Приказ основних података о документу
Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма
dc.creator | Đorđević, Mirjana | |
dc.creator | Vukotić, Tamara | |
dc.creator | Glumbić, Nenad | |
dc.creator | Teovanović, Predrag | |
dc.creator | Golubović, Špela | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T08:22:41Z | |
dc.date.available | 2023-07-31T08:22:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5186 | |
dc.description.abstract | Игра је природно стање у коме деца уживају, али и вежбају различите когнитивне, друштвене и моторичке вештине. Посматрање игре у природном окружењу за учење по- маже практичарима и истраживачима да развију прикладне интервенције. Досадашња истраживања заснована на запажањима у природном окружењу за учење указују на ве- лики јаз између понашања деце са аутизмом и њихових вршњака. Иако се аутизам рела- тивно често јавља код близанаца, нема много истраживања која се баве њиховим игров- ним интеракцијама. Циљ овог истраживања био је да се утврди доминантан тип игре и интеракције код три пара близанаца код којих је дијагностикован поремећај из спектра аутизма у свакодневном школском окружењу, дужину трајања интеракција, најчешће покретаче интеракција и постојање разлика у њиховом трајању у зависности од тога ка коме су биле усмерене. У овом истраживању учествовало је шест дечака са аутизмом, односно три пара близанаца. Подаци су прикупљени коришћењем упитника (The general questionnaire; ZQYT; GARS-3), као и путем опсервација (The Social Interaction Coding Protocol). Понашање и интеракције близанаца снимљени су видео-камером. Резултати су показали да су близанци најчешће учествовали у манипулативној и репетитивној игри, нешто ређе у релационој, док у симболичкој игри нису учествовали. Није било статистич- ки значајне разлике у трајању интеракција када је иницијатор био близанац у односу на оне које је започело друго дете, док су интеракције које је иницирао наставник трајале значајно дуже. Близанци су најмање комуницирали са својим близаначким паром. До- датно, резултати истраживања су показали да је једноставно друштвено усмерено пона- шање најчешћи тип интеракције, а затим координисано друштвено усмерено понашање. На основу добијених резултата можемо закључити да близанци са аутизмом најчешће учествују у два типа игре, као и да интеракције које остварују различито трају у завис- ности од тога да ли је иницијатор дете или одрасла особа. Игра деце са аутизмом заузи- ма значајно место у образовном контексту. Стога су подаци добијени посматрањем игре близанаца са аутизмом значајни за практичаре у циљу процене како се карактеристике постојеће игре могу искористити за планирање интервенција којима ће се унапредити социјалне интеракције деце са аутизмом. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Institut za pedagoska istrazivanja | sr |
dc.relation | број уговора 451-03-68/2022-14 од 17.01.2022. | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | Зборник Института за педагошка истраживања | sr |
dc.subject | аутизам | sr |
dc.subject | близанци | sr |
dc.subject | игра | sr |
dc.subject | интеракције | sr |
dc.subject | понашање. | sr |
dc.title | Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма | sr |
dc.type | article | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 234 | |
dc.citation.issue | 1 | |
dc.citation.spage | 211 | |
dc.citation.volume | 55 | |
dc.identifier.doi | 10.2298/ZIPI2301211D | |
dc.identifier.fulltext | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/10476/bitstream_10476.pdf | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |