Inhibitory control as a behavioral problem factor in children with mild intellectual disability
Inhibitorna kontrola kao činilac problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Апстракт
Inhibitory control, as one of the basic mechanisms of executive functions, is very significant for adaptive behavior. The possibility to alter and adapt behavior to different life situations largely depends on the ability to inhibit unwanted or inappropriate behaviors. This research was conducted with the aim to determine the relation between inhibitory control and behavioral problems in children with mild intellectual disability. The sample consists of 56 children with mild intellectual disability of both genders (IQ 50-70, AM=60.27; SD=7.106), from four Belgrade elementary schools. The data on age and intellectual abilities were collected by analyzing the school records. The data on behavioral problems were obtained by means of standardized interviews with special educators, applying the II part of AAMR Adaptive Behavior Scale. Inhibitory control was assessed by Go/No-Go task which has two parts (conflicting replies and reply delay). Multivariate analysis of variance (MANOVA) was use...d in statistical analysis of the results. No statistically significant relation was determined between the Maladaptive Behavior Scale scores and the IQ, age and gender. There is no statistically significant relation between the errors in conflicting replies of Go/No-Go task and the Maladaptive Behavior Scale as a whole (Wilks'λ=0,632; F(21)=1,093, p=0,363), or its variables (p>0,05). Errors in reply delay have a statistically significant influence on the results of the Maladaptive Behavior Scale ('λ=0,463; F(21)=1,942, p=0,012). Statistically significant relation was determined with single variables (subscales) Adaptability (F(3)=3,944, p=0,013), Reliability (F(3)=3,576, p=0.020), and Forced Behavior (F(3)=3,721, p=0.017). The results indicate that difficulties in reply delay significantly influence forms of behavior involving avoiding rules, inappropriate behavior in a group, resisting authorities, disrespect of public or private property, bizarre behavior and self harm.
Inhibitorna kontrola, kao jedan od bazičnih mehanizama egzekutivnih funkcija, je izuzetno važna za adaptivno ponašanje. Mogućnost alteracije i adaptacije ponašanja u različitim životnim situacijama u velikoj meri zavisi od mogućnosti inhibicije neželjenih ili neodgovarajućih vidova ponašanja. Istraživanje je sprovedeno s namerom da se utvrdi odnos između inhibitorne kontrole i problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom omerenošću. Uzorkom je obuhvaćeno 56-oro dece sa lakom intelektualnom ometenošću (IQ 50-70, AS=60,27; SD=7,106), oba pola, iz četiri beogradske osnovne škole. Analizom dokumentacije pedagoško-psihološke službe prikupljeni su podaci o uzrastu i intelektualnim sposobnostima. Podaci o problemima u ponašanju dobijeni su na osnovu standardizovanog intervjua s defektolozima, primenom II dela AAMR Skale adaptivnog funkcionisanja. Inhibitorna kontrola je procenjena Kreni/stani zadatkom, koji se sastoji iz dva dela (konfliktni odgovori i odlaganje odgovora). U statisti...čkoj analizi rezultata je korišćena višefaktorska analiza varijanse (MANOVA). Analizom rezultata nije utvrđen značajan odnos između skorova na Skali maladaptivnog ponašanja i IQ, pola i uzrasta. Greške konfliktnih odgovora Kreni/stani zadatka nisu statistički značajno povezane sa Skalom maladaptivnog ponašanja u celini (Wilks'λ=0,632; F(21)=1,093, p=0,363), kao ni sa pojedinačnim varijablama (p>0,05). Greške odlaganja odgovora imaju statistički značajan uticaj na rezultate Skale maladaptivnog ponašanja (λ=0,463; F(21)=1,942, p=0,012). Utvrđen je statistički značajan odnos sa pojedinačnim varijablama (podskalama) Prilagodljivost (F(3)=3,944, p=0,013), Pouzdanost (F(3)=3,576, p=0.020) i Prisilno ponašanje (F(3)=3,721, p=0.017). Sumirajući rezultate istraživanja, možemo zaključiti da teškoće odlaganja odgovora značajno utiču na vidove ponašanja koji su usmereni na izbegavanje pravila, neprikladno ponašanje u grupi, otpor prema autoritetu, nepoštovanje javne i privatne imovine, kao i na bizarno ponašanje i samopovređivanje.
Кључне речи:
mild intellectual disability / behavioral problems / inhibitory control / executive functions / laka intelektualna ometenost / problemi u ponašanju / inhibitorna kontrola / egzekutivne funkcijeИзвор:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2013, 12, 2, 149-162Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Креирање Протокола за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју као критеријума за израду индивидуалних образовних програма (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
Институција/група
rFASPERTY - JOUR AU - Gligorović, Milica AU - Buha, Nataša PY - 2013 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/759 AB - Inhibitory control, as one of the basic mechanisms of executive functions, is very significant for adaptive behavior. The possibility to alter and adapt behavior to different life situations largely depends on the ability to inhibit unwanted or inappropriate behaviors. This research was conducted with the aim to determine the relation between inhibitory control and behavioral problems in children with mild intellectual disability. The sample consists of 56 children with mild intellectual disability of both genders (IQ 50-70, AM=60.27; SD=7.106), from four Belgrade elementary schools. The data on age and intellectual abilities were collected by analyzing the school records. The data on behavioral problems were obtained by means of standardized interviews with special educators, applying the II part of AAMR Adaptive Behavior Scale. Inhibitory control was assessed by Go/No-Go task which has two parts (conflicting replies and reply delay). Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used in statistical analysis of the results. No statistically significant relation was determined between the Maladaptive Behavior Scale scores and the IQ, age and gender. There is no statistically significant relation between the errors in conflicting replies of Go/No-Go task and the Maladaptive Behavior Scale as a whole (Wilks'λ=0,632; F(21)=1,093, p=0,363), or its variables (p>0,05). Errors in reply delay have a statistically significant influence on the results of the Maladaptive Behavior Scale ('λ=0,463; F(21)=1,942, p=0,012). Statistically significant relation was determined with single variables (subscales) Adaptability (F(3)=3,944, p=0,013), Reliability (F(3)=3,576, p=0.020), and Forced Behavior (F(3)=3,721, p=0.017). The results indicate that difficulties in reply delay significantly influence forms of behavior involving avoiding rules, inappropriate behavior in a group, resisting authorities, disrespect of public or private property, bizarre behavior and self harm. AB - Inhibitorna kontrola, kao jedan od bazičnih mehanizama egzekutivnih funkcija, je izuzetno važna za adaptivno ponašanje. Mogućnost alteracije i adaptacije ponašanja u različitim životnim situacijama u velikoj meri zavisi od mogućnosti inhibicije neželjenih ili neodgovarajućih vidova ponašanja. Istraživanje je sprovedeno s namerom da se utvrdi odnos između inhibitorne kontrole i problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom omerenošću. Uzorkom je obuhvaćeno 56-oro dece sa lakom intelektualnom ometenošću (IQ 50-70, AS=60,27; SD=7,106), oba pola, iz četiri beogradske osnovne škole. Analizom dokumentacije pedagoško-psihološke službe prikupljeni su podaci o uzrastu i intelektualnim sposobnostima. Podaci o problemima u ponašanju dobijeni su na osnovu standardizovanog intervjua s defektolozima, primenom II dela AAMR Skale adaptivnog funkcionisanja. Inhibitorna kontrola je procenjena Kreni/stani zadatkom, koji se sastoji iz dva dela (konfliktni odgovori i odlaganje odgovora). U statističkoj analizi rezultata je korišćena višefaktorska analiza varijanse (MANOVA). Analizom rezultata nije utvrđen značajan odnos između skorova na Skali maladaptivnog ponašanja i IQ, pola i uzrasta. Greške konfliktnih odgovora Kreni/stani zadatka nisu statistički značajno povezane sa Skalom maladaptivnog ponašanja u celini (Wilks'λ=0,632; F(21)=1,093, p=0,363), kao ni sa pojedinačnim varijablama (p>0,05). Greške odlaganja odgovora imaju statistički značajan uticaj na rezultate Skale maladaptivnog ponašanja (λ=0,463; F(21)=1,942, p=0,012). Utvrđen je statistički značajan odnos sa pojedinačnim varijablama (podskalama) Prilagodljivost (F(3)=3,944, p=0,013), Pouzdanost (F(3)=3,576, p=0.020) i Prisilno ponašanje (F(3)=3,721, p=0.017). Sumirajući rezultate istraživanja, možemo zaključiti da teškoće odlaganja odgovora značajno utiču na vidove ponašanja koji su usmereni na izbegavanje pravila, neprikladno ponašanje u grupi, otpor prema autoritetu, nepoštovanje javne i privatne imovine, kao i na bizarno ponašanje i samopovređivanje. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Inhibitory control as a behavioral problem factor in children with mild intellectual disability T1 - Inhibitorna kontrola kao činilac problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću EP - 162 IS - 2 SP - 149 VL - 12 DO - 10.5937/specedreh12-4053 ER -
@article{ author = "Gligorović, Milica and Buha, Nataša", year = "2013", abstract = "Inhibitory control, as one of the basic mechanisms of executive functions, is very significant for adaptive behavior. The possibility to alter and adapt behavior to different life situations largely depends on the ability to inhibit unwanted or inappropriate behaviors. This research was conducted with the aim to determine the relation between inhibitory control and behavioral problems in children with mild intellectual disability. The sample consists of 56 children with mild intellectual disability of both genders (IQ 50-70, AM=60.27; SD=7.106), from four Belgrade elementary schools. The data on age and intellectual abilities were collected by analyzing the school records. The data on behavioral problems were obtained by means of standardized interviews with special educators, applying the II part of AAMR Adaptive Behavior Scale. Inhibitory control was assessed by Go/No-Go task which has two parts (conflicting replies and reply delay). Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used in statistical analysis of the results. No statistically significant relation was determined between the Maladaptive Behavior Scale scores and the IQ, age and gender. There is no statistically significant relation between the errors in conflicting replies of Go/No-Go task and the Maladaptive Behavior Scale as a whole (Wilks'λ=0,632; F(21)=1,093, p=0,363), or its variables (p>0,05). Errors in reply delay have a statistically significant influence on the results of the Maladaptive Behavior Scale ('λ=0,463; F(21)=1,942, p=0,012). Statistically significant relation was determined with single variables (subscales) Adaptability (F(3)=3,944, p=0,013), Reliability (F(3)=3,576, p=0.020), and Forced Behavior (F(3)=3,721, p=0.017). The results indicate that difficulties in reply delay significantly influence forms of behavior involving avoiding rules, inappropriate behavior in a group, resisting authorities, disrespect of public or private property, bizarre behavior and self harm., Inhibitorna kontrola, kao jedan od bazičnih mehanizama egzekutivnih funkcija, je izuzetno važna za adaptivno ponašanje. Mogućnost alteracije i adaptacije ponašanja u različitim životnim situacijama u velikoj meri zavisi od mogućnosti inhibicije neželjenih ili neodgovarajućih vidova ponašanja. Istraživanje je sprovedeno s namerom da se utvrdi odnos između inhibitorne kontrole i problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom omerenošću. Uzorkom je obuhvaćeno 56-oro dece sa lakom intelektualnom ometenošću (IQ 50-70, AS=60,27; SD=7,106), oba pola, iz četiri beogradske osnovne škole. Analizom dokumentacije pedagoško-psihološke službe prikupljeni su podaci o uzrastu i intelektualnim sposobnostima. Podaci o problemima u ponašanju dobijeni su na osnovu standardizovanog intervjua s defektolozima, primenom II dela AAMR Skale adaptivnog funkcionisanja. Inhibitorna kontrola je procenjena Kreni/stani zadatkom, koji se sastoji iz dva dela (konfliktni odgovori i odlaganje odgovora). U statističkoj analizi rezultata je korišćena višefaktorska analiza varijanse (MANOVA). Analizom rezultata nije utvrđen značajan odnos između skorova na Skali maladaptivnog ponašanja i IQ, pola i uzrasta. Greške konfliktnih odgovora Kreni/stani zadatka nisu statistički značajno povezane sa Skalom maladaptivnog ponašanja u celini (Wilks'λ=0,632; F(21)=1,093, p=0,363), kao ni sa pojedinačnim varijablama (p>0,05). Greške odlaganja odgovora imaju statistički značajan uticaj na rezultate Skale maladaptivnog ponašanja (λ=0,463; F(21)=1,942, p=0,012). Utvrđen je statistički značajan odnos sa pojedinačnim varijablama (podskalama) Prilagodljivost (F(3)=3,944, p=0,013), Pouzdanost (F(3)=3,576, p=0.020) i Prisilno ponašanje (F(3)=3,721, p=0.017). Sumirajući rezultate istraživanja, možemo zaključiti da teškoće odlaganja odgovora značajno utiču na vidove ponašanja koji su usmereni na izbegavanje pravila, neprikladno ponašanje u grupi, otpor prema autoritetu, nepoštovanje javne i privatne imovine, kao i na bizarno ponašanje i samopovređivanje.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Inhibitory control as a behavioral problem factor in children with mild intellectual disability, Inhibitorna kontrola kao činilac problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću", pages = "162-149", number = "2", volume = "12", doi = "10.5937/specedreh12-4053" }
Gligorović, M.,& Buha, N.. (2013). Inhibitory control as a behavioral problem factor in children with mild intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 12(2), 149-162. https://doi.org/10.5937/specedreh12-4053
Gligorović M, Buha N. Inhibitory control as a behavioral problem factor in children with mild intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2013;12(2):149-162. doi:10.5937/specedreh12-4053 .
Gligorović, Milica, Buha, Nataša, "Inhibitory control as a behavioral problem factor in children with mild intellectual disability" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 12, no. 2 (2013):149-162, https://doi.org/10.5937/specedreh12-4053 . .