Приказ основних података о документу

dc.creatorMitić, Mia
dc.date.accessioned2022-09-15T07:07:00Z
dc.date.available2022-09-15T07:07:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4764
dc.description.abstractРазвој фонолошке свесности као и развој способности артикулације гласова пролази кроз различите фазе током предшколског периода (Голубовић, С., Јечменица, Н., Јовановић- Симић, Н., Петровић-Лазић, М., 2019.). Циљ рада је утврђивање артикулационих способности као и нивоа развијености фонолошке свесности код деце типичног равоја. У истраживању је учествовало 30 деце, од пет до седам година. За процену способности артикулације гласова и фонолшке свесности примењени су Глобални артикулациони тест (Костић, Владисављевић & Поповић, 1983.) и Тест за испитивање фонолошке свесвности- ФОНТ тест (Суботић, 2011). Истраживање је спроведено у предшколској установи у Београду, школске 2020/2021.године. Добијени резултати су обрађени методама дескриптивне и аналитичке статистике. Применом t-теста за независне узорке нису добијене статистички значајне разлике (p>0, 05) између дечака и девојчица, као ни разлике између деце узраста 5-6 година и деце узраста 6-7 година у броју правилно изговорених гласова, на варијабли глобални артикулациони тест. Применом t-теста за независне узорке утврђено је да у односу на пол не постоје статистички значајне разлике (p>0, 05) ни на једном од 8 субтестова Теста фонолошке свесности-ФОНТ. Применом t-теста за независне узорке утврђено је да у односу на узраст постоје статистички значајне разлике (p<0,05) на једном од 8 елемената (задатака) Теста фонолошке свесности-ФОНТ: фонемска сегментација (t=-3,493; df=28; p=0,002). Више вредности на субтесту фонемска сегментација постижу деца узраста 6-7 година (AS = 6,0) него деца узраста 5-6 година (AS = 3,92). Међутим применом истог теста нису добијене статистички значајне разлике: спајање слогова (p = 1,00); слоговна сегментације (p =1,00), идентификовање почетног фонема (p = 0,102), препознавање риме (p=0,403), идентификовање завршног фонема (p=0,147), елиминација почетног фонема (p=0,130), и фонемска супституција почетног фонема (p = 0,472).sr
dc.description.abstractThe development of phonological awareness as well as the development of the ability to articulate voices goes through different phases during the preschool period. Main goal of this study is examination of the articulatory abilities as well as the level of development of phonological awareness in children of typical development. Thirty children,aged five to seven, took part in the research. in children with typical development. The examination was conducted on a sample of 30 children, both sexes, 5-7 yr. Two instruments- The Global Articulation test and the Test of phonological awareness were applied in the research. The survey was conducted in two preschools in 2020-21 in Belgrade. The results were processed by methods of descriptive and analytical statistics. Using independent sample t-test, there were no statistically significant differences (p>0,05) inrelation to gender as well as differences between children aged 5-6 years and children aged 6-7 years in the number of correctly pronounced voices, on the variable global articulation test. Using the t-test for independent samples, it was determined that there are no statistically significant differences in relation to gender (p> 0.05) in any of the 8 subtests of the Phonological Awareness Test-FONT. Using the t-test for independent samples, it was found that in relation to age there are statistically significant differences (p <0.05) on one of the 8 elements (tasks) of the Phonological Awareness Test-FONT: phonemic segmentation (t = -3.493; df = 28 ; p = 0.002). Higher values on the phonemic segmentation subtest are achieved by children aged 6-7 years (AS = 6.0) than by children aged 5-6 years (AS = 3.92). However, using the same test, no statistically significant differences were obtained: syllable merging (p = 1.00); syllabic segmentation (p = 1.00), identification of the initial phoneme (p = 0.102), rhyme recognition (p = 0.403), identification of the final phoneme (p = 0.147), elimination of the initial phoneme (p = 0.130), and phonemic substitution of the initial phoneme (p = 0.472).sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.titleArtikulacione sposobnosti i fonološka svesnost dece uzrasta od pet do sedam godinasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage65
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4764
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу