rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Early intervention in children with autism spectrum disorders

Rana intervencija kod dece s poremećajima autističkog spektra

Thumbnail
2013
753.pdf (120.6Kb)
Authors
Glumbić, Nenad
Brojčin, Branislav
Đorđević, Mirjana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Autistic symptoms are usually present in early childhood, although, in some cases they may not be fully manifested until much later. Recognition of the early signs of autism is a necessary prerequisite for early intervention programs, which should promote positive outcomes for children with autism spectrum disorders. The purpose of this article is to present evidence-based programs and intervention strategies. According to the research results the most promising intervention models are behaviuoral programs, applied as focused intervention practices or included in comprehensive treatment models. Developmental interventions, although promising, do not have empirical support yet.
Simptomi autizma obično se javljaju u ranom detinjstvu iako se u nekim slučajevima ispoljavaju znatno kasnije. Prepoznavanje ranih znakova autizma je neophodan preduslov za organizovanje programa rane intervencije čija bi realizacija trebalo da omogući pozitivan ishod za decu sa poremećajima autističkog spektra. Cilj ovog rada je prezentovanje onih programa i strategija intervencije koji su zasnovani na dokazima. Na osnovu rezultata do sada sprovedenih istraživanja najveći uspeh omogućavaju bihejvioralni programi, bilo da su primenjeni u obliku tzv. fokusiranih intervencija, bilo da su uklopljeni u sveobuhvatne modele tretmana. Razvojne intervencije, iako podsticajne, još uvek nemaju dovoljnu empirijsku podršku.
Keywords:
behavioral programs / autism / developmental approaches / bihejvioralni programi / autizam / razvojni pristupi
Source:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2013, 12, 1, 103-118
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Funding / projects:
  • Social participation of persons with intellectual disabilities (RS-179017)

DOI: 10.5937/specedreh12-3563

ISSN: 1452-7367

[ Google Scholar ]
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/756
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • Specijalna edukacija i rehabilitacija
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Glumbić, Nenad
AU  - Brojčin, Branislav
AU  - Đorđević, Mirjana
PY  - 2013
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/756
AB  - Autistic symptoms are usually present in early childhood, although, in some cases they may not be fully manifested until much later. Recognition of the early signs of autism is a necessary prerequisite for early intervention programs, which should promote positive outcomes for children with autism spectrum disorders. The purpose of this article is to present evidence-based programs and intervention strategies. According to the research results the most promising intervention models are behaviuoral programs, applied as focused intervention practices or included in comprehensive treatment models. Developmental interventions, although promising, do not have empirical support yet.
AB  - Simptomi autizma obično se javljaju u ranom detinjstvu iako se u nekim slučajevima ispoljavaju znatno kasnije. Prepoznavanje ranih znakova autizma je neophodan preduslov za organizovanje programa rane intervencije čija bi realizacija trebalo da omogući pozitivan ishod za decu sa poremećajima autističkog spektra. Cilj ovog rada je prezentovanje onih programa i strategija intervencije koji su zasnovani na dokazima. Na osnovu rezultata do sada sprovedenih istraživanja najveći uspeh omogućavaju bihejvioralni programi, bilo da su primenjeni u obliku tzv. fokusiranih intervencija, bilo da su uklopljeni u sveobuhvatne modele tretmana. Razvojne intervencije, iako podsticajne, još uvek nemaju dovoljnu empirijsku podršku.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Early intervention in children with autism spectrum disorders
T1  - Rana intervencija kod dece s poremećajima autističkog spektra
EP  - 118
IS  - 1
SP  - 103
VL  - 12
DO  - 10.5937/specedreh12-3563
ER  - 
@article{
author = "Glumbić, Nenad and Brojčin, Branislav and Đorđević, Mirjana",
year = "2013",
abstract = "Autistic symptoms are usually present in early childhood, although, in some cases they may not be fully manifested until much later. Recognition of the early signs of autism is a necessary prerequisite for early intervention programs, which should promote positive outcomes for children with autism spectrum disorders. The purpose of this article is to present evidence-based programs and intervention strategies. According to the research results the most promising intervention models are behaviuoral programs, applied as focused intervention practices or included in comprehensive treatment models. Developmental interventions, although promising, do not have empirical support yet., Simptomi autizma obično se javljaju u ranom detinjstvu iako se u nekim slučajevima ispoljavaju znatno kasnije. Prepoznavanje ranih znakova autizma je neophodan preduslov za organizovanje programa rane intervencije čija bi realizacija trebalo da omogući pozitivan ishod za decu sa poremećajima autističkog spektra. Cilj ovog rada je prezentovanje onih programa i strategija intervencije koji su zasnovani na dokazima. Na osnovu rezultata do sada sprovedenih istraživanja najveći uspeh omogućavaju bihejvioralni programi, bilo da su primenjeni u obliku tzv. fokusiranih intervencija, bilo da su uklopljeni u sveobuhvatne modele tretmana. Razvojne intervencije, iako podsticajne, još uvek nemaju dovoljnu empirijsku podršku.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Early intervention in children with autism spectrum disorders, Rana intervencija kod dece s poremećajima autističkog spektra",
pages = "118-103",
number = "1",
volume = "12",
doi = "10.5937/specedreh12-3563"
}
Glumbić, N., Brojčin, B.,& Đorđević, M.. (2013). Early intervention in children with autism spectrum disorders. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 12(1), 103-118.
https://doi.org/10.5937/specedreh12-3563
Glumbić N, Brojčin B, Đorđević M. Early intervention in children with autism spectrum disorders. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2013;12(1):103-118.
doi:10.5937/specedreh12-3563 .
Glumbić, Nenad, Brojčin, Branislav, Đorđević, Mirjana, "Early intervention in children with autism spectrum disorders" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 12, no. 1 (2013):103-118,
https://doi.org/10.5937/specedreh12-3563 . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB