Assessment of work abilities, aptitude and skills in individuals with intellectual disability
Procena radnih sposobnosti, sklonosti i veština osoba sa intelektualnom ometenošću
Apstrakt
Strategies to assess work abilities and skills are crucial in designing a program for professional and work rehabilitation of individuals with intellectual disability. The most important component of functional assessment is not determining the existence of disability or explaining the deficit underlying the disability, but the level at which intellectual disability limits professional and other activities related to an individual's independent life. Strengths and weaknesses of individuals with ID are considered through developing and defining appropriate professional goals, and identifying services needed to achieve immediate and long-term goals of professional rehabilitation. Assessment of work abilities, aptitude and skills is a part of a process which should start in childhood, with the aim to multidimensinally consider all the factors which influence professional rehabilitation, employment and potential to live independently of people with intellectual disability. A comprehensive ...approach, which includes individuals with intellectual disability and their families, is crucial in the process of appropriate academic orientation, work training and the level of social support.
Za koncipiranje programa profesionalnog i radnog osoposobljavanja osoba sa intelektualnom ometenošću od esencijalne važnosti su strategije procene radnih sposobnosti i veština. Najvažnija komponenta funkcionalne procene nije utvrđivanje prisustva ometenosti, ili rasvetljavanje deficita koji je u osnovi ometenosti, nego mera u kojoj intelektualna ometenost ograničava profesionalne i druge aktivnosti vezane za samostalan život osobe. Potencijali i ograničenja osobe sa IO se razmatraju u kontekstu razvoja i definisanja odgovarajućih profesionalnih ciljeva, kao i identifikacije službi potrebnih za postizanje neposrednih i dugotrajnih ciljeva profesionalne rehabilitacije. Procena radnih sposobnosti, sklonosti i veština je deo procesa koji treba da započne u detinjstvu, u cilju multidimenzionalnog sagledavanja svih činilaca koji utiču na profesionalno osposobljavanje, zapošljavanje i potencijal za samostalan život osoba sa intelektualnom ometenošću. Sveobuhvatan pristup, u koji su uključene ...osobe sa intelektualnom ometenošću i njihove porodice, od suštinske je važnosti za proces odgovarajućeg akademskog usmerenja, radne obuke i nivoa društvene podrške.
Ključne reči:
assessment of work abilities / intellectual disability / professional rehabilitation / transition / procena radnih sposobnosti / intelektualna ometenost / profesionalno osposobljavanje / tranzicijaIzvor:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2012, 11, 4, 623-636Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Institucija/grupa
rFASPERTY - JOUR AU - Gligorović, Milica PY - 2012 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/615 AB - Strategies to assess work abilities and skills are crucial in designing a program for professional and work rehabilitation of individuals with intellectual disability. The most important component of functional assessment is not determining the existence of disability or explaining the deficit underlying the disability, but the level at which intellectual disability limits professional and other activities related to an individual's independent life. Strengths and weaknesses of individuals with ID are considered through developing and defining appropriate professional goals, and identifying services needed to achieve immediate and long-term goals of professional rehabilitation. Assessment of work abilities, aptitude and skills is a part of a process which should start in childhood, with the aim to multidimensinally consider all the factors which influence professional rehabilitation, employment and potential to live independently of people with intellectual disability. A comprehensive approach, which includes individuals with intellectual disability and their families, is crucial in the process of appropriate academic orientation, work training and the level of social support. AB - Za koncipiranje programa profesionalnog i radnog osoposobljavanja osoba sa intelektualnom ometenošću od esencijalne važnosti su strategije procene radnih sposobnosti i veština. Najvažnija komponenta funkcionalne procene nije utvrđivanje prisustva ometenosti, ili rasvetljavanje deficita koji je u osnovi ometenosti, nego mera u kojoj intelektualna ometenost ograničava profesionalne i druge aktivnosti vezane za samostalan život osobe. Potencijali i ograničenja osobe sa IO se razmatraju u kontekstu razvoja i definisanja odgovarajućih profesionalnih ciljeva, kao i identifikacije službi potrebnih za postizanje neposrednih i dugotrajnih ciljeva profesionalne rehabilitacije. Procena radnih sposobnosti, sklonosti i veština je deo procesa koji treba da započne u detinjstvu, u cilju multidimenzionalnog sagledavanja svih činilaca koji utiču na profesionalno osposobljavanje, zapošljavanje i potencijal za samostalan život osoba sa intelektualnom ometenošću. Sveobuhvatan pristup, u koji su uključene osobe sa intelektualnom ometenošću i njihove porodice, od suštinske je važnosti za proces odgovarajućeg akademskog usmerenja, radne obuke i nivoa društvene podrške. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Assessment of work abilities, aptitude and skills in individuals with intellectual disability T1 - Procena radnih sposobnosti, sklonosti i veština osoba sa intelektualnom ometenošću EP - 636 IS - 4 SP - 623 VL - 11 DO - 10.5937/specedreh11-2312 ER -
@article{ author = "Gligorović, Milica", year = "2012", abstract = "Strategies to assess work abilities and skills are crucial in designing a program for professional and work rehabilitation of individuals with intellectual disability. The most important component of functional assessment is not determining the existence of disability or explaining the deficit underlying the disability, but the level at which intellectual disability limits professional and other activities related to an individual's independent life. Strengths and weaknesses of individuals with ID are considered through developing and defining appropriate professional goals, and identifying services needed to achieve immediate and long-term goals of professional rehabilitation. Assessment of work abilities, aptitude and skills is a part of a process which should start in childhood, with the aim to multidimensinally consider all the factors which influence professional rehabilitation, employment and potential to live independently of people with intellectual disability. A comprehensive approach, which includes individuals with intellectual disability and their families, is crucial in the process of appropriate academic orientation, work training and the level of social support., Za koncipiranje programa profesionalnog i radnog osoposobljavanja osoba sa intelektualnom ometenošću od esencijalne važnosti su strategije procene radnih sposobnosti i veština. Najvažnija komponenta funkcionalne procene nije utvrđivanje prisustva ometenosti, ili rasvetljavanje deficita koji je u osnovi ometenosti, nego mera u kojoj intelektualna ometenost ograničava profesionalne i druge aktivnosti vezane za samostalan život osobe. Potencijali i ograničenja osobe sa IO se razmatraju u kontekstu razvoja i definisanja odgovarajućih profesionalnih ciljeva, kao i identifikacije službi potrebnih za postizanje neposrednih i dugotrajnih ciljeva profesionalne rehabilitacije. Procena radnih sposobnosti, sklonosti i veština je deo procesa koji treba da započne u detinjstvu, u cilju multidimenzionalnog sagledavanja svih činilaca koji utiču na profesionalno osposobljavanje, zapošljavanje i potencijal za samostalan život osoba sa intelektualnom ometenošću. Sveobuhvatan pristup, u koji su uključene osobe sa intelektualnom ometenošću i njihove porodice, od suštinske je važnosti za proces odgovarajućeg akademskog usmerenja, radne obuke i nivoa društvene podrške.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Assessment of work abilities, aptitude and skills in individuals with intellectual disability, Procena radnih sposobnosti, sklonosti i veština osoba sa intelektualnom ometenošću", pages = "636-623", number = "4", volume = "11", doi = "10.5937/specedreh11-2312" }
Gligorović, M.. (2012). Assessment of work abilities, aptitude and skills in individuals with intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 11(4), 623-636. https://doi.org/10.5937/specedreh11-2312
Gligorović M. Assessment of work abilities, aptitude and skills in individuals with intellectual disability. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2012;11(4):623-636. doi:10.5937/specedreh11-2312 .
Gligorović, Milica, "Assessment of work abilities, aptitude and skills in individuals with intellectual disability" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 11, no. 4 (2012):623-636, https://doi.org/10.5937/specedreh11-2312 . .