Socio-emotional functioning of deaf high school students in an inclusive environment
Socio-emocionalno funkcionisanje gluvih i nagluvih srednjoškolaca u inkluzivnom okruženju
Apstrakt
Given the increasing importance of peer relationships in adolescence, as well as a growing number of children who attend a regular school overall goal of the research is to examine whether there are differences in socioemotional functioning of deaf and hard of hearing high school students who are being educated in inclusive (regular school) and the segregated environment ('special' schools). The sample consisted of 50 participants (19 male and 31 female), aged 15-20 years, attending regular high schools and schools for the hard of hearing-impaired 'Stefan of Deki' in Belgrade. For data collection we used A Modified Denver scale (1975). Based on the Kruskal Wallis test showed that the overall socio-emotional functioning of participants affected by the start of rehabilitation (p=0.005), communication mode (p=0.022), and type of school environment (p=0.036). Specifically, participants from regular schools were more accepted by their hearing peers than those in 'special' schools. Because o...f communication barriers participants from 'special' schools showed a weak desire to socialize with hearing peers in relation to the participants in regular schools.
Imajući u vidu sve veći značaj vršnjačkih odnosa u adolescenciji, kao i sve veći broj dece koja pohađaju redovnu školu opšti cilj istraživanja je ispitati da li postoji razlika u socio-emocionalnim kompetencijama gluvih i nagluvih srednjoškolaca koji se obrazuju u inkluzivnom (redovne škole) i u segregirajućem okruženju ('specijalne' škole). Uzorak čini 50 ispitanika oba pola, uzrasta od 15-20 godina, koji pohađaju redovnu srednju školu i Školu za oštećene sluhom-nagluve 'Stefan Dečanski' u Beogradu. Za prikupljanje podataka korišćena je Modifikovana Denver skala (A Modified Denver Scale, Alpiner, 1975). Na osnovu Kruskal Valis testa je utvrđeno da na ukupno socio-emocionalno funkcionisanje ispitanika utiče početak rehabilitacije (p=0,005), način komunikacije (p=0,022), i tip školskog okruženja (p=0,036). Naime, ispitanici iz redovne škole su više prihvaćeni od strane vršnjaka urednog sluha u odnosu na ispitanike iz 'specijalne' škole. Zbog komunikacionih barijera ispitanici iz 'specij...alne' škole su pokazali slabiju želju za druženjem sa vršnjacima urednog sluha u odnosu na ispitanike iz redovne škole.
Ključne reči:
type of school environment / socio-emotional functioning / deaf and hard of hearing high school students / tip školskog okruženja / socio-emocionalno funkcionisanje / gluvi i nagluvi srednjoškolciIzvor:
Beogradska defektološka škola, 2012, 3, 429-446Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
- Društvo defektologa
Finansiranje / projekti:
- Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih obrazovnih programa (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
Institucija/grupa
rFASPERTY - JOUR AU - Radić-Šestić, Marina AU - Milanović-Dobrota, Biljana AU - Kaljača, Svetlana AU - Dučić, Bojan PY - 2012 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/642 AB - Given the increasing importance of peer relationships in adolescence, as well as a growing number of children who attend a regular school overall goal of the research is to examine whether there are differences in socioemotional functioning of deaf and hard of hearing high school students who are being educated in inclusive (regular school) and the segregated environment ('special' schools). The sample consisted of 50 participants (19 male and 31 female), aged 15-20 years, attending regular high schools and schools for the hard of hearing-impaired 'Stefan of Deki' in Belgrade. For data collection we used A Modified Denver scale (1975). Based on the Kruskal Wallis test showed that the overall socio-emotional functioning of participants affected by the start of rehabilitation (p=0.005), communication mode (p=0.022), and type of school environment (p=0.036). Specifically, participants from regular schools were more accepted by their hearing peers than those in 'special' schools. Because of communication barriers participants from 'special' schools showed a weak desire to socialize with hearing peers in relation to the participants in regular schools. AB - Imajući u vidu sve veći značaj vršnjačkih odnosa u adolescenciji, kao i sve veći broj dece koja pohađaju redovnu školu opšti cilj istraživanja je ispitati da li postoji razlika u socio-emocionalnim kompetencijama gluvih i nagluvih srednjoškolaca koji se obrazuju u inkluzivnom (redovne škole) i u segregirajućem okruženju ('specijalne' škole). Uzorak čini 50 ispitanika oba pola, uzrasta od 15-20 godina, koji pohađaju redovnu srednju školu i Školu za oštećene sluhom-nagluve 'Stefan Dečanski' u Beogradu. Za prikupljanje podataka korišćena je Modifikovana Denver skala (A Modified Denver Scale, Alpiner, 1975). Na osnovu Kruskal Valis testa je utvrđeno da na ukupno socio-emocionalno funkcionisanje ispitanika utiče početak rehabilitacije (p=0,005), način komunikacije (p=0,022), i tip školskog okruženja (p=0,036). Naime, ispitanici iz redovne škole su više prihvaćeni od strane vršnjaka urednog sluha u odnosu na ispitanike iz 'specijalne' škole. Zbog komunikacionih barijera ispitanici iz 'specijalne' škole su pokazali slabiju želju za druženjem sa vršnjacima urednog sluha u odnosu na ispitanike iz redovne škole. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd PB - Društvo defektologa T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Socio-emotional functioning of deaf high school students in an inclusive environment T1 - Socio-emocionalno funkcionisanje gluvih i nagluvih srednjoškolaca u inkluzivnom okruženju EP - 446 IS - 3 SP - 429 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_642 ER -
@article{ author = "Radić-Šestić, Marina and Milanović-Dobrota, Biljana and Kaljača, Svetlana and Dučić, Bojan", year = "2012", abstract = "Given the increasing importance of peer relationships in adolescence, as well as a growing number of children who attend a regular school overall goal of the research is to examine whether there are differences in socioemotional functioning of deaf and hard of hearing high school students who are being educated in inclusive (regular school) and the segregated environment ('special' schools). The sample consisted of 50 participants (19 male and 31 female), aged 15-20 years, attending regular high schools and schools for the hard of hearing-impaired 'Stefan of Deki' in Belgrade. For data collection we used A Modified Denver scale (1975). Based on the Kruskal Wallis test showed that the overall socio-emotional functioning of participants affected by the start of rehabilitation (p=0.005), communication mode (p=0.022), and type of school environment (p=0.036). Specifically, participants from regular schools were more accepted by their hearing peers than those in 'special' schools. Because of communication barriers participants from 'special' schools showed a weak desire to socialize with hearing peers in relation to the participants in regular schools., Imajući u vidu sve veći značaj vršnjačkih odnosa u adolescenciji, kao i sve veći broj dece koja pohađaju redovnu školu opšti cilj istraživanja je ispitati da li postoji razlika u socio-emocionalnim kompetencijama gluvih i nagluvih srednjoškolaca koji se obrazuju u inkluzivnom (redovne škole) i u segregirajućem okruženju ('specijalne' škole). Uzorak čini 50 ispitanika oba pola, uzrasta od 15-20 godina, koji pohađaju redovnu srednju školu i Školu za oštećene sluhom-nagluve 'Stefan Dečanski' u Beogradu. Za prikupljanje podataka korišćena je Modifikovana Denver skala (A Modified Denver Scale, Alpiner, 1975). Na osnovu Kruskal Valis testa je utvrđeno da na ukupno socio-emocionalno funkcionisanje ispitanika utiče početak rehabilitacije (p=0,005), način komunikacije (p=0,022), i tip školskog okruženja (p=0,036). Naime, ispitanici iz redovne škole su više prihvaćeni od strane vršnjaka urednog sluha u odnosu na ispitanike iz 'specijalne' škole. Zbog komunikacionih barijera ispitanici iz 'specijalne' škole su pokazali slabiju želju za druženjem sa vršnjacima urednog sluha u odnosu na ispitanike iz redovne škole.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, Društvo defektologa", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Socio-emotional functioning of deaf high school students in an inclusive environment, Socio-emocionalno funkcionisanje gluvih i nagluvih srednjoškolaca u inkluzivnom okruženju", pages = "446-429", number = "3", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_642" }
Radić-Šestić, M., Milanović-Dobrota, B., Kaljača, S.,& Dučić, B.. (2012). Socio-emotional functioning of deaf high school students in an inclusive environment. in Beogradska defektološka škola Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd.(3), 429-446. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_642
Radić-Šestić M, Milanović-Dobrota B, Kaljača S, Dučić B. Socio-emotional functioning of deaf high school students in an inclusive environment. in Beogradska defektološka škola. 2012;(3):429-446. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_642 .
Radić-Šestić, Marina, Milanović-Dobrota, Biljana, Kaljača, Svetlana, Dučić, Bojan, "Socio-emotional functioning of deaf high school students in an inclusive environment" in Beogradska defektološka škola, no. 3 (2012):429-446, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_642 .