Приказ основних података о документу

dc.creatorStojanović, Neda
dc.date.accessioned2022-09-15T07:02:19Z
dc.date.available2022-09-15T07:02:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4760
dc.description.abstractЗдраве навике у исхрани су један од есенцијалних фактора адекватног развијања детета. Оне се формирају од најранијег узраста, усавршавају се и трају током живота. Развој ових навика код деце типичног развоја пролази кроз одређене фазе и при томе се и родитељи и дете сусрећу са новим изазовима, које у извесном временском периоду превазилазе. Код деце с поремећајем из спектра аутизма, овај процес има идентичне фазе, али се јављају изазови који могу да перзистирају током читавог живота. Тада настаје стрес и исфрустрираност, како за децу са поремећајем из спектра аутизма, тако и за њихове родитеље. Циљ овог рада је да се прегледом доступне литературе издвоје и анализирају радови чији су предмет истраживања навике и проблеми у исхрани код деце и одраслих са поремећајем из спектра аутизма, као и интервенције којим се успешно делује на те проблеме. Претрага литературе вршена је уз помоћ Google Scholar-а. Добијени резултати показују да мајке деце са поремећајем из спектра аутизма пријављују потешкоће, које се најчешће односе на избегавање хране због текстуре, амбалаже, укуса, мириса или пак на приврженост намирницама које нису довољно хранљиве. Узрок томе су и проблеми сензорне обраде, проблеми са гастроинтестиналним трактом, али и околина која може поспешити или умањити ове потешкоће. Са потешкоћама се перзистентно суочавају и одрасле особе са поремећајем из спектра аутизма, иако неке од њих успевају да их превазиђу уз помоћ породице, пријатеља или процеса осамостаљивања. Такође, у раду је приказан и одређен број интервенција које су се показале као успешне у побољшању исхране код деце са поремећајем из спектра аутизма, као што су обуке родитеља, EAT UP интервенција и метод давања низа јасних инструкција за које постоји висока вероватноћа да ће их испитаник реализовати. Благовремено откривање тешкоћа у храњењу и разлога који до тих тешкоћа доводе, могу омогућити да родитељи и стручњаци заједно дођу до најоптималнијег решења, које неће бити стресно ни по дете ни по мајку, односно особу која о детету брине и која га храни.sr
dc.description.abstractHealthy eating habits is one of the most important factors in child’s development. These habits are formed in toddlerhood and last a lifetime. Development of these habits in typically developing children undergoes different phases, each bringing new challenges to children and their parents. In children with autism, this process has these identical phases, but additional challenges are met that can last their whole lifetime. When children with autism and their parents are unable to overcome such challenges they grow frustrated and stressed. The aim of this work is to, through available resources, specify and analyze the researches on eating habits and problems in children and adults with autism spectrum disorder, as well as the intervention that can successfully help in dealing with these issues. Google Scholar was used to search for the appropriate research papers. Final results show that the mothers of children with autism report difficulties, most frequently in the children’ avoidance of certain foods due to their texture, packaging, taste or smell, and in children’ choice of foods with poor nutritional qualities. Some of the main causes for these difficulties are sensory experiences of food, problems with gastrointestinal tract, as well as the environment, which can either reinforce of weaken these difficulties. Similar difficulties are also encountered by adults with autism, although some of them manage to overcome them with the help of their families, friends, and individualization. In addition to this, this work depicts a number of interventions that proved successful in the promotion of healthy eating habits in children with autism spectrum disorder, such as appropriate training of parents, EAT UP intervention and giving high-probability instructional sequence. Timely discovery of eating difficulties enable parents and experts to find the most suitable solutions that will not be too stressful for the child or the mother, or the caretaker.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectаутизамsr
dc.subjectинтервенцијеsr
dc.subjectселективност у исхраниsr
dc.subjectautismsr
dc.subjecteating selectivenesssr
dc.subjectinterventionssr
dc.titleNavike u ishrani kod osoba s poremećajem iz spektra autizmasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage46
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4760
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу