Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

dc.creatorMedarević, Jovana
dc.date.accessioned2023-08-02T07:53:16Z
dc.date.available2023-08-02T07:53:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5240
dc.description.abstractУвод: Према емпиријским подацима језик, говор и комуникација се мењају у одраслом добу, укључујући и период старости, који наступа после 65 године. У периоду старости се дешавају и промене когнитивних способности. Циљ: Главни циљ овог рада био је да се истражи утицај старења на језичке и когнитивне способности. Метода: У истраживању је учествовало укупно 30 испитаника, подељених у две подгрупе. Прву подргрупу чинило је 15 испитаника из категорије ране старости (66-75 година), а другу 15 испитаника који су према годинама живота припадали категорији средњег животног доба (76-85 година). За прикупљање података коришћен је Мини ментал тест, Скрининг тест за афазије, слика ,, Крађа колача’’ и Токен тест. Резултати: Применом статистичких поступака утврђено је да испитаници из категорије средњег животног доба имају лошије резултате у односу на испитанике из категорије ране старости на Скрининг тесту за афазије (t =1.683, p 0.115),Мини ментал тесту (t=5.567 p <0.0005),Токен тесту (t=6.108, p<0.0005),слици ,, Крађа колача’’(t=3.177,p 0.004). Закључак: Анализом добијених података показано је да код старих особа знатно снижена флуентност спонтаног говора.Закључено је да испитаници који се сврставају у категорију средње старости испољавају веће сметње у разумевању сложених вербалних налога од испитаника који се се сврставају у категорију ране старости. Такође је утврђено да старе особе показују пад у области пажње, краткорочног вербалног памћења и присећања вербалног материјала. Анализом резултата у групи средње старих испитаника утврђене су веће сметње у понављању сложених реченица у поређењу са испитаницима који се сврставају у категорију ране старости. Такође је утврђено да испитаници који се сврставају у категорију средње старости испољавају веће сметње у читању и писању од испитаника који се се сврставају у категорију ране старости.sr
dc.description.abstractIntroduction: According to empirical data, language, speech and communication change in adulthood, including the period of old age, which occurs after 65 years. In the period of old age, changes in cognitive abilities alse occur. Objective: The main objective of this paper was to investigate the effect of aging on language and cognitive abilities. Method: A total of 30 respondents, divided into two subgroups, participated in the research. The first subgroup consisted of 15 respondents from the category of early age (66-75 years), and the second 15 respondents who, according to their age, belonged to the category of middle age (76-85 years) the Mini Mental Test, the Screening Test for Aphasia, the ,, Stealing the Cake’’ picture and the Token Test were used for data collection. Results: Using statistical procedures, it was determined that respondents from the middle age category have worse results compared to respondents from the early age category on the Screening test for Aphasia (t=1.683, p 0.115),Mini Mental Test (t =5.567 p <0.0005),Token Test (t=6.108, p<0.0005) ,, Stealing the Cake “ picture (t=3.177,p 0.004). Conclusion: The analysis of the obtained data showed that the fluency of spontaneous speech is significantly reduced in old people. It was concluded that respondents who are classified in the middle – aged category exibit greater difficulties in understanding complex verbal orders than respondents who are classified in the early – aged category. It was also found that elderly people show a decline in the areas of attention, short-term verbal memory and recall of verbal material. The analysis of the results in the group of middle-aged respondents revealed greater difficulties in repeating complex sentences compared to the respondents classified in the early age category. It was also determined that respondents who are classified in the middle-aged category exibit greater difficulties in reading and writing than respondents who are classified in the early-aged category.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectјезичке способностиsr
dc.subjectкогнитивне способностиsr
dc.subjectстаростsr
dc.subjectlanguage abilitiessr
dc.subjectcognitive abilitiessr
dc.subjectagesr
dc.titleOdnos jezičkih i kognitivnih sposobnosti kod starih osobasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage89
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5240
dc.type.versionpublishedVersionsr


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu