Приказ основних података о документу

dc.creatorĐorđević, Mirjana
dc.creatorVukotić, Tamara
dc.creatorGlumbić, Nenad
dc.creatorTeovanović, Predrag
dc.creatorGolubović, Špela
dc.date.accessioned2023-07-31T08:22:41Z
dc.date.available2023-07-31T08:22:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5186
dc.description.abstractИгра је природно стање у коме деца уживају, али и вежбају различите когнитивне, друштвене и моторичке вештине. Посматрање игре у природном окружењу за учење по- маже практичарима и истраживачима да развију прикладне интервенције. Досадашња истраживања заснована на запажањима у природном окружењу за учење указују на ве- лики јаз између понашања деце са аутизмом и њихових вршњака. Иако се аутизам рела- тивно често јавља код близанаца, нема много истраживања која се баве њиховим игров- ним интеракцијама. Циљ овог истраживања био је да се утврди доминантан тип игре и интеракције код три пара близанаца код којих је дијагностикован поремећај из спектра аутизма у свакодневном школском окружењу, дужину трајања интеракција, најчешће покретаче интеракција и постојање разлика у њиховом трајању у зависности од тога ка коме су биле усмерене. У овом истраживању учествовало је шест дечака са аутизмом, односно три пара близанаца. Подаци су прикупљени коришћењем упитника (The general questionnaire; ZQYT; GARS-3), као и путем опсервација (The Social Interaction Coding Protocol). Понашање и интеракције близанаца снимљени су видео-камером. Резултати су показали да су близанци најчешће учествовали у манипулативној и репетитивној игри, нешто ређе у релационој, док у симболичкој игри нису учествовали. Није било статистич- ки значајне разлике у трајању интеракција када је иницијатор био близанац у односу на оне које је започело друго дете, док су интеракције које је иницирао наставник трајале значајно дуже. Близанци су најмање комуницирали са својим близаначким паром. До- датно, резултати истраживања су показали да је једноставно друштвено усмерено пона- шање најчешћи тип интеракције, а затим координисано друштвено усмерено понашање. На основу добијених резултата можемо закључити да близанци са аутизмом најчешће учествују у два типа игре, као и да интеракције које остварују различито трају у завис- ности од тога да ли је иницијатор дете или одрасла особа. Игра деце са аутизмом заузи- ма значајно место у образовном контексту. Стога су подаци добијени посматрањем игре близанаца са аутизмом значајни за практичаре у циљу процене како се карактеристике постојеће игре могу искористити за планирање интервенција којима ће се унапредити социјалне интеракције деце са аутизмом.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherInstitut za pedagoska istrazivanjasr
dc.relationброј уговора 451-03-68/2022-14 од 17.01.2022.sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceЗборник Института за педагошка истраживањаsr
dc.subjectаутизамsr
dc.subjectблизанциsr
dc.subjectиграsr
dc.subjectинтеракцијеsr
dc.subjectпонашање.sr
dc.titleКарактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизмаsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage234
dc.citation.issue1
dc.citation.spage211
dc.citation.volume55
dc.identifier.doi10.2298/ZIPI2301211D
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/10476/bitstream_10476.pdf
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу