Organizovanje nastave i učenja učenika sa smetnjama u razvoju u redovnoj školi
Abstract
Развијеност инклузивне праксе у школи зависи како од учитеља, наставника, целокупног школског особља, тако и од ученика. Искуство показује да се инклузивна школска пракса и инклузивна школа не могу развијати изоловано од развоја целокупног школског система.
Индивидуални образовни план (ИОП) је документ који описује све мере, средства и поступке путем којих се излази у сусрет потребама деце са сметњама у развоју и постављају сe смернице за њихов даљи развој и образовање. Циљ истраживања је испитивање мишљења предметних наставника o организовању наставе и учења ученика са сметњама у развоју који се школују у редовним школама.
Истраживање је спроведено на територији Београда и Јагодине, а подаци су прикупљани током децембра 2021. године. Узорак је чинило 40 испитаника, односно 26 наставника предметне наставе из две основне школе у Београду и 14 наставника предметне наставе из једне основне школе у Јагодини. За прикупљање података о начину перцепције настаника о спровођењу инклузије у њи...ховој школи коришћен је упитник којим су добијени социо-демографски подаци – пол, град у којем наставник станује, врста предмета који предаје и похађање обука на тему инклузивног образовања. Други део упитника обухвата 11 показатеља из области Организовање наставе и учења који се односе на процену наставника о инклузивности школе у којој раде.
Област садржи укупно 193 тврдње, a наставници на њих одговарају тако што бирају један од три понуђена одговора који су бодовани: Да – 2; Неприменљиво – 1; Не – 0.
На темељу добијених резултата могуће је закључити да су одговори наставника претежно позитивни, тј. да су они задовољни начином на који се развија инклузија у школама у којима раде.
Резултати истраживања показују да не постоји статистички знчајна разлика у одговорима испитаника према врсти предмета који предају. Резултатима је приказано да постоји статистички значајна разлика у одговорима између наставника из већег и мањег града на показатељу Настава се планира тако да сви ученици могу да уче. На показатељу Домаћи задаци доприносе учењу свих ученика уочене су статистички значајне полне разлике, као и између испитаника који су прошли кроз неки вид обуке на тему инклузивног образовања и оних који нису.
Уочена је статистички значајна разлика у одговорима наставника преме месту становања на области Организовање наставе и учења. Наставници из мањег града су давали више позитивних одговора у односу на наставнике из Београда.
The development of inclusive practice in school depends on the teachers, the entire school staff, and the students. Experience shows that inclusive school practice and inclusive school cannot be developed in isolation from the overall development of the school system. The Individual Education Plan (IEP) is a document that describes all measures, means and procedures, through which the needs of children with disabilities are met and guidelines are set for their further development and education. The aim of the research is to examine the opinions of subject teachers about the organization of classes and students with developmental disabilities who are educated in regular schools.
The research was conducted in Belgrade and in Jagodina, and the data were collected during December 2021. The sample consisted of 40 respondents, i.e. 26 teachers from two primary schools in Belgrade and 14 teachers from one primary school in Jagodina. A questionnaire was used to collect socio-demographic data ...on teachers perception of inclusion in their school – gender, city in which the teacher works, the type of subject he/she teaches and attending trainings on inclusive education. The second part of the questionnaire includes 11 indicators in the field of teaching and learning relating to teachers' assessment of the inclusiveness of the school in which they work. The questionnaire contains a total of 193 statements, and teachers respond to them by choosing one of the three offered answers that are scored as follows: Yes – 2; Not applicable – 1, No – 0.
The results of the research show that there is no statistically significant difference in the respondents answers according to the type of subject they teach. The results showed that there is a statistically significant difference in the responses between teachers from larger and smaller cities on the indicator Teaching is planned so that all students can learn. On the indicator Homework contributes to the learning of all students, statistically significant gender differences were observed, as well as between respondents who went through some form of training on the subject of inclusive education and those who did not. A statistically significant difference was observed in the responses of teachers according to the place of residence in the field of Organization of teaching and learning. Teachers from a smaller town gave more positive answers than teachers from Belgrade.
Keywords:
Инклузивна пракса / перцепција наставника / ИОП / редовна школа / инклузивна школа / деца са сметњама у развоју / Inclusive practice / teacher perception / IEP / regular school / inclusive school / children with developmental disabilitiesSource:
2022, 3-54Collections
Institution/Community
rFASPERTY - THES AU - Milosavljević, Isidora PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5222 AB - Развијеност инклузивне праксе у школи зависи како од учитеља, наставника, целокупног школског особља, тако и од ученика. Искуство показује да се инклузивна школска пракса и инклузивна школа не могу развијати изоловано од развоја целокупног школског система. Индивидуални образовни план (ИОП) је документ који описује све мере, средства и поступке путем којих се излази у сусрет потребама деце са сметњама у развоју и постављају сe смернице за њихов даљи развој и образовање. Циљ истраживања је испитивање мишљења предметних наставника o организовању наставе и учења ученика са сметњама у развоју који се школују у редовним школама. Истраживање је спроведено на територији Београда и Јагодине, а подаци су прикупљани током децембра 2021. године. Узорак је чинило 40 испитаника, односно 26 наставника предметне наставе из две основне школе у Београду и 14 наставника предметне наставе из једне основне школе у Јагодини. За прикупљање података о начину перцепције настаника о спровођењу инклузије у њиховој школи коришћен је упитник којим су добијени социо-демографски подаци – пол, град у којем наставник станује, врста предмета који предаје и похађање обука на тему инклузивног образовања. Други део упитника обухвата 11 показатеља из области Организовање наставе и учења који се односе на процену наставника о инклузивности школе у којој раде. Област садржи укупно 193 тврдње, a наставници на њих одговарају тако што бирају један од три понуђена одговора који су бодовани: Да – 2; Неприменљиво – 1; Не – 0. На темељу добијених резултата могуће је закључити да су одговори наставника претежно позитивни, тј. да су они задовољни начином на који се развија инклузија у школама у којима раде. Резултати истраживања показују да не постоји статистички знчајна разлика у одговорима испитаника према врсти предмета који предају. Резултатима је приказано да постоји статистички значајна разлика у одговорима између наставника из већег и мањег града на показатељу Настава се планира тако да сви ученици могу да уче. На показатељу Домаћи задаци доприносе учењу свих ученика уочене су статистички значајне полне разлике, као и између испитаника који су прошли кроз неки вид обуке на тему инклузивног образовања и оних који нису. Уочена је статистички значајна разлика у одговорима наставника преме месту становања на области Организовање наставе и учења. Наставници из мањег града су давали више позитивних одговора у односу на наставнике из Београда. AB - The development of inclusive practice in school depends on the teachers, the entire school staff, and the students. Experience shows that inclusive school practice and inclusive school cannot be developed in isolation from the overall development of the school system. The Individual Education Plan (IEP) is a document that describes all measures, means and procedures, through which the needs of children with disabilities are met and guidelines are set for their further development and education. The aim of the research is to examine the opinions of subject teachers about the organization of classes and students with developmental disabilities who are educated in regular schools. The research was conducted in Belgrade and in Jagodina, and the data were collected during December 2021. The sample consisted of 40 respondents, i.e. 26 teachers from two primary schools in Belgrade and 14 teachers from one primary school in Jagodina. A questionnaire was used to collect socio-demographic data on teachers perception of inclusion in their school – gender, city in which the teacher works, the type of subject he/she teaches and attending trainings on inclusive education. The second part of the questionnaire includes 11 indicators in the field of teaching and learning relating to teachers' assessment of the inclusiveness of the school in which they work. The questionnaire contains a total of 193 statements, and teachers respond to them by choosing one of the three offered answers that are scored as follows: Yes – 2; Not applicable – 1, No – 0. The results of the research show that there is no statistically significant difference in the respondents answers according to the type of subject they teach. The results showed that there is a statistically significant difference in the responses between teachers from larger and smaller cities on the indicator Teaching is planned so that all students can learn. On the indicator Homework contributes to the learning of all students, statistically significant gender differences were observed, as well as between respondents who went through some form of training on the subject of inclusive education and those who did not. A statistically significant difference was observed in the responses of teachers according to the place of residence in the field of Organization of teaching and learning. Teachers from a smaller town gave more positive answers than teachers from Belgrade. T1 - Organizovanje nastave i učenja učenika sa smetnjama u razvoju u redovnoj školi EP - 54 SP - 3 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5222 ER -
@mastersthesis{ author = "Milosavljević, Isidora", year = "2022", abstract = "Развијеност инклузивне праксе у школи зависи како од учитеља, наставника, целокупног школског особља, тако и од ученика. Искуство показује да се инклузивна школска пракса и инклузивна школа не могу развијати изоловано од развоја целокупног школског система. Индивидуални образовни план (ИОП) је документ који описује све мере, средства и поступке путем којих се излази у сусрет потребама деце са сметњама у развоју и постављају сe смернице за њихов даљи развој и образовање. Циљ истраживања је испитивање мишљења предметних наставника o организовању наставе и учења ученика са сметњама у развоју који се школују у редовним школама. Истраживање је спроведено на територији Београда и Јагодине, а подаци су прикупљани током децембра 2021. године. Узорак је чинило 40 испитаника, односно 26 наставника предметне наставе из две основне школе у Београду и 14 наставника предметне наставе из једне основне школе у Јагодини. За прикупљање података о начину перцепције настаника о спровођењу инклузије у њиховој школи коришћен је упитник којим су добијени социо-демографски подаци – пол, град у којем наставник станује, врста предмета који предаје и похађање обука на тему инклузивног образовања. Други део упитника обухвата 11 показатеља из области Организовање наставе и учења који се односе на процену наставника о инклузивности школе у којој раде. Област садржи укупно 193 тврдње, a наставници на њих одговарају тако што бирају један од три понуђена одговора који су бодовани: Да – 2; Неприменљиво – 1; Не – 0. На темељу добијених резултата могуће је закључити да су одговори наставника претежно позитивни, тј. да су они задовољни начином на који се развија инклузија у школама у којима раде. Резултати истраживања показују да не постоји статистички знчајна разлика у одговорима испитаника према врсти предмета који предају. Резултатима је приказано да постоји статистички значајна разлика у одговорима између наставника из већег и мањег града на показатељу Настава се планира тако да сви ученици могу да уче. На показатељу Домаћи задаци доприносе учењу свих ученика уочене су статистички значајне полне разлике, као и између испитаника који су прошли кроз неки вид обуке на тему инклузивног образовања и оних који нису. Уочена је статистички значајна разлика у одговорима наставника преме месту становања на области Организовање наставе и учења. Наставници из мањег града су давали више позитивних одговора у односу на наставнике из Београда., The development of inclusive practice in school depends on the teachers, the entire school staff, and the students. Experience shows that inclusive school practice and inclusive school cannot be developed in isolation from the overall development of the school system. The Individual Education Plan (IEP) is a document that describes all measures, means and procedures, through which the needs of children with disabilities are met and guidelines are set for their further development and education. The aim of the research is to examine the opinions of subject teachers about the organization of classes and students with developmental disabilities who are educated in regular schools. The research was conducted in Belgrade and in Jagodina, and the data were collected during December 2021. The sample consisted of 40 respondents, i.e. 26 teachers from two primary schools in Belgrade and 14 teachers from one primary school in Jagodina. A questionnaire was used to collect socio-demographic data on teachers perception of inclusion in their school – gender, city in which the teacher works, the type of subject he/she teaches and attending trainings on inclusive education. The second part of the questionnaire includes 11 indicators in the field of teaching and learning relating to teachers' assessment of the inclusiveness of the school in which they work. The questionnaire contains a total of 193 statements, and teachers respond to them by choosing one of the three offered answers that are scored as follows: Yes – 2; Not applicable – 1, No – 0. The results of the research show that there is no statistically significant difference in the respondents answers according to the type of subject they teach. The results showed that there is a statistically significant difference in the responses between teachers from larger and smaller cities on the indicator Teaching is planned so that all students can learn. On the indicator Homework contributes to the learning of all students, statistically significant gender differences were observed, as well as between respondents who went through some form of training on the subject of inclusive education and those who did not. A statistically significant difference was observed in the responses of teachers according to the place of residence in the field of Organization of teaching and learning. Teachers from a smaller town gave more positive answers than teachers from Belgrade.", title = "Organizovanje nastave i učenja učenika sa smetnjama u razvoju u redovnoj školi", pages = "54-3", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5222" }
Milosavljević, I.. (2022). Organizovanje nastave i učenja učenika sa smetnjama u razvoju u redovnoj školi. , 3-54. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5222
Milosavljević I. Organizovanje nastave i učenja učenika sa smetnjama u razvoju u redovnoj školi. 2022;:3-54. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5222 .
Milosavljević, Isidora, "Organizovanje nastave i učenja učenika sa smetnjama u razvoju u redovnoj školi" (2022):3-54, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5222 .