Vršnjački posredovane intervencije kod učenika sa intelektualnom ometenošću i/ili poremećajem iz spektra autizma
Peer-mediated interventions in students with intellectual disability and/or autism spectrum disorder
Apstrakt
Vršnjački posredovane intervencije se primenjuju u radu sa učenicima sa intelektualnom
ometenošću (IO) i/ili poremećajem iz spektra autizma (PSA),
kako bi se poboljšalo socijalno funkcionisanje i akademsko postignuće ovih
učenika. Ove intervencije podrazumevaju podučavanje vršnjaka tipičnog
razvoja (TR) da na adekvatan način pružaju podršku učenicima sa IO i/
ili PSA, kako bi povećali njihovo učešće u školskim aktivnostima. Cilj ovog
rada je da se prikaže primena i uspešnost vršnjački posredovanih intervencija
u radu sa učenicima sa IO i/ili PSA. Relevantna literatura je pronađena
putem pretraživača Google Scholar i izdvojeni su oni radovi u kojima su
vršnjački posredovane intervencije primenjene kod učenika sa IO i/ili PSA,
bilo samostalno, bilo u sklopu šireg uzorka dece s ometenošću. Za prikaz su
korišćena istraživanja u kojima su primenjene vršnjački posredovane intervencije
u školskim uslovima, za vreme ili van časova, sa ciljem poboljšanja
socijalnih i/ili akademskih... postignuća učenika sa ometenošću. Prikazana
istraživanja upućuju na široku primenljivost vršnjački posredovanih intervencija
kada je populacija osoba s IO i/ili PSA u pitanju s obzirom na to da
su intervencije primenjivane na različitim uzrastima (od osnovnoškolskog
do srednjoškolskog), kod učenika sa PSA i učenika različitih nivoa IO (od
lake IO do teške IO), kao i kod učenika sa komorbiditetom (IO i PSA). Ova vrsta intervencija pokazala se kao uspešna u radu sa učenicima sa IO i/ili
PSA. Učenici sa ometenošću koji su učestvovali u vršnjački posredovanim
intervencijama češće su ostvarivali socijalne interakcije sa vršnjacima i imali
su povećano učešće u školskim aktivnostima. Imajući u vidu aktuelnost inkluzivnog
obrazovanja, s jedne strane, i prednosti i dobijene pozitivne efekte
vršnjački posredovanih intervencija u prikazanim inostranim istraživanjima,
s druge, bilo bi dobro da se u budućnosti sprovedu istraživanja kojima bi
se ispitala uspešnost ove vrste intervencija i kod nas.
Peer-mediated interventions are used in working with students with
intellectual disabilities (ID) and/or autism spectrum disorders (ASD), to
improve the social functioning and academic achievement of these students.
These interventions involve teaching peers of typical development (TD) to
adequately support students with ID and/or ASD, in order to increase their
participation in school activities. The aim of this paper is to show the application
and success of peer-mediated interventions in working with students with ID
and/or ASD. Relevant literature was found through the Google Scholar search
engine and those papers were singled out in which peer-mediated interventions
were applied to students with ID and/or ASD, either independently or as part of
a wider sample of children with disabilities. Research was used in which peermediated
interventions were applied in school conditions, during or outside
classes, with the aim of improving the social and / or academic achievement...s
of students with disabilities. The presented research indicates the wide
applicability of peer-mediated interventions when the population of persons
with ID and/or ASD is in question, given that the interventions were applied
at different ages (from elementary to secondary school), among students with
ASD and students of different levels of ID (mild ID to severe ID), as well as in
students with comorbidity (ID and ASD). This type of intervention has proven
to be successful in working with students with ID and/or ASD. Students with
disabilities who participated in peer-mediated interventions were more likely
to have social interactions with peers and had increased participation in school
activities. Having in mind the topicality of inclusive education, on the one
hand, and the advantages and positive effects of peer-mediated interventions in
the presented foreign studies, on the other hand, it would be good to conduct
research in the future to examine the success of this type of intervention in our
country.
Ključne reči:
akademsko postignuće / autizam / intelektualna ometenost / socijalne veštine / vršnjačko posredovanje / academic achievement / autism / intellectual disability / social skills / peer mediationIzvor:
Beogradska defektološka škola, 2022, 28, 1, 53-72Izdavač:
- Drustvo defektologa Srbije
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Institucija/grupa
rFASPERTY - JOUR AU - Beslać, Ema AU - Banković, Slobodan PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4803 AB - Vršnjački posredovane intervencije se primenjuju u radu sa učenicima sa intelektualnom ometenošću (IO) i/ili poremećajem iz spektra autizma (PSA), kako bi se poboljšalo socijalno funkcionisanje i akademsko postignuće ovih učenika. Ove intervencije podrazumevaju podučavanje vršnjaka tipičnog razvoja (TR) da na adekvatan način pružaju podršku učenicima sa IO i/ ili PSA, kako bi povećali njihovo učešće u školskim aktivnostima. Cilj ovog rada je da se prikaže primena i uspešnost vršnjački posredovanih intervencija u radu sa učenicima sa IO i/ili PSA. Relevantna literatura je pronađena putem pretraživača Google Scholar i izdvojeni su oni radovi u kojima su vršnjački posredovane intervencije primenjene kod učenika sa IO i/ili PSA, bilo samostalno, bilo u sklopu šireg uzorka dece s ometenošću. Za prikaz su korišćena istraživanja u kojima su primenjene vršnjački posredovane intervencije u školskim uslovima, za vreme ili van časova, sa ciljem poboljšanja socijalnih i/ili akademskih postignuća učenika sa ometenošću. Prikazana istraživanja upućuju na široku primenljivost vršnjački posredovanih intervencija kada je populacija osoba s IO i/ili PSA u pitanju s obzirom na to da su intervencije primenjivane na različitim uzrastima (od osnovnoškolskog do srednjoškolskog), kod učenika sa PSA i učenika različitih nivoa IO (od lake IO do teške IO), kao i kod učenika sa komorbiditetom (IO i PSA). Ova vrsta intervencija pokazala se kao uspešna u radu sa učenicima sa IO i/ili PSA. Učenici sa ometenošću koji su učestvovali u vršnjački posredovanim intervencijama češće su ostvarivali socijalne interakcije sa vršnjacima i imali su povećano učešće u školskim aktivnostima. Imajući u vidu aktuelnost inkluzivnog obrazovanja, s jedne strane, i prednosti i dobijene pozitivne efekte vršnjački posredovanih intervencija u prikazanim inostranim istraživanjima, s druge, bilo bi dobro da se u budućnosti sprovedu istraživanja kojima bi se ispitala uspešnost ove vrste intervencija i kod nas. AB - Peer-mediated interventions are used in working with students with intellectual disabilities (ID) and/or autism spectrum disorders (ASD), to improve the social functioning and academic achievement of these students. These interventions involve teaching peers of typical development (TD) to adequately support students with ID and/or ASD, in order to increase their participation in school activities. The aim of this paper is to show the application and success of peer-mediated interventions in working with students with ID and/or ASD. Relevant literature was found through the Google Scholar search engine and those papers were singled out in which peer-mediated interventions were applied to students with ID and/or ASD, either independently or as part of a wider sample of children with disabilities. Research was used in which peermediated interventions were applied in school conditions, during or outside classes, with the aim of improving the social and / or academic achievements of students with disabilities. The presented research indicates the wide applicability of peer-mediated interventions when the population of persons with ID and/or ASD is in question, given that the interventions were applied at different ages (from elementary to secondary school), among students with ASD and students of different levels of ID (mild ID to severe ID), as well as in students with comorbidity (ID and ASD). This type of intervention has proven to be successful in working with students with ID and/or ASD. Students with disabilities who participated in peer-mediated interventions were more likely to have social interactions with peers and had increased participation in school activities. Having in mind the topicality of inclusive education, on the one hand, and the advantages and positive effects of peer-mediated interventions in the presented foreign studies, on the other hand, it would be good to conduct research in the future to examine the success of this type of intervention in our country. PB - Drustvo defektologa Srbije PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Vršnjački posredovane intervencije kod učenika sa intelektualnom ometenošću i/ili poremećajem iz spektra autizma T1 - Peer-mediated interventions in students with intellectual disability and/or autism spectrum disorder EP - 72 IS - 1 SP - 53 VL - 28 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4803 ER -
@article{ author = "Beslać, Ema and Banković, Slobodan", year = "2022", abstract = "Vršnjački posredovane intervencije se primenjuju u radu sa učenicima sa intelektualnom ometenošću (IO) i/ili poremećajem iz spektra autizma (PSA), kako bi se poboljšalo socijalno funkcionisanje i akademsko postignuće ovih učenika. Ove intervencije podrazumevaju podučavanje vršnjaka tipičnog razvoja (TR) da na adekvatan način pružaju podršku učenicima sa IO i/ ili PSA, kako bi povećali njihovo učešće u školskim aktivnostima. Cilj ovog rada je da se prikaže primena i uspešnost vršnjački posredovanih intervencija u radu sa učenicima sa IO i/ili PSA. Relevantna literatura je pronađena putem pretraživača Google Scholar i izdvojeni su oni radovi u kojima su vršnjački posredovane intervencije primenjene kod učenika sa IO i/ili PSA, bilo samostalno, bilo u sklopu šireg uzorka dece s ometenošću. Za prikaz su korišćena istraživanja u kojima su primenjene vršnjački posredovane intervencije u školskim uslovima, za vreme ili van časova, sa ciljem poboljšanja socijalnih i/ili akademskih postignuća učenika sa ometenošću. Prikazana istraživanja upućuju na široku primenljivost vršnjački posredovanih intervencija kada je populacija osoba s IO i/ili PSA u pitanju s obzirom na to da su intervencije primenjivane na različitim uzrastima (od osnovnoškolskog do srednjoškolskog), kod učenika sa PSA i učenika različitih nivoa IO (od lake IO do teške IO), kao i kod učenika sa komorbiditetom (IO i PSA). Ova vrsta intervencija pokazala se kao uspešna u radu sa učenicima sa IO i/ili PSA. Učenici sa ometenošću koji su učestvovali u vršnjački posredovanim intervencijama češće su ostvarivali socijalne interakcije sa vršnjacima i imali su povećano učešće u školskim aktivnostima. Imajući u vidu aktuelnost inkluzivnog obrazovanja, s jedne strane, i prednosti i dobijene pozitivne efekte vršnjački posredovanih intervencija u prikazanim inostranim istraživanjima, s druge, bilo bi dobro da se u budućnosti sprovedu istraživanja kojima bi se ispitala uspešnost ove vrste intervencija i kod nas., Peer-mediated interventions are used in working with students with intellectual disabilities (ID) and/or autism spectrum disorders (ASD), to improve the social functioning and academic achievement of these students. These interventions involve teaching peers of typical development (TD) to adequately support students with ID and/or ASD, in order to increase their participation in school activities. The aim of this paper is to show the application and success of peer-mediated interventions in working with students with ID and/or ASD. Relevant literature was found through the Google Scholar search engine and those papers were singled out in which peer-mediated interventions were applied to students with ID and/or ASD, either independently or as part of a wider sample of children with disabilities. Research was used in which peermediated interventions were applied in school conditions, during or outside classes, with the aim of improving the social and / or academic achievements of students with disabilities. The presented research indicates the wide applicability of peer-mediated interventions when the population of persons with ID and/or ASD is in question, given that the interventions were applied at different ages (from elementary to secondary school), among students with ASD and students of different levels of ID (mild ID to severe ID), as well as in students with comorbidity (ID and ASD). This type of intervention has proven to be successful in working with students with ID and/or ASD. Students with disabilities who participated in peer-mediated interventions were more likely to have social interactions with peers and had increased participation in school activities. Having in mind the topicality of inclusive education, on the one hand, and the advantages and positive effects of peer-mediated interventions in the presented foreign studies, on the other hand, it would be good to conduct research in the future to examine the success of this type of intervention in our country.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Vršnjački posredovane intervencije kod učenika sa intelektualnom ometenošću i/ili poremećajem iz spektra autizma, Peer-mediated interventions in students with intellectual disability and/or autism spectrum disorder", pages = "72-53", number = "1", volume = "28", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4803" }
Beslać, E.,& Banković, S.. (2022). Vršnjački posredovane intervencije kod učenika sa intelektualnom ometenošću i/ili poremećajem iz spektra autizma. in Beogradska defektološka škola Drustvo defektologa Srbije., 28(1), 53-72. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4803
Beslać E, Banković S. Vršnjački posredovane intervencije kod učenika sa intelektualnom ometenošću i/ili poremećajem iz spektra autizma. in Beogradska defektološka škola. 2022;28(1):53-72. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4803 .
Beslać, Ema, Banković, Slobodan, "Vršnjački posredovane intervencije kod učenika sa intelektualnom ometenošću i/ili poremećajem iz spektra autizma" in Beogradska defektološka škola, 28, no. 1 (2022):53-72, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4803 .