Приказ основних података о документу

dc.creatorDimitrijević, Kristina
dc.date.accessioned2022-11-24T11:44:37Z
dc.date.available2022-11-24T11:44:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4894
dc.description.abstractЛексичко-семантичка способност представља важну детерминанту језичког развоја, али и способности учења. Развој и богаћење дечјег речника представља временски неограничен процес. Интензитет овог процеса је већи током периода израженог лексичког развоја и временом опада, али никада у потпуности не престаје. Циљ рада је утврђивање нивоа развијености лексичко-семантичких способности код деце типичног развоја, узраста од пет до шест година. Испитивање је извршено на узорку од 20-оро деце, оба пола, узраста од пет до шест година. У истраживању су примењена два инструмента: Тест за испитивање говорне развијености – Тест дефиниција и Тест - речник за децу од три до седам година. Истраживање је спроведено у две предшколске установе у Београду, школске 2020/2021. године. Добијени резултати обрађени су методама дескриптивне и аналитичке статистике. Применом t- теста за независне узорке нису добијене статистички значајне разлике (p>0,05) у односу на пол на варијабли способност именовања појмова, као ни на варијабли дужинa дефиниције појмова. Међутим, применом истог теста добијене су статистички значајне разлике (p<0,05) у односу на узраст (5год.-5год.6мес./5год.6мес.-6год.) на варијабли способност именовања појмова (t=-3,551; df=18; p=0,002). Деца узраста 5год.6мес.- 6год. имају развијенију способност именовања појмова (AS=59,27) од деце узраста 5год.-5год.6мес. (AS=56,22). Такође, применом t-теста за независне узорке утврђено је да у односу на узраст постоје статистички значајне разлике (p<0,05) на једној од пет испитаних речи из Теста за испитивање говорне развијености – Теста дефиниција: кућa (t=-2,212; df=18; p=0,040). Дужу дефиницију речи кућа продукују деца узраста 5год.6мес.-6год. (AS = 8,45), него деца узраста 5год.-5год.6мес. (AS = 4,56). Код осталих испитаних речи не постоје статистички значајне разлике у дужини дефиниције појмова у односу на узраст (p>0,05). Резултати су показали да не постоје разлике у лексичко-семантичким способностима деце у односу на пол, али да постоје у односу на узраст. Деца узраста 5год.6мес.-6год. остарила су боље резултате у односу на децу узраста 5год.- 5год.6мес., што је и очекивано. Међутим, квалитативна анализа је показала да лексичко- семантичке способности деце нису на очекиваном нивоу према хронолошкој доби, већ нешто испод ње. Ови налази указују на потребу пружања додатне подршке у развоју лексикона и богаћењу речника код деце.sr
dc.description.abstractLexical-semantic ability is an important determinant of language development and learning ability. The development and expanding of children`s vocabulary is a time-bound unlimited process. The intensity of this process is bigger during the period of pronounced lexical development and decreases over time, but never completely disappears. Main goal of this study is examination of lexical-semantic abilities in children with typical development, aged between 5 and 6. The examination was conducted on a sample of 20 children, both sexes, 5-6 yr. Two instruments- The Test for Speech Development – definitions task and Тhe Test dictionary were applied in the research. The survey was conducted in two preschools in 2020-21 in Belgrade. The results were processed by methods of descriptive and analytical statistics. Using independent sample t-test, there were no statistically significant differences (p>0,05) in relation to gender on the variable of the ability to name terms, nor on the variable of the length of the definition of terms. However, using the same test, there were statistically significant differences (p<0,05) in relation to age (5 years-5 years and 6 months/5 years and six months –6 years) on the variable of the ability to name terms (t=-3,551; df=18; p=0,002). Children age 5yr.6months-6 yr. had more delevoped ability to name terms (AS=59,27) than the children age 5yr.-5yr.6months (AS=56,22). Also, using independent sample t-test, it has been established that in relation to age there are statistically significant differences (p<005) on one in five examined words from Speech development test - Definition test: house (t=-2,212; df=18; p=0,040). A longer definition of the word house is produced by children age 5yr.6months-6yr. (AS = 8,45). In the other examined words there were no statistically significant differences in length of the definition of terms in relation to age (p>005). Results showed that there aren`t differences in lexical-semantic abilities in relation to gender but there are in relation to age. Children age 5yr.6months-6yr. had made better results comparing to children age 5yr.-5yr.6months what was expected. However, qualitative analysis has shown that lexical-semantic abilities in children are not at the expected level according to chronological age, they are below it. These findings highlight the need for children for additional support for vocabulary development and vocabulary enchancement in children.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectлексичко-семантичке способностиsr
dc.subjectјезички развојsr
dc.subjectлексиконsr
dc.subjectдеца типичног развојаsr
dc.subjectlexical-semantic abilitiessr
dc.subjectlanguage developmentsr
dc.subjectlexiconsr
dc.subjectchildren with typical developmentsr
dc.titleLeksičko-semantičke sposobnosti dece uzrasta od pet do šest godinasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage92
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4894
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу