Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце предшколског узраста
Тhe importance of using semantic fluency tasks in assessing language abilities of preschool children
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Семантичка флуентност је способност која се развија током детињства,
са перформансама које достижу зрелост током периода адолесценције. Циљ
истраживања био је испитивање динамике у развоју способности семантичке
флуентности код деце предшколског узраста. Узорак је чинило 224 деце типичног
развоја, узраста од пет до седам и по година. У истраживању је коришћен тест
Асоцијације речи. Резултати истраживања су показали, да у временском интервалу
од три минута деца просечно остварују 27 поена на задацима набрајања
речи из семантичких категорија животиња, хране и занимања. Увидом у вредности
перцентилних
рангова
утврђено
је
да
четвртина
деце
из
узорка
испољава
блажи
или тежи степен дефицита на задацима семантичке флуентности.
Додатно, потврђен је статистички значајан утицај узраста на постигнуће деце
на наведеним задацима (p=0,000), али и одсуство утицаја пола (p<0,005). Будућа
истраживања семантичке флуентности би требала бити фокусирана и на примену
когнитивних...
задатака,
како
би
се
добили
потпунији
подаци
о
сличностима
и
разликама у
језичком и
когнитивном
функционисању
међу
децом.
Semantic fluency is an ability that develops
in childhood, with performance reaching
maturity in adolescence. The aim of this
study was to investigate the dynamics in the
development of semantic fluency in preschool
children. The sample consisted of 224 children
with typical development from five to seven
and a half years of age. The Word association
test was used for the study. The results of the
study showed that in a time interval of three
minutes, the children scored an average of
27 points on the tasks of enumerating words
from the semantic categories of animals, food,
and occupations. Based on the percentile
rank values, it was found that a quarter of
the children in the sample had a milder or
more severe deficit in the semantic fluency
tasks. In addition, a statistically significant
effect of age on children’s performance on
the above tasks was confirmed (p=0.000), as
well as the absence of gender differences (p
< 0.005). Future research of semantic fluenc...y
should also focus on the use of cognitive
tasks to provide more comprehensive data
on similarities and differences in children’s
language and cognitive performance.
Кључне речи:
семантичка флуентност / језичке способности деце / семантичка флуентност на предшколском узрасту / језички развој / semantic fluency / language abilities of children / preschool age semantic fluency / language developmentИзвор:
Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова, 2023, 123-132Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
- Зборник радова је настао као резултат Пројекта „Интервенције у раном детињству и предшколству” чију реализацију је сопственим средствима подржао Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију (руководилац Пројекта проф. др Мирјана Ђорђевић), као и резултат пројеката које финансира Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије (број уговора 451-03-47/2023-01/200096).
Колекције
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Ječmenica, Nevena AU - Drljan, Bojana PY - 2023 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5393 AB - Семантичка флуентност је способност која се развија током детињства, са перформансама које достижу зрелост током периода адолесценције. Циљ истраживања био је испитивање динамике у развоју способности семантичке флуентности код деце предшколског узраста. Узорак је чинило 224 деце типичног развоја, узраста од пет до седам и по година. У истраживању је коришћен тест Асоцијације речи. Резултати истраживања су показали, да у временском интервалу од три минута деца просечно остварују 27 поена на задацима набрајања речи из семантичких категорија животиња, хране и занимања. Увидом у вредности перцентилних рангова утврђено је да четвртина деце из узорка испољава блажи или тежи степен дефицита на задацима семантичке флуентности. Додатно, потврђен је статистички значајан утицај узраста на постигнуће деце на наведеним задацима (p=0,000), али и одсуство утицаја пола (p<0,005). Будућа истраживања семантичке флуентности би требала бити фокусирана и на примену когнитивних задатака, како би се добили потпунији подаци о сличностима и разликама у језичком и когнитивном функционисању међу децом. AB - Semantic fluency is an ability that develops in childhood, with performance reaching maturity in adolescence. The aim of this study was to investigate the dynamics in the development of semantic fluency in preschool children. The sample consisted of 224 children with typical development from five to seven and a half years of age. The Word association test was used for the study. The results of the study showed that in a time interval of three minutes, the children scored an average of 27 points on the tasks of enumerating words from the semantic categories of animals, food, and occupations. Based on the percentile rank values, it was found that a quarter of the children in the sample had a milder or more severe deficit in the semantic fluency tasks. In addition, a statistically significant effect of age on children’s performance on the above tasks was confirmed (p=0.000), as well as the absence of gender differences (p < 0.005). Future research of semantic fluency should also focus on the use of cognitive tasks to provide more comprehensive data on similarities and differences in children’s language and cognitive performance. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова T1 - Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце предшколског узраста T1 - Тhe importance of using semantic fluency tasks in assessing language abilities of preschool children EP - 132 SP - 123 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393 ER -
@conference{ author = "Ječmenica, Nevena and Drljan, Bojana", year = "2023", abstract = "Семантичка флуентност је способност која се развија током детињства, са перформансама које достижу зрелост током периода адолесценције. Циљ истраживања био је испитивање динамике у развоју способности семантичке флуентности код деце предшколског узраста. Узорак је чинило 224 деце типичног развоја, узраста од пет до седам и по година. У истраживању је коришћен тест Асоцијације речи. Резултати истраживања су показали, да у временском интервалу од три минута деца просечно остварују 27 поена на задацима набрајања речи из семантичких категорија животиња, хране и занимања. Увидом у вредности перцентилних рангова утврђено је да четвртина деце из узорка испољава блажи или тежи степен дефицита на задацима семантичке флуентности. Додатно, потврђен је статистички значајан утицај узраста на постигнуће деце на наведеним задацима (p=0,000), али и одсуство утицаја пола (p<0,005). Будућа истраживања семантичке флуентности би требала бити фокусирана и на примену когнитивних задатака, како би се добили потпунији подаци о сличностима и разликама у језичком и когнитивном функционисању међу децом., Semantic fluency is an ability that develops in childhood, with performance reaching maturity in adolescence. The aim of this study was to investigate the dynamics in the development of semantic fluency in preschool children. The sample consisted of 224 children with typical development from five to seven and a half years of age. The Word association test was used for the study. The results of the study showed that in a time interval of three minutes, the children scored an average of 27 points on the tasks of enumerating words from the semantic categories of animals, food, and occupations. Based on the percentile rank values, it was found that a quarter of the children in the sample had a milder or more severe deficit in the semantic fluency tasks. In addition, a statistically significant effect of age on children’s performance on the above tasks was confirmed (p=0.000), as well as the absence of gender differences (p < 0.005). Future research of semantic fluency should also focus on the use of cognitive tasks to provide more comprehensive data on similarities and differences in children’s language and cognitive performance.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова", title = "Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце предшколског узраста, Тhe importance of using semantic fluency tasks in assessing language abilities of preschool children", pages = "132-123", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393" }
Ječmenica, N.,& Drljan, B.. (2023). Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце предшколског узраста. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 123-132. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393
Ječmenica N, Drljan B. Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце предшколског узраста. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:123-132. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393 .
Ječmenica, Nevena, Drljan, Bojana, "Значај примене задатака семантичке флуентности у процени језичких способности деце предшколског узраста" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):123-132, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5393 .