Bjelić, Marija

Link to this page

Authority KeyName Variants
b227231f-8e68-4727-9deb-6ec453dcc067
  • Bjelić, Marija (7)
Projects

Author's Bibliography

Развој идентитета деце глувих родитеља

Kovačević, Tamara; Isaković, Ljubica; Đoković, Sanja; Šešum, Mia; Bjelić, Marija; Rojek Zakić, Dajana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Kovačević, Tamara
AU  - Isaković, Ljubica
AU  - Đoković, Sanja
AU  - Šešum, Mia
AU  - Bjelić, Marija
AU  - Rojek Zakić, Dajana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5392
AB  - Деца глувих одраслих формирају свој идентитет у заједници Глувих којој
припадају њихови родитељи и заједници особа које чују.  За децу глувих одраслих

(Children of Deaf Adults) користи се акроним ‘’CODAs’’. Термин ‘’CODA’’ сe
односи на било коју особу која чује рођену од једног или два глува родитеља. У
заједници Глувих, ова деца се идентификују терминима - знацима у оквиру знаковног

језика „чујући, мама, тата, глув“. Oснoвни циљ рaдa je дa сe прeглeдoм
дoступнe литeрaтурe укaжe нa специфичности развоја идентитета деце глувих
родитеља
и
изазове
у
комуникацији
са
којима
се
сусрећу.
Примењене
су
методе
анализе
релевантне
доступне
литературе.
Деца
одрастају
у
јединственим

околностима

у којима су стално изложена двема културолошки, социјално и
језички различитим заједницама, Глувих и чујућих. Ограничена комуникација,
конфузија у односима и улогама на релацији родитељ- дете, посредовање у
превођењу, нежељена одговорност, неизвесност у погледу личног идентитета
може довести до фрустрација. На идентитет деце глувих одраслих утичу различити
фактори.
Родитељи
често
не
схватају
да
су
њихова
деца
билингвална

и
бикултурална.
Деца
која
чују
верују
да
су
глува,
јер
у
породици
употребљавају

знаковни
језик.
Поласком
у
предшколску
установу,
ова
деца
почињу
да
схватају
да

нису
глува
као
њихови
родитељи,
и
да
се
њихова
искуства
у
одрастању
разликују

од
искустава
чујуће
деце,
родитеља
уредног
слуха.
AB  - Children of deaf adults create their identity
within the community of the Deaf which their
parents belong to and within the community
of normal hearing persons. The acronym
“CODAs” is used for Children of Deaf Adults.  In
the community of the Deaf, these children are
identified with terms-signs “hearing, mum,
dad, deaf” within sign language. The main aim of the study is to point to the specificities
of the identity development of children
of deaf parents and the challenges they
are faced with in communication through
the review of the available literature. The
methods of analysis of the relevant available
literature have been applied. Children grow
up in unique circumstances in which they
are constantly exposed to two culturally,
socially and 
linguistically different 
communities, of the Deaf and of the normal
hearing persons. Limited communication,
confusion in relationships and the roles
between a parent and a child, mediation in
translation, unwanted responsibility and
uncertainty in terms of personal identity
may lead to frustration. Various factors
affect the identity of children of deaf adults.
Parents frequently do not understand that
their children are bilingual and bicultural.
Children who can hear believe they are deaf
because they use sign language in the family.
Upon entering a preschool institution, these
children begin to understand that they
are not deaf like their parents and that
their experiences in growing up differ from
normal hearing children of parents with
normal hearing.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
T1  - Развој идентитета деце глувих родитеља
T1  - Тhe development of identity of children of deaf parents
EP  - 140
SP  - 133
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392
ER  - 
@conference{
author = "Kovačević, Tamara and Isaković, Ljubica and Đoković, Sanja and Šešum, Mia and Bjelić, Marija and Rojek Zakić, Dajana",
year = "2023",
abstract = "Деца глувих одраслих формирају свој идентитет у заједници Глувих којој
припадају њихови родитељи и заједници особа које чују.  За децу глувих одраслих

(Children of Deaf Adults) користи се акроним ‘’CODAs’’. Термин ‘’CODA’’ сe
односи на било коју особу која чује рођену од једног или два глува родитеља. У
заједници Глувих, ова деца се идентификују терминима - знацима у оквиру знаковног

језика „чујући, мама, тата, глув“. Oснoвни циљ рaдa je дa сe прeглeдoм
дoступнe литeрaтурe укaжe нa специфичности развоја идентитета деце глувих
родитеља
и
изазове
у
комуникацији
са
којима
се
сусрећу.
Примењене
су
методе
анализе
релевантне
доступне
литературе.
Деца
одрастају
у
јединственим

околностима

у којима су стално изложена двема културолошки, социјално и
језички различитим заједницама, Глувих и чујућих. Ограничена комуникација,
конфузија у односима и улогама на релацији родитељ- дете, посредовање у
превођењу, нежељена одговорност, неизвесност у погледу личног идентитета
може довести до фрустрација. На идентитет деце глувих одраслих утичу различити
фактори.
Родитељи
често
не
схватају
да
су
њихова
деца
билингвална

и
бикултурална.
Деца
која
чују
верују
да
су
глува,
јер
у
породици
употребљавају

знаковни
језик.
Поласком
у
предшколску
установу,
ова
деца
почињу
да
схватају
да

нису
глува
као
њихови
родитељи,
и
да
се
њихова
искуства
у
одрастању
разликују

од
искустава
чујуће
деце,
родитеља
уредног
слуха., Children of deaf adults create their identity
within the community of the Deaf which their
parents belong to and within the community
of normal hearing persons. The acronym
“CODAs” is used for Children of Deaf Adults.  In
the community of the Deaf, these children are
identified with terms-signs “hearing, mum,
dad, deaf” within sign language. The main aim of the study is to point to the specificities
of the identity development of children
of deaf parents and the challenges they
are faced with in communication through
the review of the available literature. The
methods of analysis of the relevant available
literature have been applied. Children grow
up in unique circumstances in which they
are constantly exposed to two culturally,
socially and 
linguistically different 
communities, of the Deaf and of the normal
hearing persons. Limited communication,
confusion in relationships and the roles
between a parent and a child, mediation in
translation, unwanted responsibility and
uncertainty in terms of personal identity
may lead to frustration. Various factors
affect the identity of children of deaf adults.
Parents frequently do not understand that
their children are bilingual and bicultural.
Children who can hear believe they are deaf
because they use sign language in the family.
Upon entering a preschool institution, these
children begin to understand that they
are not deaf like their parents and that
their experiences in growing up differ from
normal hearing children of parents with
normal hearing.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова",
title = "Развој идентитета деце глувих родитеља, Тhe development of identity of children of deaf parents",
pages = "140-133",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392"
}
Kovačević, T., Isaković, L., Đoković, S., Šešum, M., Bjelić, M.,& Rojek Zakić, D.. (2023). Развој идентитета деце глувих родитеља. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 133-140.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392
Kovačević T, Isaković L, Đoković S, Šešum M, Bjelić M, Rojek Zakić D. Развој идентитета деце глувих родитеља. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:133-140.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392 .
Kovačević, Tamara, Isaković, Ljubica, Đoković, Sanja, Šešum, Mia, Bjelić, Marija, Rojek Zakić, Dajana, "Развој идентитета деце глувих родитеља" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):133-140,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392 .

Специфичности теорије ума деце оштећеног слуха и деце са поремећајем из спектра аутизма

Rojek Zakić, Dajana; Bjelić, Marija; Đoković, Sanja; Kovačević, Tamara

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Rojek Zakić, Dajana
AU  - Bjelić, Marija
AU  - Đoković, Sanja
AU  - Kovačević, Tamara
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5391
AB  - Теорија ума односи се на способност приписивања менталних стања себи и другима
у
циљу
управљања
понашањем
и
његовом
предвиђању,
које
лежи
у
основи

социјалних
интеракција.

Циљ
рада
је
био
да
прикаже
сличности
и
разлике
теорије
ума
код
деце
оштећеног

слуха

и деце са поремећајем из спектра аутизма. Узимање у обзир наведених
карактеристика, веома је значајно за осмишљавање интервенционих програма

намењених за превладавање тешкоћа и подстицање развоја теорије ума.
Њихово формирање и примена допринело би побољшању свакодневних социјалних
интеракција код обе популације деце. Прегледом литературе и анализом резултата
постојећих
истраживања
о

развоју
теорије
ума
код
деце
оштећеног
слуха
и
деце
са
поремећајем
из
спектра
аутизма,
стиче
се
увид
у
низ
специфичности
које
указују
на
измењени
и
одложени
развој
теорије
ума
код
обе
популације.

Резултати
указују
на
делотворност
програма
намењених
подстицању
теорије

ума

обе групе деце, али упркос томе слични програми нису формирани на
територији Србије. Закључује се да упркос развојним специфичностима теорије
ума, она постоји, задржава развојну тенденцију, те ју је из наведених разлога неопходно
подробније
испитивати
ради
могућности
формирања
сличних
програма

на

нашим просторима намењених популацији деце оштећеног слуха и деци са
поремећајем из спектра аутизма ради подстицања социјалних интеракција посредством
теорије
ума
на
којој
оне
почивају.
AB  - Theory of mind refers to the ability to
attribute mental states to oneself and others
in order to manage and predict behavior,
which underlies social interactions. The
aim of this paper was to illustrate the
similarities and differences in theory of mind in hearing-impaired children and children
with autism spectrum disorders. This was
done with the intention of developing a
program that, taking into account the
mentioned characteristics, would contribute
to the improvement of everyday social
interactions through the implementation of
interventions to overcome difficulties and
promote the development of theory of mind 
in both populations of children, based on the 
principles of inclusive practices. By reviewing
the literature and analyzing the results
of existing research on the development
of theory of mind in hearing-impaired
children and children with autism spectrum
disorders, insights were gained into a range
of specific features indicating altered and
delayed development of theory of mind
in both populations. The results indicate
the effectiveness of programs designed to
promote theory of mind in both groups of
children. However, similar programs haven’t
been established in Serbia. In conclusion,
despite the developmental specificities of
theory of mind, it exists and maintains a
developmental trend. For this reason, further
investigation is necessary to explore the
possibility of creating similar programs in our
region aimed at the population of hearingimpaired

and autism spectrum disorder
children to promote social interactions
through the foundation of theory of mind.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
T1  - Специфичности теорије ума деце оштећеног слуха и деце са поремећајем из спектра аутизма
T1  - Specifics of the theory of mind in hearing-impaired children and  children with autism spectrum  disorder
EP  - 149
SP  - 141
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5391
ER  - 
@conference{
author = "Rojek Zakić, Dajana and Bjelić, Marija and Đoković, Sanja and Kovačević, Tamara",
year = "2023",
abstract = "Теорија ума односи се на способност приписивања менталних стања себи и другима
у
циљу
управљања
понашањем
и
његовом
предвиђању,
које
лежи
у
основи

социјалних
интеракција.

Циљ
рада
је
био
да
прикаже
сличности
и
разлике
теорије
ума
код
деце
оштећеног

слуха

и деце са поремећајем из спектра аутизма. Узимање у обзир наведених
карактеристика, веома је значајно за осмишљавање интервенционих програма

намењених за превладавање тешкоћа и подстицање развоја теорије ума.
Њихово формирање и примена допринело би побољшању свакодневних социјалних
интеракција код обе популације деце. Прегледом литературе и анализом резултата
постојећих
истраживања
о

развоју
теорије
ума
код
деце
оштећеног
слуха
и
деце
са
поремећајем
из
спектра
аутизма,
стиче
се
увид
у
низ
специфичности
које
указују
на
измењени
и
одложени
развој
теорије
ума
код
обе
популације.

Резултати
указују
на
делотворност
програма
намењених
подстицању
теорије

ума

обе групе деце, али упркос томе слични програми нису формирани на
територији Србије. Закључује се да упркос развојним специфичностима теорије
ума, она постоји, задржава развојну тенденцију, те ју је из наведених разлога неопходно
подробније
испитивати
ради
могућности
формирања
сличних
програма

на

нашим просторима намењених популацији деце оштећеног слуха и деци са
поремећајем из спектра аутизма ради подстицања социјалних интеракција посредством
теорије
ума
на
којој
оне
почивају., Theory of mind refers to the ability to
attribute mental states to oneself and others
in order to manage and predict behavior,
which underlies social interactions. The
aim of this paper was to illustrate the
similarities and differences in theory of mind in hearing-impaired children and children
with autism spectrum disorders. This was
done with the intention of developing a
program that, taking into account the
mentioned characteristics, would contribute
to the improvement of everyday social
interactions through the implementation of
interventions to overcome difficulties and
promote the development of theory of mind 
in both populations of children, based on the 
principles of inclusive practices. By reviewing
the literature and analyzing the results
of existing research on the development
of theory of mind in hearing-impaired
children and children with autism spectrum
disorders, insights were gained into a range
of specific features indicating altered and
delayed development of theory of mind
in both populations. The results indicate
the effectiveness of programs designed to
promote theory of mind in both groups of
children. However, similar programs haven’t
been established in Serbia. In conclusion,
despite the developmental specificities of
theory of mind, it exists and maintains a
developmental trend. For this reason, further
investigation is necessary to explore the
possibility of creating similar programs in our
region aimed at the population of hearingimpaired

and autism spectrum disorder
children to promote social interactions
through the foundation of theory of mind.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова",
title = "Специфичности теорије ума деце оштећеног слуха и деце са поремећајем из спектра аутизма, Specifics of the theory of mind in hearing-impaired children and  children with autism spectrum  disorder",
pages = "149-141",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5391"
}
Rojek Zakić, D., Bjelić, M., Đoković, S.,& Kovačević, T.. (2023). Специфичности теорије ума деце оштећеног слуха и деце са поремећајем из спектра аутизма. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 141-149.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5391
Rojek Zakić D, Bjelić M, Đoković S, Kovačević T. Специфичности теорије ума деце оштећеног слуха и деце са поремећајем из спектра аутизма. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:141-149.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5391 .
Rojek Zakić, Dajana, Bjelić, Marija, Đoković, Sanja, Kovačević, Tamara, "Специфичности теорије ума деце оштећеног слуха и деце са поремећајем из спектра аутизма" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):141-149,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5391 .

Uticaj tinitusa na subjektivni doživljaj hendikepa kod osoba sa prezbiakuzijom

Đoković, Sanja; Ostojić Zeljković, Sanja; Kovačević, Tamara; Nikolić, Mina; Bjelić, Marija

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Đoković, Sanja
AU  - Ostojić Zeljković, Sanja
AU  - Kovačević, Tamara
AU  - Nikolić, Mina
AU  - Bjelić, Marija
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5388
AB  - Uvod: Prezbiakuzija i tinitus su veoma učestala stanja kod starijih osoba.
Postoji dosta dokaza, baziranih na samoproceni, da obe pojave utiču na kvalitet
života
i
psihosocijalno
funkcionisanje
ovih
osoba.
Međutim,
većina
istraživanja
se
bavila
izolovano
prezbiakuzijom
i
tinitusom,
tako
da
ima
veoma
malo

dokaza
kako
ova
dva
stanja
deluju
kada
zajedno
egzistiraju.
Cilj:
Cilj
ovog
rada
je
da
se
ispita
kako
tinitus
utiče
na
subjektivni
doživljaj
hendikepa
kod
osoba
sa
prezbiakuzijom.
Metode:
U
uzorku
je
bilo
100
ispitanika
oba
pola,
prosečne
starosti
67,11
godina.
Uzorak
je
bio
podeljen
u
dve
grupe:
E1
–
ispitanici
sa
prezbiakuzijom
i
tinitusom
i
E2
–
ispitanici
sa
prezbiakuzijom
bez
tinitusa.
Korišćena
su
dva
upitnika
za
prikupljanje
podataka:
Upitnik
za
prikupljanje
opštih
sociodemografskih

podataka i
Inventar
slušnog
hendikepa
za
starije.
Rezultati: Rezultati pokazuju da tinitus značajno utiče na subjektivni doživljaj 
hendikepa kod osoba sa prezbiakuzijom u emocionalnom (E1 M=30,58;
E2 M – 20,68; p=0,001) i socijalnom funkcionisanju (E1 M=29,49; E2 M=22;
p=0,006), kao i u ukupnim rezultatima (E1 M=60,05 E2 M=42,68; p=0,001).
Zaključak: Na osnovu ovih rezultata može se zaključiti da tinitus, koji je
čest entitet u prezbiakuziji, predstavlja veoma ozbiljnu pojavu koja značajno
utiče na lični doživljaj izraženosti teškoća u psihosocijalnom funkcionisanju
odraslih osoba.
AB  - Introduction: Presbycusis and tinnitus are very common conditions in elderly
people. There is a lot of evidence, based on self-assessment, that both of these phenomena
affect the quality of life and psychosocial functioning of persons. Most research has dealt with
these phenomena in isolation, so there is very little evidence of how these two conditions
work when they coexist.
Aim: The aim of this paper was to examine how tinnitus affects the Individual perception
of hearing handicap in people with presbycusis.
Methods: The sample consisted of 100 subjects of both genders with an average
age of 67.11. The sample was divided into two groups: E1 – subjects with presbyacusis
and tinnitus and E2 – subjects with presbyacusis without tinnitus. Two questionnaires were
used for data collection: the Questionnaire for collecting general socio-demographic data
and the Hearing Handicap Inventories for the Elderly.
Results: The results show that tinnitus significantly affects the individual perception of
handicap in persons with presbycusis in both emotional (E1 M=30,58; E2 M – 20.68; p=0,001)
and social functioning (E1 M =29.49; E2 M=22; p=0,006), as well as in the overall results (E1
M=60,05 E2 M=42,68; p=0,001).
Conclusion: Based on these results, it can be concluded that tinnitus, which is a
common entity in presbyacusis, is a very serious phenomenon that significantly affects
personal experience of difficulties in the psychosocial functioning of adults.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Uticaj tinitusa na subjektivni doživljaj hendikepa kod  osoba sa prezbiakuzijom
T1  - The influence of tinnitus on the individual perception of the hearing handicap in persons with presbyacusis
EP  - 579
SP  - 569
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5388
ER  - 
@conference{
author = "Đoković, Sanja and Ostojić Zeljković, Sanja and Kovačević, Tamara and Nikolić, Mina and Bjelić, Marija",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Prezbiakuzija i tinitus su veoma učestala stanja kod starijih osoba.
Postoji dosta dokaza, baziranih na samoproceni, da obe pojave utiču na kvalitet
života
i
psihosocijalno
funkcionisanje
ovih
osoba.
Međutim,
većina
istraživanja
se
bavila
izolovano
prezbiakuzijom
i
tinitusom,
tako
da
ima
veoma
malo

dokaza
kako
ova
dva
stanja
deluju
kada
zajedno
egzistiraju.
Cilj:
Cilj
ovog
rada
je
da
se
ispita
kako
tinitus
utiče
na
subjektivni
doživljaj
hendikepa
kod
osoba
sa
prezbiakuzijom.
Metode:
U
uzorku
je
bilo
100
ispitanika
oba
pola,
prosečne
starosti
67,11
godina.
Uzorak
je
bio
podeljen
u
dve
grupe:
E1
–
ispitanici
sa
prezbiakuzijom
i
tinitusom
i
E2
–
ispitanici
sa
prezbiakuzijom
bez
tinitusa.
Korišćena
su
dva
upitnika
za
prikupljanje
podataka:
Upitnik
za
prikupljanje
opštih
sociodemografskih

podataka i
Inventar
slušnog
hendikepa
za
starije.
Rezultati: Rezultati pokazuju da tinitus značajno utiče na subjektivni doživljaj 
hendikepa kod osoba sa prezbiakuzijom u emocionalnom (E1 M=30,58;
E2 M – 20,68; p=0,001) i socijalnom funkcionisanju (E1 M=29,49; E2 M=22;
p=0,006), kao i u ukupnim rezultatima (E1 M=60,05 E2 M=42,68; p=0,001).
Zaključak: Na osnovu ovih rezultata može se zaključiti da tinitus, koji je
čest entitet u prezbiakuziji, predstavlja veoma ozbiljnu pojavu koja značajno
utiče na lični doživljaj izraženosti teškoća u psihosocijalnom funkcionisanju
odraslih osoba., Introduction: Presbycusis and tinnitus are very common conditions in elderly
people. There is a lot of evidence, based on self-assessment, that both of these phenomena
affect the quality of life and psychosocial functioning of persons. Most research has dealt with
these phenomena in isolation, so there is very little evidence of how these two conditions
work when they coexist.
Aim: The aim of this paper was to examine how tinnitus affects the Individual perception
of hearing handicap in people with presbycusis.
Methods: The sample consisted of 100 subjects of both genders with an average
age of 67.11. The sample was divided into two groups: E1 – subjects with presbyacusis
and tinnitus and E2 – subjects with presbyacusis without tinnitus. Two questionnaires were
used for data collection: the Questionnaire for collecting general socio-demographic data
and the Hearing Handicap Inventories for the Elderly.
Results: The results show that tinnitus significantly affects the individual perception of
handicap in persons with presbycusis in both emotional (E1 M=30,58; E2 M – 20.68; p=0,001)
and social functioning (E1 M =29.49; E2 M=22; p=0,006), as well as in the overall results (E1
M=60,05 E2 M=42,68; p=0,001).
Conclusion: Based on these results, it can be concluded that tinnitus, which is a
common entity in presbyacusis, is a very serious phenomenon that significantly affects
personal experience of difficulties in the psychosocial functioning of adults.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Uticaj tinitusa na subjektivni doživljaj hendikepa kod  osoba sa prezbiakuzijom, The influence of tinnitus on the individual perception of the hearing handicap in persons with presbyacusis",
pages = "579-569",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5388"
}
Đoković, S., Ostojić Zeljković, S., Kovačević, T., Nikolić, M.,& Bjelić, M.. (2023). Uticaj tinitusa na subjektivni doživljaj hendikepa kod  osoba sa prezbiakuzijom. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 569-579.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5388
Đoković S, Ostojić Zeljković S, Kovačević T, Nikolić M, Bjelić M. Uticaj tinitusa na subjektivni doživljaj hendikepa kod  osoba sa prezbiakuzijom. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:569-579.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5388 .
Đoković, Sanja, Ostojić Zeljković, Sanja, Kovačević, Tamara, Nikolić, Mina, Bjelić, Marija, "Uticaj tinitusa na subjektivni doživljaj hendikepa kod  osoba sa prezbiakuzijom" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):569-579,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5388 .

Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha

Kordić, Milena; Đoković, Sanja; Dražić, Milana; Bjelić, Marija

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Kordić, Milena
AU  - Đoković, Sanja
AU  - Dražić, Milana
AU  - Bjelić, Marija
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5346
AB  - Uvod: Odrasle osobe sa oštećenjem sluha nailaze na probleme u komunikaciji
usled kojih dolazi do smanjenog učešća u socijalnim aktivnostima, socijalne
izolacije i usamljenosti, koji su usko povezani sa narušenim mentalnim zdravljem
i prisutnošću mentalnih teškoća, kao što su anksioznost i depresija.
Cilj: Cilj istraživanja je utvrditi specifičnost simptoma anksioznosti i depresije
kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. U okviru zadataka istraživanja proveravane
su razlike u prisustvu simptoma između osoba sa oštećenjem i osoba
bez oštećenja sluha.
Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 103 ispitanika sa oštećenjem i 103 ispitanika
bez oštećenja. Uzorak čini približno jednak broj ispitanika oba pola,
starosti od 20 do 65 godina, gde je prosečna starost ispitanika sa oštećenjem
sluha 52,4 (SD = 11,72). Kao instrumenti korišćene su Zungova Skala za samoprocenu
anksioznosti (A rating instrument foranxiety) i Zungova Skala za samoprocenu
depresije (A self-ratingdepressionscale).
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazali su da postoje indikacije za razvoj
anksioznosti kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Rezultati ukazuju na
odsustvo simptoma depresije kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Razlike
između ispitanika oštećenog sluha i ispitanika urednog sluha na skalama anskioznosti
i depresije nisu statistički značajne. U okviru pojedinačnih ajtema
uočena je statistički značajna razlika na pojedinim simptomima, koja je detaljnije
analizirana u radu.
Zaključak: Oštećenje sluha se nije pokazalo kao faktor koji doprinosi javljanju
simptoma anksioznosti i depresije. Istraživanja bi se mogla usmeriti na proveravanje
samopoštovanja osoba sa oštećenjem sluha, kako bi se rezultati dobijeni
na skali depresivnosti mogli detaljnije analizirati.
AB  - Introduction: Adults with hearing loss encounter communication problems that lead
to reduced participation in social activities, social isolation, and loneliness, which are closely
related to impaired mental health and the presence of mental difficulties, such as anxiety
and depression.
Aim: The aim of the research was to determine the specificity of symptoms of anxiety
and depression in adults with hearing loss. As part of the research tasks, differences in the
presence of symptoms between people with and without hearing impairment were checked.
Methods: The research included 103 subjects with and 103 subjects without impairment.
The sample consisted of an approximately equal number of respondents of both genders,
aged from 20 to 65 years, where the average age of respondents with hearing impairment
was 52.4 (SD = 11.72). A rating instrument for anxiety and a self-rating depression scale were
used as instruments.
Results: The results of the research showed that there are indications for the
development of anxiety in adults with hearing impairment. The results indicate the absence
of depressive symptoms in adults with hearing impairment. The differences between subjects
with hearing impairment and subjects with normal hearing on the anxiety and depression
scales are not statistically significant. Within individual items, a statistically significant
difference was observed in certain symptoms, which was analyzed in more detail in the paper.
Conclusion: Hearing loss has not been shown to be a contributing factor to anxiety
and depression symptoms. Research activity could be focused on checking the self-esteem of
people with hearing impairment so that the results obtained on the depression scale could
be analyzed in more detail.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha
T1  - Specificity of symptoms of depression and anxiety In adults with hearing loss
EP  - 396
SP  - 385
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346
ER  - 
@conference{
author = "Kordić, Milena and Đoković, Sanja and Dražić, Milana and Bjelić, Marija",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Odrasle osobe sa oštećenjem sluha nailaze na probleme u komunikaciji
usled kojih dolazi do smanjenog učešća u socijalnim aktivnostima, socijalne
izolacije i usamljenosti, koji su usko povezani sa narušenim mentalnim zdravljem
i prisutnošću mentalnih teškoća, kao što su anksioznost i depresija.
Cilj: Cilj istraživanja je utvrditi specifičnost simptoma anksioznosti i depresije
kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. U okviru zadataka istraživanja proveravane
su razlike u prisustvu simptoma između osoba sa oštećenjem i osoba
bez oštećenja sluha.
Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 103 ispitanika sa oštećenjem i 103 ispitanika
bez oštećenja. Uzorak čini približno jednak broj ispitanika oba pola,
starosti od 20 do 65 godina, gde je prosečna starost ispitanika sa oštećenjem
sluha 52,4 (SD = 11,72). Kao instrumenti korišćene su Zungova Skala za samoprocenu
anksioznosti (A rating instrument foranxiety) i Zungova Skala za samoprocenu
depresije (A self-ratingdepressionscale).
Rezultati: Rezultati istraživanja pokazali su da postoje indikacije za razvoj
anksioznosti kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Rezultati ukazuju na
odsustvo simptoma depresije kod odraslih osoba sa oštećenjem sluha. Razlike
između ispitanika oštećenog sluha i ispitanika urednog sluha na skalama anskioznosti
i depresije nisu statistički značajne. U okviru pojedinačnih ajtema
uočena je statistički značajna razlika na pojedinim simptomima, koja je detaljnije
analizirana u radu.
Zaključak: Oštećenje sluha se nije pokazalo kao faktor koji doprinosi javljanju
simptoma anksioznosti i depresije. Istraživanja bi se mogla usmeriti na proveravanje
samopoštovanja osoba sa oštećenjem sluha, kako bi se rezultati dobijeni
na skali depresivnosti mogli detaljnije analizirati., Introduction: Adults with hearing loss encounter communication problems that lead
to reduced participation in social activities, social isolation, and loneliness, which are closely
related to impaired mental health and the presence of mental difficulties, such as anxiety
and depression.
Aim: The aim of the research was to determine the specificity of symptoms of anxiety
and depression in adults with hearing loss. As part of the research tasks, differences in the
presence of symptoms between people with and without hearing impairment were checked.
Methods: The research included 103 subjects with and 103 subjects without impairment.
The sample consisted of an approximately equal number of respondents of both genders,
aged from 20 to 65 years, where the average age of respondents with hearing impairment
was 52.4 (SD = 11.72). A rating instrument for anxiety and a self-rating depression scale were
used as instruments.
Results: The results of the research showed that there are indications for the
development of anxiety in adults with hearing impairment. The results indicate the absence
of depressive symptoms in adults with hearing impairment. The differences between subjects
with hearing impairment and subjects with normal hearing on the anxiety and depression
scales are not statistically significant. Within individual items, a statistically significant
difference was observed in certain symptoms, which was analyzed in more detail in the paper.
Conclusion: Hearing loss has not been shown to be a contributing factor to anxiety
and depression symptoms. Research activity could be focused on checking the self-esteem of
people with hearing impairment so that the results obtained on the depression scale could
be analyzed in more detail.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha, Specificity of symptoms of depression and anxiety In adults with hearing loss",
pages = "396-385",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346"
}
Kordić, M., Đoković, S., Dražić, M.,& Bjelić, M.. (2023). Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 385-396.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346
Kordić M, Đoković S, Dražić M, Bjelić M. Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:385-396.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346 .
Kordić, Milena, Đoković, Sanja, Dražić, Milana, Bjelić, Marija, "Specifičnost simptoma depresije i anksioznosti kod odraslih Osoba sa oštećenjem sluha" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):385-396,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5346 .

Odnos artikulacije i oralne praksije kod dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta

Bjelić, Marija; Đoković, Sanja

(Društvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Bjelić, Marija
AU  - Đoković, Sanja
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5038
AB  - Govor predstavlja psihofiziološki proces realizacije glasova pri produkciji reči kao sredstva za izražavanje misli u komunikaciji ljudi. Nesmetani razvoj govora je određen vizuelnom i auditivnom percepcijom. Osim perceptivnih faktora, za razvoj govora veoma je važna i očuvanost specifičnih, asocijativno-integrativnih i motornih sposobnosti. Usaglašenost pokreta govornih organa, usmerenih ka produkciji govornih glasova počiva na imitaciji, ali je njeno izražajno svojstvo značajno određeno voljnom i usmerenom aktivnošću – praksijom.
Cilj istraživanja je bio da se ispita kvalitet artikulacije i nivo razvijenosti oralne praksije kod dece oštećenog sluha, kao i da se ispita međusobni odnos dva prožeta psihofiziološka procesa u formiranju govora. Uzorak je činilo 16 dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta, čije su sposobnosti ispitivane Globalnim artikulacionim testom i Testom oralne praksije, radi sticanja uvida o kvalitetu sposobnosti voljnog izvršavanja pokreta mišića orofacijalne regije i njihove povezanosti sa kvalitetom izgovora glasova.
Ispitana postignuća dovođena su u vezu sa učestalošću rehabilitacije sluha, govora i jezika i hronološkim uzrastom ispitanika.
Rezultati istraživanja ukazuju da je oralna praksija na ispitivanom uzorku delimično razvijena. Ukupno ostvarena postignuća od 71,35% sugerišu da oralna praksija nije potpuno razvijena kod dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta. Rezultati postignuća na Globalnom artikulacionom testu ukazuju da je kvalitet artikulacije nerazvijen, s obzirom na to da ostvarena postignuća od 41,67% ne prevazilaze granicu od 50%. Između kvaliteta oralne praksije i artikulacije nije uočena značajna povezanost.
Ispitivanjem povezanosti hronološkog uzrasta i oralne praksije uočena je statistički značajna povezanost (p < 0,05), dok je statistički značajna razlika u postignuću na Globalnom artikulacionom testu uočena između ispitanika, koji učestvuju svakodnevno u rehabilitaciji i onih koji učestvuju tri puta nedeljno (t = 4,43; p < 0,01, d = 2,29).
Zaključeno je da na ispitivanom uzorku postoji povezanost između hronološkog uzrasta i oralne praksije, pri čemu bolja postignuća ostvaruju deca starijeg uzrasta, dok u nivou artikulacije statistički značajno bolja postignuća ostvaruju deca koja učestvuju u rehabilitaciji sluha govora i jezika svakodnevno.
PB  - Društvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Odnos artikulacije i oralne praksije kod dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta
EP  - 44
SP  - 44
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5038
ER  - 
@conference{
author = "Bjelić, Marija and Đoković, Sanja",
year = "2023",
abstract = "Govor predstavlja psihofiziološki proces realizacije glasova pri produkciji reči kao sredstva za izražavanje misli u komunikaciji ljudi. Nesmetani razvoj govora je određen vizuelnom i auditivnom percepcijom. Osim perceptivnih faktora, za razvoj govora veoma je važna i očuvanost specifičnih, asocijativno-integrativnih i motornih sposobnosti. Usaglašenost pokreta govornih organa, usmerenih ka produkciji govornih glasova počiva na imitaciji, ali je njeno izražajno svojstvo značajno određeno voljnom i usmerenom aktivnošću – praksijom.
Cilj istraživanja je bio da se ispita kvalitet artikulacije i nivo razvijenosti oralne praksije kod dece oštećenog sluha, kao i da se ispita međusobni odnos dva prožeta psihofiziološka procesa u formiranju govora. Uzorak je činilo 16 dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta, čije su sposobnosti ispitivane Globalnim artikulacionim testom i Testom oralne praksije, radi sticanja uvida o kvalitetu sposobnosti voljnog izvršavanja pokreta mišića orofacijalne regije i njihove povezanosti sa kvalitetom izgovora glasova.
Ispitana postignuća dovođena su u vezu sa učestalošću rehabilitacije sluha, govora i jezika i hronološkim uzrastom ispitanika.
Rezultati istraživanja ukazuju da je oralna praksija na ispitivanom uzorku delimično razvijena. Ukupno ostvarena postignuća od 71,35% sugerišu da oralna praksija nije potpuno razvijena kod dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta. Rezultati postignuća na Globalnom artikulacionom testu ukazuju da je kvalitet artikulacije nerazvijen, s obzirom na to da ostvarena postignuća od 41,67% ne prevazilaze granicu od 50%. Između kvaliteta oralne praksije i artikulacije nije uočena značajna povezanost.
Ispitivanjem povezanosti hronološkog uzrasta i oralne praksije uočena je statistički značajna povezanost (p < 0,05), dok je statistički značajna razlika u postignuću na Globalnom artikulacionom testu uočena između ispitanika, koji učestvuju svakodnevno u rehabilitaciji i onih koji učestvuju tri puta nedeljno (t = 4,43; p < 0,01, d = 2,29).
Zaključeno je da na ispitivanom uzorku postoji povezanost između hronološkog uzrasta i oralne praksije, pri čemu bolja postignuća ostvaruju deca starijeg uzrasta, dok u nivou artikulacije statistički značajno bolja postignuća ostvaruju deca koja učestvuju u rehabilitaciji sluha govora i jezika svakodnevno.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Odnos artikulacije i oralne praksije kod dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta",
pages = "44-44",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5038"
}
Bjelić, M.,& Đoković, S.. (2023). Odnos artikulacije i oralne praksije kod dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
Društvo defektologa Srbije., 44-44.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5038
Bjelić M, Đoković S. Odnos artikulacije i oralne praksije kod dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:44-44.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5038 .
Bjelić, Marija, Đoković, Sanja, "Odnos artikulacije i oralne praksije kod dece oštećenog sluha predškolskog uzrasta" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):44-44,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5038 .

Neki aspekti moralnog vaspitanja dece oštećenog sluha

Bjelić, Marija; Đoković, Sanja

(Педагошки факултет у Ужицу, 2022)

TY  - CONF
AU  - Bjelić, Marija
AU  - Đoković, Sanja
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5302
AB  - Vaspitanje predstavlja delovanje odraslih na telo, um i osećanja dece, podstičući razvoj i jedinstvo telesnog, intelektualnog, moralnog i estetskog vaspitanja od najranijeg uzrasta. Moralno vaspitanje određuje osnovu vaspitanja pojedinca i njegovog delovanja jer ga ono usme-rava da sva područja ličnosti i kapacitete uskladi sa društvenom zajed-nicom i ostvari sopstvenu autentičnost, koja nije u sukobu sa univerzal-nim, trajnim i nepromenljivim vrednostima, koje proklamuju vrline, dobrotu, čovekoljublje i usmeravanje ka višim duhovnim vrednostima i dobrobiti za sve. Moralno vaspitanje ostvaruje se saznavanjem o onome što je dobro, koje potkrepljuje telesne akcije i činjenje koje je usklađeno sa moralnim i estetskim vrednostima. Deca oštećenog sluha imaju teškoće sa ostvarivanjem moralnog vaspitanja na sva tri navedena stupnja, usled teškoća u razvoju govora, komunikacije i socijalizacije, te će u radu biti obrazložene specifičnosti moralnog vaspitanja koje su određene karakte-ristikama ličnosti gluve dece koje treba uzeti u obzir prilikom sprovo-đenja vaspitne prakse sa decom predškolskog uzrasta.
AB  - Education is the result of the adults’ impact on the body, mind and feelings of children, thus encouraging the child development and unity of his/her physical, intellectual, moral, and aesthetic education from an early age. Moral education determines the basis of an individual's upbringing and his/her actions because it directs individuals to harmonize all aspects of their personality and capacities with the social community and achieve their own authenticity, which is not in conflict with universal, lasting and unchanging values that proclaim virtues, kindness, philanthropy and higher spiritual values and benefits for all. Moral education is achieved by learning what is good, which supports bodily actions as well as the actions that are in line with moral and aesthetic values. Hearing-impaired children have difficulties with moral education at all three levels, due to difficulties in speech development, communication and socialization. The paper will therefore explain the specific features of moral education that are determined by the personality characteristics of deaf children, and which should be considered when implementing educational practice with preschool children.
PB  - Педагошки факултет у Ужицу
C3  - zbornik radova,Naučni skup Nauka i obrazovanje – izazovi i perspektive Pedagoški fakultet u Užicu
T1  - Neki aspekti moralnog vaspitanja dece oštećenog sluha
T1  - Some aspects of moral education of hearing-impaired children
EP  - 358
SP  - 343
DO  - 10.46793/NOIP.343B
ER  - 
@conference{
author = "Bjelić, Marija and Đoković, Sanja",
year = "2022",
abstract = "Vaspitanje predstavlja delovanje odraslih na telo, um i osećanja dece, podstičući razvoj i jedinstvo telesnog, intelektualnog, moralnog i estetskog vaspitanja od najranijeg uzrasta. Moralno vaspitanje određuje osnovu vaspitanja pojedinca i njegovog delovanja jer ga ono usme-rava da sva područja ličnosti i kapacitete uskladi sa društvenom zajed-nicom i ostvari sopstvenu autentičnost, koja nije u sukobu sa univerzal-nim, trajnim i nepromenljivim vrednostima, koje proklamuju vrline, dobrotu, čovekoljublje i usmeravanje ka višim duhovnim vrednostima i dobrobiti za sve. Moralno vaspitanje ostvaruje se saznavanjem o onome što je dobro, koje potkrepljuje telesne akcije i činjenje koje je usklađeno sa moralnim i estetskim vrednostima. Deca oštećenog sluha imaju teškoće sa ostvarivanjem moralnog vaspitanja na sva tri navedena stupnja, usled teškoća u razvoju govora, komunikacije i socijalizacije, te će u radu biti obrazložene specifičnosti moralnog vaspitanja koje su određene karakte-ristikama ličnosti gluve dece koje treba uzeti u obzir prilikom sprovo-đenja vaspitne prakse sa decom predškolskog uzrasta., Education is the result of the adults’ impact on the body, mind and feelings of children, thus encouraging the child development and unity of his/her physical, intellectual, moral, and aesthetic education from an early age. Moral education determines the basis of an individual's upbringing and his/her actions because it directs individuals to harmonize all aspects of their personality and capacities with the social community and achieve their own authenticity, which is not in conflict with universal, lasting and unchanging values that proclaim virtues, kindness, philanthropy and higher spiritual values and benefits for all. Moral education is achieved by learning what is good, which supports bodily actions as well as the actions that are in line with moral and aesthetic values. Hearing-impaired children have difficulties with moral education at all three levels, due to difficulties in speech development, communication and socialization. The paper will therefore explain the specific features of moral education that are determined by the personality characteristics of deaf children, and which should be considered when implementing educational practice with preschool children.",
publisher = "Педагошки факултет у Ужицу",
journal = "zbornik radova,Naučni skup Nauka i obrazovanje – izazovi i perspektive Pedagoški fakultet u Užicu",
title = "Neki aspekti moralnog vaspitanja dece oštećenog sluha, Some aspects of moral education of hearing-impaired children",
pages = "358-343",
doi = "10.46793/NOIP.343B"
}
Bjelić, M.,& Đoković, S.. (2022). Neki aspekti moralnog vaspitanja dece oštećenog sluha. in zbornik radova,Naučni skup Nauka i obrazovanje – izazovi i perspektive Pedagoški fakultet u Užicu
Педагошки факултет у Ужицу., 343-358.
https://doi.org/10.46793/NOIP.343B
Bjelić M, Đoković S. Neki aspekti moralnog vaspitanja dece oštećenog sluha. in zbornik radova,Naučni skup Nauka i obrazovanje – izazovi i perspektive Pedagoški fakultet u Užicu. 2022;:343-358.
doi:10.46793/NOIP.343B .
Bjelić, Marija, Đoković, Sanja, "Neki aspekti moralnog vaspitanja dece oštećenog sluha" in zbornik radova,Naučni skup Nauka i obrazovanje – izazovi i perspektive Pedagoški fakultet u Užicu (2022):343-358,
https://doi.org/10.46793/NOIP.343B . .

Ispitivanje fonološke svesnosti kod dece oštećenog sluha

Bjelić, Marija

(2022)

TY  - THES
AU  - Bjelić, Marija
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5215
AB  - Фонолошка свесност подразумева способност идентификације и манипулације акустичком структуром говора независно од значења, и обухвата више различитих вештина које доприносе аутоматизованој примени фонетског система језика.
Развој фонолошке свесности одвија се интензивно код деце предшколског узраста и развојни плато достиже око осме године живота код чујуће деце. Динамика развоја подразумева са узрастом све истанчанију осетљивост на ниже сегменте језичког система. На најмлађем узрасту деца уочавају и бивају свесна најпре речи, затим слогова, а најзад и фонема, што одговара хијерархијском моделу структуре речи. Успешност на задацима фонолошке свесности представља значајан предиктор вештина читања и писања.
С обзиром на чињеницу да уредан говорно-језички развој, а и каснија могућност и квалитет описмењавања, захтевају добро развијене фонетске карактеристике говора и да дефицити фонолошког процесирања чине основу специфичних сметњи приликом потоњег стицања способности читања и писања, задатак овог истраживања јесте испитивање фонолошке свесности деце оштећеног слуха, која поседују значајно специфичније акустичко искуство. Циљ рада јесте утврђивање фонетско-фонолошких карактеристика говора наведене популације, као и постојања дефицита фонолошке свесности и фактора који на њих утичу. Истраживањем је обухваћено 21 дете оштећеног слуха узраста између пет и десет година. Фонолошка свесност је испитивана ревидираним ФОНТ тестом, ради стицања увида о квалитету и развојним карактеристикама фонолошке свесности популације деце оштећеног слуха.
Резултати истраживања указују да је фонолошка свесност на испитиваном узорку развијена, с обзиром на то да постигнућа превазилазе ниво случајности. Укупно остварена постигнућа деце оштећеног слуха, од 64,5% сугеришу да фонолошка свесност није развијена у мери неопходној за стицање узрасно очекиваних фонолошких увида у фонолошку структуру матерњег језика. Најбоља постигнућа деца оштећеног слуха остварују на задацима: препознавања риме и идентификације почетне фонеме, затим спајања слогова, слоговне сегментације и идентификације завршне фонеме. Док су најнижа постигнућа остварена приликом извршавања задатака, који захтевају фонемску свесност (фонемску сегментацију, супституцију и елиминацију).
Закључено је да на испитиваном узорку, узраст испитаника утиче на фонолошку свесност деце оштећенг слуха у нивоу фонемске сегментације, док учесталост рехабилитације утиче на извршавање слоговне сегментације.
AB  - Phonological awareness implies the ability to identify and manipulate the acoustic structure of spoken language independently of meaning, and includes several different skills that contribute to the automated application of the phonetic system of language.
The development of phonological awareness takes place intensively in children of preschool age and the developmental plateau is reached around the eighth year of life in hearing children. The dynamics of development implies, with age, an increasingly refined sensitivity to the lower segments of the language system. At the youngest age, children first notice and become aware of words, then syllables, and finally phonemes, which corresponds to the hierarchical model of word structure. Performance on phonological awareness tasks is a significant predictor of reading and writing skills.
Given the fact that orderly speech-language development, and the subsequent possibility and quality of literacy, require well-developed phonetic characteristics of speech and that phonological processing deficits form the basis of specific disorders during the subsequent acquisition of reading and writing skills, the task of this research is to examine phonological awareness in hearing impaired children, who have a significantly more specific acoustic experience. The aim of the work is to determine the phonetic-phonological characteristics of the speech of the mentioned population, as well as the existence of phonological awareness deficits and the factors that affect them. The research included 21 hearing-impaired children between the ages of five and ten. Phonological awareness was examined with the revised FONT test, in order to gain insight into the quality and developmental characteristics of the phonological awareness of the population of hearing- impaired children.
The results of the research indicate that the phonological awareness of the examined sample is developed, given that the achievements exceed the level of chance. The total achieved achievements of hearing-impaired children, of 64,5%, suggest that phonological awareness is not developed to the extent necessary for acquiring age-expected phonological insights into the phonological structure of the mother tongue. The best achievements of hearing-impaired children are achieved on the following tasks: recognition of rhyme and identification of the initial phoneme, then joining of syllables, syllabic segmentation and identification of the final phoneme. While the lowest achievements were achieved when performing tasks that require phonemic awareness (phonemic segmentation, substitution and elimination).
It was concluded that in the examined sample, the age of the examinees affects the phonological awareness of hearing impaired children at the level of phonemic segmentation, while the frequency of rehabilitation affects the execution of syllable segmentation.
T1  - Ispitivanje fonološke svesnosti kod dece oštećenog sluha
T1  - Examination of phonological awareness in hearing impaired children
EP  - 93
SP  - 9
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5215
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Bjelić, Marija",
year = "2022",
abstract = "Фонолошка свесност подразумева способност идентификације и манипулације акустичком структуром говора независно од значења, и обухвата више различитих вештина које доприносе аутоматизованој примени фонетског система језика.
Развој фонолошке свесности одвија се интензивно код деце предшколског узраста и развојни плато достиже око осме године живота код чујуће деце. Динамика развоја подразумева са узрастом све истанчанију осетљивост на ниже сегменте језичког система. На најмлађем узрасту деца уочавају и бивају свесна најпре речи, затим слогова, а најзад и фонема, што одговара хијерархијском моделу структуре речи. Успешност на задацима фонолошке свесности представља значајан предиктор вештина читања и писања.
С обзиром на чињеницу да уредан говорно-језички развој, а и каснија могућност и квалитет описмењавања, захтевају добро развијене фонетске карактеристике говора и да дефицити фонолошког процесирања чине основу специфичних сметњи приликом потоњег стицања способности читања и писања, задатак овог истраживања јесте испитивање фонолошке свесности деце оштећеног слуха, која поседују значајно специфичније акустичко искуство. Циљ рада јесте утврђивање фонетско-фонолошких карактеристика говора наведене популације, као и постојања дефицита фонолошке свесности и фактора који на њих утичу. Истраживањем је обухваћено 21 дете оштећеног слуха узраста између пет и десет година. Фонолошка свесност је испитивана ревидираним ФОНТ тестом, ради стицања увида о квалитету и развојним карактеристикама фонолошке свесности популације деце оштећеног слуха.
Резултати истраживања указују да је фонолошка свесност на испитиваном узорку развијена, с обзиром на то да постигнућа превазилазе ниво случајности. Укупно остварена постигнућа деце оштећеног слуха, од 64,5% сугеришу да фонолошка свесност није развијена у мери неопходној за стицање узрасно очекиваних фонолошких увида у фонолошку структуру матерњег језика. Најбоља постигнућа деца оштећеног слуха остварују на задацима: препознавања риме и идентификације почетне фонеме, затим спајања слогова, слоговне сегментације и идентификације завршне фонеме. Док су најнижа постигнућа остварена приликом извршавања задатака, који захтевају фонемску свесност (фонемску сегментацију, супституцију и елиминацију).
Закључено је да на испитиваном узорку, узраст испитаника утиче на фонолошку свесност деце оштећенг слуха у нивоу фонемске сегментације, док учесталост рехабилитације утиче на извршавање слоговне сегментације., Phonological awareness implies the ability to identify and manipulate the acoustic structure of spoken language independently of meaning, and includes several different skills that contribute to the automated application of the phonetic system of language.
The development of phonological awareness takes place intensively in children of preschool age and the developmental plateau is reached around the eighth year of life in hearing children. The dynamics of development implies, with age, an increasingly refined sensitivity to the lower segments of the language system. At the youngest age, children first notice and become aware of words, then syllables, and finally phonemes, which corresponds to the hierarchical model of word structure. Performance on phonological awareness tasks is a significant predictor of reading and writing skills.
Given the fact that orderly speech-language development, and the subsequent possibility and quality of literacy, require well-developed phonetic characteristics of speech and that phonological processing deficits form the basis of specific disorders during the subsequent acquisition of reading and writing skills, the task of this research is to examine phonological awareness in hearing impaired children, who have a significantly more specific acoustic experience. The aim of the work is to determine the phonetic-phonological characteristics of the speech of the mentioned population, as well as the existence of phonological awareness deficits and the factors that affect them. The research included 21 hearing-impaired children between the ages of five and ten. Phonological awareness was examined with the revised FONT test, in order to gain insight into the quality and developmental characteristics of the phonological awareness of the population of hearing- impaired children.
The results of the research indicate that the phonological awareness of the examined sample is developed, given that the achievements exceed the level of chance. The total achieved achievements of hearing-impaired children, of 64,5%, suggest that phonological awareness is not developed to the extent necessary for acquiring age-expected phonological insights into the phonological structure of the mother tongue. The best achievements of hearing-impaired children are achieved on the following tasks: recognition of rhyme and identification of the initial phoneme, then joining of syllables, syllabic segmentation and identification of the final phoneme. While the lowest achievements were achieved when performing tasks that require phonemic awareness (phonemic segmentation, substitution and elimination).
It was concluded that in the examined sample, the age of the examinees affects the phonological awareness of hearing impaired children at the level of phonemic segmentation, while the frequency of rehabilitation affects the execution of syllable segmentation.",
title = "Ispitivanje fonološke svesnosti kod dece oštećenog sluha, Examination of phonological awareness in hearing impaired children",
pages = "93-9",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5215"
}
Bjelić, M.. (2022). Ispitivanje fonološke svesnosti kod dece oštećenog sluha. , 9-93.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5215
Bjelić M. Ispitivanje fonološke svesnosti kod dece oštećenog sluha. 2022;:9-93.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5215 .
Bjelić, Marija, "Ispitivanje fonološke svesnosti kod dece oštećenog sluha" (2022):9-93,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5215 .