rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Агресивно понашање код ученика с интелектуалном ометеношћу

Aggressive behaviour in students with intellectual disability

Thumbnail
2022
bitstream_10074.pdf (216.8Kb)
Authors
Đurić-Zdravković, Aleksandra
Japundža-Milisavljević, Mirjana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Aгресивно понашање ученика с интелектуалном ометеношћу повезано je са бројним проблемима у школском и кућном окружењу. Неретко због присуства ове форме понашања ученици имају смањен квалитет живота, ограничене могућности за усвајање правилних формата адаптивног или социјалног понашања, као и отежано напредовање у школи. Циљ овог рада је да утврди повезаност испољавања вербалне, прикривене и физичке агресије, као и малтретирања и непријатељства код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу, и то у односу на извештавање родитеља и наставника – дефектолога. Узорак истраживања укључивао је 57 ученика V, VI и VII разреда, који су похађали основне школе за ученике са тешкоћама у менталном развоју. За процену агресивног понашања коришћена је Дечија скала непријатељства и агресије: реактивне/ проактивне. Резултатима истраживања евидентирано је непријатељство као доминантан формат при процени агресивног понашања код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу. Родитељи оцењују да њихова ...деца показују мање непријатељства и малтретирања према другима, него што то процењују наставници – дефектолози. Добијена је значајна конгруенција родитељских и наставничких верзија процене агресивног понашања у бројним сегментима. Налазе треба описати у педагошком профилу, у плану мера индивидуализације и персонализованом програму наставе и учења како би се спровела адекватна интервенција која би поспешила контролу агресивног понашања код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу.

Aggressive behavior of students with intellectual disability is associated with numerous problems in school and home environment. Often, due to the presence of this form of behavior, students have a reduced quality of life, limited opportunities to adopt the correct formats of adaptive or social behavior, as well as difficult progress in school. The aim of this research was to determine the correlation between manifestation of verbal, covert and physical aggression, as well as bullying and hostility in students with mild intellectual disability, on one side, and the reports of parents and teachers – special educators on the other. The research sample included 57 students of fifth, sixth and seventh grade, who attended elementary schools for students with mental disabilities. Children’s Scale of Hostility and Aggression – Reactive/Proactive was used to assess aggressive behavior. The results of the research noted hostility as the dominant format in the assessment of aggressive ...behavior in students with mild intellectual disability. Parents assess that their children show hostility and abuse towards others less often than teachers – special educators estimate. A significant congruence of parents’ and teachers’ versions of the assessment of aggressive behavior in numerous segments was obtained. The findings should be incorporated in child’s pedagogical profile, in the plan of individualization measures and in the personalized educational program in order to implement an adequate intervention that would improve the control of aggressive behavior in students with mild intellectual disability.

Keywords:
вербална / физичка и прикривена агресија / непријатељство / малтретирање / лака интелектуална ометеност / ученици / verbal / physical and covert aggression / hostility / bullying / mild intellectual disability / students
Source:
Узданица, 2022, 19, 2, 145-159
Publisher:
  • Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, Јагодина
Funding / projects:
  • Designig a protocol for Assessing the Educational potentials of Children with Disabilities as a Criterion for Development of Individual Educational Programs (RS-179025)
  • Social participation of persons with intellectual disabilities (RS-179017)

DOI: 10.46793/Uzdanica19.2.145DZ

ISSN: 1451-673X

[ Google Scholar ]
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5078
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Đurić-Zdravković, Aleksandra
AU  - Japundža-Milisavljević, Mirjana
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5078
AB  - Aгресивно понашање ученика с интелектуалном ометеношћу повезано je са бројним проблемима у школском и кућном окружењу. Неретко због присуства
ове форме понашања ученици имају смањен квалитет живота, ограничене могућности
за усвајање правилних формата адаптивног или социјалног понашања, као и отежано
напредовање у школи. Циљ овог рада је да утврди повезаност испољавања вербалне,
прикривене и физичке агресије, као и малтретирања и непријатељства код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу, и то у односу на извештавање родитеља и наставника
– дефектолога. Узорак истраживања укључивао је 57 ученика V, VI и VII разреда, који
су похађали основне школе за ученике са тешкоћама у менталном развоју. За процену
агресивног понашања коришћена је Дечија скала непријатељства и агресије: реактивне/
проактивне. Резултатима истраживања евидентирано је непријатељство као доминантан
формат при процени агресивног понашања код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу. Родитељи оцењују да њихова деца показују мање непријатељства и малтретирања
према другима, него што то процењују наставници – дефектолози. Добијена је значајна
конгруенција родитељских и наставничких верзија процене агресивног понашања у бројним сегментима. Налазе треба описати у педагошком профилу, у плану мера индивидуализације и персонализованом програму наставе и учења како би се спровела адекватна
интервенција која би поспешила контролу агресивног понашања код ученика с лаком
интелектуалном ометеношћу.
AB  - Aggressive behavior of students with intellectual disability is associated
with numerous problems in school and home environment. Often, due to the presence of
this form of behavior, students have a reduced quality of life, limited opportunities to adopt
the correct formats of adaptive or social behavior, as well as difficult progress in school.
The aim of this research was to determine the correlation between manifestation of verbal,
covert and physical aggression, as well as bullying and hostility in students with mild intellectual disability, on one side, and the reports of parents and teachers – special educators
on the other. The research sample included 57 students of fifth, sixth and seventh grade,
who attended elementary schools for students with mental disabilities. Children’s Scale of
Hostility and Aggression – Reactive/Proactive was used to assess aggressive behavior. The results of the research noted hostility as the dominant format in the assessment of aggressive
behavior in students with mild intellectual disability. Parents assess that their children show
hostility and abuse towards others less often than teachers – special educators estimate.
A significant congruence of parents’ and teachers’ versions of the assessment of aggressive behavior in numerous segments was obtained. The findings should be incorporated in
child’s pedagogical profile, in the plan of individualization measures and in the personalized
educational program in order to implement an adequate intervention that would improve
the control of aggressive behavior in students with mild intellectual disability.
PB  - Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, Јагодина
T2  - Узданица
T1  - Агресивно понашање код ученика с интелектуалном ометеношћу
T1  - Aggressive behaviour in students with intellectual disability
EP  - 159
IS  - 2
SP  - 145
VL  - 19
DO  - 10.46793/Uzdanica19.2.145DZ
ER  - 
@article{
author = "Đurić-Zdravković, Aleksandra and Japundža-Milisavljević, Mirjana",
year = "2022",
abstract = "Aгресивно понашање ученика с интелектуалном ометеношћу повезано je са бројним проблемима у школском и кућном окружењу. Неретко због присуства
ове форме понашања ученици имају смањен квалитет живота, ограничене могућности
за усвајање правилних формата адаптивног или социјалног понашања, као и отежано
напредовање у школи. Циљ овог рада је да утврди повезаност испољавања вербалне,
прикривене и физичке агресије, као и малтретирања и непријатељства код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу, и то у односу на извештавање родитеља и наставника
– дефектолога. Узорак истраживања укључивао је 57 ученика V, VI и VII разреда, који
су похађали основне школе за ученике са тешкоћама у менталном развоју. За процену
агресивног понашања коришћена је Дечија скала непријатељства и агресије: реактивне/
проактивне. Резултатима истраживања евидентирано је непријатељство као доминантан
формат при процени агресивног понашања код ученика с лаком интелектуалном ометеношћу. Родитељи оцењују да њихова деца показују мање непријатељства и малтретирања
према другима, него што то процењују наставници – дефектолози. Добијена је значајна
конгруенција родитељских и наставничких верзија процене агресивног понашања у бројним сегментима. Налазе треба описати у педагошком профилу, у плану мера индивидуализације и персонализованом програму наставе и учења како би се спровела адекватна
интервенција која би поспешила контролу агресивног понашања код ученика с лаком
интелектуалном ометеношћу., Aggressive behavior of students with intellectual disability is associated
with numerous problems in school and home environment. Often, due to the presence of
this form of behavior, students have a reduced quality of life, limited opportunities to adopt
the correct formats of adaptive or social behavior, as well as difficult progress in school.
The aim of this research was to determine the correlation between manifestation of verbal,
covert and physical aggression, as well as bullying and hostility in students with mild intellectual disability, on one side, and the reports of parents and teachers – special educators
on the other. The research sample included 57 students of fifth, sixth and seventh grade,
who attended elementary schools for students with mental disabilities. Children’s Scale of
Hostility and Aggression – Reactive/Proactive was used to assess aggressive behavior. The results of the research noted hostility as the dominant format in the assessment of aggressive
behavior in students with mild intellectual disability. Parents assess that their children show
hostility and abuse towards others less often than teachers – special educators estimate.
A significant congruence of parents’ and teachers’ versions of the assessment of aggressive behavior in numerous segments was obtained. The findings should be incorporated in
child’s pedagogical profile, in the plan of individualization measures and in the personalized
educational program in order to implement an adequate intervention that would improve
the control of aggressive behavior in students with mild intellectual disability.",
publisher = "Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, Јагодина",
journal = "Узданица",
title = "Агресивно понашање код ученика с интелектуалном ометеношћу, Aggressive behaviour in students with intellectual disability",
pages = "159-145",
number = "2",
volume = "19",
doi = "10.46793/Uzdanica19.2.145DZ"
}
Đurić-Zdravković, A.,& Japundža-Milisavljević, M.. (2022). Агресивно понашање код ученика с интелектуалном ометеношћу. in Узданица
Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, Јагодина., 19(2), 145-159.
https://doi.org/10.46793/Uzdanica19.2.145DZ
Đurić-Zdravković A, Japundža-Milisavljević M. Агресивно понашање код ученика с интелектуалном ометеношћу. in Узданица. 2022;19(2):145-159.
doi:10.46793/Uzdanica19.2.145DZ .
Đurić-Zdravković, Aleksandra, Japundža-Milisavljević, Mirjana, "Агресивно понашање код ученика с интелектуалном ометеношћу" in Узданица, 19, no. 2 (2022):145-159,
https://doi.org/10.46793/Uzdanica19.2.145DZ . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB