Theory of mind of the persons with visual impairments: Theoretical explanations and assessment procedures
Teorija uma kod osoba sa oštećenjem vida - teorijska objašnjenja i načini procene
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Theory of mind, as an ability to understand internal states of ourselves and others, was thoroughly assessed in children with autism. Bearing in mind that many blind children manifest autistic like behavior, scientists made an effort to determine critical stages in theory of mind development of the children with visual impairments. It was revealed that children with congenital blindness do not achieve high scores on theory of mind tasks before the age of 11. However, innovative assessment procedures, primarily based on tactual or auditory stimuli, indicated that observed delay was not so significant. It is comparable to global delay in other developmental areas. In addition, it was not until recently that neuroimaging studies determined same cerebral regions that support theory of mind abilities in both, blind and sighted individuals. These findings should be used for creation of specific programs, directed to improvement of theory of mind abilities of blind children, similar to those ...already established in students with autism spectrum disorders.
Teorija uma, kao sposobnost razumevanja unutrašnjeg stanja nas samih i drugih, je detaljno procenjena kod dece sa autizmom. Imajući u vidu da se kod mnoge slepe dece manifestuje ponašanje slično autističnom, naučnici su se potrudili da utvrde ključne faze u razvoju teorije uma kod dece sa oštećenjem vida. Ustanovljeno je da kongenitalno slepa deca sa ne postižu dobre rezultate na zadacima teorije uma pre jedanaeste godine. Međutim, inovativni načini procene, pre svega oni koji se baziraju na taktilnim i auditivnim stimulansima, su pokazali da ustanovljeno kašnjenje nema veliku važnost. Ono se može uporediti sa opštim kašnjenjem u drugim razvojnim oblastima. Pored toga, tek od skora su neuroimidžing studije utvrdile da isti cerebralni regioni podržavaju sposobnosti teorije uma, kako kod slepih, tako i kod osoba koje vide. Ove rezultate bi trebalo iskoristiti za stvaranje posebnih programa usmerenih ka poboljšanju sposobnosti teorije uma kod slepe dece, slične onima koji su već ustanovlj...eni za ispitanike sa poremećajima autističkog spektra.
Keywords:
blindness / autism / false belief / kongenitalno slepa deca / autizam / lažno verovanjeSource:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2011, 10, 3, 495-508Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
Funding / projects:
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Glumbić, Nenad AU - Jablan, Branka AU - Hanak, Nataša PY - 2011 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/544 AB - Theory of mind, as an ability to understand internal states of ourselves and others, was thoroughly assessed in children with autism. Bearing in mind that many blind children manifest autistic like behavior, scientists made an effort to determine critical stages in theory of mind development of the children with visual impairments. It was revealed that children with congenital blindness do not achieve high scores on theory of mind tasks before the age of 11. However, innovative assessment procedures, primarily based on tactual or auditory stimuli, indicated that observed delay was not so significant. It is comparable to global delay in other developmental areas. In addition, it was not until recently that neuroimaging studies determined same cerebral regions that support theory of mind abilities in both, blind and sighted individuals. These findings should be used for creation of specific programs, directed to improvement of theory of mind abilities of blind children, similar to those already established in students with autism spectrum disorders. AB - Teorija uma, kao sposobnost razumevanja unutrašnjeg stanja nas samih i drugih, je detaljno procenjena kod dece sa autizmom. Imajući u vidu da se kod mnoge slepe dece manifestuje ponašanje slično autističnom, naučnici su se potrudili da utvrde ključne faze u razvoju teorije uma kod dece sa oštećenjem vida. Ustanovljeno je da kongenitalno slepa deca sa ne postižu dobre rezultate na zadacima teorije uma pre jedanaeste godine. Međutim, inovativni načini procene, pre svega oni koji se baziraju na taktilnim i auditivnim stimulansima, su pokazali da ustanovljeno kašnjenje nema veliku važnost. Ono se može uporediti sa opštim kašnjenjem u drugim razvojnim oblastima. Pored toga, tek od skora su neuroimidžing studije utvrdile da isti cerebralni regioni podržavaju sposobnosti teorije uma, kako kod slepih, tako i kod osoba koje vide. Ove rezultate bi trebalo iskoristiti za stvaranje posebnih programa usmerenih ka poboljšanju sposobnosti teorije uma kod slepe dece, slične onima koji su već ustanovljeni za ispitanike sa poremećajima autističkog spektra. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Theory of mind of the persons with visual impairments: Theoretical explanations and assessment procedures T1 - Teorija uma kod osoba sa oštećenjem vida - teorijska objašnjenja i načini procene EP - 508 IS - 3 SP - 495 VL - 10 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_544 ER -
@article{ author = "Glumbić, Nenad and Jablan, Branka and Hanak, Nataša", year = "2011", abstract = "Theory of mind, as an ability to understand internal states of ourselves and others, was thoroughly assessed in children with autism. Bearing in mind that many blind children manifest autistic like behavior, scientists made an effort to determine critical stages in theory of mind development of the children with visual impairments. It was revealed that children with congenital blindness do not achieve high scores on theory of mind tasks before the age of 11. However, innovative assessment procedures, primarily based on tactual or auditory stimuli, indicated that observed delay was not so significant. It is comparable to global delay in other developmental areas. In addition, it was not until recently that neuroimaging studies determined same cerebral regions that support theory of mind abilities in both, blind and sighted individuals. These findings should be used for creation of specific programs, directed to improvement of theory of mind abilities of blind children, similar to those already established in students with autism spectrum disorders., Teorija uma, kao sposobnost razumevanja unutrašnjeg stanja nas samih i drugih, je detaljno procenjena kod dece sa autizmom. Imajući u vidu da se kod mnoge slepe dece manifestuje ponašanje slično autističnom, naučnici su se potrudili da utvrde ključne faze u razvoju teorije uma kod dece sa oštećenjem vida. Ustanovljeno je da kongenitalno slepa deca sa ne postižu dobre rezultate na zadacima teorije uma pre jedanaeste godine. Međutim, inovativni načini procene, pre svega oni koji se baziraju na taktilnim i auditivnim stimulansima, su pokazali da ustanovljeno kašnjenje nema veliku važnost. Ono se može uporediti sa opštim kašnjenjem u drugim razvojnim oblastima. Pored toga, tek od skora su neuroimidžing studije utvrdile da isti cerebralni regioni podržavaju sposobnosti teorije uma, kako kod slepih, tako i kod osoba koje vide. Ove rezultate bi trebalo iskoristiti za stvaranje posebnih programa usmerenih ka poboljšanju sposobnosti teorije uma kod slepe dece, slične onima koji su već ustanovljeni za ispitanike sa poremećajima autističkog spektra.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Theory of mind of the persons with visual impairments: Theoretical explanations and assessment procedures, Teorija uma kod osoba sa oštećenjem vida - teorijska objašnjenja i načini procene", pages = "508-495", number = "3", volume = "10", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_544" }
Glumbić, N., Jablan, B.,& Hanak, N.. (2011). Theory of mind of the persons with visual impairments: Theoretical explanations and assessment procedures. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd., 10(3), 495-508. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_544
Glumbić N, Jablan B, Hanak N. Theory of mind of the persons with visual impairments: Theoretical explanations and assessment procedures. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2011;10(3):495-508. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_544 .
Glumbić, Nenad, Jablan, Branka, Hanak, Nataša, "Theory of mind of the persons with visual impairments: Theoretical explanations and assessment procedures" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 10, no. 3 (2011):495-508, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_544 .