Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu
Syntactic awareness in children with developmental language disorder: implications for school practice
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Apstrakt: Istraživanja razumevanja i produkcije sintaksičkih jedinica kod
dece sa razvojnim jezičkim poremećajem ukazuju na prisustvo različitih deficita. S
obzirom na nedovoljnu istraženost sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe dece na srp-
skom govornom području, cilj istraživanja je utvrđivanje karakteristika sintaksičke
svesnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem i razmatranje implikacija koje
su značajne za školsku praksu. Uzorak je činilo 240 dece uzrasta od pet do sedam i po
godina, podeljenih u dve grupe, decu sa razvojnim jezičkim poremećajem i decu tipičnog
razvoja. Ispitivanje sintaksičke svesnosti realizovano je uz primenu CELF-4 baterije
testova za procenu jezika.
Dobijeni rezultati su pokazali da deca sa razvojnim jezičkim poremećajem is-
poljavaju značajno više deficita u razumevanju i upotrebi sintaksičkih jedinica u
poređenju sa decom tipičnog razvoja. Pored obaveznog uključivanja u tretman poremećaja
jezičkih sposobnosti, deci sa razvojnim jezičk...im poremećajem potreban je dodatni pod-
sticaj na mlađem školskom uzrastu u savladavanju gradiva. Specifične karakteristike
govora nastavnika u školskom okruženju identifikovane su kao podsticajne za razvoj
jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece. Naglasak je na potrebi da nastavnici koriste
strategije koje podržavaju razvoj i upotrebu sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe
dece. Ove strategije se mogu koristiti na više i manje strukturirane načine, prema
stepenu razvoja, sposobnostima i potrebama dece.
: Research on the comprehension and production of syntactic units in
children with developmental language disorders indicates the presence of various deficits.
Given the insufficient research on syntactic abilities in this group of children in the Serbianspeaking area, the aim of the research is to determine the characteristics of syntactic awareness in children with developmental language disorder and consider the implications that
are significant for school practice. The sample consisted of 240 children aged five to seven
and a half, divided into two groups, i.e. children with developmental language disorders
and children with typical development. The syntactic awareness test was carried out using
the CELF-4 battery of language assessment tests.
The obtained results showed that children with a developmental language disorder
show significantly more deficits in comprehension and expression of syntactic units compared to children with typical development. In addition to mandato...ry treatment of language
disorders, children with developmental language disorders need additional encouragement
in styding at a younger school age. Specific characteristics of teacher’s speech in the school
environment have been identified as stimulating for the development of language abilities
in this group of children. Emphasis is placed on the need for teachers to use strategies
that support the development and use of syntactic abilities in this group of children. These
strategies can be used in more or less structured ways, according to children’s level of development, abilities and needs.
Keywords:
razvojni jezički poremećaj / sintaksičke sposobnosti / obrazovne implikacije / developmental language disorder / syntactic abilities / educational implicationsSource:
2022, 19, 2, 121-144Publisher:
- Faculty of Education in Jagodina, University of Kragujevac, Serbia
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Ječmenica, Nevena AU - Golubović, Slavica PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5109 AB - Apstrakt: Istraživanja razumevanja i produkcije sintaksičkih jedinica kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem ukazuju na prisustvo različitih deficita. S obzirom na nedovoljnu istraženost sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe dece na srp- skom govornom području, cilj istraživanja je utvrđivanje karakteristika sintaksičke svesnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem i razmatranje implikacija koje su značajne za školsku praksu. Uzorak je činilo 240 dece uzrasta od pet do sedam i po godina, podeljenih u dve grupe, decu sa razvojnim jezičkim poremećajem i decu tipičnog razvoja. Ispitivanje sintaksičke svesnosti realizovano je uz primenu CELF-4 baterije testova za procenu jezika. Dobijeni rezultati su pokazali da deca sa razvojnim jezičkim poremećajem is- poljavaju značajno više deficita u razumevanju i upotrebi sintaksičkih jedinica u poređenju sa decom tipičnog razvoja. Pored obaveznog uključivanja u tretman poremećaja jezičkih sposobnosti, deci sa razvojnim jezičkim poremećajem potreban je dodatni pod- sticaj na mlađem školskom uzrastu u savladavanju gradiva. Specifične karakteristike govora nastavnika u školskom okruženju identifikovane su kao podsticajne za razvoj jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece. Naglasak je na potrebi da nastavnici koriste strategije koje podržavaju razvoj i upotrebu sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe dece. Ove strategije se mogu koristiti na više i manje strukturirane načine, prema stepenu razvoja, sposobnostima i potrebama dece. AB - : Research on the comprehension and production of syntactic units in children with developmental language disorders indicates the presence of various deficits. Given the insufficient research on syntactic abilities in this group of children in the Serbianspeaking area, the aim of the research is to determine the characteristics of syntactic awareness in children with developmental language disorder and consider the implications that are significant for school practice. The sample consisted of 240 children aged five to seven and a half, divided into two groups, i.e. children with developmental language disorders and children with typical development. The syntactic awareness test was carried out using the CELF-4 battery of language assessment tests. The obtained results showed that children with a developmental language disorder show significantly more deficits in comprehension and expression of syntactic units compared to children with typical development. In addition to mandatory treatment of language disorders, children with developmental language disorders need additional encouragement in styding at a younger school age. Specific characteristics of teacher’s speech in the school environment have been identified as stimulating for the development of language abilities in this group of children. Emphasis is placed on the need for teachers to use strategies that support the development and use of syntactic abilities in this group of children. These strategies can be used in more or less structured ways, according to children’s level of development, abilities and needs. PB - Faculty of Education in Jagodina, University of Kragujevac, Serbia T1 - Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu T1 - Syntactic awareness in children with developmental language disorder: implications for school practice EP - 144 IS - 2 SP - 121 VL - 19 DO - 10.46793/Uzdanica19.2.121J ER -
@article{ author = "Ječmenica, Nevena and Golubović, Slavica", year = "2022", abstract = "Apstrakt: Istraživanja razumevanja i produkcije sintaksičkih jedinica kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem ukazuju na prisustvo različitih deficita. S obzirom na nedovoljnu istraženost sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe dece na srp- skom govornom području, cilj istraživanja je utvrđivanje karakteristika sintaksičke svesnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem i razmatranje implikacija koje su značajne za školsku praksu. Uzorak je činilo 240 dece uzrasta od pet do sedam i po godina, podeljenih u dve grupe, decu sa razvojnim jezičkim poremećajem i decu tipičnog razvoja. Ispitivanje sintaksičke svesnosti realizovano je uz primenu CELF-4 baterije testova za procenu jezika. Dobijeni rezultati su pokazali da deca sa razvojnim jezičkim poremećajem is- poljavaju značajno više deficita u razumevanju i upotrebi sintaksičkih jedinica u poređenju sa decom tipičnog razvoja. Pored obaveznog uključivanja u tretman poremećaja jezičkih sposobnosti, deci sa razvojnim jezičkim poremećajem potreban je dodatni pod- sticaj na mlađem školskom uzrastu u savladavanju gradiva. Specifične karakteristike govora nastavnika u školskom okruženju identifikovane su kao podsticajne za razvoj jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece. Naglasak je na potrebi da nastavnici koriste strategije koje podržavaju razvoj i upotrebu sintaksičkih sposobnosti kod ove grupe dece. Ove strategije se mogu koristiti na više i manje strukturirane načine, prema stepenu razvoja, sposobnostima i potrebama dece., : Research on the comprehension and production of syntactic units in children with developmental language disorders indicates the presence of various deficits. Given the insufficient research on syntactic abilities in this group of children in the Serbianspeaking area, the aim of the research is to determine the characteristics of syntactic awareness in children with developmental language disorder and consider the implications that are significant for school practice. The sample consisted of 240 children aged five to seven and a half, divided into two groups, i.e. children with developmental language disorders and children with typical development. The syntactic awareness test was carried out using the CELF-4 battery of language assessment tests. The obtained results showed that children with a developmental language disorder show significantly more deficits in comprehension and expression of syntactic units compared to children with typical development. In addition to mandatory treatment of language disorders, children with developmental language disorders need additional encouragement in styding at a younger school age. Specific characteristics of teacher’s speech in the school environment have been identified as stimulating for the development of language abilities in this group of children. Emphasis is placed on the need for teachers to use strategies that support the development and use of syntactic abilities in this group of children. These strategies can be used in more or less structured ways, according to children’s level of development, abilities and needs.", publisher = "Faculty of Education in Jagodina, University of Kragujevac, Serbia", title = "Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu, Syntactic awareness in children with developmental language disorder: implications for school practice", pages = "144-121", number = "2", volume = "19", doi = "10.46793/Uzdanica19.2.121J" }
Ječmenica, N.,& Golubović, S.. (2022). Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu. Faculty of Education in Jagodina, University of Kragujevac, Serbia., 19(2), 121-144. https://doi.org/10.46793/Uzdanica19.2.121J
Ječmenica N, Golubović S. Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu. 2022;19(2):121-144. doi:10.46793/Uzdanica19.2.121J .
Ječmenica, Nevena, Golubović, Slavica, "Sintaksička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem: implikacije za školsku praksu", 19, no. 2 (2022):121-144, https://doi.org/10.46793/Uzdanica19.2.121J . .