children with language
disorders.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Leksičko razumevanje i obrada kod dece tipičnog razvoja
T1  - Lexical comprehension and processing in typically Developing children
EP  - 294
SP  - 287
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5340
ER  - 
@conference{
author = "Ječmenica, Nevena and Drljan, Bojana",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Istraživači obično razlikuju dva aspekta dečjeg znanja o rečima: širinu i
dubinu. Odnosi među rečima i njihov uticaj na stvaranje neuronskih mreža mentalnog
leksikona omogućavaju detetu da dostigne određeni nivo apstrakcije.
Cilj: Istraživanje je sprovedeno kako bi se utvrdio nivo razvijenosti leksičko-semantičkih
sposobnosti kod dece tipičnog razvoja.
Metode: Uzorkom je obuhvaćeno 61 dete tipičnog razvoja, uzrasta od pet
do osam godina. Sposobnost leksičkog razumevanja i obrade procenjena je
Testom verbalnog razumevanja, koji se sastoji iz četiri subtesta: slikovni rečnik,
sinonimi, antonimi i verbalne analogije.
Rezultati: Zadaci za procenu sinonima predstavljali su za decu najteži tip zadataka
(30,92% uspešnosti) u odnosu na zadatke antonima (49,27% uspešnosti),
verbalnih analogija (57,81% uspešnosti) i slikovnog rečnika (66,85% uspešnosti).
Primenom analize varijanse utvrđeno je da je uzrast značajan činilac postignuća
na zadacima slikovnog rečnika (F=6,645; p=0,003), antonima (F=7,060;
p=0,002) i verbalnih analogija (F=5,636; p=0,006), dok u domenu sinonima
(F=3,059; p=0,055) odnos nije značajan, iako su prisutne razlike aritmetičkih
sredina u korist dece starijeg uzrasta. Uzrastom se može objasniti oko 18%
varijabilnosti rezultata na zadacima procene slikovnog rečnika, kao i oko 19%
varijabilnosti postignuća u domenu antonima i verbalnih analogija. Primenom
dvofaktorske analize varijanse nije utvrđena statistički značajna interakcija
pola i uzrasta dece na zadacima za procenu slikovnog rečnika (F=1,120;
p=0,334), sinonima (F=0,775; p=0,466), antonima (F=0,820; p=0,446) i verbalnih
analogija (F=0,375; p=0,689).
Zaključak: S obzirom na to da zadaci za procenu leksičkih sposobnosti koje
smo primenili u istraživanju predstavljaju značajne indikatore jezičkog razvoja,
kao i da postoji značajna povezanost između leksičko- semantičkih sposobnosti
i akademskog uspeha, od velikog je značaja nastaviti sa istraživanjima u
ovoj oblasti, kako kod dece tipičnog jezičkog razvoja, tako i kod dece sa jezičkim
poremećajima., Introduction: Researchers usually distinguish between two aspects of children’s
vocabulary: breadth and depth. The relationships between words and their influence on the
formation of the neural networks of the mental lexicon allow children to reach a certain level
of abstraction.
Aim: The study was conducted with the aim of determining the developmental tendency
of lexical-semantic abilities in typically developing children.
Methods: The sample consisted of 61 typically developing children aged five to eight
years. Lexical comprehension and processing skills were assessed using the Test of Verbal
Comprehension, which comprises four subtests: Picture Vocabulary, Synonyms, Antonyms,
and Verbal Analogies.
Results: The assessment of synonyms was the most difficult task for the children
(30.92% pass rate), compared to the tasks on antonyms (49.27% pass rate), verbal analogies
(57.81% pass rate) and picture vocabulary (66.85% pass rate). Analysis of variance revealed
that age was a significant performance factor in the picture vocabulary (F=6.645; p=.003),
antonyms (F=7.060; p=.002), and verbal analogies (F=5.636; p=.006) tasks, whereas there
were no significant age differences in the synonym tasks (F=3.059; p=0.055), although there
were some differences between the arithmetic means in favor of the older children. Age can
explain about 18% of the variability in scores on the picture vocabulary tasks and about
19% of the variability on the antonyms and verbal analogies tasks. The two-way analysis
of variance showed that there were no statistically significant interactions between age and gender for the picture vocabulary tasks (F=1.120; p=.334), synonyms (F=0.775; p=.466),
antonyms (F=0.820; p=.446) and verbal analogies (F=0.375; p=.689).
Conclusion: Considering that the tasks used in our study to assess lexical abilities are
significant indicators of language development and that there is a significant relationship
between lexical-semantic abilities and academic success, it is of great importance to continue
research in this area, both in tipically developing children and in children with language
disorders.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Leksičko razumevanje i obrada kod dece tipičnog razvoja, Lexical comprehension and processing in typically Developing children",
pages = "294-287",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5340"
}
Ječmenica, N.,& Drljan, B.. (2023). Leksičko razumevanje i obrada kod dece tipičnog razvoja. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 287-294.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5340
Ječmenica N, Drljan B. Leksičko razumevanje i obrada kod dece tipičnog razvoja. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:287-294.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5340 .
Ječmenica, Nevena, Drljan, Bojana, "Leksičko razumevanje i obrada kod dece tipičnog razvoja" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):287-294,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5340 .

Verbalna i neverbalna radna memorija kod dece sa razvojnim Jezičkim poremećajem ekspresivnog tipa – preliminarno Istraživanje

Drljan, Bojana; Buha, Nataša; Ječmenica, Nevena

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Drljan, Bojana
AU  - Buha, Nataša
AU  - Ječmenica, Nevena
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5336
AB  - Uvod: Radna memorija predstavlja kognitivni proces koji se odnosi na održavanje
i manipulaciju ograničenog broja informacija tokom kratkog vremenskog
perioda, a koji je ključan za funkcionisanje u različitim sferama života jer ima
značajnu ulogu u procesiranju jezika. Rezultati prethodnih studija ukazuju na to
da deca sa razvojnim jezičkim poremećajem (RJP) imaju manji kapacitet verbalne
radne memorije od dece tipičnog jezičkog razvoja istog hronološkog uzrasta,
dok nalazi u domenu neverbalne radne memorije nisu tako jednoznačni.
Cilj: Ovo istraživanje ima za cilj da utvrdi nivo razvoja verbalne i neverbalne radne
memorije kod dece sa RJP ekspresivnog tipa.
Metode: Uzorkom je obuhvaćeno 18 ispitanika sa RJP ekspresivnog tipa,
uzrasta od pet do devet godina (AS = 6,44; SD = 1,20), većinom muškog pola
(83,3%). Za procenu verbalne radne memorije upotrebljen je zadatak Raspon
brojeva unazad, a za procenu neverbalne radne memorije zadatak Izbaci uljeza.
Rezultati: Analizom postignuća ispitanika utvrđeno je da je kapacitet verbalne
radne memorije značajno veći od kapaciteta neverbalne radne memorije (p
= 0,008; Cohen’s d = 0,71). Većina ove dece može sa sigurnošću da zadrži i istovremeno
obrađuje dve informacije verbalnog tipa, odnosno jednu informaciju
vizuospacijalnog karaktera.
Zaključak: Rezultati istraživanja pokazuju da deca sa DLD, pored dobro dokumentovanih
deficita verbalne radne memorije, mogu imati teškoće i sa vizuospacijalnim
aspektom ove sposobnosti. Pored toga neka deca sa DLD mogu ispoljavati
više teškoća na planu neverbalne, u poređenju sa verbalnom radnom
memorijom. S obzirom na to da je odnos vizuospacijalnih i jezičkih sposobnosti
nedovoljno istražen, buduća istraživanja trebalo bi usmeriti ka proučavanju
povezanosti neverbalnog aspekta radne memorije i strukturnih aspekata jezika,
a radi boljeg uvida kognitivnih mehanizama u osnovi jezičkog profila koji
karakteriše DLD.
AB  - Introduction: Working memory is a cognitive process that involves maintaining and
manipulating a limited amount of information over a short period of time, and is crucial for
functioning in various spheres of life because it plays a significant role in language processing.
Previous studies have shown that children with developmental language disorder (DLD) have
a smaller verbal working memory capacity than typically developing peers, while findings in
the domain of nonverbal working memory are not as clear.
Aim: This study aims to determine the developmental level of verbal and nonverbal
working memory in children with expressive-type DLD.
Methods: The sample included 18 participants with expressive-type DLD, aged 5-9
years (M = 6.44; SD = 1.20), mostly male (83.3%). The Backward Digit Span task was used
to assess verbal working memory, and the Odd- One-Out task was used to assess nonverbal
working memory.
Results: Analysis of participants’ performance revealed that verbal working memory
capacity was significantly higher than nonverbal working memory capacity (p = 0.008; Cohen’s
d = 0.71). Most of these children can confidently retain and process two pieces of verbal type
information or one piece of visuospatial information simultaneously.
Conclusion: The results of the study show that children with DLD, in addition to
well-documented deficits in verbal working memory, may also have difficulties with the
visuospatial aspect of this ability. In addition, some children with DLD may experience more
difficulties with nonverbal compared to verbal working memory. Given that the relationship
between visuospatial and language abilities is underexplored, future research should focus
on studying the association between the nonverbal aspect of working memory and the
structural aspects of language, in order to gain better insight into the cognitive mechanisms
underlying the language profile that characterizes DLD.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Verbalna i neverbalna radna memorija kod dece sa razvojnim Jezičkim poremećajem ekspresivnog tipa – preliminarno Istraživanje
T1  - Verbal and nonverbal working memory in children with Expressive type of developmental language disorder – a Preliminary research
EP  - 253
SP  - 245
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5336
ER  - 
@conference{
author = "Drljan, Bojana and Buha, Nataša and Ječmenica, Nevena",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Radna memorija predstavlja kognitivni proces koji se odnosi na održavanje
i manipulaciju ograničenog broja informacija tokom kratkog vremenskog
perioda, a koji je ključan za funkcionisanje u različitim sferama života jer ima
značajnu ulogu u procesiranju jezika. Rezultati prethodnih studija ukazuju na to
da deca sa razvojnim jezičkim poremećajem (RJP) imaju manji kapacitet verbalne
radne memorije od dece tipičnog jezičkog razvoja istog hronološkog uzrasta,
dok nalazi u domenu neverbalne radne memorije nisu tako jednoznačni.
Cilj: Ovo istraživanje ima za cilj da utvrdi nivo razvoja verbalne i neverbalne radne
memorije kod dece sa RJP ekspresivnog tipa.
Metode: Uzorkom je obuhvaćeno 18 ispitanika sa RJP ekspresivnog tipa,
uzrasta od pet do devet godina (AS = 6,44; SD = 1,20), većinom muškog pola
(83,3%). Za procenu verbalne radne memorije upotrebljen je zadatak Raspon
brojeva unazad, a za procenu neverbalne radne memorije zadatak Izbaci uljeza.
Rezultati: Analizom postignuća ispitanika utvrđeno je da je kapacitet verbalne
radne memorije značajno veći od kapaciteta neverbalne radne memorije (p
= 0,008; Cohen’s d = 0,71). Većina ove dece može sa sigurnošću da zadrži i istovremeno
obrađuje dve informacije verbalnog tipa, odnosno jednu informaciju
vizuospacijalnog karaktera.
Zaključak: Rezultati istraživanja pokazuju da deca sa DLD, pored dobro dokumentovanih
deficita verbalne radne memorije, mogu imati teškoće i sa vizuospacijalnim
aspektom ove sposobnosti. Pored toga neka deca sa DLD mogu ispoljavati
više teškoća na planu neverbalne, u poređenju sa verbalnom radnom
memorijom. S obzirom na to da je odnos vizuospacijalnih i jezičkih sposobnosti
nedovoljno istražen, buduća istraživanja trebalo bi usmeriti ka proučavanju
povezanosti neverbalnog aspekta radne memorije i strukturnih aspekata jezika,
a radi boljeg uvida kognitivnih mehanizama u osnovi jezičkog profila koji
karakteriše DLD., Introduction: Working memory is a cognitive process that involves maintaining and
manipulating a limited amount of information over a short period of time, and is crucial for
functioning in various spheres of life because it plays a significant role in language processing.
Previous studies have shown that children with developmental language disorder (DLD) have
a smaller verbal working memory capacity than typically developing peers, while findings in
the domain of nonverbal working memory are not as clear.
Aim: This study aims to determine the developmental level of verbal and nonverbal
working memory in children with expressive-type DLD.
Methods: The sample included 18 participants with expressive-type DLD, aged 5-9
years (M = 6.44; SD = 1.20), mostly male (83.3%). The Backward Digit Span task was used
to assess verbal working memory, and the Odd- One-Out task was used to assess nonverbal
working memory.
Results: Analysis of participants’ performance revealed that verbal working memory
capacity was significantly higher than nonverbal working memory capacity (p = 0.008; Cohen’s
d = 0.71). Most of these children can confidently retain and process two pieces of verbal type
information or one piece of visuospatial information simultaneously.
Conclusion: The results of the study show that children with DLD, in addition to
well-documented deficits in verbal working memory, may also have difficulties with the
visuospatial aspect of this ability. In addition, some children with DLD may experience more
difficulties with nonverbal compared to verbal working memory. Given that the relationship
between visuospatial and language abilities is underexplored, future research should focus
on studying the association between the nonverbal aspect of working memory and the
structural aspects of language, in order to gain better insight into the cognitive mechanisms
underlying the language profile that characterizes DLD.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Verbalna i neverbalna radna memorija kod dece sa razvojnim Jezičkim poremećajem ekspresivnog tipa – preliminarno Istraživanje, Verbal and nonverbal working memory in children with Expressive type of developmental language disorder – a Preliminary research",
pages = "253-245",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5336"
}
Drljan, B., Buha, N.,& Ječmenica, N.. (2023). Verbalna i neverbalna radna memorija kod dece sa razvojnim Jezičkim poremećajem ekspresivnog tipa – preliminarno Istraživanje. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 245-253.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5336
Drljan B, Buha N, Ječmenica N. Verbalna i neverbalna radna memorija kod dece sa razvojnim Jezičkim poremećajem ekspresivnog tipa – preliminarno Istraživanje. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:245-253.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5336 .
Drljan, Bojana, Buha, Nataša, Ječmenica, Nevena, "Verbalna i neverbalna radna memorija kod dece sa razvojnim Jezičkim poremećajem ekspresivnog tipa – preliminarno Istraživanje" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):245-253,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5336 .

Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu

Ječmenica, Nevena; Golubović, Slavica

(Faculty of Education in Jagodina, University of Kragujevac, Serbia, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Ječmenica, Nevena
AU  - Golubović, Slavica
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5109
AB  - Apstrakt: Istraživanja razumevanja i produkcije sintaksičkih jedinica kod
dece sa razvojnim jezičkim poremećajem ukazuju na prisustvo različitih deficita. S
obzirom na nedovoljnu istraženost sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe dece na srp-
skom govornom području, cilj istraživanja je utvrđivanje karakteristika sintaksičke
svesnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem i razmatranje implikacija koje
su značajne za školsku praksu. Uzorak je činilo 240 dece uzrasta od pet do sedam i po
godina, podeljenih u dve grupe, decu sa razvojnim jezičkim poremećajem i decu tipičnog
razvoja. Ispitivanje sintaksičke svesnosti realizovano je uz primenu CELF-4 baterije
testova za procenu jezika.
Dobijeni rezultati su pokazali da deca sa razvojnim jezičkim poremećajem is-
poljavaju značajno više deficita u razumevanju i upotrebi sintaksičkih jedinica u
poređenju sa decom tipičnog razvoja. Pored obaveznog uključivanja u tretman poremećaja
jezičkih sposobnosti, deci sa razvojnim jezičkim poremećajem potreban je dodatni pod-
sticaj na mlađem školskom uzrastu u savladavanju gradiva. Specifične karakteristike
govora nastavnika u školskom okruženju identifikovane su kao podsticajne za razvoj
jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece. Naglasak je na potrebi da nastavnici koriste
strategije koje podržavaju razvoj i upotrebu sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe
dece. Ove strategije se mogu koristiti na više i manje strukturirane načine, prema
stepenu razvoja, sposobnostima i potrebama dece.
AB  - : Research on the comprehension and production of syntactic units in
children with developmental language disorders indicates the presence of various deficits.
Given the insufficient research on syntactic abilities in this group of children in the Serbianspeaking area, the aim of the research is to determine the characteristics of syntactic awareness in children with developmental language disorder and consider the implications that
are significant for school practice. The sample consisted of 240 children aged five to seven
and a half, divided into two groups, i.e. children with developmental language disorders
and children with typical development. The syntactic awareness test was carried out using
the CELF-4 battery of language assessment tests.
The obtained results showed that children with a developmental language disorder
show significantly more deficits in comprehension and expression of syntactic units compared to children with typical development. In addition to mandatory treatment of language
disorders, children with developmental language disorders need additional encouragement
in styding at a younger school age. Specific characteristics of teacher’s speech in the school
environment have been identified as stimulating for the development of language abilities
in this group of children. Emphasis is placed on the need for teachers to use strategies
that support the development and use of syntactic abilities in this group of children. These
strategies can be used in more or less structured ways, according to children’s level of development, abilities and needs.
PB  - Faculty of Education in Jagodina, University of Kragujevac, Serbia
T1  - Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu
T1  - Syntactic awareness in children with developmental language disorder: implications for school practice
EP  - 144
IS  - 2
SP  - 121
VL  - 19
DO  - 10.46793/Uzdanica19.2.121J
ER  - 
@article{
author = "Ječmenica, Nevena and Golubović, Slavica",
year = "2022",
abstract = "Apstrakt: Istraživanja razumevanja i produkcije sintaksičkih jedinica kod
dece sa razvojnim jezičkim poremećajem ukazuju na prisustvo različitih deficita. S
obzirom na nedovoljnu istraženost sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe dece na srp-
skom govornom području, cilj istraživanja je utvrđivanje karakteristika sintaksičke
svesnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem i razmatranje implikacija koje
su značajne za školsku praksu. Uzorak je činilo 240 dece uzrasta od pet do sedam i po
godina, podeljenih u dve grupe, decu sa razvojnim jezičkim poremećajem i decu tipičnog
razvoja. Ispitivanje sintaksičke svesnosti realizovano je uz primenu CELF-4 baterije
testova za procenu jezika.
Dobijeni rezultati su pokazali da deca sa razvojnim jezičkim poremećajem is-
poljavaju značajno više deficita u razumevanju i upotrebi sintaksičkih jedinica u
poređenju sa decom tipičnog razvoja. Pored obaveznog uključivanja u tretman poremećaja
jezičkih sposobnosti, deci sa razvojnim jezičkim poremećajem potreban je dodatni pod-
sticaj na mlađem školskom uzrastu u savladavanju gradiva. Specifične karakteristike
govora nastavnika u školskom okruženju identifikovane su kao podsticajne za razvoj
jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece. Naglasak je na potrebi da nastavnici koriste
strategije koje podržavaju razvoj i upotrebu sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe
dece. Ove strategije se mogu koristiti na više i manje strukturirane načine, prema
stepenu razvoja, sposobnostima i potrebama dece., : Research on the comprehension and production of syntactic units in
children with developmental language disorders indicates the presence of various deficits.
Given the insufficient research on syntactic abilities in this group of children in the Serbianspeaking area, the aim of the research is to determine the characteristics of syntactic awareness in children with developmental language disorder and consider the implications that
are significant for school practice. The sample consisted of 240 children aged five to seven
and a half, divided into two groups, i.e. children with developmental language disorders
and children with typical development. The syntactic awareness test was carried out using
the CELF-4 battery of language assessment tests.
The obtained results showed that children with a developmental language disorder
show significantly more deficits in comprehension and expression of syntactic units compared to children with typical development. In addition to mandatory treatment of language
disorders, children with developmental language disorders need additional encouragement
in styding at a younger school age. Specific characteristics of teacher’s speech in the school
environment have been identified as stimulating for the development of language abilities
in this group of children. Emphasis is placed on the need for teachers to use strategies
that support the development and use of syntactic abilities in this group of children. These
strategies can be used in more or less structured ways, according to children’s level of development, abilities and needs.",
publisher = "Faculty of Education in Jagodina, University of Kragujevac, Serbia",
title = "Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu, Syntactic awareness in children with developmental language disorder: implications for school practice",
pages = "144-121",
number = "2",
volume = "19",
doi = "10.46793/Uzdanica19.2.121J"
}
Ječmenica, N.,& Golubović, S.. (2022). Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu. 
Faculty of Education in Jagodina, University of Kragujevac, Serbia., 19(2), 121-144.
https://doi.org/10.46793/Uzdanica19.2.121J
Ječmenica N, Golubović S. Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu. 2022;19(2):121-144.
doi:10.46793/Uzdanica19.2.121J .
Ječmenica, Nevena, Golubović, Slavica, "Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu", 19, no. 2 (2022):121-144,
https://doi.org/10.46793/Uzdanica19.2.121J . .
1

Perinatal hypoxia as a risk factor of severity of lexical-semantic deficit in children with developmental language disorder

Drljan, Bojana; Ječmenica, Nevena

(Vojnomedicinska akademija, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Drljan, Bojana
AU  - Ječmenica, Nevena
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4768
AB  - Background/Aim. There are a small body of the literature on the influence of perinatal hypoxia (PH) on language outcome at later age and there are no studies on the influence of PH on the extent and severity of language deficit in children with developmental language disorder (DLD). Therefore, the aim of this study was to examine the differences in lexical- semantic abilities in DLD children with a presence of PH (DLDhpx) and DLD children without any neurological risk factors (DLDwrf). Methods. The sample consisted of 96 children aged 5 to 8, divided into 3 groups, 25 children in DLDhpx, 30 children in DLDwrf and 41 typically developing (TD) peers. For the purpose of comparing age differences, additional categorical variable was formed with two age groups, preschool and school-age children (5-6 and 7-8 years). Lexical-semantic abilities were investigated by specific tests for assessing the expressive vocabulary size, semantic processing, and lexical productivity in continuous speech. Results. The significant differences were observed between DLDhpx and DLDwrf children on the semantic processing assessment test (p < 0.05), but not on the vocabulary size (p = 0.350) and lexical productivity (p = 0.118) assessment tests. However, a detailed analysis of developmental tendencies between preschool and early school-age children showed that DLDhpx children progress significantly only in a domain of expressive vocabulary skills (p < 0.01), while DLDwrf children progress significantly in a domain of expressive vocabulary and semantic processing skills (p < 0.001). Regarding lexical diversity developmental tendencies, significant progress was not observed in both DLD groups. Conclusion. PH in DLD children can be related to a more severe extent of lexical-semantic deficit in the area of semantic processing abilities. Also, PH can contribute to slower progress in a wider spectrum of lexical-semantic abilities. Some of the possible explanations for the obtained results are the possible comorbidity with a specific cognitive deficit, but also that PH can contribute to significantly slower maturation of the brain and neural networks that underlie language abilities.
AB  - U literaturi je prisutan mali broj radova o uticaju perinatalne hipoksije (PH) na jezičke sposobnosti dece na starijem uzrastu i ne postoje studije o uticaju PH na obim i težinu jezičkog deficita kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem   Cilj rada je bio da se ispitaju razlike u leksičko-semantičkim sposobnostima kod dece sa    P   istorijom PH (RJPhpx grupa  i dece sa   P bez neuroloških faktora rizika    P i Pbfr grupa). Metode  Uzorak je činilo 96 dece uzrasta od 5 do 8 godina, podeljenih u 3 grupe, 25 dece sa   Phpx, 30 dece sa   Pbfr i 41 tipično razvijene dece  T   istog uzrasta  U svrhu poređenja uzrasnih razlika uzorak je naknadno podeljen u dve starosne grupe– decu predškolskog i decu školskog uzrasta  5-6 i 7-8 godina, redom   Leksičko-semantičke sposobnosti ispitivane su specifičnim testovima za procenu obima eskpresivnog vokabulara, semantičkog procesiranja i leksičke produktivnosti u kontinuiranom govoru  Rezultati  Uočene su statistički značajne razlike između grupa RJPhpx i RJPbfr na testu procene semantičkog procesiranja  p < 0,05), ali ne i na testovima procene eskpresivnog vokabulara (p = 0,350  i leksičke raznovrsnosti  p = 0,118   Međutim, detaljna analiza razvojnih tendencija između dece predškolskog i ranog školskog uzrasta pokazala je da deca sa RJP i PH značajno napreduju samo u domenu ekspresivnog vokabulara  p < 0,01), dok deca sa RJP, bez neuroloških faktora rizika, značajno napreduju u domenu ekspresivnog rečnika i semantičkog procesiranja  p < 0,001   Što se tiče razvojnih tendencija u domenu leksičke raznovrsnosti, značajan napredak nije utvrđen ni u jednoj od dve RJP grupe. Zaključak. Kod dece sa RJP PH može biti povezana sa težom formom leksičko-semantičkog deficita u oblasti sposobnosti semantičkog procesiranja  Takođe, PH može biti povezana sa sporijim napredovanjem u širem spektru leksičko-semantičkih sposobnosti  Neka od mogućih objašnjenja dobijenih rezultata odnose se na potencijalno prisustvo komorbiditeta sa deficitom specifičnih kognitivnih sposobnosti, ali i da PH može dovesti do značajno sporijeg sazrevanja mozga i neuronskih mreža, koje leže u osnovi jezičkih sposobnosti
PB  - Vojnomedicinska akademija
T2  - Vojnosanitetski pregled
T1  - Perinatal hypoxia as a risk factor of severity of lexical-semantic deficit in children with developmental language disorder
T1  - Perinatalna hipoksija kao faktor rizika od težine leksičkosemantičkog deficita dece sa razvojnim jezičkim poremećajem
DO  - https://doi.org/10.2298/VSP220308076D
ER  - 
@article{
author = "Drljan, Bojana and Ječmenica, Nevena",
year = "2022",
abstract = "Background/Aim. There are a small body of the literature on the influence of perinatal hypoxia (PH) on language outcome at later age and there are no studies on the influence of PH on the extent and severity of language deficit in children with developmental language disorder (DLD). Therefore, the aim of this study was to examine the differences in lexical- semantic abilities in DLD children with a presence of PH (DLDhpx) and DLD children without any neurological risk factors (DLDwrf). Methods. The sample consisted of 96 children aged 5 to 8, divided into 3 groups, 25 children in DLDhpx, 30 children in DLDwrf and 41 typically developing (TD) peers. For the purpose of comparing age differences, additional categorical variable was formed with two age groups, preschool and school-age children (5-6 and 7-8 years). Lexical-semantic abilities were investigated by specific tests for assessing the expressive vocabulary size, semantic processing, and lexical productivity in continuous speech. Results. The significant differences were observed between DLDhpx and DLDwrf children on the semantic processing assessment test (p < 0.05), but not on the vocabulary size (p = 0.350) and lexical productivity (p = 0.118) assessment tests. However, a detailed analysis of developmental tendencies between preschool and early school-age children showed that DLDhpx children progress significantly only in a domain of expressive vocabulary skills (p < 0.01), while DLDwrf children progress significantly in a domain of expressive vocabulary and semantic processing skills (p < 0.001). Regarding lexical diversity developmental tendencies, significant progress was not observed in both DLD groups. Conclusion. PH in DLD children can be related to a more severe extent of lexical-semantic deficit in the area of semantic processing abilities. Also, PH can contribute to slower progress in a wider spectrum of lexical-semantic abilities. Some of the possible explanations for the obtained results are the possible comorbidity with a specific cognitive deficit, but also that PH can contribute to significantly slower maturation of the brain and neural networks that underlie language abilities., U literaturi je prisutan mali broj radova o uticaju perinatalne hipoksije (PH) na jezičke sposobnosti dece na starijem uzrastu i ne postoje studije o uticaju PH na obim i težinu jezičkog deficita kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem   Cilj rada je bio da se ispitaju razlike u leksičko-semantičkim sposobnostima kod dece sa    P   istorijom PH (RJPhpx grupa  i dece sa   P bez neuroloških faktora rizika    P i Pbfr grupa). Metode  Uzorak je činilo 96 dece uzrasta od 5 do 8 godina, podeljenih u 3 grupe, 25 dece sa   Phpx, 30 dece sa   Pbfr i 41 tipično razvijene dece  T   istog uzrasta  U svrhu poređenja uzrasnih razlika uzorak je naknadno podeljen u dve starosne grupe– decu predškolskog i decu školskog uzrasta  5-6 i 7-8 godina, redom   Leksičko-semantičke sposobnosti ispitivane su specifičnim testovima za procenu obima eskpresivnog vokabulara, semantičkog procesiranja i leksičke produktivnosti u kontinuiranom govoru  Rezultati  Uočene su statistički značajne razlike između grupa RJPhpx i RJPbfr na testu procene semantičkog procesiranja  p < 0,05), ali ne i na testovima procene eskpresivnog vokabulara (p = 0,350  i leksičke raznovrsnosti  p = 0,118   Međutim, detaljna analiza razvojnih tendencija između dece predškolskog i ranog školskog uzrasta pokazala je da deca sa RJP i PH značajno napreduju samo u domenu ekspresivnog vokabulara  p < 0,01), dok deca sa RJP, bez neuroloških faktora rizika, značajno napreduju u domenu ekspresivnog rečnika i semantičkog procesiranja  p < 0,001   Što se tiče razvojnih tendencija u domenu leksičke raznovrsnosti, značajan napredak nije utvrđen ni u jednoj od dve RJP grupe. Zaključak. Kod dece sa RJP PH može biti povezana sa težom formom leksičko-semantičkog deficita u oblasti sposobnosti semantičkog procesiranja  Takođe, PH može biti povezana sa sporijim napredovanjem u širem spektru leksičko-semantičkih sposobnosti  Neka od mogućih objašnjenja dobijenih rezultata odnose se na potencijalno prisustvo komorbiditeta sa deficitom specifičnih kognitivnih sposobnosti, ali i da PH može dovesti do značajno sporijeg sazrevanja mozga i neuronskih mreža, koje leže u osnovi jezičkih sposobnosti",
publisher = "Vojnomedicinska akademija",
journal = "Vojnosanitetski pregled",
title = "Perinatal hypoxia as a risk factor of severity of lexical-semantic deficit in children with developmental language disorder, Perinatalna hipoksija kao faktor rizika od težine leksičkosemantičkog deficita dece sa razvojnim jezičkim poremećajem",
doi = "https://doi.org/10.2298/VSP220308076D"
}
Drljan, B.,& Ječmenica, N.. (2022). Perinatal hypoxia as a risk factor of severity of lexical-semantic deficit in children with developmental language disorder. in Vojnosanitetski pregled
Vojnomedicinska akademija..
https://doi.org/https://doi.org/10.2298/VSP220308076D
Drljan B, Ječmenica N. Perinatal hypoxia as a risk factor of severity of lexical-semantic deficit in children with developmental language disorder. in Vojnosanitetski pregled. 2022;.
doi:https://doi.org/10.2298/VSP220308076D .
Drljan, Bojana, Ječmenica, Nevena, "Perinatal hypoxia as a risk factor of severity of lexical-semantic deficit in children with developmental language disorder" in Vojnosanitetski pregled (2022),
https://doi.org/https://doi.org/10.2298/VSP220308076D . .

Narrative competence: a preliminary study of storytelling in preschool children

Golubović, Slavica; Šakotić, Nada; Janićijević, Dušanka; Ječmenica, Nevena; Dmitriev, Alexey; Kolyagina, Victoria

(Univerzitet u Nišu, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Golubović, Slavica
AU  - Šakotić, Nada
AU  - Janićijević, Dušanka
AU  - Ječmenica, Nevena
AU  - Dmitriev, Alexey
AU  - Kolyagina, Victoria
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4584
AB  - The aim of this research is to determine the characteristics of storytelling in preschool children. The study included 60 children, aged four, five and six years. The characteristics of the narration of a story on the macrolinguistic and microlinguistic plane were assessed by applying the Comic story task (Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983).
The results of the macrolinguistic structure of storytelling showed that focus in four and five-year-olds is in describing the introductory event and the activities leading to a goal. In contrast, with six-year-old children story patterns exist at a cognitive level, since the elements of the comic story are consistently described in just slightly less than half of the them.
The results of the microlinguistic structure of storytelling showed that the four- year-olds stories predominantly contain simple sentences, while simple-extended and dependent-complex syntactic constructions dominate in the stories of five-year-olds. In contrast, there is a tendency in six-year-olds to use complex (consecutive, dependent) sentences. Storytelling in children develops gradually over the preschool period, so instructions for storytelling is important for all children, especially for those at risk for or with language learning impairments.
AB  - Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje karakteristika pripovedanja priče kod dece predškolskog uzrasta. Istraživanjem je obuhvaćeno 60 dece, uzrasta od četiri, pet i šest godina. Karakteristike pripovedanja priče kod dece na makrolingvističkom i mikrolingvističkom planu procenjene su primenom zadatka Strip priča (Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983).  Rezultati istraživanja makrolingvističke strukture priče su pokazali, da se kod četvorogodišnjaka i petogodišnjaka fokus pripovedanja priče nalazi u opisivanju uvodnog događaja i aktivnosti kojima se dolazi do cilja. Za razliku od njih, kod šestogodišnjaka šema priče postoji na saznajnom nivou, budući da su elementi strip priče konzistentno opisivani u nešto manje od polovine dece.  Analizom rezultata mikrolingvističke strukture priče utvrđeno je da priče četvorogodišnjaka predominantno sadrže proste rečenice, dok prosto-proširene i zavisno-složene sintaksičke konstrukcije dominiraju u narativnom diskursu petogodišnjaka. Za razliku od njih, u grupi šestogodišnjaka je prisutna tendencija korišćenja složenih (naporednih, zavisnih) rečenica. Pripovedanje priče kod dece postepeno se razvija tokom predškolskog perioda, a saveti o podsticaju razvoja ove sposobnosti su važni za svu decu, posebno za decu sa prisustvom riziko faktora na rođenju ili decu sa deficitima u razvoju govora i jezika.
PB  - Univerzitet u Nišu
T2  - Teme
T1  - Narrative competence:  a preliminary study of storytelling  in preschool children
T1  - Narativna kompetentnost:  preliminarna studija pripovedanja priče kod dece predškolskog uzrasta
IS  - 1
VL  - 46
DO  - 10.22190/TEME200222001G
ER  - 
@article{
author = "Golubović, Slavica and Šakotić, Nada and Janićijević, Dušanka and Ječmenica, Nevena and Dmitriev, Alexey and Kolyagina, Victoria",
year = "2022",
abstract = "The aim of this research is to determine the characteristics of storytelling in preschool children. The study included 60 children, aged four, five and six years. The characteristics of the narration of a story on the macrolinguistic and microlinguistic plane were assessed by applying the Comic story task (Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983).
The results of the macrolinguistic structure of storytelling showed that focus in four and five-year-olds is in describing the introductory event and the activities leading to a goal. In contrast, with six-year-old children story patterns exist at a cognitive level, since the elements of the comic story are consistently described in just slightly less than half of the them.
The results of the microlinguistic structure of storytelling showed that the four- year-olds stories predominantly contain simple sentences, while simple-extended and dependent-complex syntactic constructions dominate in the stories of five-year-olds. In contrast, there is a tendency in six-year-olds to use complex (consecutive, dependent) sentences. Storytelling in children develops gradually over the preschool period, so instructions for storytelling is important for all children, especially for those at risk for or with language learning impairments., Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje karakteristika pripovedanja priče kod dece predškolskog uzrasta. Istraživanjem je obuhvaćeno 60 dece, uzrasta od četiri, pet i šest godina. Karakteristike pripovedanja priče kod dece na makrolingvističkom i mikrolingvističkom planu procenjene su primenom zadatka Strip priča (Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983).  Rezultati istraživanja makrolingvističke strukture priče su pokazali, da se kod četvorogodišnjaka i petogodišnjaka fokus pripovedanja priče nalazi u opisivanju uvodnog događaja i aktivnosti kojima se dolazi do cilja. Za razliku od njih, kod šestogodišnjaka šema priče postoji na saznajnom nivou, budući da su elementi strip priče konzistentno opisivani u nešto manje od polovine dece.  Analizom rezultata mikrolingvističke strukture priče utvrđeno je da priče četvorogodišnjaka predominantno sadrže proste rečenice, dok prosto-proširene i zavisno-složene sintaksičke konstrukcije dominiraju u narativnom diskursu petogodišnjaka. Za razliku od njih, u grupi šestogodišnjaka je prisutna tendencija korišćenja složenih (naporednih, zavisnih) rečenica. Pripovedanje priče kod dece postepeno se razvija tokom predškolskog perioda, a saveti o podsticaju razvoja ove sposobnosti su važni za svu decu, posebno za decu sa prisustvom riziko faktora na rođenju ili decu sa deficitima u razvoju govora i jezika.",
publisher = "Univerzitet u Nišu",
journal = "Teme",
title = "Narrative competence:  a preliminary study of storytelling  in preschool children, Narativna kompetentnost:  preliminarna studija pripovedanja priče kod dece predškolskog uzrasta",
number = "1",
volume = "46",
doi = "10.22190/TEME200222001G"
}
Golubović, S., Šakotić, N., Janićijević, D., Ječmenica, N., Dmitriev, A.,& Kolyagina, V.. (2022). Narrative competence:  a preliminary study of storytelling  in preschool children. in Teme
Univerzitet u Nišu., 46(1).
https://doi.org/10.22190/TEME200222001G
Golubović S, Šakotić N, Janićijević D, Ječmenica N, Dmitriev A, Kolyagina V. Narrative competence:  a preliminary study of storytelling  in preschool children. in Teme. 2022;46(1).
doi:10.22190/TEME200222001G .
Golubović, Slavica, Šakotić, Nada, Janićijević, Dušanka, Ječmenica, Nevena, Dmitriev, Alexey, Kolyagina, Victoria, "Narrative competence:  a preliminary study of storytelling  in preschool children" in Teme, 46, no. 1 (2022),
https://doi.org/10.22190/TEME200222001G . .

Sposobnost leksičkog procesiranja kod starijih osoba

Drljan, Bojana; Ječmenica, Nevena; Ivanović, Maja

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF), 2022)

TY  - CONF
AU  - Drljan, Bojana
AU  - Ječmenica, Nevena
AU  - Ivanović, Maja
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4956
AB  - Podaci iz dosadašnjih istraživanja sugerišu značajnu semantičku razgradnju u starijoj životnoj dobi, međutim, nije još jasno da li ona sledi postepen linea- ran tok ili u nekom periodu dolazi do većih promena.
Cilj našeg istraživanja je poređenje leksičkog procesiranja na uzorku ispita- nika starosti od 60 do 85 godina, koji su podeljeni u tri starosne decenijske grupe. Suptest semantičkih asocijacija Sidnejske jezičke baterije korišćen je u svrhu procene leksičkog procesiranja.
Rezultati su ukazali na značajano lošija postignuća ispitanika starijih od 80 godina u poređenju sa ispitanicima u šezdesetim i sedamdesetim godina- ma. Takođe, rezultati su pokazali da ispitanici koji imaju samo osnovnu školu imaju značajno lošija postignuća u poređenju sa ispitanicima koji su završili i srednju školu ili su visokoobrazovani, dok se postignuća nisu razlikovala u odnosu na pol ispitanika.
Rezultati našeg istraživanja su pokazali da dolazi do značajnije seman- tičke razgradnje posle 80. godine. Međutim, kako grupe ispitanika nisu bile usklađene prema nivou obrazovanja, potrebno je kontrolisati ovu varijablu u cilju izvođenja pouzdanih zaključaka.
AB  - Data from previous studies suggest a significant semantic deterioration in older age, however, it is not yet clear whether it follows a gradual linear course or major changes occur in some period.
The aim of our research is to compare lexical processing in a sample of participants aged 60 to 85, divided into three decade-age groups. The Semantic Associations subtest of the Sydney Language Battery was used for the purpose of lexical processing assessment.
The results indicated significantly lower achievements of participants over the age of 80 comparing to ones in their sixties and seventies. Also, the results showed that participants with only primary school have significantly lower achievements comparing to ones with secondary school or highly educated, while the achievements did not differ regarding the gender.
The results of our research showed that a significant semantic deterioration occurs in the eighties. However, as the groups were not matched according to the level of education, it is necessary to control this variable in order to draw reliable conclusions.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
T1  - Sposobnost leksičkog procesiranja kod starijih osoba
T1  - Lexical processing skills in the elderly
EP  - 109
SP  - 103
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4956
ER  - 
@conference{
author = "Drljan, Bojana and Ječmenica, Nevena and Ivanović, Maja",
year = "2022",
abstract = "Podaci iz dosadašnjih istraživanja sugerišu značajnu semantičku razgradnju u starijoj životnoj dobi, međutim, nije još jasno da li ona sledi postepen linea- ran tok ili u nekom periodu dolazi do većih promena.
Cilj našeg istraživanja je poređenje leksičkog procesiranja na uzorku ispita- nika starosti od 60 do 85 godina, koji su podeljeni u tri starosne decenijske grupe. Suptest semantičkih asocijacija Sidnejske jezičke baterije korišćen je u svrhu procene leksičkog procesiranja.
Rezultati su ukazali na značajano lošija postignuća ispitanika starijih od 80 godina u poređenju sa ispitanicima u šezdesetim i sedamdesetim godina- ma. Takođe, rezultati su pokazali da ispitanici koji imaju samo osnovnu školu imaju značajno lošija postignuća u poređenju sa ispitanicima koji su završili i srednju školu ili su visokoobrazovani, dok se postignuća nisu razlikovala u odnosu na pol ispitanika.
Rezultati našeg istraživanja su pokazali da dolazi do značajnije seman- tičke razgradnje posle 80. godine. Međutim, kako grupe ispitanika nisu bile usklađene prema nivou obrazovanja, potrebno je kontrolisati ovu varijablu u cilju izvođenja pouzdanih zaključaka., Data from previous studies suggest a significant semantic deterioration in older age, however, it is not yet clear whether it follows a gradual linear course or major changes occur in some period.
The aim of our research is to compare lexical processing in a sample of participants aged 60 to 85, divided into three decade-age groups. The Semantic Associations subtest of the Sydney Language Battery was used for the purpose of lexical processing assessment.
The results indicated significantly lower achievements of participants over the age of 80 comparing to ones in their sixties and seventies. Also, the results showed that participants with only primary school have significantly lower achievements comparing to ones with secondary school or highly educated, while the achievements did not differ regarding the gender.
The results of our research showed that a significant semantic deterioration occurs in the eighties. However, as the groups were not matched according to the level of education, it is necessary to control this variable in order to draw reliable conclusions.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine",
title = "Sposobnost leksičkog procesiranja kod starijih osoba, Lexical processing skills in the elderly",
pages = "109-103",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4956"
}
Drljan, B., Ječmenica, N.,& Ivanović, M.. (2022). Sposobnost leksičkog procesiranja kod starijih osoba. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)., 103-109.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4956
Drljan B, Ječmenica N, Ivanović M. Sposobnost leksičkog procesiranja kod starijih osoba. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine. 2022;:103-109.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4956 .
Drljan, Bojana, Ječmenica, Nevena, Ivanović, Maja, "Sposobnost leksičkog procesiranja kod starijih osoba" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine (2022):103-109,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4956 .

Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem

Ječmenica, Nevena

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2022)

TY  - THES
AU  - Ječmenica, Nevena
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4871
AB  - Deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju širok spektar simptoma jezičkih
deficita. Cilj istraživanja je bio utvrđivanje učestalosti razvojnog jezičkog poremećaja kod
dece predškolskog uzrasta, kao i karakteristika metalingvističke svesnosti i drugih
sposobnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem.
Uzorak je činilo 240 dece oba pola, uzrasta od pet do sedam i po godina. Istraživanje je
sprovedeno u Predškolskoj ustanovi ”Zvezdara” u Beogradu. U istraživanju je korišćena
opsežna baterija testova za procenu jezičkih i artikulacionih sposobnosti.
Analizom rezultata procene jezičkih sposobnosti, uz primenu kriterijuma odstupanja
za više od dve standardne devijacije na zadacima procene receptivnog i ekspresivnog jezika
utvrđena je ukupna učestalost razvojnog jezičkog poremećaja kod 6,70% dece. Deca sa razvojnim
jezičkim poremećajem ostvaruju statistički značajno niže postignuće u odnosu na decu
tipičnog razvoja na zadacima razumevanja jezika i jezičke produkcije. Deficiti u razvijenosti
jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece su utvrđeni na svim nivoima fonoloških,
sintaksičkih, leksičko-semantičkih i pragmatskih sposobnosti. Pored ovoga, utvrđeno je da
deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju deficite na zadacima verbalne radne
memorije, brzog automatskog imenovanja i produkcije automatizovanih verbalnih sekvenci,
pri čemu je postignuće na ovim zadacima povezano sa uspehom na zadacima procene jezičkih
sposobnosti.
Rezultati našeg istraživanja u cilju dijagnostičke procene i karakterizacije jezičkih
deficita pokazuju da je primena definisanih kriterijuma odgovarajući način za procenu
jezičkih sposobnosti kod dece na srpskom govornom području. Deci sa razvojnim jezičkim
poremećajem je neophodno posvetiti punu pažnju pre polaska u školu, kako bi se što
preciznije identifikovali i eliminisali čak i suptilni deficiti koji mogu zaostati i
nakon uspešno sprovedenog logopedskog tretmana.
AB  - Children with developmental language disorder show a wide range of language deficits. The
aim of the research is to determine the frequency of developmental language disorder in preschool
children, as well as the characteristics of metalinguistic awareness and other abilities of children with
developmental language disorder.
The sample consisted of 240 children of both sexes, aged five to seven and a half. The research
has been conducted in the preschool institution "Zvezdara" in Belgrade. In order to assess linguistic
and articulation abilities, an extensive battery of tests has been used in this research.
The analysis of the results of the linguistic ability assessment, by using the deviation criterion
of more than two standard deviations in relation to receptive and expressive language tasks, has shown
the total frequency of developmental language disorder in 6.70% of children. In terms of statistics,
children with developmental language disorder showed significantly lower achievement compared to
children with typical development in relation to language comprehension and language production
tasks. Deficits in development of linguistic abilities in this group of children have been identified at
all levels of phonological, syntactic, lexical-semantic and pragmatic abilities. In addition, it has been
found that children with developmental language disorder show deficits in verbal working memory,
rapid automatized naming and production of automatized verbal sequences tasks, while achievement
herein is related to success in linguistic ability assessment.
The results of our research for the purpose of diagnostic assessment and characterization of
linguistic deficits have shown that application of defined criteria is an appropriate way to assess
linguistic abilities in children in Serbian speaking area. It is necessary to pay full attention to children
with developmental language disorders before they enrol in school, so that even subtle deficits that
may persist even after successful speech therapy treatment can be identified and eliminated.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
T2  - Univerzitet u Beogradu
T1  - Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem
T1  - Metalinguistic awareness in children with developmental language disorder
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871
ER  - 
@phdthesis{
author = "Ječmenica, Nevena",
year = "2022",
abstract = "Deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju širok spektar simptoma jezičkih
deficita. Cilj istraživanja je bio utvrđivanje učestalosti razvojnog jezičkog poremećaja kod
dece predškolskog uzrasta, kao i karakteristika metalingvističke svesnosti i drugih
sposobnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem.
Uzorak je činilo 240 dece oba pola, uzrasta od pet do sedam i po godina. Istraživanje je
sprovedeno u Predškolskoj ustanovi ”Zvezdara” u Beogradu. U istraživanju je korišćena
opsežna baterija testova za procenu jezičkih i artikulacionih sposobnosti.
Analizom rezultata procene jezičkih sposobnosti, uz primenu kriterijuma odstupanja
za više od dve standardne devijacije na zadacima procene receptivnog i ekspresivnog jezika
utvrđena je ukupna učestalost razvojnog jezičkog poremećaja kod 6,70% dece. Deca sa razvojnim
jezičkim poremećajem ostvaruju statistički značajno niže postignuće u odnosu na decu
tipičnog razvoja na zadacima razumevanja jezika i jezičke produkcije. Deficiti u razvijenosti
jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece su utvrđeni na svim nivoima fonoloških,
sintaksičkih, leksičko-semantičkih i pragmatskih sposobnosti. Pored ovoga, utvrđeno je da
deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju deficite na zadacima verbalne radne
memorije, brzog automatskog imenovanja i produkcije automatizovanih verbalnih sekvenci,
pri čemu je postignuće na ovim zadacima povezano sa uspehom na zadacima procene jezičkih
sposobnosti.
Rezultati našeg istraživanja u cilju dijagnostičke procene i karakterizacije jezičkih
deficita pokazuju da je primena definisanih kriterijuma odgovarajući način za procenu
jezičkih sposobnosti kod dece na srpskom govornom području. Deci sa razvojnim jezičkim
poremećajem je neophodno posvetiti punu pažnju pre polaska u školu, kako bi se što
preciznije identifikovali i eliminisali čak i suptilni deficiti koji mogu zaostati i
nakon uspešno sprovedenog logopedskog tretmana., Children with developmental language disorder show a wide range of language deficits. The
aim of the research is to determine the frequency of developmental language disorder in preschool
children, as well as the characteristics of metalinguistic awareness and other abilities of children with
developmental language disorder.
The sample consisted of 240 children of both sexes, aged five to seven and a half. The research
has been conducted in the preschool institution "Zvezdara" in Belgrade. In order to assess linguistic
and articulation abilities, an extensive battery of tests has been used in this research.
The analysis of the results of the linguistic ability assessment, by using the deviation criterion
of more than two standard deviations in relation to receptive and expressive language tasks, has shown
the total frequency of developmental language disorder in 6.70% of children. In terms of statistics,
children with developmental language disorder showed significantly lower achievement compared to
children with typical development in relation to language comprehension and language production
tasks. Deficits in development of linguistic abilities in this group of children have been identified at
all levels of phonological, syntactic, lexical-semantic and pragmatic abilities. In addition, it has been
found that children with developmental language disorder show deficits in verbal working memory,
rapid automatized naming and production of automatized verbal sequences tasks, while achievement
herein is related to success in linguistic ability assessment.
The results of our research for the purpose of diagnostic assessment and characterization of
linguistic deficits have shown that application of defined criteria is an appropriate way to assess
linguistic abilities in children in Serbian speaking area. It is necessary to pay full attention to children
with developmental language disorders before they enrol in school, so that even subtle deficits that
may persist even after successful speech therapy treatment can be identified and eliminated.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Univerzitet u Beogradu",
title = "Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem, Metalinguistic awareness in children with developmental language disorder",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871"
}
Ječmenica, N.. (2022). Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem. in Univerzitet u Beogradu
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871
Ječmenica N. Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem. in Univerzitet u Beogradu. 2022;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871 .
Ječmenica, Nevena, "Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem" in Univerzitet u Beogradu (2022),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871 .

Neke karakteristike semantičke razvijenosti kod dece sa cerebralnom paralizom

Golubović, Slavica; Guberinić, Marija; Ječmenica, Nevena; Živković, Zorica

(Drustvo defektologa Vojvodine, 2019)

TY  - CONF
AU  - Golubović, Slavica
AU  - Guberinić, Marija
AU  - Ječmenica, Nevena
AU  - Živković, Zorica
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3241
AB  - Cerebra/no parabza se e 1.m;, • . I
nepromenljivi poremecaj pokreta i/ili po 5t~e . tela 1 motonc~h
funkcija, koji nastaje kao posledica neprogre5ivmh abn~nnalno~ti u
razvoju nezrelog mozga. Cilj istrazivanja je da se .. utvrd1 se~ant1cka
razvijenost dece sa cerebralnom paralizom predskolskog 1 mladeg
skolskog uzrasta u odnosu na stepen intelektualnog funkcionisanja i
prisustvo, odnosno odsustvo epilepsije. Uzorak istrazivanja cini 30
dece sa spasticnim oblikom cerebralne paralize, uzrasta od sest do
osam godina. Istrazivanje je sprovedeno tokom 2017 . godine na
Institutu za fizikalnu medicinu, rehabilitaciju i reumatologiju "Dr.
Simo Milosevic"- Igalo.U istrazivanju je kao memi instrument
koriscen Test pridevskih suprotnosti.
Rezultati istrazivanja su pokazali da najvise odgovora iz
kategorije: bez odgovora, eholalican i pogresan odgovor deca daju na
zadacima pridevskih suprotnosti za pojmove ,,dobar"(70%) i
,,slobodan"(70%), dok je najveci broj tacnih odgovora na zadatku
pridevskih suprotnostiutvrden za pojmove ,,crn"(23.3%) i
,, veliki''(20% ). Deca sa cerebralnom paralizomi prosecnom
inteligencijom dala su znacajno vise sintagmatskih i tacnih odgovora
(55.7%) u odnosu na 3.57% odgovora iz iste kategorije kod dece sa
cerebralnom paralizom i intelektualnom ometenoscu.Deca koja imaju epifepsiju te~ce su davala pogre~ne iii eholali~ne odgovore, dok su
deca koja nemaju epilepsiju davala u vecoj meri tacne odgovore i
ta~ne odgovore sa negacijom, a ndto rede sintagmatske odgovore na
zadacima pridevskih suprotnosti. lmajuci u vidu znacnjnu povezanost
izmedu jezickog razvoja i kognitivnih sposobnosti. veoma je vazno
detaljnije ispitivati jezicke sposobnosti kod dece sa cerebralnom
paralizom. Novija istrrlivanja omogucila bi detaljnija saz nanja o
karakteristikama jezickih sposobnosti dece sa cerebralnom paralizom .
PB  - Drustvo defektologa Vojvodine
C3  - Postojeci izazovi u specijalnoj
Edukaciji i rehabilitaciji
Zbornik saietaka
T1  - Neke karakteristike semantičke razvijenosti kod dece sa cerebralnom paralizom
EP  - 37
SP  - 36
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3241
ER  - 
@conference{
author = "Golubović, Slavica and Guberinić, Marija and Ječmenica, Nevena and Živković, Zorica",
year = "2019",
abstract = "Cerebra/no parabza se e 1.m;, • . I
nepromenljivi poremecaj pokreta i/ili po 5t~e . tela 1 motonc~h
funkcija, koji nastaje kao posledica neprogre5ivmh abn~nnalno~ti u
razvoju nezrelog mozga. Cilj istrazivanja je da se .. utvrd1 se~ant1cka
razvijenost dece sa cerebralnom paralizom predskolskog 1 mladeg
skolskog uzrasta u odnosu na stepen intelektualnog funkcionisanja i
prisustvo, odnosno odsustvo epilepsije. Uzorak istrazivanja cini 30
dece sa spasticnim oblikom cerebralne paralize, uzrasta od sest do
osam godina. Istrazivanje je sprovedeno tokom 2017 . godine na
Institutu za fizikalnu medicinu, rehabilitaciju i reumatologiju "Dr.
Simo Milosevic"- Igalo.U istrazivanju je kao memi instrument
koriscen Test pridevskih suprotnosti.
Rezultati istrazivanja su pokazali da najvise odgovora iz
kategorije: bez odgovora, eholalican i pogresan odgovor deca daju na
zadacima pridevskih suprotnosti za pojmove ,,dobar"(70%) i
,,slobodan"(70%), dok je najveci broj tacnih odgovora na zadatku
pridevskih suprotnostiutvrden za pojmove ,,crn"(23.3%) i
,, veliki''(20% ). Deca sa cerebralnom paralizomi prosecnom
inteligencijom dala su znacajno vise sintagmatskih i tacnih odgovora
(55.7%) u odnosu na 3.57% odgovora iz iste kategorije kod dece sa
cerebralnom paralizom i intelektualnom ometenoscu.Deca koja imaju epifepsiju te~ce su davala pogre~ne iii eholali~ne odgovore, dok su
deca koja nemaju epilepsiju davala u vecoj meri tacne odgovore i
ta~ne odgovore sa negacijom, a ndto rede sintagmatske odgovore na
zadacima pridevskih suprotnosti. lmajuci u vidu znacnjnu povezanost
izmedu jezickog razvoja i kognitivnih sposobnosti. veoma je vazno
detaljnije ispitivati jezicke sposobnosti kod dece sa cerebralnom
paralizom. Novija istrrlivanja omogucila bi detaljnija saz nanja o
karakteristikama jezickih sposobnosti dece sa cerebralnom paralizom .",
publisher = "Drustvo defektologa Vojvodine",
journal = "Postojeci izazovi u specijalnoj
Edukaciji i rehabilitaciji
Zbornik saietaka",
title = "Neke karakteristike semantičke razvijenosti kod dece sa cerebralnom paralizom",
pages = "37-36",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3241"
}
Golubović, S., Guberinić, M., Ječmenica, N.,& Živković, Z.. (2019). Neke karakteristike semantičke razvijenosti kod dece sa cerebralnom paralizom. in Postojeci izazovi u specijalnoj
Edukaciji i rehabilitaciji
Zbornik saietaka
Drustvo defektologa Vojvodine., 36-37.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3241
Golubović S, Guberinić M, Ječmenica N, Živković Z. Neke karakteristike semantičke razvijenosti kod dece sa cerebralnom paralizom. in Postojeci izazovi u specijalnoj
Edukaciji i rehabilitaciji
Zbornik saietaka. 2019;:36-37.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3241 .
Golubović, Slavica, Guberinić, Marija, Ječmenica, Nevena, Živković, Zorica, "Neke karakteristike semantičke razvijenosti kod dece sa cerebralnom paralizom" in Postojeci izazovi u specijalnoj
Edukaciji i rehabilitaciji
Zbornik saietaka (2019):36-37,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3241 .