Matematička kreativnost studenata Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Matematička kreativnost može da se odredi kao sposobnost da se matematički
zadatak analizira iz drugačije perspektive, da se identifikuju obrasci, razlike i sličnosti kako
bi se odabrale odgovarajuće strategije za njegovo rešavanje. S obzirom na važnost
kreativnog potencijala kod učenika sa teškoćama u mentalnom razvoju s jedne strane i
mogućnost razvoja te veštine s druge, pred defektologe se stavlja izazovan zadatak. U
procesu podučavanja matematike, posebno je bitno razvijati sposobnost fleksibilnosti
mišljenja kako bi učenici mogli da sagledaju matematički problem iz različitih uglova, što
je od posebnog značaja za efikasno rešavanje svakodnevnih životnih situacija. Da bi se
prepoznala, podsticala i razvijala kreativnost kod učenika sa teškoćama u mentalnom
razvoju neophodno je i da defektolog bude kreativan. Defektolozi s matematičkom
kreativnošću imaju tendenciju da koriste različite metode i pristupe tokom nastave, čime
prilagođavaju svoj pristup individualnim sposobn...ostima učenika što dovodi do
podsticanja kreativnosti, efikasnije nastave i boljeg razumevanja sadržaja matematike. Cilj
rada bio je utvrđivanje matematičke kreativnosti studenata studijskog programa
Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju. Istraživanje
je sprovedeno na prigodnom uzorku od ukupno 37 studenata starosne dobi od 22 do 28
godina (AS=22,81; SD=1,57). Primenjen je Upitnik samoprocene matematičke
kreativnosti koji se sastoji od 13 pitanja. Analizom dobijenih rezultata istraživanja uočava
se da 43,3% ispitanika pokazuje matematičku kreativnost, dok 56,7% ne pokazuje
matematički kreativno ponašanje. Posmatranjem pojedinačnih ajtema iz Upitnika
primećuje se najbolje postignuće na zadatku koji se odnosi na uočavanje matematičke
pravilnosti u okolini, dok su najlošija postignuća zabeležena na zadatku koji se odnosi na
smišljanje matematičkih simbola. Na osnovu dobijenih rezultata sugerišemo da se
studenti ohrabruju da primenjuju matematiku kako bi rešavali svakodnevne probleme
kao i da se insistira da matematičke sadržaje sagledaju kroz slike, pokret, grafikon ili
jednačinu. Predlažemo da se buduća istraživanja fokusiraju na detaljnom sagledavanju
složenosti matematičke kreativnosti kako bi se razumeli pojedinačni oblici opažajnih
matematičkih ponašanja.
Keywords:
kreativnost / studenti / učenici sa teškoćama u mentalnom razvojuSource:
Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem, 2024, 173-Publisher:
- Drustvo defektologa Srbije
Funding / projects:
- 451-03-47/2023-01/200096
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Japundza-Milisavljevic, Mirjana AU - Milanović-Dobrota, Biljana AU - Buha, Nataša PY - 2024 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5413 AB - Matematička kreativnost može da se odredi kao sposobnost da se matematički zadatak analizira iz drugačije perspektive, da se identifikuju obrasci, razlike i sličnosti kako bi se odabrale odgovarajuće strategije za njegovo rešavanje. S obzirom na važnost kreativnog potencijala kod učenika sa teškoćama u mentalnom razvoju s jedne strane i mogućnost razvoja te veštine s druge, pred defektologe se stavlja izazovan zadatak. U procesu podučavanja matematike, posebno je bitno razvijati sposobnost fleksibilnosti mišljenja kako bi učenici mogli da sagledaju matematički problem iz različitih uglova, što je od posebnog značaja za efikasno rešavanje svakodnevnih životnih situacija. Da bi se prepoznala, podsticala i razvijala kreativnost kod učenika sa teškoćama u mentalnom razvoju neophodno je i da defektolog bude kreativan. Defektolozi s matematičkom kreativnošću imaju tendenciju da koriste različite metode i pristupe tokom nastave, čime prilagođavaju svoj pristup individualnim sposobnostima učenika što dovodi do podsticanja kreativnosti, efikasnije nastave i boljeg razumevanja sadržaja matematike. Cilj rada bio je utvrđivanje matematičke kreativnosti studenata studijskog programa Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju. Istraživanje je sprovedeno na prigodnom uzorku od ukupno 37 studenata starosne dobi od 22 do 28 godina (AS=22,81; SD=1,57). Primenjen je Upitnik samoprocene matematičke kreativnosti koji se sastoji od 13 pitanja. Analizom dobijenih rezultata istraživanja uočava se da 43,3% ispitanika pokazuje matematičku kreativnost, dok 56,7% ne pokazuje matematički kreativno ponašanje. Posmatranjem pojedinačnih ajtema iz Upitnika primećuje se najbolje postignuće na zadatku koji se odnosi na uočavanje matematičke pravilnosti u okolini, dok su najlošija postignuća zabeležena na zadatku koji se odnosi na smišljanje matematičkih simbola. Na osnovu dobijenih rezultata sugerišemo da se studenti ohrabruju da primenjuju matematiku kako bi rešavali svakodnevne probleme kao i da se insistira da matematičke sadržaje sagledaju kroz slike, pokret, grafikon ili jednačinu. Predlažemo da se buduća istraživanja fokusiraju na detaljnom sagledavanju složenosti matematičke kreativnosti kako bi se razumeli pojedinačni oblici opažajnih matematičkih ponašanja. PB - Drustvo defektologa Srbije C3 - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem T1 - Matematička kreativnost studenata Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju SP - 173 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5413 ER -
@conference{ author = "Japundza-Milisavljevic, Mirjana and Milanović-Dobrota, Biljana and Buha, Nataša", year = "2024", abstract = "Matematička kreativnost može da se odredi kao sposobnost da se matematički zadatak analizira iz drugačije perspektive, da se identifikuju obrasci, razlike i sličnosti kako bi se odabrale odgovarajuće strategije za njegovo rešavanje. S obzirom na važnost kreativnog potencijala kod učenika sa teškoćama u mentalnom razvoju s jedne strane i mogućnost razvoja te veštine s druge, pred defektologe se stavlja izazovan zadatak. U procesu podučavanja matematike, posebno je bitno razvijati sposobnost fleksibilnosti mišljenja kako bi učenici mogli da sagledaju matematički problem iz različitih uglova, što je od posebnog značaja za efikasno rešavanje svakodnevnih životnih situacija. Da bi se prepoznala, podsticala i razvijala kreativnost kod učenika sa teškoćama u mentalnom razvoju neophodno je i da defektolog bude kreativan. Defektolozi s matematičkom kreativnošću imaju tendenciju da koriste različite metode i pristupe tokom nastave, čime prilagođavaju svoj pristup individualnim sposobnostima učenika što dovodi do podsticanja kreativnosti, efikasnije nastave i boljeg razumevanja sadržaja matematike. Cilj rada bio je utvrđivanje matematičke kreativnosti studenata studijskog programa Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju. Istraživanje je sprovedeno na prigodnom uzorku od ukupno 37 studenata starosne dobi od 22 do 28 godina (AS=22,81; SD=1,57). Primenjen je Upitnik samoprocene matematičke kreativnosti koji se sastoji od 13 pitanja. Analizom dobijenih rezultata istraživanja uočava se da 43,3% ispitanika pokazuje matematičku kreativnost, dok 56,7% ne pokazuje matematički kreativno ponašanje. Posmatranjem pojedinačnih ajtema iz Upitnika primećuje se najbolje postignuće na zadatku koji se odnosi na uočavanje matematičke pravilnosti u okolini, dok su najlošija postignuća zabeležena na zadatku koji se odnosi na smišljanje matematičkih simbola. Na osnovu dobijenih rezultata sugerišemo da se studenti ohrabruju da primenjuju matematiku kako bi rešavali svakodnevne probleme kao i da se insistira da matematičke sadržaje sagledaju kroz slike, pokret, grafikon ili jednačinu. Predlažemo da se buduća istraživanja fokusiraju na detaljnom sagledavanju složenosti matematičke kreativnosti kako bi se razumeli pojedinačni oblici opažajnih matematičkih ponašanja.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije", journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem", title = "Matematička kreativnost studenata Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju", pages = "173", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5413" }
Japundza-Milisavljevic, M., Milanović-Dobrota, B.,& Buha, N.. (2024). Matematička kreativnost studenata Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem Drustvo defektologa Srbije., 173. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5413
Japundza-Milisavljevic M, Milanović-Dobrota B, Buha N. Matematička kreativnost studenata Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem. 2024;:173. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5413 .
Japundza-Milisavljevic, Mirjana, Milanović-Dobrota, Biljana, Buha, Nataša, "Matematička kreativnost studenata Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem (2024):173, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5413 .