rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uvažavanje različitosti u školskom okruženju u funkciji prevencije problema ponašanja učenika

Respecting diversity in the school environment as a function of preventing student behavior problems

Thumbnail
2022
bgfai.pdf (5.442Mb)
Authors
Stojanović, Marija
Popović-Ćitić, Branislava
Bukvić Branković, Lidija
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Sa razvojem i usloţnjavanjem društva, škola sve više postaje mesto koje okuplja pripadnike različitih kulturalnih grupa. Izraţena različitost u školskom setingu često se dovodi u vezu sa ispoljavanjem vršnjačkog nasilja, diskriminacije i govora mrţnje prema učenicima koji pripadaju kulturološki drugačijim grupama, što posledično vodi do školskog neuspeha, niţeg stepena angaţovanosti u obavljanju školskih aktivnosti, veće stope napuštanja školovanja, te izraţenije prevalencije delinkventnog i kriminalnog ponašanja. Stoga se uvaţavanje različitosti u školskom okruţenju smatra jednom od najznačajnijih vrednosti kojoj se aktuelno teţi, sa pretpostavkom da se time stvara stabilna osnova za dostizanje punih potencijala svih učenika, pruţanje jednakih obrazovnih mogućnosti i razvoj svrsishodnih interakcija u interkulturalnom okruţenju. Cilj ovog rada je pregled, analiza i sumiranje istraţivačkih rezultata o tome da li i u kojim uslovima uvaţavanje različitosti u školskom okruţenju i...ma funkciju prevencije problema ponašanja učenika. Generalno, nalazi istraţivanja ukazuju da je učenička percepcija uvaţavanja različitosti u školi veoma bitan faktor njihovog akademskog (viši nivo akademske efikasnosti, akademskog postignuća, bolji kvalitet školskog ţivota), ličnog i socijalnog funkcionisanja (manji broj problema u ponašanju i pozitivnije socio-emocionalno funkcionisanje), naročito kod pripadnika manjinskih grupa. MeĎutim, rezultati sugerišu i da je uvaţavanje različitosti u školskom okruţenju u funkciji prevencije problema ponašanja učenika tek onda kada proţima sve aspekte institucionalnog funkcionisanja škole (vrednosti, uverenja, norme, pravila, procedure, nastavni plan i program, obuke nastavnika) i članova školskog osoblja (manifestovanje uvaţavanja različitosti na kognitivnom, afektivnom i bihejvioralnom nivou u odnosu sa kolegama i relaciji sa učenicima), što se odraţava na viši stepen senzibilisanosti učenika na različitost. U tom smislu, moţe se izvesti jasan zaključak da je uvaţavanje različitosti u školskom kontekstu snaţan resurs za prevenciju problema ponašanja učenika onda kada promocija ove vrednosti egzistira u svim domenima funkcionisanja obrazovno-vaspitnog sistema.

With the development and complexity of society, school increasingly becomes a place that gathers members of different cultural groups. Expressed diversity in the school setting is often associated with the manifestation of peer violence, discrimination and hate speech towards students who belong to culturally different groups, which consequently leads to school failure, a lower degree of engagement in school activities, a higher dropout rate, and a higher prevalence delinquent and criminal behavior. Therefore, respect for diversity in the school environment is considered as one of the most important values that is currently being pursued, with the assumption that it creates a stable basis for reaching the full potential of all students, providing equal educational opportunities and developing purposeful interactions in an intercultural environment. The aim of this work is to review, analyze and summarize the research results on whether and under what conditions the respecting ...of diversity in the school environment has the function of preventing student behavior problems. In general, research findings indicate that students' perception of respect for diversity at school is a very important factor in their academic (higher level of academic efficiency, academic achievement, better quality of school life), personal and social functioning (fewer behavioral problems and more positive socio-emotional functioning), especially among members of minority groups. However, the results also suggest that respect for diversity in the school environment is a function of preventing student behavior problems only when it permeates all aspects of the school's institutional functioning (values, beliefs, norms, rules, procedures, curriculum, teacher training) and school staff members (manifesting respecting of diversity on a cognitive, affective and behavioral level in the relationship with colleagues and in the relationship with students), which is reflected in a higher degree of sensitivity of students to diversity. In this sense, a clear conclusion can be drawn that respect for diversity in the school context is a strong resource for preventing student behavior problems when the promotion of this value exists in all domains of the functioning of the educational system.

Keywords:
uvažavanje različitosti / interkulturalnost / obrazovanje / prevencija / respect for diversity / interculturality / education / prevention
Source:
Poremećaji u ponašanju djece i mladih, 2022, 464-474
Publisher:
  • Centar modernih znanja, Banja Luka
  • Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd

DOI: 10.7251/ZCMZ0122464S

ISBN: 978-99976-934-8-8

ISSN: 2566-3224

[ Google Scholar ]
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4765
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Stojanović, Marija
AU  - Popović-Ćitić, Branislava
AU  - Bukvić Branković, Lidija
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4765
AB  - Sa razvojem i usloţnjavanjem društva, škola sve više postaje mesto koje okuplja pripadnike
različitih kulturalnih grupa. Izraţena različitost u školskom setingu često se dovodi u vezu sa
ispoljavanjem vršnjačkog nasilja, diskriminacije i govora mrţnje prema učenicima koji pripadaju
kulturološki drugačijim grupama, što posledično vodi do školskog neuspeha, niţeg stepena
angaţovanosti u obavljanju školskih aktivnosti, veće stope napuštanja školovanja, te izraţenije
prevalencije delinkventnog i kriminalnog ponašanja. Stoga se uvaţavanje različitosti u školskom
okruţenju smatra jednom od najznačajnijih vrednosti kojoj se aktuelno teţi, sa pretpostavkom da se
time stvara stabilna osnova za dostizanje punih potencijala svih učenika, pruţanje jednakih
obrazovnih mogućnosti i razvoj svrsishodnih interakcija u interkulturalnom okruţenju. Cilj ovog rada
je pregled, analiza i sumiranje istraţivačkih rezultata o tome da li i u kojim uslovima uvaţavanje
različitosti u školskom okruţenju ima funkciju prevencije problema ponašanja učenika. Generalno,
nalazi istraţivanja ukazuju da je učenička percepcija uvaţavanja različitosti u školi veoma bitan
faktor njihovog akademskog (viši nivo akademske efikasnosti, akademskog postignuća, bolji kvalitet
školskog ţivota), ličnog i socijalnog funkcionisanja (manji broj problema u ponašanju i pozitivnije
socio-emocionalno funkcionisanje), naročito kod pripadnika manjinskih grupa. MeĎutim, rezultati
sugerišu i da je uvaţavanje različitosti u školskom okruţenju u funkciji prevencije problema ponašanja
učenika tek onda kada proţima sve aspekte institucionalnog funkcionisanja škole (vrednosti, uverenja,
norme, pravila, procedure, nastavni plan i program, obuke nastavnika) i članova školskog osoblja
(manifestovanje uvaţavanja različitosti na kognitivnom, afektivnom i bihejvioralnom nivou u odnosu
sa kolegama i relaciji sa učenicima), što se odraţava na viši stepen senzibilisanosti učenika na
različitost. U tom smislu, moţe se izvesti jasan zaključak da je uvaţavanje različitosti u školskom
kontekstu snaţan resurs za prevenciju problema ponašanja učenika onda kada promocija ove
vrednosti egzistira u svim domenima funkcionisanja obrazovno-vaspitnog sistema.
AB  - With the development and complexity of society, school increasingly becomes a place that gathers
members of different cultural groups. Expressed diversity in the school setting is often associated with the
manifestation of peer violence, discrimination and hate speech towards students who belong to culturally
different groups, which consequently leads to school failure, a lower degree of engagement in school activities, a
higher dropout rate, and a higher prevalence delinquent and criminal behavior. Therefore, respect for diversity
in the school environment is considered as one of the most important values that is currently being pursued, with
the assumption that it creates a stable basis for reaching the full potential of all students, providing equal
educational opportunities and developing purposeful interactions in an intercultural environment. The aim of
this work is to review, analyze and summarize the research results on whether and under what conditions the
respecting of diversity in the school environment has the function of preventing student behavior problems. In
general, research findings indicate that students' perception of respect for diversity at school is a very important
factor in their academic (higher level of academic efficiency, academic achievement, better quality of school
life), personal and social functioning (fewer behavioral problems and more positive socio-emotional
functioning), especially among members of minority groups. However, the results also suggest that respect for
diversity in the school environment is a function of preventing student behavior problems only when it permeates
all aspects of the school's institutional functioning (values, beliefs, norms, rules, procedures, curriculum, teacher
training) and school staff members (manifesting respecting of diversity on a cognitive, affective and behavioral
level in the relationship with colleagues and in the relationship with students), which is reflected in a higher
degree of sensitivity of students to diversity. In this sense, a clear conclusion can be drawn that respect for
diversity in the school context is a strong resource for preventing student behavior problems when the promotion
of this value exists in all domains of the functioning of the educational system.
PB  - Centar modernih znanja, Banja Luka
PB  - Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd
C3  - Poremećaji u ponašanju djece i mladih
T1  - Uvažavanje različitosti u školskom okruženju u funkciji prevencije problema ponašanja učenika
T1  - Respecting diversity in the school environment as a function of preventing student behavior problems
EP  - 474
SP  - 464
DO  - 10.7251/ZCMZ0122464S
ER  - 
@conference{
author = "Stojanović, Marija and Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić Branković, Lidija",
year = "2022",
abstract = "Sa razvojem i usloţnjavanjem društva, škola sve više postaje mesto koje okuplja pripadnike
različitih kulturalnih grupa. Izraţena različitost u školskom setingu često se dovodi u vezu sa
ispoljavanjem vršnjačkog nasilja, diskriminacije i govora mrţnje prema učenicima koji pripadaju
kulturološki drugačijim grupama, što posledično vodi do školskog neuspeha, niţeg stepena
angaţovanosti u obavljanju školskih aktivnosti, veće stope napuštanja školovanja, te izraţenije
prevalencije delinkventnog i kriminalnog ponašanja. Stoga se uvaţavanje različitosti u školskom
okruţenju smatra jednom od najznačajnijih vrednosti kojoj se aktuelno teţi, sa pretpostavkom da se
time stvara stabilna osnova za dostizanje punih potencijala svih učenika, pruţanje jednakih
obrazovnih mogućnosti i razvoj svrsishodnih interakcija u interkulturalnom okruţenju. Cilj ovog rada
je pregled, analiza i sumiranje istraţivačkih rezultata o tome da li i u kojim uslovima uvaţavanje
različitosti u školskom okruţenju ima funkciju prevencije problema ponašanja učenika. Generalno,
nalazi istraţivanja ukazuju da je učenička percepcija uvaţavanja različitosti u školi veoma bitan
faktor njihovog akademskog (viši nivo akademske efikasnosti, akademskog postignuća, bolji kvalitet
školskog ţivota), ličnog i socijalnog funkcionisanja (manji broj problema u ponašanju i pozitivnije
socio-emocionalno funkcionisanje), naročito kod pripadnika manjinskih grupa. MeĎutim, rezultati
sugerišu i da je uvaţavanje različitosti u školskom okruţenju u funkciji prevencije problema ponašanja
učenika tek onda kada proţima sve aspekte institucionalnog funkcionisanja škole (vrednosti, uverenja,
norme, pravila, procedure, nastavni plan i program, obuke nastavnika) i članova školskog osoblja
(manifestovanje uvaţavanja različitosti na kognitivnom, afektivnom i bihejvioralnom nivou u odnosu
sa kolegama i relaciji sa učenicima), što se odraţava na viši stepen senzibilisanosti učenika na
različitost. U tom smislu, moţe se izvesti jasan zaključak da je uvaţavanje različitosti u školskom
kontekstu snaţan resurs za prevenciju problema ponašanja učenika onda kada promocija ove
vrednosti egzistira u svim domenima funkcionisanja obrazovno-vaspitnog sistema., With the development and complexity of society, school increasingly becomes a place that gathers
members of different cultural groups. Expressed diversity in the school setting is often associated with the
manifestation of peer violence, discrimination and hate speech towards students who belong to culturally
different groups, which consequently leads to school failure, a lower degree of engagement in school activities, a
higher dropout rate, and a higher prevalence delinquent and criminal behavior. Therefore, respect for diversity
in the school environment is considered as one of the most important values that is currently being pursued, with
the assumption that it creates a stable basis for reaching the full potential of all students, providing equal
educational opportunities and developing purposeful interactions in an intercultural environment. The aim of
this work is to review, analyze and summarize the research results on whether and under what conditions the
respecting of diversity in the school environment has the function of preventing student behavior problems. In
general, research findings indicate that students' perception of respect for diversity at school is a very important
factor in their academic (higher level of academic efficiency, academic achievement, better quality of school
life), personal and social functioning (fewer behavioral problems and more positive socio-emotional
functioning), especially among members of minority groups. However, the results also suggest that respect for
diversity in the school environment is a function of preventing student behavior problems only when it permeates
all aspects of the school's institutional functioning (values, beliefs, norms, rules, procedures, curriculum, teacher
training) and school staff members (manifesting respecting of diversity on a cognitive, affective and behavioral
level in the relationship with colleagues and in the relationship with students), which is reflected in a higher
degree of sensitivity of students to diversity. In this sense, a clear conclusion can be drawn that respect for
diversity in the school context is a strong resource for preventing student behavior problems when the promotion
of this value exists in all domains of the functioning of the educational system.",
publisher = "Centar modernih znanja, Banja Luka, Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd",
journal = "Poremećaji u ponašanju djece i mladih",
title = "Uvažavanje različitosti u školskom okruženju u funkciji prevencije problema ponašanja učenika, Respecting diversity in the school environment as a function of preventing student behavior problems",
pages = "474-464",
doi = "10.7251/ZCMZ0122464S"
}
Stojanović, M., Popović-Ćitić, B.,& Bukvić Branković, L.. (2022). Uvažavanje različitosti u školskom okruženju u funkciji prevencije problema ponašanja učenika. in Poremećaji u ponašanju djece i mladih
Centar modernih znanja, Banja Luka., 464-474.
https://doi.org/10.7251/ZCMZ0122464S
Stojanović M, Popović-Ćitić B, Bukvić Branković L. Uvažavanje različitosti u školskom okruženju u funkciji prevencije problema ponašanja učenika. in Poremećaji u ponašanju djece i mladih. 2022;:464-474.
doi:10.7251/ZCMZ0122464S .
Stojanović, Marija, Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić Branković, Lidija, "Uvažavanje različitosti u školskom okruženju u funkciji prevencije problema ponašanja učenika" in Poremećaji u ponašanju djece i mladih (2022):464-474,
https://doi.org/10.7251/ZCMZ0122464S . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB