Jovanović-Simić, Nadica

Link to this page

Authority KeyName Variants
ca29806b-be8a-4f47-b938-77df2e265656
  • Jovanović-Simić, Nadica (3)
  • Jovanović Simić, Nadica (2)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

The acoustic characteristics of voice and speech in adults with ataxic dysarthria

Arsenić, Ivana; Jovanović Simić, Nadica; Šešum, Mia; Drljan, Bojana

(University of Niš, Serbia, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Arsenić, Ivana
AU  - Jovanović Simić, Nadica
AU  - Šešum, Mia
AU  - Drljan, Bojana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5348
AB  - The aim of this study was to determine the acoustic characteristics of voice and speech in adults with ataxic dysarthria, and to examine the extent to which they differ from those of typical speakers. The sample consisted of 30 patients with ataxic dysarthria, ages 21 through 82 (M = 56.07). Using the computer programme for multidimensional voice analysis (MDVP), the individual values of 10 acoustic voice parameters were determined for each sex. Additionally, the programme provided the frequency values of the first two formants for all five vowels of the Serbian language, based on the participants’ reading of the Balanced Text. The results of the analysis showed statistically significant differences in the values of the acoustic parameters between the participants with ataxic dysarthria and the reference values valid for typical speakers, which were generated by the MDVP. These differences were observed in parameters indicating voice frequency variability (F0, Fhi, Flo, STD, Jitt, vF0), voice intensity variability (Shim and vAm), and the presence of voice interruptions (DVB) and voiceless periods (DUV). Furthermore, a statistically significant difference was found between participants with ataxic dysarthria and typical speakers in the second formant (F2) of the vowels /E/ (p <0.01), /I/ (p <0.01), and /U/ (p <0.05). The significant deviations from the norms applicable to typical speakers indicate the substantial changes present in the voice and speech of individuals with ataxic dysarthria.
AB  - Атаксична дизартрија се јавља као последица оштећења малог мозга услед ког долази до поремећаја у координацији и прецизности покрета мишића ефекторног система, нарочито артикулатора, уз хипотонију мишића. Говор особа са атаксичном дизартријом се одликује непрецизном артикулацијом консонаната и вокала, монотоношћу, пролонгирањем говорних интервала, стереотипним интонационим обрасцима, уједначеним акцентом и изражавањем у кратким фразама. Присутни су храпав, напет и пригушен глас, поремећај ритма и прозодије говора, повећан број неадекватних пауза у говору, ,,скандирање“ приликом вокализације и колебљива модулација гласа, неадекватан шаблон наглашавања слогова, као и абнормалне вредности акустичких параметара гласа.  Данас се све чешће спроводи акустичка анализа гласа и говора помоћу компјутеризованих уређаја, на основу које се добијају објективни, квантитативни подаци. Нумеричким и графичким приказима представљају се разлике у вредностима акустичких параметара гласа између испитаника са патологијом говора и типичних говорника. Такође, добија се спектрографски приказ положаја форманата гласова чији правилан облик, положај и међусобни однос омогућавају препознавање сваког гласа појединачно и утичу на општу разумљивост говорне продукције. Програми за акустичку анализу гласа и говора омогућавају и праћење напретка пацијента у току третмана, али и садрже задатке помоћу којих пацијенти могу да побољшају квалитет гласа и разумљивост говорне продукције. Мали број студија се бави испитивањем акустичких карактеристика гласа и говора особа са атаксичном дизартријом. Углавном су ови испитаници део већег узорка у коме се дизартрија посматра глобално, као моторички поремећај говора, без истицања специфичности везаних за тип дизартрије. Сходно наведеном, циљ овог истраживања је био да се утврде акустичке карактеристике гласа и говора испитаника са атаксичном дизартријом и да се испита у којој мери се оне разликују од карактеристика типичних говорника. Узорак је чинило 30 пацијената са атаксичном дизартријом, оба пола и узраста од 21 до 82 године (АС=56.07). Применом компјутерског програма за мултидимензионалну анализу гласа (MDVP) утврђене су вредности 10 акустичких параметара гласа за сваки пол појединачно. Истим програмом, спектралном анализом узорка говора добијеног читањем Балансираног текста, утврђене су фреквенцијске вредности прва два форманта свих пет вокала српског језика.  Резултати анализе су показали статистички значајне разлике у вредностима аустичких параметара између испитаника са атаксичном дизартријом и референтних вредности које важе за типичне говорнике, а које је генерисао MDVP. Разлике су утврђене на параметрима који указују на варијабилност фреквенције гласа (F0, Fhi, Flo, STD, Jitt, vF0) и варијабилност интензитета гласа (Shim и vAm), као и на присуство прекида у гласу (DVB) и перода без гласа (DUV). Спектралном анализом су утврђене статистички значајне разлике између испитаника са атаксичном дизартријом и типичних говорника српског језика на другом форманту (F2) вокала /Е/ (p<0.01), вокала /И/ (p<0.01) и вокала /У/ (p<0.05), при чему је утврђена и централизација фреквенције форманата. Значајна одступања од норми које важе за типичне говорнике указују на перцептуално упадљиве промене које су присутне у гласу и говору особа са атаксичном дизартријом.
PB  - University of Niš, Serbia
T2  - Teme
T1  - The acoustic characteristics of voice and speech in adults with ataxic dysarthria
T1  - Акустичке карактеристике гласа и говора одраслих особа са атаксичном дизартријом
EP  - 389
IS  - 2
SP  - 385
VL  - 47
DO  - 10.22190/TEME220322025A
ER  - 
@article{
author = "Arsenić, Ivana and Jovanović Simić, Nadica and Šešum, Mia and Drljan, Bojana",
year = "2023",
abstract = "The aim of this study was to determine the acoustic characteristics of voice and speech in adults with ataxic dysarthria, and to examine the extent to which they differ from those of typical speakers. The sample consisted of 30 patients with ataxic dysarthria, ages 21 through 82 (M = 56.07). Using the computer programme for multidimensional voice analysis (MDVP), the individual values of 10 acoustic voice parameters were determined for each sex. Additionally, the programme provided the frequency values of the first two formants for all five vowels of the Serbian language, based on the participants’ reading of the Balanced Text. The results of the analysis showed statistically significant differences in the values of the acoustic parameters between the participants with ataxic dysarthria and the reference values valid for typical speakers, which were generated by the MDVP. These differences were observed in parameters indicating voice frequency variability (F0, Fhi, Flo, STD, Jitt, vF0), voice intensity variability (Shim and vAm), and the presence of voice interruptions (DVB) and voiceless periods (DUV). Furthermore, a statistically significant difference was found between participants with ataxic dysarthria and typical speakers in the second formant (F2) of the vowels /E/ (p <0.01), /I/ (p <0.01), and /U/ (p <0.05). The significant deviations from the norms applicable to typical speakers indicate the substantial changes present in the voice and speech of individuals with ataxic dysarthria., Атаксична дизартрија се јавља као последица оштећења малог мозга услед ког долази до поремећаја у координацији и прецизности покрета мишића ефекторног система, нарочито артикулатора, уз хипотонију мишића. Говор особа са атаксичном дизартријом се одликује непрецизном артикулацијом консонаната и вокала, монотоношћу, пролонгирањем говорних интервала, стереотипним интонационим обрасцима, уједначеним акцентом и изражавањем у кратким фразама. Присутни су храпав, напет и пригушен глас, поремећај ритма и прозодије говора, повећан број неадекватних пауза у говору, ,,скандирање“ приликом вокализације и колебљива модулација гласа, неадекватан шаблон наглашавања слогова, као и абнормалне вредности акустичких параметара гласа.  Данас се све чешће спроводи акустичка анализа гласа и говора помоћу компјутеризованих уређаја, на основу које се добијају објективни, квантитативни подаци. Нумеричким и графичким приказима представљају се разлике у вредностима акустичких параметара гласа између испитаника са патологијом говора и типичних говорника. Такође, добија се спектрографски приказ положаја форманата гласова чији правилан облик, положај и међусобни однос омогућавају препознавање сваког гласа појединачно и утичу на општу разумљивост говорне продукције. Програми за акустичку анализу гласа и говора омогућавају и праћење напретка пацијента у току третмана, али и садрже задатке помоћу којих пацијенти могу да побољшају квалитет гласа и разумљивост говорне продукције. Мали број студија се бави испитивањем акустичких карактеристика гласа и говора особа са атаксичном дизартријом. Углавном су ови испитаници део већег узорка у коме се дизартрија посматра глобално, као моторички поремећај говора, без истицања специфичности везаних за тип дизартрије. Сходно наведеном, циљ овог истраживања је био да се утврде акустичке карактеристике гласа и говора испитаника са атаксичном дизартријом и да се испита у којој мери се оне разликују од карактеристика типичних говорника. Узорак је чинило 30 пацијената са атаксичном дизартријом, оба пола и узраста од 21 до 82 године (АС=56.07). Применом компјутерског програма за мултидимензионалну анализу гласа (MDVP) утврђене су вредности 10 акустичких параметара гласа за сваки пол појединачно. Истим програмом, спектралном анализом узорка говора добијеног читањем Балансираног текста, утврђене су фреквенцијске вредности прва два форманта свих пет вокала српског језика.  Резултати анализе су показали статистички значајне разлике у вредностима аустичких параметара између испитаника са атаксичном дизартријом и референтних вредности које важе за типичне говорнике, а које је генерисао MDVP. Разлике су утврђене на параметрима који указују на варијабилност фреквенције гласа (F0, Fhi, Flo, STD, Jitt, vF0) и варијабилност интензитета гласа (Shim и vAm), као и на присуство прекида у гласу (DVB) и перода без гласа (DUV). Спектралном анализом су утврђене статистички значајне разлике између испитаника са атаксичном дизартријом и типичних говорника српског језика на другом форманту (F2) вокала /Е/ (p<0.01), вокала /И/ (p<0.01) и вокала /У/ (p<0.05), при чему је утврђена и централизација фреквенције форманата. Значајна одступања од норми које важе за типичне говорнике указују на перцептуално упадљиве промене које су присутне у гласу и говору особа са атаксичном дизартријом.",
publisher = "University of Niš, Serbia",
journal = "Teme",
title = "The acoustic characteristics of voice and speech in adults with ataxic dysarthria, Акустичке карактеристике гласа и говора одраслих особа са атаксичном дизартријом",
pages = "389-385",
number = "2",
volume = "47",
doi = "10.22190/TEME220322025A"
}
Arsenić, I., Jovanović Simić, N., Šešum, M.,& Drljan, B.. (2023). The acoustic characteristics of voice and speech in adults with ataxic dysarthria. in Teme
University of Niš, Serbia., 47(2), 385-389.
https://doi.org/10.22190/TEME220322025A
Arsenić I, Jovanović Simić N, Šešum M, Drljan B. The acoustic characteristics of voice and speech in adults with ataxic dysarthria. in Teme. 2023;47(2):385-389.
doi:10.22190/TEME220322025A .
Arsenić, Ivana, Jovanović Simić, Nadica, Šešum, Mia, Drljan, Bojana, "The acoustic characteristics of voice and speech in adults with ataxic dysarthria" in Teme, 47, no. 2 (2023):385-389,
https://doi.org/10.22190/TEME220322025A . .

