rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Assessment of communicative abilities in persons with severe and profound intellectual disability

Procena komunikacionih sposobnosti kod osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću

Thumbnail
2014
832.pdf (124.1Kb)
Authors
Banković, Slobodan
Terzić, Ivana
Đorđević, Mirjana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The possibility of creating successful interventions and encouraging communication development in persons with severe and profound intellectual disability largely depends on the accurate identification of their communication potentials and limitations. The modern approach to the communication assessment of people with severe and profound intellectual disability can be seen broader as a two component process. First component includes identification of communication abilities of individual, while the second one is focused on the assessment of environmental factors (different environments, activities and people) which can support or inhibit the realization of previously identified abilities. In the first component, pre-intentional, intentional and symbolic stage of communication could be used as a scheme for the determination of individual communication potentials of persons with severe and profound intellectual disability. Mapping the achieved level of communication should be done in par...allel with recording of the functions evaluated person achieved during the communication exchange. The assessment focused on environmental factors include determining the degree to which identified mode of communication of a person is adopted in its environment and also the identification of opportunities in an environment that allows a person to achieve functional communication. The two component model of assessment emphasized the importance of social, interactive context and community responsibility for the inclusion of persons with severe and profound intellectual disability in daily communication exchange.

Mogućnosti kreiranja uspešnih intervencija i podsticanja razvoja komunikacije kod osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću zavise u velikoj meri od tačne identifikacije njihovih komunikacionih potencijala i ograničenja. Savremeni pristup u proceni komunikacije osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću može se šire posmatrati kao dvokomponentni proces. Prva komponenta uključuje identifikovanje komunikacionih sposobnosti pojedinca, dok je druga usmerena na procenu sredinskih faktora (različitih okruženja, aktivnosti i osoba), koji mogu podržati ili inhibirati realizaciju prethodno identifikovanih sposobnosti. U okviru prve komponente, preintencionalni, intencionalni i simbolički stadijum komunikacije mogli bi da posluže kao shema za određivanje individualnih komunikacionih potencijala osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću. Mapiranje dostignutog nivoa komunikacije trebalo bi da bude praćeno uporednim beleženjem funkcija koje procenjivana osoba ostvaruje ...tokom komunikacione razmene. Procena usmerena na sredinske faktore uključuje utvrđivanje stepena do koga je identifikovani način komunikacije osobe prihvaćen u njenom okruženju, kao i utvrđivanje prilika u okruženju koje omogućavaju osobi da ostvari funkcionalnu komunikaciju. Dvokomponentnim modelom procene istaknuta je važnost socijalnog, interaktivnog konteksta i odgovornost zajednice za uključivanje osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću u svakodnevnu komunikacionu razmenu.

Keywords:
communication / assessment / severe and profound intellectual disability / komunikacija / procena / teška i duboka intelektualna ometenost
Source:
Beogradska defektološka škola, 2014, 20, 1, 151-161
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Funding / projects:
  • Social participation of persons with intellectual disabilities (RS-179017)
  • Designig a protocol for Assessing the Educational potentials of Children with Disabilities as a Criterion for Development of Individual Educational Programs (RS-179025)
  • Evaluation of treatment of acquired speech and language disorders (RS-179068)

ISSN: 0354-8759

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_835
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/835
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • Beogradska defektološka škola
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Banković, Slobodan
AU  - Terzić, Ivana
AU  - Đorđević, Mirjana
PY  - 2014
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/835
AB  - The possibility of creating successful interventions and encouraging communication development in persons with severe and profound intellectual disability largely depends on the accurate identification of their communication potentials and limitations. The modern approach to the communication assessment of people with severe and profound intellectual disability can be seen broader as a two component process. First component includes identification of communication abilities of individual, while the second one is focused on the assessment of environmental factors (different environments, activities and people) which can support or inhibit the realization of previously identified abilities. In the first component, pre-intentional, intentional and symbolic stage of communication could be used as a scheme for the determination of individual communication potentials of persons with severe and profound intellectual disability. Mapping the achieved level of communication should be done in parallel with recording of the functions evaluated person achieved during the communication exchange. The assessment focused on environmental factors include determining the degree to which identified mode of communication of a person is adopted in its environment and also the identification of opportunities in an environment that allows a person to achieve functional communication. The two component model of assessment emphasized the importance of social, interactive context and community responsibility for the inclusion of persons with severe and profound intellectual disability in daily communication exchange.
AB  - Mogućnosti kreiranja uspešnih intervencija i podsticanja razvoja komunikacije kod osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću zavise u velikoj meri od tačne identifikacije njihovih komunikacionih potencijala i ograničenja. Savremeni pristup u proceni komunikacije osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću može se šire posmatrati kao dvokomponentni proces. Prva komponenta uključuje identifikovanje komunikacionih sposobnosti pojedinca, dok je druga usmerena na procenu sredinskih faktora (različitih okruženja, aktivnosti i osoba), koji mogu podržati ili inhibirati realizaciju prethodno identifikovanih sposobnosti. U okviru prve komponente, preintencionalni, intencionalni i simbolički stadijum komunikacije mogli bi da posluže kao shema za određivanje individualnih komunikacionih potencijala osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću. Mapiranje dostignutog nivoa komunikacije trebalo bi da bude praćeno uporednim beleženjem funkcija koje procenjivana osoba ostvaruje tokom komunikacione razmene. Procena usmerena na sredinske faktore uključuje utvrđivanje stepena do koga je identifikovani način komunikacije osobe prihvaćen u njenom okruženju, kao i utvrđivanje prilika u okruženju koje omogućavaju osobi da ostvari funkcionalnu komunikaciju. Dvokomponentnim modelom procene istaknuta je važnost socijalnog, interaktivnog konteksta i odgovornost zajednice za uključivanje osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću u svakodnevnu komunikacionu razmenu.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Assessment of communicative abilities in persons with severe and profound intellectual disability
T1  - Procena komunikacionih sposobnosti kod osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću
EP  - 161
IS  - 1
SP  - 151
VL  - 20
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_835
ER  - 
@article{
author = "Banković, Slobodan and Terzić, Ivana and Đorđević, Mirjana",
year = "2014",
abstract = "The possibility of creating successful interventions and encouraging communication development in persons with severe and profound intellectual disability largely depends on the accurate identification of their communication potentials and limitations. The modern approach to the communication assessment of people with severe and profound intellectual disability can be seen broader as a two component process. First component includes identification of communication abilities of individual, while the second one is focused on the assessment of environmental factors (different environments, activities and people) which can support or inhibit the realization of previously identified abilities. In the first component, pre-intentional, intentional and symbolic stage of communication could be used as a scheme for the determination of individual communication potentials of persons with severe and profound intellectual disability. Mapping the achieved level of communication should be done in parallel with recording of the functions evaluated person achieved during the communication exchange. The assessment focused on environmental factors include determining the degree to which identified mode of communication of a person is adopted in its environment and also the identification of opportunities in an environment that allows a person to achieve functional communication. The two component model of assessment emphasized the importance of social, interactive context and community responsibility for the inclusion of persons with severe and profound intellectual disability in daily communication exchange., Mogućnosti kreiranja uspešnih intervencija i podsticanja razvoja komunikacije kod osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću zavise u velikoj meri od tačne identifikacije njihovih komunikacionih potencijala i ograničenja. Savremeni pristup u proceni komunikacije osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću može se šire posmatrati kao dvokomponentni proces. Prva komponenta uključuje identifikovanje komunikacionih sposobnosti pojedinca, dok je druga usmerena na procenu sredinskih faktora (različitih okruženja, aktivnosti i osoba), koji mogu podržati ili inhibirati realizaciju prethodno identifikovanih sposobnosti. U okviru prve komponente, preintencionalni, intencionalni i simbolički stadijum komunikacije mogli bi da posluže kao shema za određivanje individualnih komunikacionih potencijala osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću. Mapiranje dostignutog nivoa komunikacije trebalo bi da bude praćeno uporednim beleženjem funkcija koje procenjivana osoba ostvaruje tokom komunikacione razmene. Procena usmerena na sredinske faktore uključuje utvrđivanje stepena do koga je identifikovani način komunikacije osobe prihvaćen u njenom okruženju, kao i utvrđivanje prilika u okruženju koje omogućavaju osobi da ostvari funkcionalnu komunikaciju. Dvokomponentnim modelom procene istaknuta je važnost socijalnog, interaktivnog konteksta i odgovornost zajednice za uključivanje osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću u svakodnevnu komunikacionu razmenu.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Assessment of communicative abilities in persons with severe and profound intellectual disability, Procena komunikacionih sposobnosti kod osoba sa teškom i dubokom intelektualnom ometenošću",
pages = "161-151",
number = "1",
volume = "20",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_835"
}
Banković, S., Terzić, I.,& Đorđević, M.. (2014). Assessment of communicative abilities in persons with severe and profound intellectual disability. in Beogradska defektološka škola
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 20(1), 151-161.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_835
Banković S, Terzić I, Đorđević M. Assessment of communicative abilities in persons with severe and profound intellectual disability. in Beogradska defektološka škola. 2014;20(1):151-161.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_835 .
Banković, Slobodan, Terzić, Ivana, Đorđević, Mirjana, "Assessment of communicative abilities in persons with severe and profound intellectual disability" in Beogradska defektološka škola, 20, no. 1 (2014):151-161,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_835 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB