Types of teaching methods: The review of the theory of Jerome Bruner
Vrste metoda u učenju - revijalni prikaz teorije Džeroma Brunera
Abstract
The problem of the research is based on the theoretical explanations of the significance of the theory of Jerome Bruner for the education and learning. We point out the basic aspects of learning throw the acquisition of concepts and selections the strategies and factors important for learning important for special education and rehabilitation same as for pedagogy and teaching in general. The theory of development is treated throw the frame of understanding the nature of developmental disabilities same as intellectual disabilities. The basic postulates of constructivism theory are observed throw the relation with acquisition of knowledge, abilities and habits, important for education processes. Final conclusion is based on the critical opinion of the authors of the study about the significance of this theory in understanding the nature of education and learning.
U radu su prikazana razmatranja teorijske koncepcije Džeroma Brunera sa aspekta značaja primene ove teorije u nastavi i učenju. Ukazano je na osnovne aspekte definisanja učenja kroz sticanje znanja i izbor strategija i faktora učenja važnih sa aspekta specijalne edukacije i rehabilitacije kao i pedagogije i nastave uopšte. Takođe je razmatrana teorija razvoja bitna za razumevanje problema ometenosti razvoja i intelektualne ometenosti, a osnovni teorijski postulati konstruktivizma posmatrani su u relaciji sa formiranjem znanja, veština i navika kao bitnih pokazatelja obrazovanja. Finalna razmatranja bazirana su na kritičkom prilazu ovoj teoriji i sagledavanju njenog doprinosa razumevanju nastave i učenja.
Keywords:
Structuralism / Bruner / education / learning / methods / Strukturalizam / Bruner / nastava / učenje / metodeSource:
Beogradska defektološka škola, 2014, 20, 3, 715-724Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
- Društvo defektologa Srbije
Funding / projects:
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Maćešić-Petrović, Dragana AU - Kovačević, Jasmina PY - 2014 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/801 AB - The problem of the research is based on the theoretical explanations of the significance of the theory of Jerome Bruner for the education and learning. We point out the basic aspects of learning throw the acquisition of concepts and selections the strategies and factors important for learning important for special education and rehabilitation same as for pedagogy and teaching in general. The theory of development is treated throw the frame of understanding the nature of developmental disabilities same as intellectual disabilities. The basic postulates of constructivism theory are observed throw the relation with acquisition of knowledge, abilities and habits, important for education processes. Final conclusion is based on the critical opinion of the authors of the study about the significance of this theory in understanding the nature of education and learning. AB - U radu su prikazana razmatranja teorijske koncepcije Džeroma Brunera sa aspekta značaja primene ove teorije u nastavi i učenju. Ukazano je na osnovne aspekte definisanja učenja kroz sticanje znanja i izbor strategija i faktora učenja važnih sa aspekta specijalne edukacije i rehabilitacije kao i pedagogije i nastave uopšte. Takođe je razmatrana teorija razvoja bitna za razumevanje problema ometenosti razvoja i intelektualne ometenosti, a osnovni teorijski postulati konstruktivizma posmatrani su u relaciji sa formiranjem znanja, veština i navika kao bitnih pokazatelja obrazovanja. Finalna razmatranja bazirana su na kritičkom prilazu ovoj teoriji i sagledavanju njenog doprinosa razumevanju nastave i učenja. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd PB - Društvo defektologa Srbije T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Types of teaching methods: The review of the theory of Jerome Bruner T1 - Vrste metoda u učenju - revijalni prikaz teorije Džeroma Brunera EP - 724 IS - 3 SP - 715 VL - 20 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_801 ER -
@article{ author = "Maćešić-Petrović, Dragana and Kovačević, Jasmina", year = "2014", abstract = "The problem of the research is based on the theoretical explanations of the significance of the theory of Jerome Bruner for the education and learning. We point out the basic aspects of learning throw the acquisition of concepts and selections the strategies and factors important for learning important for special education and rehabilitation same as for pedagogy and teaching in general. The theory of development is treated throw the frame of understanding the nature of developmental disabilities same as intellectual disabilities. The basic postulates of constructivism theory are observed throw the relation with acquisition of knowledge, abilities and habits, important for education processes. Final conclusion is based on the critical opinion of the authors of the study about the significance of this theory in understanding the nature of education and learning., U radu su prikazana razmatranja teorijske koncepcije Džeroma Brunera sa aspekta značaja primene ove teorije u nastavi i učenju. Ukazano je na osnovne aspekte definisanja učenja kroz sticanje znanja i izbor strategija i faktora učenja važnih sa aspekta specijalne edukacije i rehabilitacije kao i pedagogije i nastave uopšte. Takođe je razmatrana teorija razvoja bitna za razumevanje problema ometenosti razvoja i intelektualne ometenosti, a osnovni teorijski postulati konstruktivizma posmatrani su u relaciji sa formiranjem znanja, veština i navika kao bitnih pokazatelja obrazovanja. Finalna razmatranja bazirana su na kritičkom prilazu ovoj teoriji i sagledavanju njenog doprinosa razumevanju nastave i učenja.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, Društvo defektologa Srbije", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Types of teaching methods: The review of the theory of Jerome Bruner, Vrste metoda u učenju - revijalni prikaz teorije Džeroma Brunera", pages = "724-715", number = "3", volume = "20", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_801" }
Maćešić-Petrović, D.,& Kovačević, J.. (2014). Types of teaching methods: The review of the theory of Jerome Bruner. in Beogradska defektološka škola Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 20(3), 715-724. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_801
Maćešić-Petrović D, Kovačević J. Types of teaching methods: The review of the theory of Jerome Bruner. in Beogradska defektološka škola. 2014;20(3):715-724. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_801 .
Maćešić-Petrović, Dragana, Kovačević, Jasmina, "Types of teaching methods: The review of the theory of Jerome Bruner" in Beogradska defektološka škola, 20, no. 3 (2014):715-724, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_801 .