Characteristics of speech and voice as predictors of the quality of communication in adults with hypokinetic dysarthria

Arsenic, Ivana; Jovanović-Simić, Nadica; Petrović-Lazić, Mirjana; Šehović, Ivana; Drljan, Bojana

(De Gruyter, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Arsenic, Ivana
AU  - Jovanović-Simić, Nadica
AU  - Petrović-Lazić, Mirjana
AU  - Šehović, Ivana
AU  - Drljan, Bojana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3621
AB  - Hypokinetic dysarthria is characterized by a speech that gradually becomes monotonous, poorly modulated, quiet and ultimately unintelligible. The goal of this research is to determine the acoustic characteristics of voice and speech in adults with hypokinetic dysarthria and the impact of the altered voice on the quality of communication. The sample consisted of 30 elderly respondents of both genders with Parkinson’s disease and hypokinetic dysarthria. In order to conduct a spectral analysis, the voice of patients was recorded while they were reading phonetically balanced text. The respondents conducted a self-assessment of the degree of their own handicap caused by voice disorder and impact of the voice handicap by completing the Voice Handicap Index (VHI). Statistically significant differences were determined in the position of some formants in respondents compared to the values of formants in typical speakers for the following vowels: F1 of the vowel /I/ and F2 of the vowels /E/, /I/, /O/ and /U/. By examining the relation between the score achieved on the VHI instrument and the value of formants, the only statistically significant correlation was achieved between the formant F1 of the vowel /A/ and functional and emotional subscale. By regression analysis used to determine the predictor of the quality of communication, it was confirmed that F1 of the vowel /A/ has a statistically significant contribution to the explanation of the score achieved on functional and emotional subscale, by explaining 15% of the functional sub-scale (Beta=-0,393 (11,30 – 47,37)) and 10% of the emotional subscale (Beta=-0,363 (-0,052 – 0,000)). © 2021, University of Kragujevac, Faculty of Science. All rights reserved.
AB  - Hipokinetičku dizartriju karakteriše govor koji vremenom postaje monoton, slabo moduliran, tih i na kraju nerazumljiv. Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje akustičkih karakteristika glasa i govora kod odraslih osoba sa hipokinetičkom dizartrijom i uticaja izmenjenog glasa na kvalitet komunikacije. Uzorak je činilo 30 odraslih ispitanika oba pola koji imaju Parkinsonovu bolest i hipokinetičku dizartriju. Kako bi se izvršila spektralna analiza glasa sniman je govor pacijenta tokom čitanja fonemski izbalansiranog teksta. Samoprocenu stepena sopstvenog hendikepa izazvanog poremećajem glasa i uticaja glasovnog oštećenja na kvalitet komunikacije ispitanici su vršili popunjava-njem Indeksa glasovnog oštećenja (VHI). Utvrđene su statistički značajne razlike u položaju pojedinih formanata kod ispitanika u odnosu na vrednosti formanata tipičnih govornika i to za sledeće glasove: F1 vokala /I/ i F2 vokala /E/, /I/, /O/ i /U/. Ispitivanjem veze između skora na VHI instrumentu i vrednosti formanata (F1 i F2) jedina statistički značajna pove-zanost ostvarena je između formanta F1 glasa A i funkcionalne i emocionalne supskale. Regresionom analizom korišćenom za utvrđivanje prediktora kvaliteta komunikacije potvrđeno je da F1 glasa A statistički značajno doprinosi objašnjenju skora dobijenom na funkcionalnoj i emocionalnoj supskali, objašnjavajući 15% funkcionalne supskale (Beta=- 0,393 (11,30 – 47,3
PB  - De Gruyter
PB  - University of Kragujevac
PB  - Faculty of Medical Sciences
T2  - Serbian Journal of Experimental and Clinical Research
T1  - Characteristics of speech and voice as predictors of the quality of communication in adults with hypokinetic dysarthria
T1  - Karakteristike govora i glasa kao prediktori kvaliteta Komunikacije kod odraslih osoba sa hipokinetičkom Dizartrijom
EP  - 165
IS  - 2
SP  - 157
VL  - 22
DO  - 10.2478/sjecr-2018-0081
ER  - 
@article{
author = "Arsenic, Ivana and Jovanović-Simić, Nadica and Petrović-Lazić, Mirjana and Šehović, Ivana and Drljan, Bojana",
year = "2021",
abstract = "Hypokinetic dysarthria is characterized by a speech that gradually becomes monotonous, poorly modulated, quiet and ultimately unintelligible. The goal of this research is to determine the acoustic characteristics of voice and speech in adults with hypokinetic dysarthria and the impact of the altered voice on the quality of communication. The sample consisted of 30 elderly respondents of both genders with Parkinson’s disease and hypokinetic dysarthria. In order to conduct a spectral analysis, the voice of patients was recorded while they were reading phonetically balanced text. The respondents conducted a self-assessment of the degree of their own handicap caused by voice disorder and impact of the voice handicap by completing the Voice Handicap Index (VHI). Statistically significant differences were determined in the position of some formants in respondents compared to the values of formants in typical speakers for the following vowels: F1 of the vowel /I/ and F2 of the vowels /E/, /I/, /O/ and /U/. By examining the relation between the score achieved on the VHI instrument and the value of formants, the only statistically significant correlation was achieved between the formant F1 of the vowel /A/ and functional and emotional subscale. By regression analysis used to determine the predictor of the quality of communication, it was confirmed that F1 of the vowel /A/ has a statistically significant contribution to the explanation of the score achieved on functional and emotional subscale, by explaining 15% of the functional sub-scale (Beta=-0,393 (11,30 – 47,37)) and 10% of the emotional subscale (Beta=-0,363 (-0,052 – 0,000)). © 2021, University of Kragujevac, Faculty of Science. All rights reserved., Hipokinetičku dizartriju karakteriše govor koji vremenom postaje monoton, slabo moduliran, tih i na kraju nerazumljiv. Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje akustičkih karakteristika glasa i govora kod odraslih osoba sa hipokinetičkom dizartrijom i uticaja izmenjenog glasa na kvalitet komunikacije. Uzorak je činilo 30 odraslih ispitanika oba pola koji imaju Parkinsonovu bolest i hipokinetičku dizartriju. Kako bi se izvršila spektralna analiza glasa sniman je govor pacijenta tokom čitanja fonemski izbalansiranog teksta. Samoprocenu stepena sopstvenog hendikepa izazvanog poremećajem glasa i uticaja glasovnog oštećenja na kvalitet komunikacije ispitanici su vršili popunjava-njem Indeksa glasovnog oštećenja (VHI). Utvrđene su statistički značajne razlike u položaju pojedinih formanata kod ispitanika u odnosu na vrednosti formanata tipičnih govornika i to za sledeće glasove: F1 vokala /I/ i F2 vokala /E/, /I/, /O/ i /U/. Ispitivanjem veze između skora na VHI instrumentu i vrednosti formanata (F1 i F2) jedina statistički značajna pove-zanost ostvarena je između formanta F1 glasa A i funkcionalne i emocionalne supskale. Regresionom analizom korišćenom za utvrđivanje prediktora kvaliteta komunikacije potvrđeno je da F1 glasa A statistički značajno doprinosi objašnjenju skora dobijenom na funkcionalnoj i emocionalnoj supskali, objašnjavajući 15% funkcionalne supskale (Beta=- 0,393 (11,30 – 47,3",
publisher = "De Gruyter, University of Kragujevac, Faculty of Medical Sciences",
journal = "Serbian Journal of Experimental and Clinical Research",
title = "Characteristics of speech and voice as predictors of the quality of communication in adults with hypokinetic dysarthria, Karakteristike govora i glasa kao prediktori kvaliteta Komunikacije kod odraslih osoba sa hipokinetičkom Dizartrijom",
pages = "165-157",
number = "2",
volume = "22",
doi = "10.2478/sjecr-2018-0081"
}
Arsenic, I., Jovanović-Simić, N., Petrović-Lazić, M., Šehović, I.,& Drljan, B.. (2021). Characteristics of speech and voice as predictors of the quality of communication in adults with hypokinetic dysarthria. in Serbian Journal of Experimental and Clinical Research
De Gruyter., 22(2), 157-165.
https://doi.org/10.2478/sjecr-2018-0081
Arsenic I, Jovanović-Simić N, Petrović-Lazić M, Šehović I, Drljan B. Characteristics of speech and voice as predictors of the quality of communication in adults with hypokinetic dysarthria. in Serbian Journal of Experimental and Clinical Research. 2021;22(2):157-165.
doi:10.2478/sjecr-2018-0081 .
Arsenic, Ivana, Jovanović-Simić, Nadica, Petrović-Lazić, Mirjana, Šehović, Ivana, Drljan, Bojana, "Characteristics of speech and voice as predictors of the quality of communication in adults with hypokinetic dysarthria" in Serbian Journal of Experimental and Clinical Research, 22, no. 2 (2021):157-165,
https://doi.org/10.2478/sjecr-2018-0081 . .
1

Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije

Jovanović-Simić, Nadica; Terzić, Ivana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2011)

TY  - CONF
AU  - Jovanović-Simić, Nadica
AU  - Terzić, Ivana
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4403
AB  - �����ovek kao socijalno biće ima stalnu potrebu da komunicira sa drugim ljudima. Humana
komunikacija, koja se dominantno zasniva na simbolima, jedinstvena je i zbog naše sposobnosti
da stvaramo i koristimo apstraktne simbole. Sposobnost komunikacije pojedinca
odre�����uje kvalitet njegovog života i funkcionisanja u različitim sferama, jer predstavlja
osnovu za uspešno ostvarivanje me�����uljudskih odnosa, obrazovanje, zapošljavanje, i ličnu
promociju. Stoga poteškoće u komunikaciji mogu dovesti do frustracija i otežati ostvarivanje
maksimalnih potencijala čoveka.
Pojedine osobe sa govorno-jezičkim poremećajima nikada ne razviju verbalnu komunikaciju,
i nakon intenzivnog, tradicionalnog logopedskog tretmana. Iz tog razloga, poslednjih
decenija ističe se značaj augmentativne i alternativne komunikacije (AAC), kao dopune
i zamene za prirodan govor i pisanje. Potencijalni korisnici AAC su deca i odrasli sa poremećajima,
stanjima i bolestima različite etiologije koji su udruženi sa poteškoćama u komunikaciji.
Zato bi ova interventna metoda trebalo da predstavlja integrativni deo programa
za sve osobe koje imaju poteškoće u razvoju ili upotrebi jezika i govora kao tipičnog načina
komunikacije. Odluka o tome koji će AAC sistem koristiti i odgovarati detetu ili odrasloj
osobi sa komunikativnim poteškoćama nije nimalo laka, i mora je doneti tim stručnjaka.
U ovom radu su prikazane mogućnosti, kao i prednosti i nedostaci primene augmentativne
i alternativne komunikacije kod osoba sa poremećajima komunikacije, kao i važnost
uloge AAC tima u odre�����ivanju adekvatne komunikacione metode za svakog korisnika pojedinačno.
Posebno je istaknut značaj primene ovih komunikacionih metoda kod dece na
školskom uzrastu.
AB  - Man as a social being has a constant need to communicate with other people. Human
communication, which is predominantly based on symbols, is unique because of our ability
to create and use abstract symbols. Communication skills of the individual determines the
quality of his life and functioning in various spheres and represent basis for the successful
realization of interpersonal relations, education, employment, and personal promotion.
Therefore, difficulties in communication can lead to frustration and difficulty of achieving
the maximum of individual potential.
Some people with speech and language disorders never develop verbal communication,
even after an intense, traditional speech therapy. For this reason, in recent decades,
it is emphasized the importance of augmentative and alternative communication (AAC)
as additional and replacement techniques for natural speech and writing. Potential
users of AAC are children and adults with disabilities, conditions and diseases of different
etiology, which are associated with difficulties in communication. Therefore, this method of
intervention should be an integral part of the program for all persons who have difficulties
in development or usage of language and speech. The decision about which AAC system is
better and more suitable for child or adult with communicative difficulties is not easy, and
must be made by the team of experts.
This paper presents opportunities as well as advantages and disadvantages of
application of augmentative and alternative communication in persons with communication
disorders, and the importance of the AAC team in determining appropriate methods of
communication for each user individually. We particularly emphasized the importance of
applying these methods of communication in children at school age.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011
T1  - Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije
T1  - Application of augmentative and alternative communication in persons with speech and language disorders of various etiology
EP  - 305
SP  - 300
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403
ER  - 
@conference{
author = "Jovanović-Simić, Nadica and Terzić, Ivana",
year = "2011",
abstract = "�����ovek kao socijalno biće ima stalnu potrebu da komunicira sa drugim ljudima. Humana
komunikacija, koja se dominantno zasniva na simbolima, jedinstvena je i zbog naše sposobnosti
da stvaramo i koristimo apstraktne simbole. Sposobnost komunikacije pojedinca
odre�����uje kvalitet njegovog života i funkcionisanja u različitim sferama, jer predstavlja
osnovu za uspešno ostvarivanje me�����uljudskih odnosa, obrazovanje, zapošljavanje, i ličnu
promociju. Stoga poteškoće u komunikaciji mogu dovesti do frustracija i otežati ostvarivanje
maksimalnih potencijala čoveka.
Pojedine osobe sa govorno-jezičkim poremećajima nikada ne razviju verbalnu komunikaciju,
i nakon intenzivnog, tradicionalnog logopedskog tretmana. Iz tog razloga, poslednjih
decenija ističe se značaj augmentativne i alternativne komunikacije (AAC), kao dopune
i zamene za prirodan govor i pisanje. Potencijalni korisnici AAC su deca i odrasli sa poremećajima,
stanjima i bolestima različite etiologije koji su udruženi sa poteškoćama u komunikaciji.
Zato bi ova interventna metoda trebalo da predstavlja integrativni deo programa
za sve osobe koje imaju poteškoće u razvoju ili upotrebi jezika i govora kao tipičnog načina
komunikacije. Odluka o tome koji će AAC sistem koristiti i odgovarati detetu ili odrasloj
osobi sa komunikativnim poteškoćama nije nimalo laka, i mora je doneti tim stručnjaka.
U ovom radu su prikazane mogućnosti, kao i prednosti i nedostaci primene augmentativne
i alternativne komunikacije kod osoba sa poremećajima komunikacije, kao i važnost
uloge AAC tima u odre�����ivanju adekvatne komunikacione metode za svakog korisnika pojedinačno.
Posebno je istaknut značaj primene ovih komunikacionih metoda kod dece na
školskom uzrastu., Man as a social being has a constant need to communicate with other people. Human
communication, which is predominantly based on symbols, is unique because of our ability
to create and use abstract symbols. Communication skills of the individual determines the
quality of his life and functioning in various spheres and represent basis for the successful
realization of interpersonal relations, education, employment, and personal promotion.
Therefore, difficulties in communication can lead to frustration and difficulty of achieving
the maximum of individual potential.
Some people with speech and language disorders never develop verbal communication,
even after an intense, traditional speech therapy. For this reason, in recent decades,
it is emphasized the importance of augmentative and alternative communication (AAC)
as additional and replacement techniques for natural speech and writing. Potential
users of AAC are children and adults with disabilities, conditions and diseases of different
etiology, which are associated with difficulties in communication. Therefore, this method of
intervention should be an integral part of the program for all persons who have difficulties
in development or usage of language and speech. The decision about which AAC system is
better and more suitable for child or adult with communicative difficulties is not easy, and
must be made by the team of experts.
This paper presents opportunities as well as advantages and disadvantages of
application of augmentative and alternative communication in persons with communication
disorders, and the importance of the AAC team in determining appropriate methods of
communication for each user individually. We particularly emphasized the importance of
applying these methods of communication in children at school age.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011",
title = "Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije, Application of augmentative and alternative communication in persons with speech and language disorders of various etiology",
pages = "305-300",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403"
}
Jovanović-Simić, N.,& Terzić, I.. (2011). Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 300-305.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403
Jovanović-Simić N, Terzić I. Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. 2011;:300-305.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403 .
Jovanović-Simić, Nadica, Terzić, Ivana, "Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije" in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011 (2011):300-305,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403 .

Model grupnog rada u terapiji mucanja kod adolescenata prema metodi svesna sinteza razvoja

Šoster, Darinka; Dobrota Davidović, Nada; Jovanović Simić, Nadica; Terzić, Ivana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2010)

TY  - CONF
AU  - Šoster, Darinka
AU  - Dobrota Davidović, Nada
AU  - Jovanović Simić, Nadica
AU  - Terzić, Ivana
PY  - 2010
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4480
AB  - Govor je društvena tvorevina i najviši oblik ljudske komunikacije, te bilo
kakav problem u govoru postaje problem društva, a ne usamljene individue.
Mucanje je jedan od govornih problema koji je multidimenzionalan u svom
ispoljavanju, te mu je stoga neophodno pristupiti na takav način, kako u dijagnostici
tako i u terapiji. U Zavodu za psihofiziološke poremećaje i govornu
patologiju” Prof. Dr C. Brajović“ u Beogradu sprovodi se Metoda Svesne
Sinteze Razvoja čiji je autor Prof. Dr C.Brajović, koja pruža tu multidimenzionalnost
u terapiji mucanja. Ova metoda ima tri faze u okviru kojih se
pored vežbi za korekciju govornih smetnji sprovode i elementi kognitivnobihejvioralnog
dela programa koji služe za redukciju govorne anksioznosti,
kao i vežbe za uspostavljanje emocionalne stabilnosti i razvijanje socijalne
kompetencije. S obzirom da se problem mucanja pojavljuje u trenutcima
društvenog kontakta, razumljiv je značaj sprovođenja ne samo individualnog
već i grupnog tretmana osoba koje mucaju. U ovom radu biće predstavljen
model dvonedeljnog intenzivnog grupnog stacionarnog tretmana
adolescenata koji mucaju
AB  - Speech is a characteristic of human race and it represents the highest level of
human communication. This is why any problem in speaking is not the problem of
the individual, but of society as a whole. Stuttering is one of the speech problems
that is multidimensional in its’ expression, and it is necessary to address it in the
same way in the process of diagnosis as well as in its treatment.
At the Institute for Psychophysiological Disorders and Speech Pathology “Prof.
Dr Cvetko Brajovic” in Belgrade this multi-dimensionality is provided by the
method called Conscious Synthesis of Development. This method has three
phases that include fluency shaping techniques, elements of cognitive-behavioural
therapy that addresses speech anxiety, and the exercises for establishing emotional
stability and development of social competence. Having in mind that problem of
stuttering occurs in the moments of social contacts, it is important that not only
individual, but the group treatment is attempted.
In this paper the model of a two-week intensive group treatment of adolescents
who stutter will be presented.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I  “,Beograd / Belgrade 2010
T1  - Model grupnog rada u terapiji mucanja kod adolescenata prema metodi svesna sinteza razvoja
T1  - Model of the group treatment of stuttering adolescents according to the method conscious synthesis of development
EP  - 118
SP  - 109
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4480
ER  - 
@conference{
author = "Šoster, Darinka and Dobrota Davidović, Nada and Jovanović Simić, Nadica and Terzić, Ivana",
year = "2010",
abstract = "Govor je društvena tvorevina i najviši oblik ljudske komunikacije, te bilo
kakav problem u govoru postaje problem društva, a ne usamljene individue.
Mucanje je jedan od govornih problema koji je multidimenzionalan u svom
ispoljavanju, te mu je stoga neophodno pristupiti na takav način, kako u dijagnostici
tako i u terapiji. U Zavodu za psihofiziološke poremećaje i govornu
patologiju” Prof. Dr C. Brajović“ u Beogradu sprovodi se Metoda Svesne
Sinteze Razvoja čiji je autor Prof. Dr C.Brajović, koja pruža tu multidimenzionalnost
u terapiji mucanja. Ova metoda ima tri faze u okviru kojih se
pored vežbi za korekciju govornih smetnji sprovode i elementi kognitivnobihejvioralnog
dela programa koji služe za redukciju govorne anksioznosti,
kao i vežbe za uspostavljanje emocionalne stabilnosti i razvijanje socijalne
kompetencije. S obzirom da se problem mucanja pojavljuje u trenutcima
društvenog kontakta, razumljiv je značaj sprovođenja ne samo individualnog
već i grupnog tretmana osoba koje mucaju. U ovom radu biće predstavljen
model dvonedeljnog intenzivnog grupnog stacionarnog tretmana
adolescenata koji mucaju, Speech is a characteristic of human race and it represents the highest level of
human communication. This is why any problem in speaking is not the problem of
the individual, but of society as a whole. Stuttering is one of the speech problems
that is multidimensional in its’ expression, and it is necessary to address it in the
same way in the process of diagnosis as well as in its treatment.
At the Institute for Psychophysiological Disorders and Speech Pathology “Prof.
Dr Cvetko Brajovic” in Belgrade this multi-dimensionality is provided by the
method called Conscious Synthesis of Development. This method has three
phases that include fluency shaping techniques, elements of cognitive-behavioural
therapy that addresses speech anxiety, and the exercises for establishing emotional
stability and development of social competence. Having in mind that problem of
stuttering occurs in the moments of social contacts, it is important that not only
individual, but the group treatment is attempted.
In this paper the model of a two-week intensive group treatment of adolescents
who stutter will be presented.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I  “,Beograd / Belgrade 2010",
title = "Model grupnog rada u terapiji mucanja kod adolescenata prema metodi svesna sinteza razvoja, Model of the group treatment of stuttering adolescents according to the method conscious synthesis of development",
pages = "118-109",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4480"
}
Šoster, D., Dobrota Davidović, N., Jovanović Simić, N.,& Terzić, I.. (2010). Model grupnog rada u terapiji mucanja kod adolescenata prema metodi svesna sinteza razvoja. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I  “,Beograd / Belgrade 2010
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 109-118.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4480
Šoster D, Dobrota Davidović N, Jovanović Simić N, Terzić I. Model grupnog rada u terapiji mucanja kod adolescenata prema metodi svesna sinteza razvoja. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I  “,Beograd / Belgrade 2010. 2010;:109-118.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4480 .
Šoster, Darinka, Dobrota Davidović, Nada, Jovanović Simić, Nadica, Terzić, Ivana, "Model grupnog rada u terapiji mucanja kod adolescenata prema metodi svesna sinteza razvoja" in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I  “,Beograd / Belgrade 2010 (2010):109-118,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4480 .

Karakteristike glasa osobe koja muca za vreme čitanja

Dobrota-Davidović, Nada; Petrović-Lazić, Mirjana; Jovanović-Simić, Nadica; Šoster, Darinka

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2008)

TY  - CONF
AU  - Dobrota-Davidović, Nada
AU  - Petrović-Lazić, Mirjana
AU  - Jovanović-Simić, Nadica
AU  - Šoster, Darinka
PY  - 2008
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4450
AB  - Mucanje je multikauzalno uslovljen govorni poremećaj, koji se
multidimenzionalno manifestuje. Zbog toga mucanje iziskuje višedimenzionalna
istraživanja.
Epidemiologija mucanja od oko 2%, zahteva sveobuhvatniji pristup
rešavanju ovog teškog govornog poremećaja.
Dobra dijagnostika je preduslov za adekvatan logopedski tretman
mucanja. Jedna od savremenih metoda u dijagnostici mucanja je
MDVP (multidimenzionalna analiza glasa), koja se danas sprovodi
samo u specijalizovanim institucijama. Primenom ove metode možemo
bolje sagledati karakteristike glasa osobe koja muca.
Poznato je da osobe koje mucaju, mucaju u svim verbalnim ekspresijama,
međutim mi smo želeli da sagledamo karakteristike glasa
pri čitanju.
U ovom radu smo ispitivali akustičke strukture glasa kod 9 adolescenata
oba pola, koje su mucale pri čitanju. Oni su bili na početku
logopedskog tretmana (druge faze).
U radu smo koristili komjutersku analizu glasa „Kay Elemetrics
Corp.Model 4337“. Na osnovu kompjuterske analize došli smo do
značajnog broja patoloških vrednosti pri čitanju.
AB  - A stuttering is multy caused speech disorder, wich has multy
dimensional manifestation. Like that, stuttering is in need of multi
dimensional research. Epidemiology of stuttering, which is about 2%,
request comprehensive approach in dissolving this serious speech
disorder.
A good diagnostic is prerequisite for suitable speech-language
treatment of stuttering. One of recent method in stuttering diagnostic
procedure is MDVP (multy dimensional voice analysis), which is held
only in specialized institutions. By application of this method we can
have better understanding of voice characteristics with person who
stutter.
It’s well known that persons with stuttering do that in all kind of
verbal expression. In this research we wanted to find out voice
characteristics in reading process.
In our research we examine acoustic structure of voice with 9 both
gender adolescents, who stutter in reading process. They where on
beginning of speech-language treatment.
In our work we used computer analysis of voice “Kay Elemetrics
Corp.model 4337”. By computer analysis we find out significant
number of pathological findings in reading process.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008
T1  - Karakteristike glasa osobe koja muca za vreme čitanja
T1  - Characteristics of voice with person who stutter in reading process
EP  - 666
SP  - 659
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4450
ER  - 
@conference{
author = "Dobrota-Davidović, Nada and Petrović-Lazić, Mirjana and Jovanović-Simić, Nadica and Šoster, Darinka",
year = "2008",
abstract = "Mucanje je multikauzalno uslovljen govorni poremećaj, koji se
multidimenzionalno manifestuje. Zbog toga mucanje iziskuje višedimenzionalna
istraživanja.
Epidemiologija mucanja od oko 2%, zahteva sveobuhvatniji pristup
rešavanju ovog teškog govornog poremećaja.
Dobra dijagnostika je preduslov za adekvatan logopedski tretman
mucanja. Jedna od savremenih metoda u dijagnostici mucanja je
MDVP (multidimenzionalna analiza glasa), koja se danas sprovodi
samo u specijalizovanim institucijama. Primenom ove metode možemo
bolje sagledati karakteristike glasa osobe koja muca.
Poznato je da osobe koje mucaju, mucaju u svim verbalnim ekspresijama,
međutim mi smo želeli da sagledamo karakteristike glasa
pri čitanju.
U ovom radu smo ispitivali akustičke strukture glasa kod 9 adolescenata
oba pola, koje su mucale pri čitanju. Oni su bili na početku
logopedskog tretmana (druge faze).
U radu smo koristili komjutersku analizu glasa „Kay Elemetrics
Corp.Model 4337“. Na osnovu kompjuterske analize došli smo do
značajnog broja patoloških vrednosti pri čitanju., A stuttering is multy caused speech disorder, wich has multy
dimensional manifestation. Like that, stuttering is in need of multi
dimensional research. Epidemiology of stuttering, which is about 2%,
request comprehensive approach in dissolving this serious speech
disorder.
A good diagnostic is prerequisite for suitable speech-language
treatment of stuttering. One of recent method in stuttering diagnostic
procedure is MDVP (multy dimensional voice analysis), which is held
only in specialized institutions. By application of this method we can
have better understanding of voice characteristics with person who
stutter.
It’s well known that persons with stuttering do that in all kind of
verbal expression. In this research we wanted to find out voice
characteristics in reading process.
In our research we examine acoustic structure of voice with 9 both
gender adolescents, who stutter in reading process. They where on
beginning of speech-language treatment.
In our work we used computer analysis of voice “Kay Elemetrics
Corp.model 4337”. By computer analysis we find out significant
number of pathological findings in reading process.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008",
title = "Karakteristike glasa osobe koja muca za vreme čitanja, Characteristics of voice with person who stutter in reading process",
pages = "666-659",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4450"
}
Dobrota-Davidović, N., Petrović-Lazić, M., Jovanović-Simić, N.,& Šoster, D.. (2008). Karakteristike glasa osobe koja muca za vreme čitanja. in Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 659-666.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4450
Dobrota-Davidović N, Petrović-Lazić M, Jovanović-Simić N, Šoster D. Karakteristike glasa osobe koja muca za vreme čitanja. in Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008. 2008;:659-666.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4450 .
Dobrota-Davidović, Nada, Petrović-Lazić, Mirjana, Jovanović-Simić, Nadica, Šoster, Darinka, "Karakteristike glasa osobe koja muca za vreme čitanja" in Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008 (2008):659-666,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4450 .