Приказ основних података о документу

dc.creatorStanković, Ana
dc.date.accessioned2023-01-09T09:59:56Z
dc.date.available2023-01-09T09:59:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4983
dc.description.abstractThe aim of this research was to determine the relation of semantic abilities and executive functions in older adults (above 65 years). The sample included 30 participants, between 65 and 85 years. The participants were divided into two age categories, the first category (from 65-75 years) consisting of 16 participants (53,3%) and the second category (above 75 years) consisting of 14 participants (46,6%). The educational background of participants was expressed in 13 participants (43,3%) with primary school education and 17 participants (43,3%) with secondary school education or university education. We implemented Sociodemographic Data Questionare to prevent older adults with neurological disrders, hearing or visual impairment from participating in the research. Semantic Test and Verbal Fluency Test were chosen to mesaure semantic abilities of the participants. Executive functions were mesaured by Stroop Test. We used Analysis of variance (ANOVA), Chi square (x2), t-test, Pirson correlation coefficient for statistic data processing. Results showed statistically significant correlation between semantic abilities and executive functions in older adults. Also, the results showed a statistically significant difference between education level and achievements on semantic tests. Higly educatied participants achieved better achievements then low educated ones. The statistically significant differences on the executive functions tests were found between education level and ages. Younger and higher educated participants showed better performances than older and less educated ones. The results indicates that executive functions were more vulnerabile on age differences, than semantic abilities.sr
dc.description.abstractЦиљ овог истраживачког рада био је утврђивање повезаности лексичко-семантичких спсобности и егзекутивних функција код старих људи (преко 65 година живота). Узорак се састојао од 30 испитаника, старости од 65 до 85 година. Испитаници су били подељени у 2 старосне категорије, са 16 испитаника (53,3%) из категорије-млада старост и 14 испитаника (46,6%) из категорије-средња и позна старост. Испитаници су били подељени у 2 категорије по степену образовања, са 13 испитаника (43,3%) са завршеном основном школом и 17 испитаника (56,6%) са завршеном средњом или вишом/високом школом. Подаци о одсусутву неуролошких, слушних и визуелних дефицита, добијени су на основу Упитника о социодемографским подацима, који је конструисан за потребе овог истраживања. За процену лексичко-семантичких способности, коришћени су Семантички тест и Тест вербалне флуентности. За процену егзекутивних функција коришћен је Струп тест. У статистичкој обради података коришћени су: анализа варијансе (ANOVA), x2, t-тест, Пирсонов коефицијент корелације и аритметичка средина. Резултати су показали да постоји повезаност између лексичко-семантичких способности и егзекутивних функција код старих људи. Резултати су такође показали и да постоји разлика у постигнућима испитаника на тестовима за процену лексичко-семантичких способности, у односу на степен образовања. Испитаници са вишим степеном образовања, остварили су боља постигнућа. Такође, резултати показују постојање разлике у постигнућима на тесту за испитивање егзекутивних функција, у односу на године старости и степен образовања. Испитаници из категорије младих старих, као и испитаници вишег образовног нивоа, били су успешнији на овом тесту. Ови резултати показују да су егзекутивне функције осетљивије на године старости, у односу на лексичко-семантичке способности.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectлексичко-семантичке способностиsr
dc.subjectегзекутивне функцијеsr
dc.subjectстари људиsr
dc.subjectкатегорије старостиsr
dc.subjectстепен образовањаsr
dc.subjectsemantic abilitiessr
dc.subjectexecutive functionssr
dc.subjectolder adultssr
dc.subjectage categoriessr
dc.subjecteducational levelsr
dc.titleOdnos leksičko-semantičkih sposobnosti i egzekutivnih funkcija kod starih ljudisr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage59
dc.citation.spage3
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4983
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу