Uloga crta ličnosti i emocionalne inteligencije u predikciji akademskog stresa kod studenata
The role of personality traits and emotional intelligence in predicting academic stress among university students
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Према досадашњим истраживањима, академски стрес је повезан и са базичним особи-
нама личности и са емоционалном интелигенцијом као конструктом који се показао као
значајан у бројним студијама у домену стреса и менталног здравља. У овом раду испитан
је инкрементални допринос црте емоционалне интелигенције у предвиђању академског
стреса, поврх базичних особина личности. Студентима (N = 288) су задати следећи ин-
струменти: 1) Скала опаженог академског стреса (PAS), која мери интензитет академског
стреса и његова три аспекта; 2) HEXACO ревидирани инвентар личности који садржи
скале Поштење–понизност, Емоционалност, Екстраверзија, Сарадљивост, Савесност и
Отвореност и 3) TEIQue, за процену црте емоционалне интелигенције (обухвата факторе
добробит, самоконтрола, емоционалност и социјабилност). Тестирана су четири хијерар-
хијска регресиона модела сачињена од HEXACO особина личности (у првом кораку) и
фактора црте емоционалне интелигенције (у другом кораку) као предиктора, и вариј...абли
академског стреса као критеријума. Резултати показују да HEXACO особине личности
објашњавају 8-25% варијансе, док су предиктори другог блока додатно објашњавали 5-7%
варијансе варијабли академског стреса. Налази сугеришу да специфичне емоционалне
диспозиције личности које обухвата црта емоционалне интелигенције имају значајну
улогу у предвиђању академског стреса и потврђују њену инкременталну предиктивну
валидност у односу на базичне димензије личности. Практичне импликације добијених
резултата односе се на значај програма за планско, циљано подстицање емоционалне ин-
телигенције у контексту образовања.
According to previous studies, academic stress is related to both basic personality traits and
emotional intelligence (EI) as a trait which has demonstrated its relevance in numerous
research regarding stress and mental health domains. The present study sought to examine the
role of trait EI in predicting academic-related stress, while controlling basic personality traits. A
sample (N=288) completed: 1) Perceptions of Academic Stress (PAS) Scale, measuring intensity
of academic-related stress, 2) HEXACO PI-R comprising traits Honesty-Humility, Emotionality,
Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness and Openness, and 3) the TEIQue, examining
trait EI (encompassing factors Well-Being, Self-control, Emotionality, and Sociability). The
subjects in this online research were students from the University of Belgrade. Four hierarchical
regression models comprising the HEXACO traits (entered 1st) and trait EI factors (entered
2nd) as predictors, and academic stress variables as c...riterions variables, were tested. HEXACO
traits explained 8-25% of variance, while predictors of the second block incrementally explained
5-7% of the variance in academic stress. The current data suggests that specific emotion-related
personality dispositions encompassed by trait EI have a significant role in predicting academic related stress and indicates its incremental predictive validity over basic personality traits. The
practical implications of the obtained results refer to the importance of programs for planned,
targeted stimulation of EI in the context of education.
Keywords:
akademski stres / academic stress / HEXACO model ličnosti / HEXACO model of personality / emocionalna inteligencija / trait emotional intelligence / TEIQue / studenti / university studentsSource:
Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 06-2023, 1, 55, 73-92Publisher:
- Institut za pedagoška istraživanja
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Mijatović, Luka AU - Strižak, Nevena PY - 2023-06 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5183 AB - Према досадашњим истраживањима, академски стрес је повезан и са базичним особи- нама личности и са емоционалном интелигенцијом као конструктом који се показао као значајан у бројним студијама у домену стреса и менталног здравља. У овом раду испитан је инкрементални допринос црте емоционалне интелигенције у предвиђању академског стреса, поврх базичних особина личности. Студентима (N = 288) су задати следећи ин- струменти: 1) Скала опаженог академског стреса (PAS), која мери интензитет академског стреса и његова три аспекта; 2) HEXACO ревидирани инвентар личности који садржи скале Поштење–понизност, Емоционалност, Екстраверзија, Сарадљивост, Савесност и Отвореност и 3) TEIQue, за процену црте емоционалне интелигенције (обухвата факторе добробит, самоконтрола, емоционалност и социјабилност). Тестирана су четири хијерар- хијска регресиона модела сачињена од HEXACO особина личности (у првом кораку) и фактора црте емоционалне интелигенције (у другом кораку) као предиктора, и варијабли академског стреса као критеријума. Резултати показују да HEXACO особине личности објашњавају 8-25% варијансе, док су предиктори другог блока додатно објашњавали 5-7% варијансе варијабли академског стреса. Налази сугеришу да специфичне емоционалне диспозиције личности које обухвата црта емоционалне интелигенције имају значајну улогу у предвиђању академског стреса и потврђују њену инкременталну предиктивну валидност у односу на базичне димензије личности. Практичне импликације добијених резултата односе се на значај програма за планско, циљано подстицање емоционалне ин- телигенције у контексту образовања. AB - According to previous studies, academic stress is related to both basic personality traits and emotional intelligence (EI) as a trait which has demonstrated its relevance in numerous research regarding stress and mental health domains. The present study sought to examine the role of trait EI in predicting academic-related stress, while controlling basic personality traits. A sample (N=288) completed: 1) Perceptions of Academic Stress (PAS) Scale, measuring intensity of academic-related stress, 2) HEXACO PI-R comprising traits Honesty-Humility, Emotionality, Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness and Openness, and 3) the TEIQue, examining trait EI (encompassing factors Well-Being, Self-control, Emotionality, and Sociability). The subjects in this online research were students from the University of Belgrade. Four hierarchical regression models comprising the HEXACO traits (entered 1st) and trait EI factors (entered 2nd) as predictors, and academic stress variables as criterions variables, were tested. HEXACO traits explained 8-25% of variance, while predictors of the second block incrementally explained 5-7% of the variance in academic stress. The current data suggests that specific emotion-related personality dispositions encompassed by trait EI have a significant role in predicting academic related stress and indicates its incremental predictive validity over basic personality traits. The practical implications of the obtained results refer to the importance of programs for planned, targeted stimulation of EI in the context of education. PB - Institut za pedagoška istraživanja T2 - Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja T1 - Uloga crta ličnosti i emocionalne inteligencije u predikciji akademskog stresa kod studenata T1 - The role of personality traits and emotional intelligence in predicting academic stress among university students EP - 92 IS - 55 SP - 73 VL - 1 DO - https://doi.org/10.2298/ZIPI2301073M ER -
@article{ author = "Mijatović, Luka and Strižak, Nevena", year = "2023-06", abstract = "Према досадашњим истраживањима, академски стрес је повезан и са базичним особи- нама личности и са емоционалном интелигенцијом као конструктом који се показао као значајан у бројним студијама у домену стреса и менталног здравља. У овом раду испитан је инкрементални допринос црте емоционалне интелигенције у предвиђању академског стреса, поврх базичних особина личности. Студентима (N = 288) су задати следећи ин- струменти: 1) Скала опаженог академског стреса (PAS), која мери интензитет академског стреса и његова три аспекта; 2) HEXACO ревидирани инвентар личности који садржи скале Поштење–понизност, Емоционалност, Екстраверзија, Сарадљивост, Савесност и Отвореност и 3) TEIQue, за процену црте емоционалне интелигенције (обухвата факторе добробит, самоконтрола, емоционалност и социјабилност). Тестирана су четири хијерар- хијска регресиона модела сачињена од HEXACO особина личности (у првом кораку) и фактора црте емоционалне интелигенције (у другом кораку) као предиктора, и варијабли академског стреса као критеријума. Резултати показују да HEXACO особине личности објашњавају 8-25% варијансе, док су предиктори другог блока додатно објашњавали 5-7% варијансе варијабли академског стреса. Налази сугеришу да специфичне емоционалне диспозиције личности које обухвата црта емоционалне интелигенције имају значајну улогу у предвиђању академског стреса и потврђују њену инкременталну предиктивну валидност у односу на базичне димензије личности. Практичне импликације добијених резултата односе се на значај програма за планско, циљано подстицање емоционалне ин- телигенције у контексту образовања., According to previous studies, academic stress is related to both basic personality traits and emotional intelligence (EI) as a trait which has demonstrated its relevance in numerous research regarding stress and mental health domains. The present study sought to examine the role of trait EI in predicting academic-related stress, while controlling basic personality traits. A sample (N=288) completed: 1) Perceptions of Academic Stress (PAS) Scale, measuring intensity of academic-related stress, 2) HEXACO PI-R comprising traits Honesty-Humility, Emotionality, Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness and Openness, and 3) the TEIQue, examining trait EI (encompassing factors Well-Being, Self-control, Emotionality, and Sociability). The subjects in this online research were students from the University of Belgrade. Four hierarchical regression models comprising the HEXACO traits (entered 1st) and trait EI factors (entered 2nd) as predictors, and academic stress variables as criterions variables, were tested. HEXACO traits explained 8-25% of variance, while predictors of the second block incrementally explained 5-7% of the variance in academic stress. The current data suggests that specific emotion-related personality dispositions encompassed by trait EI have a significant role in predicting academic related stress and indicates its incremental predictive validity over basic personality traits. The practical implications of the obtained results refer to the importance of programs for planned, targeted stimulation of EI in the context of education.", publisher = "Institut za pedagoška istraživanja", journal = "Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja", title = "Uloga crta ličnosti i emocionalne inteligencije u predikciji akademskog stresa kod studenata, The role of personality traits and emotional intelligence in predicting academic stress among university students", pages = "92-73", number = "55", volume = "1", doi = "https://doi.org/10.2298/ZIPI2301073M" }
Mijatović, L.,& Strižak, N.. (2023-06). Uloga crta ličnosti i emocionalne inteligencije u predikciji akademskog stresa kod studenata. in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja Institut za pedagoška istraživanja., 1(55), 73-92. https://doi.org/https://doi.org/10.2298/ZIPI2301073M
Mijatović L, Strižak N. Uloga crta ličnosti i emocionalne inteligencije u predikciji akademskog stresa kod studenata. in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja. 2023;1(55):73-92. doi:https://doi.org/10.2298/ZIPI2301073M .
Mijatović, Luka, Strižak, Nevena, "Uloga crta ličnosti i emocionalne inteligencije u predikciji akademskog stresa kod studenata" in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 1, no. 55 (2023-06):73-92, https://doi.org/https://doi.org/10.2298/ZIPI2301073M . .