Assessment of cognitive, perceptual and motor abilities in persons with intelectual disability during the vocational rehabilitation process
Procena kognitivnih, perceptivnih i motoričkih sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću u procesu profesionalne rehabilitacije
Апстракт
Vocational assessment is aimed towards determining an individual's functional strengths and weaknesses, identification of psychosocial, academic and socioeconomic factors which could, in interaction with disability, influence working ability and independent living. Most of the contemporary vocational assessment systems for persons with disabilities comprise of data analysis, and assessment of general functional capacity and socio-behavioral characteristics (medical and psychological factors, academic experience, social behavior, attitudes, values, working abilities and skills). In this paper we proposed assessment model for determining functional potentials for independent living and work. It includes attention, memory and learning, executive functions, language and communication, sensorial/perceptual functions, sensory and sensory-motor integration, sense of time and space, motor functions, dominant laterality and functional academic skills.
Procena radnih sposobnosti i veština se sprovodi radi utvrđivanja funkcionalnih potencijala i ograničenja vezanih za ometenost, identifikacije psihosocijalnih, edukacionih i socioekonomskih činilaca koji bi mogli da, u interakciji sa ometenošću, utiču na sposobnost za rad i samostalan život. Većina aktuelnih sistema procene radnih sposobnosti osoba sa ometenošću sadrži analizu postojećih podataka, procenu opštih funkcionalnih kapaciteta i socijalno-bihejvioralnih karakteristika, pod kojima se podrazumevaju medicinski faktori, psihološki faktori, edukativno iskustvo, socijalno ponašanje, stavovi, vrednosti, radne sposobnosti i veštine. U ovom radu je za utvrđivanje funkcionalnih potencijala za samostalan život i rad u domenima kognitivnih, perceptivnih i motoričkih sposobnosti predložen koncept procene koji sadrži pažnju, pamćenje i učenje, egzekutivne funkcije, jezik i komunikaciju, senzorno/perceptivne funkcije, senzornu i senzomotoričku integraciju, doživljaj prostora i vremena, moto...ričke funkcije, dominantnu lateralizovanost i funkcionalne akademske veštine.
Кључне речи:
intellectual disability / vocational qualifying / cognitive abilities / perceptual functions / motor functions / intelektualna ometenost / profesionalno osposobljavanje / kognitivne sposobnosti / perceptivne funkcije / motoričke funkcijeИзвор:
Beogradska defektološka škola, 2011, 3, 549-570Издавач:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
- Društvo defektologa Srbije
Институција/група
rFASPERTY - JOUR AU - Gligorović, Milica AU - Radić-Šestić, Marina AU - Buha, Nataša PY - 2011 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/480 AB - Vocational assessment is aimed towards determining an individual's functional strengths and weaknesses, identification of psychosocial, academic and socioeconomic factors which could, in interaction with disability, influence working ability and independent living. Most of the contemporary vocational assessment systems for persons with disabilities comprise of data analysis, and assessment of general functional capacity and socio-behavioral characteristics (medical and psychological factors, academic experience, social behavior, attitudes, values, working abilities and skills). In this paper we proposed assessment model for determining functional potentials for independent living and work. It includes attention, memory and learning, executive functions, language and communication, sensorial/perceptual functions, sensory and sensory-motor integration, sense of time and space, motor functions, dominant laterality and functional academic skills. AB - Procena radnih sposobnosti i veština se sprovodi radi utvrđivanja funkcionalnih potencijala i ograničenja vezanih za ometenost, identifikacije psihosocijalnih, edukacionih i socioekonomskih činilaca koji bi mogli da, u interakciji sa ometenošću, utiču na sposobnost za rad i samostalan život. Većina aktuelnih sistema procene radnih sposobnosti osoba sa ometenošću sadrži analizu postojećih podataka, procenu opštih funkcionalnih kapaciteta i socijalno-bihejvioralnih karakteristika, pod kojima se podrazumevaju medicinski faktori, psihološki faktori, edukativno iskustvo, socijalno ponašanje, stavovi, vrednosti, radne sposobnosti i veštine. U ovom radu je za utvrđivanje funkcionalnih potencijala za samostalan život i rad u domenima kognitivnih, perceptivnih i motoričkih sposobnosti predložen koncept procene koji sadrži pažnju, pamćenje i učenje, egzekutivne funkcije, jezik i komunikaciju, senzorno/perceptivne funkcije, senzornu i senzomotoričku integraciju, doživljaj prostora i vremena, motoričke funkcije, dominantnu lateralizovanost i funkcionalne akademske veštine. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd PB - Društvo defektologa Srbije T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Assessment of cognitive, perceptual and motor abilities in persons with intelectual disability during the vocational rehabilitation process T1 - Procena kognitivnih, perceptivnih i motoričkih sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću u procesu profesionalne rehabilitacije EP - 570 IS - 3 SP - 549 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_480 ER -
@article{ author = "Gligorović, Milica and Radić-Šestić, Marina and Buha, Nataša", year = "2011", abstract = "Vocational assessment is aimed towards determining an individual's functional strengths and weaknesses, identification of psychosocial, academic and socioeconomic factors which could, in interaction with disability, influence working ability and independent living. Most of the contemporary vocational assessment systems for persons with disabilities comprise of data analysis, and assessment of general functional capacity and socio-behavioral characteristics (medical and psychological factors, academic experience, social behavior, attitudes, values, working abilities and skills). In this paper we proposed assessment model for determining functional potentials for independent living and work. It includes attention, memory and learning, executive functions, language and communication, sensorial/perceptual functions, sensory and sensory-motor integration, sense of time and space, motor functions, dominant laterality and functional academic skills., Procena radnih sposobnosti i veština se sprovodi radi utvrđivanja funkcionalnih potencijala i ograničenja vezanih za ometenost, identifikacije psihosocijalnih, edukacionih i socioekonomskih činilaca koji bi mogli da, u interakciji sa ometenošću, utiču na sposobnost za rad i samostalan život. Većina aktuelnih sistema procene radnih sposobnosti osoba sa ometenošću sadrži analizu postojećih podataka, procenu opštih funkcionalnih kapaciteta i socijalno-bihejvioralnih karakteristika, pod kojima se podrazumevaju medicinski faktori, psihološki faktori, edukativno iskustvo, socijalno ponašanje, stavovi, vrednosti, radne sposobnosti i veštine. U ovom radu je za utvrđivanje funkcionalnih potencijala za samostalan život i rad u domenima kognitivnih, perceptivnih i motoričkih sposobnosti predložen koncept procene koji sadrži pažnju, pamćenje i učenje, egzekutivne funkcije, jezik i komunikaciju, senzorno/perceptivne funkcije, senzornu i senzomotoričku integraciju, doživljaj prostora i vremena, motoričke funkcije, dominantnu lateralizovanost i funkcionalne akademske veštine.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, Društvo defektologa Srbije", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Assessment of cognitive, perceptual and motor abilities in persons with intelectual disability during the vocational rehabilitation process, Procena kognitivnih, perceptivnih i motoričkih sposobnosti osoba sa intelektualnom ometenošću u procesu profesionalne rehabilitacije", pages = "570-549", number = "3", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_480" }
Gligorović, M., Radić-Šestić, M.,& Buha, N.. (2011). Assessment of cognitive, perceptual and motor abilities in persons with intelectual disability during the vocational rehabilitation process. in Beogradska defektološka škola Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd.(3), 549-570. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_480
Gligorović M, Radić-Šestić M, Buha N. Assessment of cognitive, perceptual and motor abilities in persons with intelectual disability during the vocational rehabilitation process. in Beogradska defektološka škola. 2011;(3):549-570. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_480 .
Gligorović, Milica, Radić-Šestić, Marina, Buha, Nataša, "Assessment of cognitive, perceptual and motor abilities in persons with intelectual disability during the vocational rehabilitation process" in Beogradska defektološka škola, no. 3 (2011):549-570, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_480 .