Show simple item record

dc.creatorMaletković, Vera
dc.date.accessioned2023-08-02T07:50:02Z
dc.date.available2023-08-02T07:50:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5236
dc.description.abstractЧитање је когнитивни процес усвајања значења из писаних симбола ( знакова, слова ) и оно је важна способност сваког појединца и као таква пружа богаћење знања сваком новом прочитаном страницом. Читање даје могућност нашег личног усавршавања на много начина. Процес почиње од малих ногу, када се са успореног ишчитавања прелази на читање, чија је брзина отприлике једнака брзини природног говора. Размену искуства са писцима, који су стварали током хиљада година развоја цивилизације, омогућава нам процес читања. Неким особама способност читања представља једини вид комуникације са околином, размене искустава и исказивање својих жеља и потреба, због различитих оштећења и поремећаја. Због тога је важно неговати и стално усавршавати способност читања. Главни циљ овог истраживања је утврђивање способност читања код старих особа. За процену способности читања коришћен је Tест читања речи и приповетка „Зец и корњача“ ( Езопове Басне, 1965 ). Истраживање је спроведено у Дому за старе ,, Винијум “ , у Качулицама, код Чачка. Узорком су обухваћена 23 испитаника, оба пола, старијих од 65 година, који су, затим, били подељени у две старосне групе. Прву старосну категорију чинили су испитаници између 65 и 75 година (12 испитаника), док су другу старосну категорију чинили испитаници старији преко 75 година (11 испитаника). Анализом добијених резултата нису пронађене значајне разлике у способности читања и разумевања прочитаног између две узрасне групе обухваћене истраживањем. Непостојање разлика може се објаснити различитим факторима који могу да утичу на способност читања које треба узети у обзир (емоционлани фактори, здравствено стање испитаника, степен образовања, заинтересованост за читање, опште психо-физичко стање,..).sr
dc.description.abstractReading is a cognitive process of acquiring meaning from written symbols ( signs, letters ) and it is an important ability of every individual and as such provides enrichment of knowledge with each new read page. Reading provides an opportunity for our personal improvement in many ways. The process starts from an early age, when the slow reading moves to reading, the speed of which is approximately equal to the speed of natural speech. The process of reading enables us to exchange experience with writers, who created during thousands of years of civilization development. For some people, the ability to read is the only way to communicate with the environment, exchange experiences and express their wishes and needs, due to various impairments and disorders. That is why it is important to nurture and constantly improve the ability to read. The main goal of this research is to determine zhe reading ability of the elderly. To assess reading ability, the Test of reading words and the short story “The Hare and The Tortoise “ ( Aesop’s Fables, 1965 ) was used. The research was conducted in the “Vinium” Old People’s Home in Kačulice, near Čačak. The sample included 23 respondents, both sexes, older than 65 years, who were then divided into two age groups. The first age category consisted of respondents between 65 and 75 years old ( 12 respondents ), while the second age category consisted of respondents older than 75 years ( 11 respondents ). Analysis of the obtained results found no significant differences in the ability to read and read comprehension between the two age groups included in the research. The absence of differences can be explained by various factors that can affect the ability to read that should be taken into account ( emotional factors, health condition of the examinee, level of education, interest in reading, general psycho-physical condition, .. ).sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectспособност читањаsr
dc.subjectразумевање прочитаногsr
dc.subjectстарије особеsr
dc.subjectability to readsr
dc.subjectreading comprehensionsr
dc.subjectolder peoplesr
dc.titleSposobnost čitanja i razumevanja pročitanog kod starijih osobasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage69
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5236
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record