Značaj školske angažovanosti učenika za prevencijsku Praksu
The importance of student engagement for Prevention practice
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Uvod: Savremena prevencijska praksa umnogome se oslanja na intervencije
usmerene ka jačanju protektivnih faktora, među kojima se, kada je u pitanju
školski kontekst, sve više ističe značaj angažovanosti učenika u školi. Školska
angažovanost, kao multidimenzionalni konstrukt koji uključuje bihejvioralnu,
emocionalnu i kognitivnu komponentu, neretko se povezuje sa nizom pozitivnih
razvojnih ishoda koji mogu biti u funkciji prevencije različitih vidova problema
ponašanja učenika.
Cilj: Sagledavanje značaja školske angažovanosti za promociju pozitivnog razvoja
i prevenciju problema ponašanja učenika.
Metode: Sistematski pregled relevantnih istraživačkih studija u kojima je ispitivan
uticaj školske angažovanosti na različite aspekte funkcionisanja učenika.
Baze podataka za pretragu studija bile su APA PsycArticles, Springer-Link,
Wiley, MEDLINE, SAGE i ERIC.
Rezultati: Rezultati sprovedene analize dosledno pokazuju da je visok nivo
angažovanosti učenika, naročito na bihejviora...lnom i emocionalnom planu,
povezan sa generalno boljim akademskim postignućem, poželjnim socijalnim
prilagođavanjem učenika, ispoljavanjem pozitivnih emocija i korišćenjem
efektivnih strategija rešavanja problema. S druge strane, nizak nivo angažovanosti
učenika izdvaja se kao značajan prediktor različitih oblika problema
ponašanja. Naime, istraživanja ukazuju da je nizak nivo školske angažovanosti
povezan sa učestalim bežanjem učenika iz škole, neizvršavanjem školskih zadataka,
nepoštovanjem školskih pravila i niskim nivoom povezanosti sa školom.
Dodatno, nedovoljna angažovanost učenika u školi povezana je sa različitim
eksternalizovanim i internalizovanim problemima, kao što su delinkventno
ponašanje, zloupotreba psihoaktivnih supstanci i visok nivo depresivnih
i anksioznih simptoma. Na kraju, angažovanost učenika snažno je povezana sa završetkom i/ili nastavkom školovanja. Postoje čvrsti empirijski dokazi koji
sugerišu da je nizak nivo angažovanosti učenika značajan prediktor ranog napuštanja
školovanja.
Zaključak: Nalazi istraživačkih studija nedvosmisleno upućuju na zaključak da
školska angažovanost predstavlja snažan resurs za prevencijsku praksu, te da
je celishodno, tokom celokupnog obrazovno-vaspitnog procesa, primenjivati
intervencije kojima se neposredno podstiče aktivna angažovanost učenika
školi, te posledično unapređuju pozitivni razvojni ishodi i preveniraju različiti
vidovi problema ponašanja
Introduction: Modern prevention practice relies heavily on interventions aimed at
strengthening protective factors, with increasing emphasis on the importance of student
engagement in the school context. School engagement, as a multidimensional construct that
includes behavioral, emotional, and cognitive components, is often associated with a range
of positive developmental outcomes that can be used to prevent various types of behavioral
problems in students.
Aim: Understanding the importance of school engagement in promoting positive
development and preventing behavior problems in students.
Methods: A systematic review of relevant research studies in which the impact of
school engagement on various aspects of student functioning was examined. Databases for
study searches were APA PsicArticles, Springer-Link, Wiley, MEDLINE, SAGE, and ERIC.
Results: The results of the analysis consistently show that high levels of student
engagement, particularly at the behavioral and emoti...onal levels, are associated with generally
better academic performance, desirable student social adjustment, expression of positive
emotions, and use of effective problem/solving strategies. On the other hand, low student
engagement is a significant predictor of various forms of behavior problems. Namely,
research shows that low school engagement is related to frequent truancy, failure to complete
school assignments, failure to follow school rules, and low attachment to school. In addition,
insufficient student engagement in school is associated with various externalized and
internalized problems, such as delinquent behavior, psychoactive substance abuse, and
high levels of depressive and anxiety symptoms. Finally, student engagement is strongly
associated with graduation and/or the continuing education. There is strong empirical
evidence to suggest that low levels of student engagement are a significant predictor of
early school leaving.
Conclusion: The findings of research studies unequivocally point to the conclusion
that school engagement represents a strong resource for preventive practice and that it is
expedient, during the entire educational process, to apply interventions that directly encourage
the active engagement of students at school and consequently improve positive developmental
outcomes and prevent various types of behavioral problems.
