Приказ основних података о документу

dc.creatorVoinović, Diana
dc.date.accessioned2022-11-09T09:23:11Z
dc.date.available2022-11-09T09:23:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4860
dc.description.abstractУ овоме раду биће анализирана и мећусобно упоређена следећа три програма намењена младима са проблемима и поремећајима у понашању и њиховим породицама: Приступ јачању адолесцентске заједнице - (АКРА) програм, Кратка стратешка породична терапија - (КСПТ) програм и Функционална породична терапија - (ФПТ) програм. С обзиром на чињеницу да одбрани програми спадају у групу програма који су се вишеструким евалуацијама показали делотворним, као и на популарност и ширину њихове употребе, али и јединствене карактеристике које ће детаљније бити анализиране и објашњене у раду, сматрам да изабрани програми могу послужити стручњацима из области менталног здравља, специјалне педагогије, психологије и социјалног рада у тестирању и побољшању техника саветодавног рада и психотерапије. Рад би такође могао послужити и креаторима политике којима су потребни одређени подаци и информације ради доношења одлука о подршци нових правних регулатива и закона. Рад може бити и од користи и родитељима и другим стручњацима који се баве проучавањем проблема у понашању код деце и адолосцената. Континуирано изучавање различитих програма, инструмената процене, интервенција и активности намењених деци и младима са проблемима и поремећајима у понашању је важна димензија неопходна за креирање и унапређивање успешне стручне праксе. Aнализа информација о интервенцијама, активностима, карактеристикама и исходима поменутих програма има потенцијал у томе што може бити корисна за унапређивање праксе поступања према младима са проблемима и поремећајима у понашању на територији републике Србије. Стога је глави циљ овога рада допринос побољшаванју клиничких приступа у условима различитих животних ситуација, културних и суб- културних миљеа. Интеграција разноврсних интервенција, техника и активности анализираних у поменутим програмима могла би довести до спречавања и-или успешнијег третмана проблема и поремећаја у понашању, јачања заштитних фактора у оквирима породице, јачање појединаца али и финансијских уштеда с обзиром на позитивне оцене финансијске евалуације програма. Значајни докази показали су да се учесталост многих поремећаја и проблематичног понашања може значајно смањити, што оправдава потребу за повећаним напорима за усавршавањем ових приступа и њиховом применом у нашој праски. Предлог се односи на усклађивање домаћих ресурса програма и иницијатива са овим стратешким приступом, а оправданост је идеја о моделу ванинституционалне превенције којом се на најранијем ступњу идентификују проблеми и поремећаји у понашању и помаже спречавање и-или умањење истих на нивоу породице. У сва три програма проблеми и поремећаји понашања се идентификују од стране школа, здравствених установа, суда, центара за социјални рад. Пракса је одступање од традиционалног модела у оквиру којега су сеансе психотерапије биле организоване у канцеларијама поменутих институција. Терапеути у овим програмима спроводе психотерапију на ”лицу места” тј. у месту становања породице (кућама, становима) чиме се постиже значајна уштеда ресурса, али и повећава прогуктивност програма. Терапеут на неки начин постаје ”члан породице”, чиме стиче бољи увид у проблеме породице. Рад ће се позабавити детаљном анализом три поменута програма са циљем увида у то како се могу унапредити саветодавни приступ и тртман али и интервенције које се користе за смањење проблема у понашањеу, социјалну адаптацију и функционисанје породице. На крају ће бити детаљно приказано шта истраживања показују о ефективности програма. Овим путем ће бити објашњени адекватани приступи у раду са децом и адолесцентима са проблемима и поремећајима у понашању. Рад се састоји из шетири дела: уводног разматрања, теоројског дела, емпиријског дела и закључних разматрања. Уоквиру теоријског дела рад је подењен на две целине: Проблеме који се односе на дефинисање и дијагностиковање поремећаја у понашању код деце и малдих и проблеме који се односе на програме и процес реализације третмана поремећаја у понашању. И коначно у овом одељку биће анализирани проблеми и препреке у процесу развоја третмана и психотерапија за децу и адолесценте као и етичке дилеме и проблеми који се односе на истраживаеа и психо-социјални третман деце и адолесцената. Емпиријски део садржи детаљан опис три различита програма која се спроводе на територији Сједињених Држава: Приступ јачању адолесцентске заједнице - (АКРА) програм, Кратка стратешка породична терапија - (КСПТ) програм и Функционална породична терапија - (ФПТ) програм. Уовом делу програми су детањно представњени и анализирани. Објашњена је њихов историјски развој, основе, трајање, карактеристике, учесници, улога правосудног система у спровођењу програма, сеансе, карактеристике терапеутских активности, цињеви и задаци и евалуација програма. Емприријски део садржи предлоге који се односе на могућност имплементације ових програма на територији републике Србије. Закључак: Имплементирање програма поменутиху раду, или делова поменутих програма на територији републике Србије може бити корисно из вишеструких разлога. Један од важних разлога је повећење могућности за ширењем ефикасних пракси. У раду се дискутуе употреба програма на нивоу појединачних сеанси и активности као и остали ресурси неопходни за спровоћење третмана који могу бити од велике користи за домаћу стручну праксу и послжити као основе модела који могу наћи успешну примену у остваривању превенције и третмана поремећаја у понашању.sr
dc.description.abstractThis paper will present, analyze and compare three different programs: Adolescent Community Reinforcement Approach – ACRA, Brief Strategic Family Therapy BSFT, and Functional Family Therapy FFT. Programs are created for children and adolescents with behavioral problems and mental health disorders and their families. All presented programs are evidence-based and have proven effective through multiple evaluations. Programs can be used as a guide for experts in the mental health field, special pedagogy, psychology, social work, and other related fields. Analyzing and comparing those programs is important for improving counseling practice and psychotherapy techniques. This paper could also be useful for policymakers who need certain data and information to make decisions to support new legal regulations and laws. The paper can also be beneficial to parents and other mental health professionals ( counselors, therapists, social workers, psychologists, etc.) Continued studying of various youth programs, assessment scales, interventions and program activities is necessary for creating and improving successful professional practice. The analysis of interventions, activities, characteristics, and outcomes of the mentioned programs has the potential in improving the treatment of children and adolescents with behavioral, emotional and social problems and mental health disorders on the territory of the Republic of Serbia. Therefore, the main aim of this paper is to contribute to the improvement of clinical practice in different cultural and sub-cultural regions. The integration of the various interventions, techniques, and activities analyzed in those programs could help in creating the successful strategy treatments and prevention programs. An integrated approach that will include all tree presented programs can help the development of new treatment practices, strengthen prevention strategies, benefit financially policymakers and help program consumers. Research data indicates that many mental health disorders and behavioral problems among youth have been significantly reduced in presented programs. Therefore, analyzing the mentioned programs in-depth and combining their techniques and activities can be a useful strategy and improve overall outcomes. All three programs are outpatient practices. This paper will propose the idea of aligning domestic program resources and initiatives with this strategic approach, and the idea of an outpatient prevention model that identifies early childhood problems and disorders and helps the prevention process and reduces problems at the family level. Program consumers are referred to those programs by schools, hospitals, courts, department of children and family, juvenile justice department, foster care, and other organizations. The present trend is giving up the traditional inpatient model where psychotherapy sessions were organized in the offices, hospitals, agencies, and institutions, and it's moving toward outpatient programs. Therapists are providing home visits to consumers and their families which resulted in significant financial savings and supported a better therapeutic alliance where the therapist is seen as a "family member". On-site, psychotherapy home visits help the therapist to asses family better and gain more information about family dynamics. The paper will address a detailed analysis of the three programs mentioned above to understand how different counseling techniques, treatment options, and interventions can improve family functioning. Finally, it will outline in detail what research shows about the effectiveness of those programs. Paper will discuss appropriate approaches to working with children and adolescents with problems and mental health disorders. The paper has consisted of four parts: an introductory, a theoretical part, an empirical part, and conclusions. Within the theoretical part, the paper is divided into two parts: Problems related to defining and diagnosing mental disorders in children and adolescents and problems related to programs and treatment process. Finally, this section will analyze problems and obstacles in the process of developing treatments and psychotherapies for children and adolescents, as well as ethical dilemmas and problems related to the research and psycho-social treatment of children and adolescents. The empirical section provides a detailed description of three different programs implemented in the United States: Adolescent Community Empowerment - (AKRA) Program, Strategic Family Therapy Brief (KSPT), and Functional Family Therapy - (FPT) Program. In this section, the programs are presented and analyzed in detail. This section presents program historical development, duration, characteristics, participants, the role of the court system, sessions, characteristics, therapeutic activities, goals and objectives, and program evaluation are explained. The empirical part is discussing the implementation of these programs on the territory of the Republic of Serbia. Conclusion: Implementation of the programs mentioned above, or parts of the mentioned programs on the territory of the Republic of Serbia, can be useful for various reasons. One important reason is to increase the ability to help the development of new effective practices. The paper discusses the use of programs at the level of individual sessions and activities, as well as other resources necessary for the implementation of treatments that can be of great use for domestic professional practice and serve as the basis for models that can be successfully applied in the implementation of prevention and treatment of behavioral disorders.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectпроблеми и поремећаји у понашањуsr
dc.subjectАКРАsr
dc.subjectКСПТsr
dc.subjectФПТsr
dc.subjectYouth's behavioralsr
dc.subjectemotional and social problems and mental health disorderssr
dc.subjectACRSsr
dc.subjectBSFTsr
dc.subjectFFTsr
dc.titleKomparativna analiza intervencija i programa namenjenih tratmanu mladih sa poremećajima u ponašanjusr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage81
dc.citation.spage5
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4860
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу