rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću

Authorized Users Only
2022
Authors
Vušović, Magdalena-Mia
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Могућност остваривања романтичних веза и испољавање сексуалности представљају значајне аспекте квалитета живота особа са интелектуалном ометеношћу. Прихватање сопствене сексуалности као и уживање у њој могући су ако се испуне одређени услови као што су: информисаност, искуство у интерперсоналним односима, вршење избора, давање сагласности, развој позитивног самопоштовања и правна заштита у случају злостављања. Циљ рада је да се на основу прегледа литературе издвоје и анализирају детерминанте остваривања права на испољавање сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу. На основу резултата истраживања обухваћених овим прегледним радом може се закључити да постоје негативни ставови и дискриминација који онемогућавају равноправан живот особа са интелектуалном ометеношћу у заједници. Пружање релевантних информације о специфичностима у области сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу и саветовање су неопходни за све оне које учествују у сексуалној едукацији ових особа.
The possibility of realization of romantic relationships and the expression of sexuality represent important aspects of the quality of life of people with intellectual disabilities. Acceptance of one's own sexuality, as well as enjoying it, is possible if certain conditions are met, such as: being informed, experience in interpersonal relationships, making choices, giving consent, development of positive self-respect, and legal protection in case of abuse. The aim of the paper is to extract and analyze, based on the review of the literature, the determinants of exercising the right to express sexuality of persons with intellectual disabilities. Based on the research results included in this review, it can be concluded that there are negative attitudes and discrimination that prevent the equal life of people with intellectual disabilities in the community. Provision of relevant information on the specifics in the field of sexuality of persons with intellectual disabilities and counselin...g are necessary for all those who participate in the sexual education of these persons.

Keywords:
интелектуална ометеност / сексуалност / ставови / сексуална едукацијa / intellectual disability / sexuality / attitudes / sexual education
Source:
2022, 3-41
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5206
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Vušović, Magdalena-Mia
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5206
AB  - Могућност остваривања романтичних веза и испољавање сексуалности представљају значајне аспекте квалитета живота особа са интелектуалном ометеношћу. Прихватање сопствене сексуалности као и уживање у њој могући су ако се испуне одређени услови као што су: информисаност, искуство у интерперсоналним односима, вршење избора, давање сагласности, развој позитивног самопоштовања и правна заштита у случају злостављања. Циљ рада је да се на основу прегледа литературе издвоје и анализирају детерминанте остваривања права на испољавање сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу. На основу резултата истраживања обухваћених овим прегледним радом може се закључити да постоје негативни ставови и дискриминација који онемогућавају равноправан живот особа са интелектуалном ометеношћу у заједници. Пружање релевантних информације о специфичностима у области сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу и саветовање су неопходни  за  све оне које учествују у сексуалној едукацији ових особа.
AB  - The possibility of realization of romantic relationships and the expression of sexuality represent important aspects of the quality of life of people with intellectual disabilities. Acceptance of one's own sexuality, as well as enjoying it, is possible if certain conditions are met, such as: being informed, experience in interpersonal relationships, making choices, giving consent, development of positive self-respect, and legal protection in case of abuse. The aim of the paper is to extract and analyze, based on the review of the literature, the determinants of exercising the right to express sexuality of persons with intellectual disabilities. Based on the research results included in this review, it can be concluded that there are negative attitudes and discrimination that prevent the equal life of people with intellectual disabilities in the community. Provision of relevant information on the specifics in the field of sexuality of persons with intellectual disabilities and counseling are necessary for all those who participate in the sexual education of these persons.
T1  - Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću
EP  - 41
SP  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Vušović, Magdalena-Mia",
year = "2022",
abstract = "Могућност остваривања романтичних веза и испољавање сексуалности представљају значајне аспекте квалитета живота особа са интелектуалном ометеношћу. Прихватање сопствене сексуалности као и уживање у њој могући су ако се испуне одређени услови као што су: информисаност, искуство у интерперсоналним односима, вршење избора, давање сагласности, развој позитивног самопоштовања и правна заштита у случају злостављања. Циљ рада је да се на основу прегледа литературе издвоје и анализирају детерминанте остваривања права на испољавање сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу. На основу резултата истраживања обухваћених овим прегледним радом може се закључити да постоје негативни ставови и дискриминација који онемогућавају равноправан живот особа са интелектуалном ометеношћу у заједници. Пружање релевантних информације о специфичностима у области сексуалности особа са интелектуалном ометеношћу и саветовање су неопходни  за  све оне које учествују у сексуалној едукацији ових особа., The possibility of realization of romantic relationships and the expression of sexuality represent important aspects of the quality of life of people with intellectual disabilities. Acceptance of one's own sexuality, as well as enjoying it, is possible if certain conditions are met, such as: being informed, experience in interpersonal relationships, making choices, giving consent, development of positive self-respect, and legal protection in case of abuse. The aim of the paper is to extract and analyze, based on the review of the literature, the determinants of exercising the right to express sexuality of persons with intellectual disabilities. Based on the research results included in this review, it can be concluded that there are negative attitudes and discrimination that prevent the equal life of people with intellectual disabilities in the community. Provision of relevant information on the specifics in the field of sexuality of persons with intellectual disabilities and counseling are necessary for all those who participate in the sexual education of these persons.",
title = "Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću",
pages = "41-3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206"
}
Vušović, M.. (2022). Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću. , 3-41.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206
Vušović M. Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću. 2022;:3-41.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206 .
Vušović, Magdalena-Mia, "Seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću" (2022):3-41,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5206 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB