Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem
Metalinguistic awareness in children with developmental language disorder
Authors
Ječmenica, Nevena
Contributors
Golubović, SlavicaJovanović Simić, Nadica
Vuković, Mile
Petrović Lazić, Mirjana
Drljan, Bojana
Milankov, Vesela
Doctoral thesis (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju širok spektar simptoma jezičkih
deficita. Cilj istraživanja je bio utvrđivanje učestalosti razvojnog jezičkog poremećaja kod
dece predškolskog uzrasta, kao i karakteristika metalingvističke svesnosti i drugih
sposobnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem.
Uzorak je činilo 240 dece oba pola, uzrasta od pet do sedam i po godina. Istraživanje je
sprovedeno u Predškolskoj ustanovi ”Zvezdara” u Beogradu. U istraživanju je korišćena
opsežna baterija testova za procenu jezičkih i artikulacionih sposobnosti.
Analizom rezultata procene jezičkih sposobnosti, uz primenu kriterijuma odstupanja
za više od dve standardne devijacije na zadacima procene receptivnog i ekspresivnog jezika
utvrđena je ukupna učestalost razvojnog jezičkog poremećaja kod 6,70% dece. Deca sa razvojnim
jezičkim poremećajem ostvaruju statistički značajno niže postignuće u odnosu na decu
tipičnog razvoja na zadacima razumevanja jezika i jezičke produkcije. ...Deficiti u razvijenosti
jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece su utvrđeni na svim nivoima fonoloških,
sintaksičkih, leksičko-semantičkih i pragmatskih sposobnosti. Pored ovoga, utvrđeno je da
deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju deficite na zadacima verbalne radne
memorije, brzog automatskog imenovanja i produkcije automatizovanih verbalnih sekvenci,
pri čemu je postignuće na ovim zadacima povezano sa uspehom na zadacima procene jezičkih
sposobnosti.
Rezultati našeg istraživanja u cilju dijagnostičke procene i karakterizacije jezičkih
deficita pokazuju da je primena definisanih kriterijuma odgovarajući način za procenu
jezičkih sposobnosti kod dece na srpskom govornom području. Deci sa razvojnim jezičkim
poremećajem je neophodno posvetiti punu pažnju pre polaska u školu, kako bi se što
preciznije identifikovali i eliminisali čak i suptilni deficiti koji mogu zaostati i
nakon uspešno sprovedenog logopedskog tretmana.
Children with developmental language disorder show a wide range of language deficits. The
aim of the research is to determine the frequency of developmental language disorder in preschool
children, as well as the characteristics of metalinguistic awareness and other abilities of children with
developmental language disorder.
The sample consisted of 240 children of both sexes, aged five to seven and a half. The research
has been conducted in the preschool institution "Zvezdara" in Belgrade. In order to assess linguistic
and articulation abilities, an extensive battery of tests has been used in this research.
The analysis of the results of the linguistic ability assessment, by using the deviation criterion
of more than two standard deviations in relation to receptive and expressive language tasks, has shown
the total frequency of developmental language disorder in 6.70% of children. In terms of statistics,
children with developmental language disorder showed significantly lower... achievement compared to
children with typical development in relation to language comprehension and language production
tasks. Deficits in development of linguistic abilities in this group of children have been identified at
all levels of phonological, syntactic, lexical-semantic and pragmatic abilities. In addition, it has been
found that children with developmental language disorder show deficits in verbal working memory,
rapid automatized naming and production of automatized verbal sequences tasks, while achievement
herein is related to success in linguistic ability assessment.
The results of our research for the purpose of diagnostic assessment and characterization of
linguistic deficits have shown that application of defined criteria is an appropriate way to assess
linguistic abilities in children in Serbian speaking area. It is necessary to pay full attention to children
with developmental language disorders before they enrol in school, so that even subtle deficits that
may persist even after successful speech therapy treatment can be identified and eliminated.
Keywords:
razvojni jezički poremećaj / jezičke sposobnosti / metalingvistička svesnost / developmental language disorder / linguistic abilities / metalinguistic awarenessSource:
Univerzitet u Beogradu, 2022Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - THES AU - Ječmenica, Nevena PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4871 AB - Deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju širok spektar simptoma jezičkih deficita. Cilj istraživanja je bio utvrđivanje učestalosti razvojnog jezičkog poremećaja kod dece predškolskog uzrasta, kao i karakteristika metalingvističke svesnosti i drugih sposobnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem. Uzorak je činilo 240 dece oba pola, uzrasta od pet do sedam i po godina. Istraživanje je sprovedeno u Predškolskoj ustanovi ”Zvezdara” u Beogradu. U istraživanju je korišćena opsežna baterija testova za procenu jezičkih i artikulacionih sposobnosti. Analizom rezultata procene jezičkih sposobnosti, uz primenu kriterijuma odstupanja za više od dve standardne devijacije na zadacima procene receptivnog i ekspresivnog jezika utvrđena je ukupna učestalost razvojnog jezičkog poremećaja kod 6,70% dece. Deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ostvaruju statistički značajno niže postignuće u odnosu na decu tipičnog razvoja na zadacima razumevanja jezika i jezičke produkcije. Deficiti u razvijenosti jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece su utvrđeni na svim nivoima fonoloških, sintaksičkih, leksičko-semantičkih i pragmatskih sposobnosti. Pored ovoga, utvrđeno je da deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju deficite na zadacima verbalne radne memorije, brzog automatskog imenovanja i produkcije automatizovanih verbalnih sekvenci, pri čemu je postignuće na ovim zadacima povezano sa uspehom na zadacima procene jezičkih sposobnosti. Rezultati našeg istraživanja u cilju dijagnostičke procene i karakterizacije jezičkih deficita pokazuju da je primena definisanih kriterijuma odgovarajući način za procenu jezičkih sposobnosti kod dece na srpskom govornom području. Deci sa razvojnim jezičkim poremećajem je neophodno posvetiti punu pažnju pre polaska u školu, kako bi se što preciznije identifikovali i eliminisali čak i suptilni deficiti koji mogu zaostati i nakon uspešno sprovedenog logopedskog tretmana. AB - Children with developmental language disorder show a wide range of language deficits. The aim of the research is to determine the frequency of developmental language disorder in preschool children, as well as the characteristics of metalinguistic awareness and other abilities of children with developmental language disorder. The sample consisted of 240 children of both sexes, aged five to seven and a half. The research has been conducted in the preschool institution "Zvezdara" in Belgrade. In order to assess linguistic and articulation abilities, an extensive battery of tests has been used in this research. The analysis of the results of the linguistic ability assessment, by using the deviation criterion of more than two standard deviations in relation to receptive and expressive language tasks, has shown the total frequency of developmental language disorder in 6.70% of children. In terms of statistics, children with developmental language disorder showed significantly lower achievement compared to children with typical development in relation to language comprehension and language production tasks. Deficits in development of linguistic abilities in this group of children have been identified at all levels of phonological, syntactic, lexical-semantic and pragmatic abilities. In addition, it has been found that children with developmental language disorder show deficits in verbal working memory, rapid automatized naming and production of automatized verbal sequences tasks, while achievement herein is related to success in linguistic ability assessment. The results of our research for the purpose of diagnostic assessment and characterization of linguistic deficits have shown that application of defined criteria is an appropriate way to assess linguistic abilities in children in Serbian speaking area. It is necessary to pay full attention to children with developmental language disorders before they enrol in school, so that even subtle deficits that may persist even after successful speech therapy treatment can be identified and eliminated. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation T2 - Univerzitet u Beogradu T1 - Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem T1 - Metalinguistic awareness in children with developmental language disorder UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871 ER -
@phdthesis{ author = "Ječmenica, Nevena", year = "2022", abstract = "Deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju širok spektar simptoma jezičkih deficita. Cilj istraživanja je bio utvrđivanje učestalosti razvojnog jezičkog poremećaja kod dece predškolskog uzrasta, kao i karakteristika metalingvističke svesnosti i drugih sposobnosti kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem. Uzorak je činilo 240 dece oba pola, uzrasta od pet do sedam i po godina. Istraživanje je sprovedeno u Predškolskoj ustanovi ”Zvezdara” u Beogradu. U istraživanju je korišćena opsežna baterija testova za procenu jezičkih i artikulacionih sposobnosti. Analizom rezultata procene jezičkih sposobnosti, uz primenu kriterijuma odstupanja za više od dve standardne devijacije na zadacima procene receptivnog i ekspresivnog jezika utvrđena je ukupna učestalost razvojnog jezičkog poremećaja kod 6,70% dece. Deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ostvaruju statistički značajno niže postignuće u odnosu na decu tipičnog razvoja na zadacima razumevanja jezika i jezičke produkcije. Deficiti u razvijenosti jezičkih sposobnosti kod ove grupe dece su utvrđeni na svim nivoima fonoloških, sintaksičkih, leksičko-semantičkih i pragmatskih sposobnosti. Pored ovoga, utvrđeno je da deca sa razvojnim jezičkim poremećajem ispoljavaju deficite na zadacima verbalne radne memorije, brzog automatskog imenovanja i produkcije automatizovanih verbalnih sekvenci, pri čemu je postignuće na ovim zadacima povezano sa uspehom na zadacima procene jezičkih sposobnosti. Rezultati našeg istraživanja u cilju dijagnostičke procene i karakterizacije jezičkih deficita pokazuju da je primena definisanih kriterijuma odgovarajući način za procenu jezičkih sposobnosti kod dece na srpskom govornom području. Deci sa razvojnim jezičkim poremećajem je neophodno posvetiti punu pažnju pre polaska u školu, kako bi se što preciznije identifikovali i eliminisali čak i suptilni deficiti koji mogu zaostati i nakon uspešno sprovedenog logopedskog tretmana., Children with developmental language disorder show a wide range of language deficits. The aim of the research is to determine the frequency of developmental language disorder in preschool children, as well as the characteristics of metalinguistic awareness and other abilities of children with developmental language disorder. The sample consisted of 240 children of both sexes, aged five to seven and a half. The research has been conducted in the preschool institution "Zvezdara" in Belgrade. In order to assess linguistic and articulation abilities, an extensive battery of tests has been used in this research. The analysis of the results of the linguistic ability assessment, by using the deviation criterion of more than two standard deviations in relation to receptive and expressive language tasks, has shown the total frequency of developmental language disorder in 6.70% of children. In terms of statistics, children with developmental language disorder showed significantly lower achievement compared to children with typical development in relation to language comprehension and language production tasks. Deficits in development of linguistic abilities in this group of children have been identified at all levels of phonological, syntactic, lexical-semantic and pragmatic abilities. In addition, it has been found that children with developmental language disorder show deficits in verbal working memory, rapid automatized naming and production of automatized verbal sequences tasks, while achievement herein is related to success in linguistic ability assessment. The results of our research for the purpose of diagnostic assessment and characterization of linguistic deficits have shown that application of defined criteria is an appropriate way to assess linguistic abilities in children in Serbian speaking area. It is necessary to pay full attention to children with developmental language disorders before they enrol in school, so that even subtle deficits that may persist even after successful speech therapy treatment can be identified and eliminated.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Univerzitet u Beogradu", title = "Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem, Metalinguistic awareness in children with developmental language disorder", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871" }
Ječmenica, N.. (2022). Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem. in Univerzitet u Beogradu Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871
Ječmenica N. Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem. in Univerzitet u Beogradu. 2022;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871 .
Ječmenica, Nevena, "Metalingvistička svesnost kod dece sa razvojnim jezičkim poremećajem" in Univerzitet u Beogradu (2022), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4871 .