Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације
Specifics of foreign language acquisition in children with developmental coordination disorder
Докторска теза (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Развојни поремећај координације представља неуроразвојни поремећај кога карактеришу сметње у планирању и координацији сложених покрета, без претходно дијагностиковане интелектуалне ометености, неуролошког или неког другог сензорног оштећења. Како је реч о развојном поремећају који се најчешће дијагностикује у периоду раног основношколског образовања, и неретко бива удружен са специфичним сметњама у учењу, циљ истраживања је био утврђивање фонолошке способности, читања и правописа на матерњем језику и страном језику, како би се утврдиле специфичности усвајања страног језика код ове групе деце.Узорак је чинило 80 ученика оба пола, трећег и четвртог разреда из две основне школе у Београду. У истраживању је коришћена батерија тестова за утврђивање развојног поремећаја координације, нивоа развојености фонолошке свесности на матерњем и страном језику, као и тестови за процену читања и писања на оба језика.Анализа резултата показује статистички значајно одступање у развоју фонолошке свесности..., читања и писања на оба језика код деце са развојним поремећајем координације у односу на децу без ових сметњи. Добијени резултати указују да деца са развојним поремећајем координације имају сметње у фонолошкој обради, читању и писању на оба језика.
Developmental coordination disorder is a neurodevelopmental disorder characterized by impaired planning and coordination of complex movements, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As it stands that developmental coordination disorder is most often diagnosed in the period of early primary education, commonly associated with specific learning disabilities, the aim of the study was to determine the phonological ability, reading and spelling in the mother tongue and foreign language, to determine the specifics of learning foreign language in this group of children.The sample consisted of 80 children of both gender, third and fourth grade from two primary schools in Belgrade. For the assessment we used a battery of tests to determine the developmental coordination disorder, the level of development of phonological awareness in the mother tongue and a foreign language, as well as tests which assess reading and writing in both languag...es.The analysis of the results showed statistically significant delay in development of phonological awareness, reading and writing in both languages in children with developmental coordination disorder in relation to children without coordination difficulties.
Кључне речи:
развојни поремећај координације, координација, фонолошка свесност, читање, писање, матерњи језик, страни језик / developmental coordination disorder, coordination, phonological awareness, reading, writing, mother tongue, foreign languageИзвор:
Универзитет у Београду, 2022Издавач:
- Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију
URI
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/20789http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4910
Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Janjić, Jovana PY - 2022 UR - https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/20789 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4910 AB - Развојни поремећај координације представља неуроразвојни поремећај кога карактеришу сметње у планирању и координацији сложених покрета, без претходно дијагностиковане интелектуалне ометености, неуролошког или неког другог сензорног оштећења. Како је реч о развојном поремећају који се најчешће дијагностикује у периоду раног основношколског образовања, и неретко бива удружен са специфичним сметњама у учењу, циљ истраживања је био утврђивање фонолошке способности, читања и правописа на матерњем језику и страном језику, како би се утврдиле специфичности усвајања страног језика код ове групе деце.Узорак је чинило 80 ученика оба пола, трећег и четвртог разреда из две основне школе у Београду. У истраживању је коришћена батерија тестова за утврђивање развојног поремећаја координације, нивоа развојености фонолошке свесности на матерњем и страном језику, као и тестови за процену читања и писања на оба језика.Анализа резултата показује статистички значајно одступање у развоју фонолошке свесности, читања и писања на оба језика код деце са развојним поремећајем координације у односу на децу без ових сметњи. Добијени резултати указују да деца са развојним поремећајем координације имају сметње у фонолошкој обради, читању и писању на оба језика. AB - Developmental coordination disorder is a neurodevelopmental disorder characterized by impaired planning and coordination of complex movements, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As it stands that developmental coordination disorder is most often diagnosed in the period of early primary education, commonly associated with specific learning disabilities, the aim of the study was to determine the phonological ability, reading and spelling in the mother tongue and foreign language, to determine the specifics of learning foreign language in this group of children.The sample consisted of 80 children of both gender, third and fourth grade from two primary schools in Belgrade. For the assessment we used a battery of tests to determine the developmental coordination disorder, the level of development of phonological awareness in the mother tongue and a foreign language, as well as tests which assess reading and writing in both languages.The analysis of the results showed statistically significant delay in development of phonological awareness, reading and writing in both languages in children with developmental coordination disorder in relation to children without coordination difficulties. PB - Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију T2 - Универзитет у Београду T1 - Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789 ER -
@phdthesis{ author = "Janjić, Jovana", year = "2022", abstract = "Развојни поремећај координације представља неуроразвојни поремећај кога карактеришу сметње у планирању и координацији сложених покрета, без претходно дијагностиковане интелектуалне ометености, неуролошког или неког другог сензорног оштећења. Како је реч о развојном поремећају који се најчешће дијагностикује у периоду раног основношколског образовања, и неретко бива удружен са специфичним сметњама у учењу, циљ истраживања је био утврђивање фонолошке способности, читања и правописа на матерњем језику и страном језику, како би се утврдиле специфичности усвајања страног језика код ове групе деце.Узорак је чинило 80 ученика оба пола, трећег и четвртог разреда из две основне школе у Београду. У истраживању је коришћена батерија тестова за утврђивање развојног поремећаја координације, нивоа развојености фонолошке свесности на матерњем и страном језику, као и тестови за процену читања и писања на оба језика.Анализа резултата показује статистички значајно одступање у развоју фонолошке свесности, читања и писања на оба језика код деце са развојним поремећајем координације у односу на децу без ових сметњи. Добијени резултати указују да деца са развојним поремећајем координације имају сметње у фонолошкој обради, читању и писању на оба језика., Developmental coordination disorder is a neurodevelopmental disorder characterized by impaired planning and coordination of complex movements, without previously diagnosed intellectual disability, neurological or other sensory impairment. As it stands that developmental coordination disorder is most often diagnosed in the period of early primary education, commonly associated with specific learning disabilities, the aim of the study was to determine the phonological ability, reading and spelling in the mother tongue and foreign language, to determine the specifics of learning foreign language in this group of children.The sample consisted of 80 children of both gender, third and fourth grade from two primary schools in Belgrade. For the assessment we used a battery of tests to determine the developmental coordination disorder, the level of development of phonological awareness in the mother tongue and a foreign language, as well as tests which assess reading and writing in both languages.The analysis of the results showed statistically significant delay in development of phonological awareness, reading and writing in both languages in children with developmental coordination disorder in relation to children without coordination difficulties.", publisher = "Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију", journal = "Универзитет у Београду", title = "Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789" }
Janjić, J.. (2022). Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације. in Универзитет у Београду Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789
Janjić J. Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације. in Универзитет у Београду. 2022;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789 .
Janjić, Jovana, "Специфичности усвајања страног језика код деце са развојним поремећајем координације" in Универзитет у Београду (2022), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20789 .