Sposobnost čitanja i razumevanja pročitanog kod starijih osoba
Само за регистроване кориснике
2022
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Читање је когнитивни процес усвајања значења из писаних симбола ( знакова, слова ) и оно је важна способност сваког појединца и као таква пружа богаћење знања сваком новом прочитаном страницом. Читање даје могућност нашег личног усавршавања на много начина. Процес почиње од малих ногу, када се са успореног ишчитавања прелази на читање, чија је брзина отприлике једнака брзини природног говора. Размену искуства са писцима, који су стварали током хиљада година развоја цивилизације, омогућава нам процес читања.
Неким особама способност читања представља једини вид комуникације са околином, размене искустава и исказивање својих жеља и потреба, због различитих оштећења и поремећаја. Због тога је важно неговати и стално усавршавати способност читања.
Главни циљ овог истраживања је утврђивање способност читања код старих особа.
За процену способности читања коришћен је Tест читања речи и приповетка „Зец и корњача“ ( Езопове Басне, 1965 ). Истраживање је спроведено у Дому за старе ,, Винију...м “ , у Качулицама, код Чачка. Узорком су обухваћена 23 испитаника, оба пола, старијих од 65 година, који су, затим, били подељени у две старосне групе. Прву старосну категорију чинили су испитаници између 65 и 75 година (12 испитаника), док су другу старосну категорију чинили испитаници старији преко 75 година (11 испитаника). Анализом добијених резултата нису пронађене значајне разлике у способности читања и разумевања прочитаног између две узрасне групе обухваћене истраживањем. Непостојање разлика може се објаснити различитим факторима који могу да утичу на способност читања које треба узети у обзир (емоционлани фактори, здравствено стање испитаника, степен образовања, заинтересованост за читање, опште психо-физичко стање,..).
Reading is a cognitive process of acquiring meaning from written symbols ( signs, letters ) and it is an important ability of every individual and as such provides enrichment of knowledge with each new read page. Reading provides an opportunity for our personal improvement in many ways.
The process starts from an early age, when the slow reading moves to reading, the speed of which is approximately equal to the speed of natural speech. The process of reading enables us to exchange experience with writers, who created during thousands of years of civilization development. For some people, the ability to read is the only way to communicate with the environment, exchange experiences and express their wishes and needs, due to various impairments and disorders. That is why it is important to nurture and constantly improve the ability to read.
The main goal of this research is to determine zhe reading ability of the elderly. To assess reading ability, the Test of reading words and the shor...t story “The Hare and The Tortoise “ ( Aesop’s Fables, 1965 ) was used. The research was conducted in the “Vinium” Old People’s Home in Kačulice, near Čačak. The sample included 23 respondents, both sexes, older than 65 years, who were then divided into two age groups. The first age category consisted of respondents between 65 and 75 years old ( 12 respondents ), while the second age category consisted of respondents older than 75 years ( 11 respondents ). Analysis of the obtained results found no significant differences in the ability to read and read comprehension between the two age groups included in the research.
The absence of differences can be explained by various factors that can affect the ability to read that should be taken into account ( emotional factors, health condition of the examinee, level of education, interest in reading, general psycho-physical condition, .. ).
Кључне речи:
способност читања / разумевање прочитаног / старије особе / ability to read / reading comprehension / older peopleИзвор:
2022, 1-69Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Maletković, Vera PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5236 AB - Читање је когнитивни процес усвајања значења из писаних симбола ( знакова, слова ) и оно је важна способност сваког појединца и као таква пружа богаћење знања сваком новом прочитаном страницом. Читање даје могућност нашег личног усавршавања на много начина. Процес почиње од малих ногу, када се са успореног ишчитавања прелази на читање, чија је брзина отприлике једнака брзини природног говора. Размену искуства са писцима, који су стварали током хиљада година развоја цивилизације, омогућава нам процес читања. Неким особама способност читања представља једини вид комуникације са околином, размене искустава и исказивање својих жеља и потреба, због различитих оштећења и поремећаја. Због тога је важно неговати и стално усавршавати способност читања. Главни циљ овог истраживања је утврђивање способност читања код старих особа. За процену способности читања коришћен је Tест читања речи и приповетка „Зец и корњача“ ( Езопове Басне, 1965 ). Истраживање је спроведено у Дому за старе ,, Винијум “ , у Качулицама, код Чачка. Узорком су обухваћена 23 испитаника, оба пола, старијих од 65 година, који су, затим, били подељени у две старосне групе. Прву старосну категорију чинили су испитаници између 65 и 75 година (12 испитаника), док су другу старосну категорију чинили испитаници старији преко 75 година (11 испитаника). Анализом добијених резултата нису пронађене значајне разлике у способности читања и разумевања прочитаног између две узрасне групе обухваћене истраживањем. Непостојање разлика може се објаснити различитим факторима који могу да утичу на способност читања које треба узети у обзир (емоционлани фактори, здравствено стање испитаника, степен образовања, заинтересованост за читање, опште психо-физичко стање,..). AB - Reading is a cognitive process of acquiring meaning from written symbols ( signs, letters ) and it is an important ability of every individual and as such provides enrichment of knowledge with each new read page. Reading provides an opportunity for our personal improvement in many ways. The process starts from an early age, when the slow reading moves to reading, the speed of which is approximately equal to the speed of natural speech. The process of reading enables us to exchange experience with writers, who created during thousands of years of civilization development. For some people, the ability to read is the only way to communicate with the environment, exchange experiences and express their wishes and needs, due to various impairments and disorders. That is why it is important to nurture and constantly improve the ability to read. The main goal of this research is to determine zhe reading ability of the elderly. To assess reading ability, the Test of reading words and the short story “The Hare and The Tortoise “ ( Aesop’s Fables, 1965 ) was used. The research was conducted in the “Vinium” Old People’s Home in Kačulice, near Čačak. The sample included 23 respondents, both sexes, older than 65 years, who were then divided into two age groups. The first age category consisted of respondents between 65 and 75 years old ( 12 respondents ), while the second age category consisted of respondents older than 75 years ( 11 respondents ). Analysis of the obtained results found no significant differences in the ability to read and read comprehension between the two age groups included in the research. The absence of differences can be explained by various factors that can affect the ability to read that should be taken into account ( emotional factors, health condition of the examinee, level of education, interest in reading, general psycho-physical condition, .. ). T1 - Sposobnost čitanja i razumevanja pročitanog kod starijih osoba EP - 69 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5236 ER -
@mastersthesis{ author = "Maletković, Vera", year = "2022", abstract = "Читање је когнитивни процес усвајања значења из писаних симбола ( знакова, слова ) и оно је важна способност сваког појединца и као таква пружа богаћење знања сваком новом прочитаном страницом. Читање даје могућност нашег личног усавршавања на много начина. Процес почиње од малих ногу, када се са успореног ишчитавања прелази на читање, чија је брзина отприлике једнака брзини природног говора. Размену искуства са писцима, који су стварали током хиљада година развоја цивилизације, омогућава нам процес читања. Неким особама способност читања представља једини вид комуникације са околином, размене искустава и исказивање својих жеља и потреба, због различитих оштећења и поремећаја. Због тога је важно неговати и стално усавршавати способност читања. Главни циљ овог истраживања је утврђивање способност читања код старих особа. За процену способности читања коришћен је Tест читања речи и приповетка „Зец и корњача“ ( Езопове Басне, 1965 ). Истраживање је спроведено у Дому за старе ,, Винијум “ , у Качулицама, код Чачка. Узорком су обухваћена 23 испитаника, оба пола, старијих од 65 година, који су, затим, били подељени у две старосне групе. Прву старосну категорију чинили су испитаници између 65 и 75 година (12 испитаника), док су другу старосну категорију чинили испитаници старији преко 75 година (11 испитаника). Анализом добијених резултата нису пронађене значајне разлике у способности читања и разумевања прочитаног између две узрасне групе обухваћене истраживањем. Непостојање разлика може се објаснити различитим факторима који могу да утичу на способност читања које треба узети у обзир (емоционлани фактори, здравствено стање испитаника, степен образовања, заинтересованост за читање, опште психо-физичко стање,..)., Reading is a cognitive process of acquiring meaning from written symbols ( signs, letters ) and it is an important ability of every individual and as such provides enrichment of knowledge with each new read page. Reading provides an opportunity for our personal improvement in many ways. The process starts from an early age, when the slow reading moves to reading, the speed of which is approximately equal to the speed of natural speech. The process of reading enables us to exchange experience with writers, who created during thousands of years of civilization development. For some people, the ability to read is the only way to communicate with the environment, exchange experiences and express their wishes and needs, due to various impairments and disorders. That is why it is important to nurture and constantly improve the ability to read. The main goal of this research is to determine zhe reading ability of the elderly. To assess reading ability, the Test of reading words and the short story “The Hare and The Tortoise “ ( Aesop’s Fables, 1965 ) was used. The research was conducted in the “Vinium” Old People’s Home in Kačulice, near Čačak. The sample included 23 respondents, both sexes, older than 65 years, who were then divided into two age groups. The first age category consisted of respondents between 65 and 75 years old ( 12 respondents ), while the second age category consisted of respondents older than 75 years ( 11 respondents ). Analysis of the obtained results found no significant differences in the ability to read and read comprehension between the two age groups included in the research. The absence of differences can be explained by various factors that can affect the ability to read that should be taken into account ( emotional factors, health condition of the examinee, level of education, interest in reading, general psycho-physical condition, .. ).", title = "Sposobnost čitanja i razumevanja pročitanog kod starijih osoba", pages = "69-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5236" }
Maletković, V.. (2022). Sposobnost čitanja i razumevanja pročitanog kod starijih osoba. , 1-69. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5236
Maletković V. Sposobnost čitanja i razumevanja pročitanog kod starijih osoba. 2022;:1-69. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5236 .
Maletković, Vera, "Sposobnost čitanja i razumevanja pročitanog kod starijih osoba" (2022):1-69, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5236 .