Scientific foundation of in-service training for prevention of peer violence
Naučna zasnovanost programa stručnog usavršavanja za prevenciju vršnjačkog nasilja
Abstract
The paper analyzes the compatibility of the continuous in-service teacher training for prevention of peer violence and modern scientific knowledge in this area. The first part of the paper summarizes the results of 12 systematic reviews and meta-analyses of the effectiveness of the studies of antibullying programs published since 2000. which relate to the effects of uni-modal and multi-modal programs, and the efficacy of interventions used in anti-bullying programs. The second part of the paper analyses the approved programs of in-service teacher training, in which priority is given to the prevention of violence, abuse and negligence. We analyzed 39 programs of continuous in-service teacher training, and focused on the empirical bases of the programs (researches which confirm the effectiveness of a program) and the contents of the training (the level of preventive activity, modality, field, and interventions). The results of the analysis of the programs of continuous in-service trainin...g for peer violence prevention are discussed in the context of modern scientific knowledge of effectiveness of anti-bullying programs and of professional development of teachers and counsellors.
U radu se razmatra usklađenost programa stalnog stručnog usavršavanja za prevenciju vršnjačkog nasilja sa savremenim naučnim saznanjima u ovoj oblasti. U prvom delu rada sumirani su rezultati 12 sistematskih pregleda i metaanaliza studija efektivnosti antibuling programa, objavljenih od 2000. godine, koji se odnose na ukupne efekte antibuling programa, efektivnost programa različitog nivoa preventivnog delovanja, efektivnost unimodalnih i multimodalnih programa, kao i na efektivnost intervencija koje se primenjuju u antibuling programima. Drugi deo rada posvećen je analizi odobrenih programa stalnog stručnog usavršavanja, u kojima je kao prioritetna oblast navedena prevencija nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. Obuhvaćeno je ukupno 39 programa stalnog stručnog usavršavanja i analizirane su empirijske osnove programa (istraživanja koja potvrđuju delotvornost programa) i sadržaj obuke (nivo preventivnog delovanja, modalitet, oblast i intervencije). Rezultati analize programa stalnog ...stručnog usavršavanja za prevenciju vršnjačkog nasilja diskutovani su u kontekstu savremenih naučnih saznanja o efektivnosti antibuling programa i o profesionalnom razvoju nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika.
Keywords:
in-service teacher training programs / peer violence / prevention / school anti-bullying programs / programi stručnog usavršavanja / vršnjačko nasilje / prevencija / školski antibuling programiSource:
Nastava i vaspitanje, 2016, 65, 1, 77-92Publisher:
- Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Pavlović, Miroslav AU - Žunić-Pavlović, Vesna PY - 2016 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/992 AB - The paper analyzes the compatibility of the continuous in-service teacher training for prevention of peer violence and modern scientific knowledge in this area. The first part of the paper summarizes the results of 12 systematic reviews and meta-analyses of the effectiveness of the studies of antibullying programs published since 2000. which relate to the effects of uni-modal and multi-modal programs, and the efficacy of interventions used in anti-bullying programs. The second part of the paper analyses the approved programs of in-service teacher training, in which priority is given to the prevention of violence, abuse and negligence. We analyzed 39 programs of continuous in-service teacher training, and focused on the empirical bases of the programs (researches which confirm the effectiveness of a program) and the contents of the training (the level of preventive activity, modality, field, and interventions). The results of the analysis of the programs of continuous in-service training for peer violence prevention are discussed in the context of modern scientific knowledge of effectiveness of anti-bullying programs and of professional development of teachers and counsellors. AB - U radu se razmatra usklađenost programa stalnog stručnog usavršavanja za prevenciju vršnjačkog nasilja sa savremenim naučnim saznanjima u ovoj oblasti. U prvom delu rada sumirani su rezultati 12 sistematskih pregleda i metaanaliza studija efektivnosti antibuling programa, objavljenih od 2000. godine, koji se odnose na ukupne efekte antibuling programa, efektivnost programa različitog nivoa preventivnog delovanja, efektivnost unimodalnih i multimodalnih programa, kao i na efektivnost intervencija koje se primenjuju u antibuling programima. Drugi deo rada posvećen je analizi odobrenih programa stalnog stručnog usavršavanja, u kojima je kao prioritetna oblast navedena prevencija nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. Obuhvaćeno je ukupno 39 programa stalnog stručnog usavršavanja i analizirane su empirijske osnove programa (istraživanja koja potvrđuju delotvornost programa) i sadržaj obuke (nivo preventivnog delovanja, modalitet, oblast i intervencije). Rezultati analize programa stalnog stručnog usavršavanja za prevenciju vršnjačkog nasilja diskutovani su u kontekstu savremenih naučnih saznanja o efektivnosti antibuling programa i o profesionalnom razvoju nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika. PB - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd T2 - Nastava i vaspitanje T1 - Scientific foundation of in-service training for prevention of peer violence T1 - Naučna zasnovanost programa stručnog usavršavanja za prevenciju vršnjačkog nasilja EP - 92 IS - 1 SP - 77 VL - 65 DO - 10.5937/nasvas1601077P ER -
@article{ author = "Pavlović, Miroslav and Žunić-Pavlović, Vesna", year = "2016", abstract = "The paper analyzes the compatibility of the continuous in-service teacher training for prevention of peer violence and modern scientific knowledge in this area. The first part of the paper summarizes the results of 12 systematic reviews and meta-analyses of the effectiveness of the studies of antibullying programs published since 2000. which relate to the effects of uni-modal and multi-modal programs, and the efficacy of interventions used in anti-bullying programs. The second part of the paper analyses the approved programs of in-service teacher training, in which priority is given to the prevention of violence, abuse and negligence. We analyzed 39 programs of continuous in-service teacher training, and focused on the empirical bases of the programs (researches which confirm the effectiveness of a program) and the contents of the training (the level of preventive activity, modality, field, and interventions). The results of the analysis of the programs of continuous in-service training for peer violence prevention are discussed in the context of modern scientific knowledge of effectiveness of anti-bullying programs and of professional development of teachers and counsellors., U radu se razmatra usklađenost programa stalnog stručnog usavršavanja za prevenciju vršnjačkog nasilja sa savremenim naučnim saznanjima u ovoj oblasti. U prvom delu rada sumirani su rezultati 12 sistematskih pregleda i metaanaliza studija efektivnosti antibuling programa, objavljenih od 2000. godine, koji se odnose na ukupne efekte antibuling programa, efektivnost programa različitog nivoa preventivnog delovanja, efektivnost unimodalnih i multimodalnih programa, kao i na efektivnost intervencija koje se primenjuju u antibuling programima. Drugi deo rada posvećen je analizi odobrenih programa stalnog stručnog usavršavanja, u kojima je kao prioritetna oblast navedena prevencija nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. Obuhvaćeno je ukupno 39 programa stalnog stručnog usavršavanja i analizirane su empirijske osnove programa (istraživanja koja potvrđuju delotvornost programa) i sadržaj obuke (nivo preventivnog delovanja, modalitet, oblast i intervencije). Rezultati analize programa stalnog stručnog usavršavanja za prevenciju vršnjačkog nasilja diskutovani su u kontekstu savremenih naučnih saznanja o efektivnosti antibuling programa i o profesionalnom razvoju nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika.", publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd", journal = "Nastava i vaspitanje", title = "Scientific foundation of in-service training for prevention of peer violence, Naučna zasnovanost programa stručnog usavršavanja za prevenciju vršnjačkog nasilja", pages = "92-77", number = "1", volume = "65", doi = "10.5937/nasvas1601077P" }
Pavlović, M.,& Žunić-Pavlović, V.. (2016). Scientific foundation of in-service training for prevention of peer violence. in Nastava i vaspitanje Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 65(1), 77-92. https://doi.org/10.5937/nasvas1601077P
Pavlović M, Žunić-Pavlović V. Scientific foundation of in-service training for prevention of peer violence. in Nastava i vaspitanje. 2016;65(1):77-92. doi:10.5937/nasvas1601077P .
Pavlović, Miroslav, Žunić-Pavlović, Vesna, "Scientific foundation of in-service training for prevention of peer violence" in Nastava i vaspitanje, 65, no. 1 (2016):77-92, https://doi.org/10.5937/nasvas1601077P . .