Развој идентитета деце глувих родитеља
Тhe development of identity of children of deaf parents
Аутори
Kovačević, TamaraIsaković, Ljubica
Đoković, Sanja
Šešum, Mia
Bjelić, Marija
Rojek Zakić, Dajana
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Деца глувих одраслих формирају свој идентитет у заједници Глувих којој
припадају њихови родитељи и заједници особа које чују. За децу глувих одраслих
(Children of Deaf Adults) користи се акроним ‘’CODAs’’. Термин ‘’CODA’’ сe
односи на било коју особу која чује рођену од једног или два глува родитеља. У
заједници Глувих, ова деца се идентификују терминима - знацима у оквиру знаковног
језика „чујући, мама, тата, глув“. Oснoвни циљ рaдa je дa сe прeглeдoм
дoступнe литeрaтурe укaжe нa специфичности развоја идентитета деце глувих
родитеља
и
изазове
у
комуникацији
са
којима
се
сусрећу.
Примењене
су
методе
анализе
релевантне
доступне
литературе.
Деца
одрастају
у
јединственим
околностима
у којима су стално изложена двема културолошки, социјално и
језички различитим заједницама, Глувих и чујућих. Ограничена комуникација,
конфузија у односима и улогама на релацији родитељ- дете, посредовање у
превођењу, нежељена одговорност, неизвесност у погледу личног ид...ентитета
може довести до фрустрација. На идентитет деце глувих одраслих утичу различити
фактори.
Родитељи
често
не
схватају
да
су
њихова
деца
билингвална
и
бикултурална.
Деца
која
чују
верују
да
су
глува,
јер
у
породици
употребљавају
знаковни
језик.
Поласком
у
предшколску
установу,
ова
деца
почињу
да
схватају
да
нису
глува
као
њихови
родитељи,
и
да
се
њихова
искуства
у
одрастању
разликују
од
искустава
чујуће
деце,
родитеља
уредног
слуха.
Children of deaf adults create their identity
within the community of the Deaf which their
parents belong to and within the community
of normal hearing persons. The acronym
“CODAs” is used for Children of Deaf Adults. In
the community of the Deaf, these children are
identified with terms-signs “hearing, mum,
dad, deaf” within sign language. The main aim of the study is to point to the specificities
of the identity development of children
of deaf parents and the challenges they
are faced with in communication through
the review of the available literature. The
methods of analysis of the relevant available
literature have been applied. Children grow
up in unique circumstances in which they
are constantly exposed to two culturally,
socially and
linguistically different
communities, of the Deaf and of the normal
hearing persons. Limited communication,
confusion in relationships and the roles
between a parent and a child, mediation in
translation, unwanted responsib...ility and
uncertainty in terms of personal identity
may lead to frustration. Various factors
affect the identity of children of deaf adults.
Parents frequently do not understand that
their children are bilingual and bicultural.
Children who can hear believe they are deaf
because they use sign language in the family.
Upon entering a preschool institution, these
children begin to understand that they
are not deaf like their parents and that
their experiences in growing up differ from
normal hearing children of parents with
normal hearing.
Кључне речи:
деца / глуви / чујући / заједница / идентитет / родитељи / children / the deaf / normal hearing persons / community / identity / parentsИзвор:
Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова, 2023, 133-140Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
- Зборник радова је настао као резултат Пројекта „Интервенције у раном детињству и предшколству” чију реализацију је сопственим средствима подржао Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију (руководилац Пројекта проф. др Мирјана Ђорђевић), као и резултат пројеката које финансира Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије (број уговора 451-03-47/2023-01/200096)
Колекције
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Kovačević, Tamara AU - Isaković, Ljubica AU - Đoković, Sanja AU - Šešum, Mia AU - Bjelić, Marija AU - Rojek Zakić, Dajana PY - 2023 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5392 AB - Деца глувих одраслих формирају свој идентитет у заједници Глувих којој припадају њихови родитељи и заједници особа које чују. За децу глувих одраслих (Children of Deaf Adults) користи се акроним ‘’CODAs’’. Термин ‘’CODA’’ сe односи на било коју особу која чује рођену од једног или два глува родитеља. У заједници Глувих, ова деца се идентификују терминима - знацима у оквиру знаковног језика „чујући, мама, тата, глув“. Oснoвни циљ рaдa je дa сe прeглeдoм дoступнe литeрaтурe укaжe нa специфичности развоја идентитета деце глувих родитеља и изазове у комуникацији са којима се сусрећу. Примењене су методе анализе релевантне доступне литературе. Деца одрастају у јединственим околностима у којима су стално изложена двема културолошки, социјално и језички различитим заједницама, Глувих и чујућих. Ограничена комуникација, конфузија у односима и улогама на релацији родитељ- дете, посредовање у превођењу, нежељена одговорност, неизвесност у погледу личног идентитета може довести до фрустрација. На идентитет деце глувих одраслих утичу различити фактори. Родитељи често не схватају да су њихова деца билингвална и бикултурална. Деца која чују верују да су глува, јер у породици употребљавају знаковни језик. Поласком у предшколску установу, ова деца почињу да схватају да нису глува као њихови родитељи, и да се њихова искуства у одрастању разликују од искустава чујуће деце, родитеља уредног слуха. AB - Children of deaf adults create their identity within the community of the Deaf which their parents belong to and within the community of normal hearing persons. The acronym “CODAs” is used for Children of Deaf Adults. In the community of the Deaf, these children are identified with terms-signs “hearing, mum, dad, deaf” within sign language. The main aim of the study is to point to the specificities of the identity development of children of deaf parents and the challenges they are faced with in communication through the review of the available literature. The methods of analysis of the relevant available literature have been applied. Children grow up in unique circumstances in which they are constantly exposed to two culturally, socially and linguistically different communities, of the Deaf and of the normal hearing persons. Limited communication, confusion in relationships and the roles between a parent and a child, mediation in translation, unwanted responsibility and uncertainty in terms of personal identity may lead to frustration. Various factors affect the identity of children of deaf adults. Parents frequently do not understand that their children are bilingual and bicultural. Children who can hear believe they are deaf because they use sign language in the family. Upon entering a preschool institution, these children begin to understand that they are not deaf like their parents and that their experiences in growing up differ from normal hearing children of parents with normal hearing. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова T1 - Развој идентитета деце глувих родитеља T1 - Тhe development of identity of children of deaf parents EP - 140 SP - 133 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392 ER -
@conference{ author = "Kovačević, Tamara and Isaković, Ljubica and Đoković, Sanja and Šešum, Mia and Bjelić, Marija and Rojek Zakić, Dajana", year = "2023", abstract = "Деца глувих одраслих формирају свој идентитет у заједници Глувих којој припадају њихови родитељи и заједници особа које чују. За децу глувих одраслих (Children of Deaf Adults) користи се акроним ‘’CODAs’’. Термин ‘’CODA’’ сe односи на било коју особу која чује рођену од једног или два глува родитеља. У заједници Глувих, ова деца се идентификују терминима - знацима у оквиру знаковног језика „чујући, мама, тата, глув“. Oснoвни циљ рaдa je дa сe прeглeдoм дoступнe литeрaтурe укaжe нa специфичности развоја идентитета деце глувих родитеља и изазове у комуникацији са којима се сусрећу. Примењене су методе анализе релевантне доступне литературе. Деца одрастају у јединственим околностима у којима су стално изложена двема културолошки, социјално и језички различитим заједницама, Глувих и чујућих. Ограничена комуникација, конфузија у односима и улогама на релацији родитељ- дете, посредовање у превођењу, нежељена одговорност, неизвесност у погледу личног идентитета може довести до фрустрација. На идентитет деце глувих одраслих утичу различити фактори. Родитељи често не схватају да су њихова деца билингвална и бикултурална. Деца која чују верују да су глува, јер у породици употребљавају знаковни језик. Поласком у предшколску установу, ова деца почињу да схватају да нису глува као њихови родитељи, и да се њихова искуства у одрастању разликују од искустава чујуће деце, родитеља уредног слуха., Children of deaf adults create their identity within the community of the Deaf which their parents belong to and within the community of normal hearing persons. The acronym “CODAs” is used for Children of Deaf Adults. In the community of the Deaf, these children are identified with terms-signs “hearing, mum, dad, deaf” within sign language. The main aim of the study is to point to the specificities of the identity development of children of deaf parents and the challenges they are faced with in communication through the review of the available literature. The methods of analysis of the relevant available literature have been applied. Children grow up in unique circumstances in which they are constantly exposed to two culturally, socially and linguistically different communities, of the Deaf and of the normal hearing persons. Limited communication, confusion in relationships and the roles between a parent and a child, mediation in translation, unwanted responsibility and uncertainty in terms of personal identity may lead to frustration. Various factors affect the identity of children of deaf adults. Parents frequently do not understand that their children are bilingual and bicultural. Children who can hear believe they are deaf because they use sign language in the family. Upon entering a preschool institution, these children begin to understand that they are not deaf like their parents and that their experiences in growing up differ from normal hearing children of parents with normal hearing.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова", title = "Развој идентитета деце глувих родитеља, Тhe development of identity of children of deaf parents", pages = "140-133", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392" }
Kovačević, T., Isaković, L., Đoković, S., Šešum, M., Bjelić, M.,& Rojek Zakić, D.. (2023). Развој идентитета деце глувих родитеља. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 133-140. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392
Kovačević T, Isaković L, Đoković S, Šešum M, Bjelić M, Rojek Zakić D. Развој идентитета деце глувих родитеља. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:133-140. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392 .
Kovačević, Tamara, Isaković, Ljubica, Đoković, Sanja, Šešum, Mia, Bjelić, Marija, Rojek Zakić, Dajana, "Развој идентитета деце глувих родитеља" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):133-140, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5392 .