Neuroplastičnost kod osoba s neurorazvojnim Poremećajima
Neuroplasticity in persons with neurodevelopmental Disorders
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Uvod: Kritičnim fazama neuroplastičnosti smatraju se periodi u kojima je
razvoj funkcionalnih svojstava mozga izrazito modulisan iskustvom, a razdoblje
ranog detinjstva se naglašava kao jedan od krucijalnih činilaca razlika
u njenim mehanizmima, koji mogu da utiču na pojavu nekih neurorazvojnih
poremećaja.
Cilj: Cilj rada je analiza podataka o ustrojstvu neuroplastičnosti kod pojedinih
neurorazvojnih poremećaja (intelektualna ometenost, poremećaj iz spektra
autizma i poremećaj pažnje s hiperaktivnošću), kao i mogućoj stimulaciji u
ovom domenu.
Metode: U svrhu ostvarivanja cilja izvršen je pregled literature objavljene u
recenziranim akademskim publikacijama.
Rezultati: Rezultati niza studija ukazuju na to da se izmenjena neuroplastičnost
može smatrati osnovom nekih od ovih poremećaja. Rana intervencija
usmerena na facilitaciju mehanizama neuroplastičnosti poboljšava razvojne
ishode kod dece s neurorazvojnim poremećajima.
Zaključak: Potvrđena je efikasnost više različitih... oblika tretmana u ovom domenu,
koji podrazumevaju obogaćivanje životne sredine, primenu neinvazivnih
stimulativnih protokola i kognitivni trening.
Introduction: Critical phases of neuroplasticity are considered to be periods in which
the development of the brain’s functional properties is strongly modulated by experience,
and the period of early childhood is emphasized as one of the crucial factors of differences in
its mechanisms, which can influence the appearance of some neurodevelopmental disorders.
Aim: The aim of the paper is to analyze data on the structure of neuroplasticity in
persons with certain neurodevelopmental disorders (intellectual disability, autism spectrum
disorder, and attention deficit hyperactivity disorder), as well as on possible stimulation in
this domain.
Methods: To achieve this goal, a review of the literature published in peer-reviewed
academic publications was carried out.
Results: Results from a number of studies indicate that altered neuroplasticity may
underlie some of these disorders. Early intervention aimed at facilitating neuroplasticity
mechanisms improves developmental outcomes ...in children with neurodevelopmental
disorders.
Conclusion: Several effective treatments have been confirmed in this domain, including
environmental enrichment, application of noninvasive stimulation protocols, and cognitive
training.
Keywords:
neuroplastičnost / neurorazvojni poremećaji / intervencije / neuroplasticity / neurodevelopmentaldisorders / interventionsSource:
Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine, 2023, 199-204Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Pavlović, Aleksandra AU - Đurić Zdravković, Aleksandra AU - Gligorović, Milica PY - 2023 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5332 AB - Uvod: Kritičnim fazama neuroplastičnosti smatraju se periodi u kojima je razvoj funkcionalnih svojstava mozga izrazito modulisan iskustvom, a razdoblje ranog detinjstva se naglašava kao jedan od krucijalnih činilaca razlika u njenim mehanizmima, koji mogu da utiču na pojavu nekih neurorazvojnih poremećaja. Cilj: Cilj rada je analiza podataka o ustrojstvu neuroplastičnosti kod pojedinih neurorazvojnih poremećaja (intelektualna ometenost, poremećaj iz spektra autizma i poremećaj pažnje s hiperaktivnošću), kao i mogućoj stimulaciji u ovom domenu. Metode: U svrhu ostvarivanja cilja izvršen je pregled literature objavljene u recenziranim akademskim publikacijama. Rezultati: Rezultati niza studija ukazuju na to da se izmenjena neuroplastičnost može smatrati osnovom nekih od ovih poremećaja. Rana intervencija usmerena na facilitaciju mehanizama neuroplastičnosti poboljšava razvojne ishode kod dece s neurorazvojnim poremećajima. Zaključak: Potvrđena je efikasnost više različitih oblika tretmana u ovom domenu, koji podrazumevaju obogaćivanje životne sredine, primenu neinvazivnih stimulativnih protokola i kognitivni trening. AB - Introduction: Critical phases of neuroplasticity are considered to be periods in which the development of the brain’s functional properties is strongly modulated by experience, and the period of early childhood is emphasized as one of the crucial factors of differences in its mechanisms, which can influence the appearance of some neurodevelopmental disorders. Aim: The aim of the paper is to analyze data on the structure of neuroplasticity in persons with certain neurodevelopmental disorders (intellectual disability, autism spectrum disorder, and attention deficit hyperactivity disorder), as well as on possible stimulation in this domain. Methods: To achieve this goal, a review of the literature published in peer-reviewed academic publications was carried out. Results: Results from a number of studies indicate that altered neuroplasticity may underlie some of these disorders. Early intervention aimed at facilitating neuroplasticity mechanisms improves developmental outcomes in children with neurodevelopmental disorders. Conclusion: Several effective treatments have been confirmed in this domain, including environmental enrichment, application of noninvasive stimulation protocols, and cognitive training. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine T1 - Neuroplastičnost kod osoba s neurorazvojnim Poremećajima T1 - Neuroplasticity in persons with neurodevelopmental Disorders EP - 204 SP - 199 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5332 ER -
@conference{ author = "Pavlović, Aleksandra and Đurić Zdravković, Aleksandra and Gligorović, Milica", year = "2023", abstract = "Uvod: Kritičnim fazama neuroplastičnosti smatraju se periodi u kojima je razvoj funkcionalnih svojstava mozga izrazito modulisan iskustvom, a razdoblje ranog detinjstva se naglašava kao jedan od krucijalnih činilaca razlika u njenim mehanizmima, koji mogu da utiču na pojavu nekih neurorazvojnih poremećaja. Cilj: Cilj rada je analiza podataka o ustrojstvu neuroplastičnosti kod pojedinih neurorazvojnih poremećaja (intelektualna ometenost, poremećaj iz spektra autizma i poremećaj pažnje s hiperaktivnošću), kao i mogućoj stimulaciji u ovom domenu. Metode: U svrhu ostvarivanja cilja izvršen je pregled literature objavljene u recenziranim akademskim publikacijama. Rezultati: Rezultati niza studija ukazuju na to da se izmenjena neuroplastičnost može smatrati osnovom nekih od ovih poremećaja. Rana intervencija usmerena na facilitaciju mehanizama neuroplastičnosti poboljšava razvojne ishode kod dece s neurorazvojnim poremećajima. Zaključak: Potvrđena je efikasnost više različitih oblika tretmana u ovom domenu, koji podrazumevaju obogaćivanje životne sredine, primenu neinvazivnih stimulativnih protokola i kognitivni trening., Introduction: Critical phases of neuroplasticity are considered to be periods in which the development of the brain’s functional properties is strongly modulated by experience, and the period of early childhood is emphasized as one of the crucial factors of differences in its mechanisms, which can influence the appearance of some neurodevelopmental disorders. Aim: The aim of the paper is to analyze data on the structure of neuroplasticity in persons with certain neurodevelopmental disorders (intellectual disability, autism spectrum disorder, and attention deficit hyperactivity disorder), as well as on possible stimulation in this domain. Methods: To achieve this goal, a review of the literature published in peer-reviewed academic publications was carried out. Results: Results from a number of studies indicate that altered neuroplasticity may underlie some of these disorders. Early intervention aimed at facilitating neuroplasticity mechanisms improves developmental outcomes in children with neurodevelopmental disorders. Conclusion: Several effective treatments have been confirmed in this domain, including environmental enrichment, application of noninvasive stimulation protocols, and cognitive training.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine", title = "Neuroplastičnost kod osoba s neurorazvojnim Poremećajima, Neuroplasticity in persons with neurodevelopmental Disorders", pages = "204-199", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5332" }
Pavlović, A., Đurić Zdravković, A.,& Gligorović, M.. (2023). Neuroplastičnost kod osoba s neurorazvojnim Poremećajima. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 199-204. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5332
Pavlović A, Đurić Zdravković A, Gligorović M. Neuroplastičnost kod osoba s neurorazvojnim Poremećajima. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:199-204. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5332 .
Pavlović, Aleksandra, Đurić Zdravković, Aleksandra, Gligorović, Milica, "Neuroplastičnost kod osoba s neurorazvojnim Poremećajima" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):199-204, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5332 .