Ključne reči:
angažovanost učenika / prevencijska praksa / problemi ponašanja / student engagement / prevention practice / behavioral problemsIzvor:
Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine, 2023, 161-168Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Kolekcije
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Bogićević, Dragana AU - Popović-Ćitić, Branislava PY - 2023 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5329 AB - Uvod: Savremena prevencijska praksa umnogome se oslanja na intervencije usmerene ka jačanju protektivnih faktora, među kojima se, kada je u pitanju školski kontekst, sve više ističe značaj angažovanosti učenika u školi. Školska angažovanost, kao multidimenzionalni konstrukt koji uključuje bihejvioralnu, emocionalnu i kognitivnu komponentu, neretko se povezuje sa nizom pozitivnih razvojnih ishoda koji mogu biti u funkciji prevencije različitih vidova problema ponašanja učenika. Cilj: Sagledavanje značaja školske angažovanosti za promociju pozitivnog razvoja i prevenciju problema ponašanja učenika. Metode: Sistematski pregled relevantnih istraživačkih studija u kojima je ispitivan uticaj školske angažovanosti na različite aspekte funkcionisanja učenika. Baze podataka za pretragu studija bile su APA PsycArticles, Springer-Link, Wiley, MEDLINE, SAGE i ERIC. Rezultati: Rezultati sprovedene analize dosledno pokazuju da je visok nivo angažovanosti učenika, naročito na bihejvioralnom i emocionalnom planu, povezan sa generalno boljim akademskim postignućem, poželjnim socijalnim prilagođavanjem učenika, ispoljavanjem pozitivnih emocija i korišćenjem efektivnih strategija rešavanja problema. S druge strane, nizak nivo angažovanosti učenika izdvaja se kao značajan prediktor različitih oblika problema ponašanja. Naime, istraživanja ukazuju da je nizak nivo školske angažovanosti povezan sa učestalim bežanjem učenika iz škole, neizvršavanjem školskih zadataka, nepoštovanjem školskih pravila i niskim nivoom povezanosti sa školom. Dodatno, nedovoljna angažovanost učenika u školi povezana je sa različitim eksternalizovanim i internalizovanim problemima, kao što su delinkventno ponašanje, zloupotreba psihoaktivnih supstanci i visok nivo depresivnih i anksioznih simptoma. Na kraju, angažovanost učenika snažno je povezana sa završetkom i/ili nastavkom školovanja. Postoje čvrsti empirijski dokazi koji sugerišu da je nizak nivo angažovanosti učenika značajan prediktor ranog napuštanja školovanja. Zaključak: Nalazi istraživačkih studija nedvosmisleno upućuju na zaključak da školska angažovanost predstavlja snažan resurs za prevencijsku praksu, te da je celishodno, tokom celokupnog obrazovno-vaspitnog procesa, primenjivati intervencije kojima se neposredno podstiče aktivna angažovanost učenika školi, te posledično unapređuju pozitivni razvojni ishodi i preveniraju različiti vidovi problema ponašanja AB - Introduction: Modern prevention practice relies heavily on interventions aimed at strengthening protective factors, with increasing emphasis on the importance of student engagement in the school context. School engagement, as a multidimensional construct that includes behavioral, emotional, and cognitive components, is often associated with a range of positive developmental outcomes that can be used to prevent various types of behavioral problems in students. Aim: Understanding the importance of school engagement in promoting positive development and preventing behavior problems in students. Methods: A systematic review of relevant research studies in which the impact of school engagement on various aspects of student functioning was examined. Databases for study searches were APA PsicArticles, Springer-Link, Wiley, MEDLINE, SAGE, and ERIC. Results: The results of the analysis consistently show that high levels of student engagement, particularly at the behavioral and emotional levels, are associated with generally better academic performance, desirable student social adjustment, expression of positive emotions, and use of effective problem/solving strategies. On the other hand, low student engagement is a significant predictor of various forms of behavior problems. Namely, research shows that low school engagement is related to frequent truancy, failure to complete school assignments, failure to follow school rules, and low attachment to school. In addition, insufficient student engagement in school is associated with various externalized and internalized problems, such as delinquent behavior, psychoactive substance abuse, and high levels of depressive and anxiety symptoms. Finally, student engagement is strongly associated with graduation and/or the continuing education. There is strong empirical evidence to suggest that low levels of student engagement are a significant predictor of early school leaving. Conclusion: The findings of research studies unequivocally point to the conclusion that school engagement represents a strong resource for preventive practice and that it is expedient, during the entire educational process, to apply interventions that directly encourage the active engagement of students at school and consequently improve positive developmental outcomes and prevent various types of behavioral problems. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine T1 - Značaj školske angažovanosti učenika za prevencijsku Praksu T1 - The importance of student engagement for Prevention practice EP - 168 SP - 161 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5329 ER -
@conference{ author = "Bogićević, Dragana and Popović-Ćitić, Branislava", year = "2023", abstract = "Uvod: Savremena prevencijska praksa umnogome se oslanja na intervencije usmerene ka jačanju protektivnih faktora, među kojima se, kada je u pitanju školski kontekst, sve više ističe značaj angažovanosti učenika u školi. Školska angažovanost, kao multidimenzionalni konstrukt koji uključuje bihejvioralnu, emocionalnu i kognitivnu komponentu, neretko se povezuje sa nizom pozitivnih razvojnih ishoda koji mogu biti u funkciji prevencije različitih vidova problema ponašanja učenika. Cilj: Sagledavanje značaja školske angažovanosti za promociju pozitivnog razvoja i prevenciju problema ponašanja učenika. Metode: Sistematski pregled relevantnih istraživačkih studija u kojima je ispitivan uticaj školske angažovanosti na različite aspekte funkcionisanja učenika. Baze podataka za pretragu studija bile su APA PsycArticles, Springer-Link, Wiley, MEDLINE, SAGE i ERIC. Rezultati: Rezultati sprovedene analize dosledno pokazuju da je visok nivo angažovanosti učenika, naročito na bihejvioralnom i emocionalnom planu, povezan sa generalno boljim akademskim postignućem, poželjnim socijalnim prilagođavanjem učenika, ispoljavanjem pozitivnih emocija i korišćenjem efektivnih strategija rešavanja problema. S druge strane, nizak nivo angažovanosti učenika izdvaja se kao značajan prediktor različitih oblika problema ponašanja. Naime, istraživanja ukazuju da je nizak nivo školske angažovanosti povezan sa učestalim bežanjem učenika iz škole, neizvršavanjem školskih zadataka, nepoštovanjem školskih pravila i niskim nivoom povezanosti sa školom. Dodatno, nedovoljna angažovanost učenika u školi povezana je sa različitim eksternalizovanim i internalizovanim problemima, kao što su delinkventno ponašanje, zloupotreba psihoaktivnih supstanci i visok nivo depresivnih i anksioznih simptoma. Na kraju, angažovanost učenika snažno je povezana sa završetkom i/ili nastavkom školovanja. Postoje čvrsti empirijski dokazi koji sugerišu da je nizak nivo angažovanosti učenika značajan prediktor ranog napuštanja školovanja. Zaključak: Nalazi istraživačkih studija nedvosmisleno upućuju na zaključak da školska angažovanost predstavlja snažan resurs za prevencijsku praksu, te da je celishodno, tokom celokupnog obrazovno-vaspitnog procesa, primenjivati intervencije kojima se neposredno podstiče aktivna angažovanost učenika školi, te posledično unapređuju pozitivni razvojni ishodi i preveniraju različiti vidovi problema ponašanja, Introduction: Modern prevention practice relies heavily on interventions aimed at strengthening protective factors, with increasing emphasis on the importance of student engagement in the school context. School engagement, as a multidimensional construct that includes behavioral, emotional, and cognitive components, is often associated with a range of positive developmental outcomes that can be used to prevent various types of behavioral problems in students. Aim: Understanding the importance of school engagement in promoting positive development and preventing behavior problems in students. Methods: A systematic review of relevant research studies in which the impact of school engagement on various aspects of student functioning was examined. Databases for study searches were APA PsicArticles, Springer-Link, Wiley, MEDLINE, SAGE, and ERIC. Results: The results of the analysis consistently show that high levels of student engagement, particularly at the behavioral and emotional levels, are associated with generally better academic performance, desirable student social adjustment, expression of positive emotions, and use of effective problem/solving strategies. On the other hand, low student engagement is a significant predictor of various forms of behavior problems. Namely, research shows that low school engagement is related to frequent truancy, failure to complete school assignments, failure to follow school rules, and low attachment to school. In addition, insufficient student engagement in school is associated with various externalized and internalized problems, such as delinquent behavior, psychoactive substance abuse, and high levels of depressive and anxiety symptoms. Finally, student engagement is strongly associated with graduation and/or the continuing education. There is strong empirical evidence to suggest that low levels of student engagement are a significant predictor of early school leaving. Conclusion: The findings of research studies unequivocally point to the conclusion that school engagement represents a strong resource for preventive practice and that it is expedient, during the entire educational process, to apply interventions that directly encourage the active engagement of students at school and consequently improve positive developmental outcomes and prevent various types of behavioral problems.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine", title = "Značaj školske angažovanosti učenika za prevencijsku Praksu, The importance of student engagement for Prevention practice", pages = "168-161", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5329" }
Bogićević, D.,& Popović-Ćitić, B.. (2023). Značaj školske angažovanosti učenika za prevencijsku Praksu. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 161-168. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5329
Bogićević D, Popović-Ćitić B. Značaj školske angažovanosti učenika za prevencijsku Praksu. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:161-168. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5329 .
Bogićević, Dragana, Popović-Ćitić, Branislava, "Značaj školske angažovanosti učenika za prevencijsku Praksu" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):161-168, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5329 .