Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću
Correlates and determinants of autonomy behavior in adolescents with mild intellectual disability
Abstract
Osobe sa intelektualnom ometenošću imaju manje razvijene veštine autonomnog ponašanja i
prilike da samostalno vrše izbore i donose odluke u svakodnevnom životu. Veća autonomija u
ponašanju jača dostojanstvo i samopoštovanje osobe, omogućava joj kontrolu nad svojim
životom i pozitivno utiče na njeno životno blagostanje. Cilj ovog istraživanja je bio utvrđivanje
korelacija između autonomije, samopoštovanja i subjektivnog blagostanja, kao i odnosa između
autonomije i demografskih karakteristika (pol i kalendarski uzrast) kod adolescenata sa lakom
intelektualnom ometenošću. Uzorak je činilo 39 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću,
kalendarskog uzrasta od 16 do 21 godine (AS = 17.90, SD = 1.10), oba pola. U istraživanju su
upotrebljene tri skale: Arkova skala samoodređenja (The Arc's Self-Determination Scale-Adult
Version), Rozenbergova skala samopoštovanja (Rosenberg Self-Esteem Scale) i adaptirana
verzija Indeksa ličnog blagostanja za osobe sa intelektualnom o...metenošću (Personal Wellbeing
Index – Intellectual Disability – PWI-ID). Dobijeni rezultati ukazuju na značajnu pozitivnu
korelaciju između autonomnog ponašanja i subjektivnog blagostanja ispitanika. Utvrđen je i
značajan pozitivan odnos između veštine nezavisnog ponašanja, pola i kalendarskog uzrasta
ispitanika. Stariji ispitanici ovog uzorka, muškog pola, imaju statistički značajno viši nivo
autonomnog ponašanja. Istraživanje ukazuje na značaj integrisanja intervencija za stimulisanje
razvoja veština autonomnog ponašanja u tranzicione kurikulume adolescenata sa lakom
intelektualnom ometenošću.
People with intellectual disability have less developed skills of autonomous behavior and
opportunity to make they own choices in everyday life. Higher level of autonomous behavior
strengthens dignity and self-esteem and allows a person to have control over her life and provides
positive influence on personal wellbeing. The aim of this research was to determine the
correlations between autonomy, self-esteem and subjective wellbeing, as well as relationship
between autonomy and demographic characteristics (gender and age) in adolescents with mild
intellectual disability. The sample consisted of 39 participants with mild intellectual disability,
aged 16 to 21 (AS = 17.90, SD = 1.10), both sexes. Three scales were used in the research: The
Arc's Self-Determination Scale-Adult Version, Rosenberg Self-Esteem Scale – SES and Personal
Wellbeing Index – Intellectual Disability – PWI-ID. The results indicate significantly positive
correlation between autonomous behavior and ...subjective wellbeing of participants. Also, it’s
been determined significant positive relationship between skill of independent behavior and
gender and age of participants. Older male examinee in this research, have statistically significant
higher level of autonomous behavior. The research indicates the importance of integrating
interventions to stimulate the development of autonomous behavior skills into the transitional
curriculum of adolescents with mild intellectual disability.
Keywords:
autonomno ponašanje / samopoštovanje / subjektivno blagostanje / laka intelektualna ometenost / autonomy behavior / self-esteem / subjective wellbeing / mild intellectual disabilitySource:
XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232, 2023, 225-232Publisher:
- Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih
Funding / projects:
- Objavljivanje ovog rada je finansijski podržalo Ministrastvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije (br. ugovora 451-03-47/2023-01/200096)
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Kaljača, Svetlana AU - Kekerić, Marina AU - Dučić, Bojan PY - 2023 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5283 AB - Osobe sa intelektualnom ometenošću imaju manje razvijene veštine autonomnog ponašanja i prilike da samostalno vrše izbore i donose odluke u svakodnevnom životu. Veća autonomija u ponašanju jača dostojanstvo i samopoštovanje osobe, omogućava joj kontrolu nad svojim životom i pozitivno utiče na njeno životno blagostanje. Cilj ovog istraživanja je bio utvrđivanje korelacija između autonomije, samopoštovanja i subjektivnog blagostanja, kao i odnosa između autonomije i demografskih karakteristika (pol i kalendarski uzrast) kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. Uzorak je činilo 39 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, kalendarskog uzrasta od 16 do 21 godine (AS = 17.90, SD = 1.10), oba pola. U istraživanju su upotrebljene tri skale: Arkova skala samoodređenja (The Arc's Self-Determination Scale-Adult Version), Rozenbergova skala samopoštovanja (Rosenberg Self-Esteem Scale) i adaptirana verzija Indeksa ličnog blagostanja za osobe sa intelektualnom ometenošću (Personal Wellbeing Index – Intellectual Disability – PWI-ID). Dobijeni rezultati ukazuju na značajnu pozitivnu korelaciju između autonomnog ponašanja i subjektivnog blagostanja ispitanika. Utvrđen je i značajan pozitivan odnos između veštine nezavisnog ponašanja, pola i kalendarskog uzrasta ispitanika. Stariji ispitanici ovog uzorka, muškog pola, imaju statistički značajno viši nivo autonomnog ponašanja. Istraživanje ukazuje na značaj integrisanja intervencija za stimulisanje razvoja veština autonomnog ponašanja u tranzicione kurikulume adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. AB - People with intellectual disability have less developed skills of autonomous behavior and opportunity to make they own choices in everyday life. Higher level of autonomous behavior strengthens dignity and self-esteem and allows a person to have control over her life and provides positive influence on personal wellbeing. The aim of this research was to determine the correlations between autonomy, self-esteem and subjective wellbeing, as well as relationship between autonomy and demographic characteristics (gender and age) in adolescents with mild intellectual disability. The sample consisted of 39 participants with mild intellectual disability, aged 16 to 21 (AS = 17.90, SD = 1.10), both sexes. Three scales were used in the research: The Arc's Self-Determination Scale-Adult Version, Rosenberg Self-Esteem Scale – SES and Personal Wellbeing Index – Intellectual Disability – PWI-ID. The results indicate significantly positive correlation between autonomous behavior and subjective wellbeing of participants. Also, it’s been determined significant positive relationship between skill of independent behavior and gender and age of participants. Older male examinee in this research, have statistically significant higher level of autonomous behavior. The research indicates the importance of integrating interventions to stimulate the development of autonomous behavior skills into the transitional curriculum of adolescents with mild intellectual disability. PB - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih C3 - XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232 T1 - Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Correlates and determinants of autonomy behavior in adolescents with mild intellectual disability EP - 232 SP - 225 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283 ER -
@conference{ author = "Kaljača, Svetlana and Kekerić, Marina and Dučić, Bojan", year = "2023", abstract = "Osobe sa intelektualnom ometenošću imaju manje razvijene veštine autonomnog ponašanja i prilike da samostalno vrše izbore i donose odluke u svakodnevnom životu. Veća autonomija u ponašanju jača dostojanstvo i samopoštovanje osobe, omogućava joj kontrolu nad svojim životom i pozitivno utiče na njeno životno blagostanje. Cilj ovog istraživanja je bio utvrđivanje korelacija između autonomije, samopoštovanja i subjektivnog blagostanja, kao i odnosa između autonomije i demografskih karakteristika (pol i kalendarski uzrast) kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. Uzorak je činilo 39 ispitanika sa lakom intelektualnom ometenošću, kalendarskog uzrasta od 16 do 21 godine (AS = 17.90, SD = 1.10), oba pola. U istraživanju su upotrebljene tri skale: Arkova skala samoodređenja (The Arc's Self-Determination Scale-Adult Version), Rozenbergova skala samopoštovanja (Rosenberg Self-Esteem Scale) i adaptirana verzija Indeksa ličnog blagostanja za osobe sa intelektualnom ometenošću (Personal Wellbeing Index – Intellectual Disability – PWI-ID). Dobijeni rezultati ukazuju na značajnu pozitivnu korelaciju između autonomnog ponašanja i subjektivnog blagostanja ispitanika. Utvrđen je i značajan pozitivan odnos između veštine nezavisnog ponašanja, pola i kalendarskog uzrasta ispitanika. Stariji ispitanici ovog uzorka, muškog pola, imaju statistički značajno viši nivo autonomnog ponašanja. Istraživanje ukazuje na značaj integrisanja intervencija za stimulisanje razvoja veština autonomnog ponašanja u tranzicione kurikulume adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću., People with intellectual disability have less developed skills of autonomous behavior and opportunity to make they own choices in everyday life. Higher level of autonomous behavior strengthens dignity and self-esteem and allows a person to have control over her life and provides positive influence on personal wellbeing. The aim of this research was to determine the correlations between autonomy, self-esteem and subjective wellbeing, as well as relationship between autonomy and demographic characteristics (gender and age) in adolescents with mild intellectual disability. The sample consisted of 39 participants with mild intellectual disability, aged 16 to 21 (AS = 17.90, SD = 1.10), both sexes. Three scales were used in the research: The Arc's Self-Determination Scale-Adult Version, Rosenberg Self-Esteem Scale – SES and Personal Wellbeing Index – Intellectual Disability – PWI-ID. The results indicate significantly positive correlation between autonomous behavior and subjective wellbeing of participants. Also, it’s been determined significant positive relationship between skill of independent behavior and gender and age of participants. Older male examinee in this research, have statistically significant higher level of autonomous behavior. The research indicates the importance of integrating interventions to stimulate the development of autonomous behavior skills into the transitional curriculum of adolescents with mild intellectual disability.", publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih", journal = "XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232", title = "Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću, Correlates and determinants of autonomy behavior in adolescents with mild intellectual disability", pages = "232-225", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283" }
Kaljača, S., Kekerić, M.,& Dučić, B.. (2023). Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. in XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232 Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih., 225-232. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283
Kaljača S, Kekerić M, Dučić B. Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću. in XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232. 2023;:225-232. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283 .
Kaljača, Svetlana, Kekerić, Marina, Dučić, Bojan, "Korelati i determinante autonomnog ponašanja kod adolescenata sa lakom intelektualnom ometenošću" in XIV Međunarodna naučno-stručna konferencija „Unapređenje kvalitete života djece i mladih“,Tematski zbornik, 2023, 225-232 (2023):225-232, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5283 .