Poremećaj čitanja kod lezija anteriornih i posteriornih Oblasti mozga
Reading disorder in lesions of anterior and Posterior brain areas
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Uvod: Proces čitanja se ostvaruje uz učešće većeg broja moždanih oblasti koje
imaju specifičnu ulogu u realizaciji ove jezičke funkcije. Pokazano je da kvalitativna
analiza grešaka i lokalizacija moždane lezije značajno doprinose izboru
odgovarajućih metoda tretmana.
Cilj: Cilj ovog rada je utvrđivanje značaja neuroanatomskog pristupa analizi
poremećaja čitanja u tretmanu aleksije.
Metode: Uzorak se sastojao od 30 ispitanika, od kojih je 15 imalo nefluentnu, a
15 fluentnu afaziju. Dijagnoza afazije postavljena je na osnovu Bostonske baterije
testova za afazije. U uzorak su uključeni ispitanici sa afazijom vaskularne
etiologije kod kojih je magnetnom rezonancom identifikovano mesto lezije.
Procena sposobnosti čitanja izvršena je Subtestom čitanja Bostonske baterije
testova za afazije i Testom čitanja reči. Statistička značajnost razlika proveravana
je Man-Vitnijevim U testom.
Rezultati: Rezultati su pokazali da se obrazac poremećaja čitanja kod lezije anteriornih
oblasti m...ozga razlikuje od poremećaja čitanja koji nastaje kao posledica
lezije posteriornih oblasti. Statistički značajna razlika (p < 0,05) pokazana
je na Subtestu čitanja reči (309,000) i rečenica (293,500), kao i na Testu čitanja
reči za konkretne imenice (306,000) i apstraktne imenice (288,000), dok za
funkcionalne reči i nereči nije pronađena statistička značajnost. Takođe je pokazano
da je aleksija izraženija kod lezije posteriornih oblasti mozga.
Zaključak: Kvalitativnom analizom dobijenih podataka može se zaključiti da
obrazac grešaka u čitanju korelira sa tipom afazičkog sindroma, tj. mestom
moždane lezije. Ovaj nalaz ukazuje na potrebu diferenciranog pristupa u tretmanu
aleksije.
Introduction: The reading process is realized with the participation of a large number
of brain areas which have a specific role in the realization of this language function. It has
been demonstrated that conducting a qualitative analysis of reading errors and identifying
brain lesions can significantly contribute to selecting appropriate treatment methods.
Aim: This study aims to determine the importance of using a neuroanatomical approach
in analyzing reading disorders in alexia treatment.
Methods: The sample consisted of 30 participants, with 15 having non- fluent aphasia
and 15 having fluent aphasia. The Boston Diagnostic Aphasia Examination was used for
the diagnosis of aphasia. The sample included subjects with aphasia of vascular etiology in
whom the location of the lesion was identified by magnetic resonance imaging. The Boston
Diagnostic Aphasia Examination Reading Subtest and the Word Reading Test were used for
reading ability assessment. The Mann-Whitney U-test wa...s used for statistical analysis of the
group differences. Results: The results showed that reading disorders resulting from lesions in the anterior
areas of the brain differ from those resulting from lesions in the posterior areas. A statistically
significant difference (p < 0.05) was shown on the Word Reading Subtest (309.000) and
sentences (293.500), as well as on the Word Reading Test for concrete nouns (306.000) and
abstract nouns (288.000), while no statistical significance was found for functional words
and non-words. Additionally, the study found that alexia is more pronounced in cases where
the lesion is in the posterior areas of the brain.
Conclusion: Upon qualitative analysis of the collected data, it can be concluded that
the reading error patterns correlate with the type of aphasic syndrome, i.e., at the location
of the brain lesion. This finding highlights the importance of a differentiated approach in the
treatment of alexia.
Кључне речи:
aleksija / afazija / neuroanatomski pristup / alexia / aphasia / neuroanatomical approachИзвор:
Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine, 2023, 255-266Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
- Rad je proistekao iz projekta „Evaluacija tretmana stečenih poremećaja govora i jezika”, čiju je realizaciju podržalo Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije (ev. broj: 451-03-47/2023-01/ 200096
Колекције
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Sukur, Željana AU - Vuković, Mile PY - 2023 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5337 AB - Uvod: Proces čitanja se ostvaruje uz učešće većeg broja moždanih oblasti koje imaju specifičnu ulogu u realizaciji ove jezičke funkcije. Pokazano je da kvalitativna analiza grešaka i lokalizacija moždane lezije značajno doprinose izboru odgovarajućih metoda tretmana. Cilj: Cilj ovog rada je utvrđivanje značaja neuroanatomskog pristupa analizi poremećaja čitanja u tretmanu aleksije. Metode: Uzorak se sastojao od 30 ispitanika, od kojih je 15 imalo nefluentnu, a 15 fluentnu afaziju. Dijagnoza afazije postavljena je na osnovu Bostonske baterije testova za afazije. U uzorak su uključeni ispitanici sa afazijom vaskularne etiologije kod kojih je magnetnom rezonancom identifikovano mesto lezije. Procena sposobnosti čitanja izvršena je Subtestom čitanja Bostonske baterije testova za afazije i Testom čitanja reči. Statistička značajnost razlika proveravana je Man-Vitnijevim U testom. Rezultati: Rezultati su pokazali da se obrazac poremećaja čitanja kod lezije anteriornih oblasti mozga razlikuje od poremećaja čitanja koji nastaje kao posledica lezije posteriornih oblasti. Statistički značajna razlika (p < 0,05) pokazana je na Subtestu čitanja reči (309,000) i rečenica (293,500), kao i na Testu čitanja reči za konkretne imenice (306,000) i apstraktne imenice (288,000), dok za funkcionalne reči i nereči nije pronađena statistička značajnost. Takođe je pokazano da je aleksija izraženija kod lezije posteriornih oblasti mozga. Zaključak: Kvalitativnom analizom dobijenih podataka može se zaključiti da obrazac grešaka u čitanju korelira sa tipom afazičkog sindroma, tj. mestom moždane lezije. Ovaj nalaz ukazuje na potrebu diferenciranog pristupa u tretmanu aleksije. AB - Introduction: The reading process is realized with the participation of a large number of brain areas which have a specific role in the realization of this language function. It has been demonstrated that conducting a qualitative analysis of reading errors and identifying brain lesions can significantly contribute to selecting appropriate treatment methods. Aim: This study aims to determine the importance of using a neuroanatomical approach in analyzing reading disorders in alexia treatment. Methods: The sample consisted of 30 participants, with 15 having non- fluent aphasia and 15 having fluent aphasia. The Boston Diagnostic Aphasia Examination was used for the diagnosis of aphasia. The sample included subjects with aphasia of vascular etiology in whom the location of the lesion was identified by magnetic resonance imaging. The Boston Diagnostic Aphasia Examination Reading Subtest and the Word Reading Test were used for reading ability assessment. The Mann-Whitney U-test was used for statistical analysis of the group differences. Results: The results showed that reading disorders resulting from lesions in the anterior areas of the brain differ from those resulting from lesions in the posterior areas. A statistically significant difference (p < 0.05) was shown on the Word Reading Subtest (309.000) and sentences (293.500), as well as on the Word Reading Test for concrete nouns (306.000) and abstract nouns (288.000), while no statistical significance was found for functional words and non-words. Additionally, the study found that alexia is more pronounced in cases where the lesion is in the posterior areas of the brain. Conclusion: Upon qualitative analysis of the collected data, it can be concluded that the reading error patterns correlate with the type of aphasic syndrome, i.e., at the location of the brain lesion. This finding highlights the importance of a differentiated approach in the treatment of alexia. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine T1 - Poremećaj čitanja kod lezija anteriornih i posteriornih Oblasti mozga T1 - Reading disorder in lesions of anterior and Posterior brain areas EP - 266 SP - 255 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5337 ER -
@conference{ author = "Sukur, Željana and Vuković, Mile", year = "2023", abstract = "Uvod: Proces čitanja se ostvaruje uz učešće većeg broja moždanih oblasti koje imaju specifičnu ulogu u realizaciji ove jezičke funkcije. Pokazano je da kvalitativna analiza grešaka i lokalizacija moždane lezije značajno doprinose izboru odgovarajućih metoda tretmana. Cilj: Cilj ovog rada je utvrđivanje značaja neuroanatomskog pristupa analizi poremećaja čitanja u tretmanu aleksije. Metode: Uzorak se sastojao od 30 ispitanika, od kojih je 15 imalo nefluentnu, a 15 fluentnu afaziju. Dijagnoza afazije postavljena je na osnovu Bostonske baterije testova za afazije. U uzorak su uključeni ispitanici sa afazijom vaskularne etiologije kod kojih je magnetnom rezonancom identifikovano mesto lezije. Procena sposobnosti čitanja izvršena je Subtestom čitanja Bostonske baterije testova za afazije i Testom čitanja reči. Statistička značajnost razlika proveravana je Man-Vitnijevim U testom. Rezultati: Rezultati su pokazali da se obrazac poremećaja čitanja kod lezije anteriornih oblasti mozga razlikuje od poremećaja čitanja koji nastaje kao posledica lezije posteriornih oblasti. Statistički značajna razlika (p < 0,05) pokazana je na Subtestu čitanja reči (309,000) i rečenica (293,500), kao i na Testu čitanja reči za konkretne imenice (306,000) i apstraktne imenice (288,000), dok za funkcionalne reči i nereči nije pronađena statistička značajnost. Takođe je pokazano da je aleksija izraženija kod lezije posteriornih oblasti mozga. Zaključak: Kvalitativnom analizom dobijenih podataka može se zaključiti da obrazac grešaka u čitanju korelira sa tipom afazičkog sindroma, tj. mestom moždane lezije. Ovaj nalaz ukazuje na potrebu diferenciranog pristupa u tretmanu aleksije., Introduction: The reading process is realized with the participation of a large number of brain areas which have a specific role in the realization of this language function. It has been demonstrated that conducting a qualitative analysis of reading errors and identifying brain lesions can significantly contribute to selecting appropriate treatment methods. Aim: This study aims to determine the importance of using a neuroanatomical approach in analyzing reading disorders in alexia treatment. Methods: The sample consisted of 30 participants, with 15 having non- fluent aphasia and 15 having fluent aphasia. The Boston Diagnostic Aphasia Examination was used for the diagnosis of aphasia. The sample included subjects with aphasia of vascular etiology in whom the location of the lesion was identified by magnetic resonance imaging. The Boston Diagnostic Aphasia Examination Reading Subtest and the Word Reading Test were used for reading ability assessment. The Mann-Whitney U-test was used for statistical analysis of the group differences. Results: The results showed that reading disorders resulting from lesions in the anterior areas of the brain differ from those resulting from lesions in the posterior areas. A statistically significant difference (p < 0.05) was shown on the Word Reading Subtest (309.000) and sentences (293.500), as well as on the Word Reading Test for concrete nouns (306.000) and abstract nouns (288.000), while no statistical significance was found for functional words and non-words. Additionally, the study found that alexia is more pronounced in cases where the lesion is in the posterior areas of the brain. Conclusion: Upon qualitative analysis of the collected data, it can be concluded that the reading error patterns correlate with the type of aphasic syndrome, i.e., at the location of the brain lesion. This finding highlights the importance of a differentiated approach in the treatment of alexia.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine", title = "Poremećaj čitanja kod lezija anteriornih i posteriornih Oblasti mozga, Reading disorder in lesions of anterior and Posterior brain areas", pages = "266-255", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5337" }
Sukur, Ž.,& Vuković, M.. (2023). Poremećaj čitanja kod lezija anteriornih i posteriornih Oblasti mozga. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 255-266. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5337
Sukur Ž, Vuković M. Poremećaj čitanja kod lezija anteriornih i posteriornih Oblasti mozga. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:255-266. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5337 .
Sukur, Željana, Vuković, Mile, "Poremećaj čitanja kod lezija anteriornih i posteriornih Oblasti mozga" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):255-266, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5337 .