Приказ основних података о документу

Teorija uma kod osoba sa oštećenjem vida - teorijska objašnjenja i načini procene

dc.creatorGlumbić, Nenad
dc.creatorJablan, Branka
dc.creatorHanak, Nataša
dc.date.accessioned2021-06-09T13:45:18Z
dc.date.available2021-06-09T13:45:18Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1452-7367
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/544
dc.description.abstractTheory of mind, as an ability to understand internal states of ourselves and others, was thoroughly assessed in children with autism. Bearing in mind that many blind children manifest autistic like behavior, scientists made an effort to determine critical stages in theory of mind development of the children with visual impairments. It was revealed that children with congenital blindness do not achieve high scores on theory of mind tasks before the age of 11. However, innovative assessment procedures, primarily based on tactual or auditory stimuli, indicated that observed delay was not so significant. It is comparable to global delay in other developmental areas. In addition, it was not until recently that neuroimaging studies determined same cerebral regions that support theory of mind abilities in both, blind and sighted individuals. These findings should be used for creation of specific programs, directed to improvement of theory of mind abilities of blind children, similar to those already established in students with autism spectrum disorders.en
dc.description.abstractTeorija uma, kao sposobnost razumevanja unutrašnjeg stanja nas samih i drugih, je detaljno procenjena kod dece sa autizmom. Imajući u vidu da se kod mnoge slepe dece manifestuje ponašanje slično autističnom, naučnici su se potrudili da utvrde ključne faze u razvoju teorije uma kod dece sa oštećenjem vida. Ustanovljeno je da kongenitalno slepa deca sa ne postižu dobre rezultate na zadacima teorije uma pre jedanaeste godine. Međutim, inovativni načini procene, pre svega oni koji se baziraju na taktilnim i auditivnim stimulansima, su pokazali da ustanovljeno kašnjenje nema veliku važnost. Ono se može uporediti sa opštim kašnjenjem u drugim razvojnim oblastima. Pored toga, tek od skora su neuroimidžing studije utvrdile da isti cerebralni regioni podržavaju sposobnosti teorije uma, kako kod slepih, tako i kod osoba koje vide. Ove rezultate bi trebalo iskoristiti za stvaranje posebnih programa usmerenih ka poboljšanju sposobnosti teorije uma kod slepe dece, slične onima koji su već ustanovljeni za ispitanike sa poremećajima autističkog spektra.sr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179017/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceSpecijalna edukacija i rehabilitacija
dc.subjectblindnessen
dc.subjectautismen
dc.subjectfalse beliefen
dc.subjectkongenitalno slepa decasr
dc.subjectautizamsr
dc.subjectlažno verovanjesr
dc.titleTheory of mind of the persons with visual impairments: Theoretical explanations and assessment proceduresen
dc.titleTeorija uma kod osoba sa oštećenjem vida - teorijska objašnjenja i načini procenesr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-SA
dc.citation.epage508
dc.citation.issue3
dc.citation.other10(3): 495-508
dc.citation.rankM51
dc.citation.spage495
dc.citation.volume10
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/6066/Untitled8.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_544
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу