Socioemocionalne kompetencije, emocionalna angažovanost i zadovoljstvo životom kod beogradskih srednjoškolaca

2022
Authors
Kovačević-Lepojević, Marina
Stojanović, Marija

Popović-Ćitić, Branislava

Bukvić Branković, Lidija

Mijatović, Luka

Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Istraživači učestalo potvrđuju povezanost socioemocionalnih kompetencija i emocionalne angažovanosti učenika sa pozitivnim razvojnim ishodima i boljim postignućem. Ređe se postavlja pitanje jesu li socioemocionalno kompetentniji učenici i srećniji, kao i koja je uloga emocionalne angažovanosti s tim u vezi. Cilj ovog rada predstavlja sagledavanje povezanosti socioemocionalnih veština i emocionalne angažovanosti učenika beogradskih srednjih škola sa zadovoljstvom životom. Ukupno 860 učenika (40.4% učenika muškog pola) popunilo je: 1) Skalu socioemocionalnih veština učenika (Delaware School Climate Survey – Student SEL Skills Scale) kojom se procenjuju odgovornost, socijalna svesnost, samoregulacija i veštine uspostavljanja i održavanja odnosa sa drugima; 2) Skalu emocionalne angažovanosti učenika (Delaware School Climate Survey – Student Emotional Engagement Scale) koja daje opštu meru emocionalne angažovanosti; i 3) Kratku višedimenzionalnu skalu zadovoljstva životom (Brief Multidimens...ional Students’ Life Scale). Rezultati istraživanja ukazuju na to da socioemocionalne kompetencije i emocionalna angažovanost kao set prediktorskih varijabli objašnjavaju oko 38% varijanse zadovoljstva životom kod učenika (R = .61, R2 = .38, F (6649.19) = 62.12, p < .001), pri čemu se kao značajni pojedinačni prediktori izdvajaju veštine uspostavljanja i održavanja odnosa (β = .30; p < .001) i socijalna svesnost (β = -.14; p < .001). Dodatno, utvrđeno je da emocionalna angažovanost predstavlja značajan medijator u objašnjenju povezanosti većine ispitivanih socioemocionalnih veština učenika (veštine uspostavljanja i održavanja odnosa (z = 6.733, p < .001); socijalne svesnosti (z = 5.640, p < .001) i samoregulacije (z = 4.629, p < .001) sa zadovoljstvom životom. Rezultati ukazuju na važnost stimulisanja emocionalne angažovanosti učenika u školama, kako bi se stekli uslovi za ostvarivanje ličnih potencijala i dobrobiti učenika.
Keywords:
socioemocionalne veštine / emocionalna angažovanost / zadovoljstvo životom / srednjoškolciSource:
70. Kongres psihologa Srbije – Psihologija između profesije i nauke, 2022, 60-61Publisher:
- Društvo psihologa Srbije
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Kovačević-Lepojević, Marina AU - Stojanović, Marija AU - Popović-Ćitić, Branislava AU - Bukvić Branković, Lidija AU - Mijatović, Luka PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4752 AB - Istraživači učestalo potvrđuju povezanost socioemocionalnih kompetencija i emocionalne angažovanosti učenika sa pozitivnim razvojnim ishodima i boljim postignućem. Ređe se postavlja pitanje jesu li socioemocionalno kompetentniji učenici i srećniji, kao i koja je uloga emocionalne angažovanosti s tim u vezi. Cilj ovog rada predstavlja sagledavanje povezanosti socioemocionalnih veština i emocionalne angažovanosti učenika beogradskih srednjih škola sa zadovoljstvom životom. Ukupno 860 učenika (40.4% učenika muškog pola) popunilo je: 1) Skalu socioemocionalnih veština učenika (Delaware School Climate Survey – Student SEL Skills Scale) kojom se procenjuju odgovornost, socijalna svesnost, samoregulacija i veštine uspostavljanja i održavanja odnosa sa drugima; 2) Skalu emocionalne angažovanosti učenika (Delaware School Climate Survey – Student Emotional Engagement Scale) koja daje opštu meru emocionalne angažovanosti; i 3) Kratku višedimenzionalnu skalu zadovoljstva životom (Brief Multidimensional Students’ Life Scale). Rezultati istraživanja ukazuju na to da socioemocionalne kompetencije i emocionalna angažovanost kao set prediktorskih varijabli objašnjavaju oko 38% varijanse zadovoljstva životom kod učenika (R = .61, R2 = .38, F (6649.19) = 62.12, p < .001), pri čemu se kao značajni pojedinačni prediktori izdvajaju veštine uspostavljanja i održavanja odnosa (β = .30; p < .001) i socijalna svesnost (β = -.14; p < .001). Dodatno, utvrđeno je da emocionalna angažovanost predstavlja značajan medijator u objašnjenju povezanosti većine ispitivanih socioemocionalnih veština učenika (veštine uspostavljanja i održavanja odnosa (z = 6.733, p < .001); socijalne svesnosti (z = 5.640, p < .001) i samoregulacije (z = 4.629, p < .001) sa zadovoljstvom životom. Rezultati ukazuju na važnost stimulisanja emocionalne angažovanosti učenika u školama, kako bi se stekli uslovi za ostvarivanje ličnih potencijala i dobrobiti učenika. PB - Društvo psihologa Srbije C3 - 70. Kongres psihologa Srbije – Psihologija između profesije i nauke T1 - Socioemocionalne kompetencije, emocionalna angažovanost i zadovoljstvo životom kod beogradskih srednjoškolaca EP - 61 SP - 60 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4752 ER -
@conference{ author = "Kovačević-Lepojević, Marina and Stojanović, Marija and Popović-Ćitić, Branislava and Bukvić Branković, Lidija and Mijatović, Luka", year = "2022", abstract = "Istraživači učestalo potvrđuju povezanost socioemocionalnih kompetencija i emocionalne angažovanosti učenika sa pozitivnim razvojnim ishodima i boljim postignućem. Ređe se postavlja pitanje jesu li socioemocionalno kompetentniji učenici i srećniji, kao i koja je uloga emocionalne angažovanosti s tim u vezi. Cilj ovog rada predstavlja sagledavanje povezanosti socioemocionalnih veština i emocionalne angažovanosti učenika beogradskih srednjih škola sa zadovoljstvom životom. Ukupno 860 učenika (40.4% učenika muškog pola) popunilo je: 1) Skalu socioemocionalnih veština učenika (Delaware School Climate Survey – Student SEL Skills Scale) kojom se procenjuju odgovornost, socijalna svesnost, samoregulacija i veštine uspostavljanja i održavanja odnosa sa drugima; 2) Skalu emocionalne angažovanosti učenika (Delaware School Climate Survey – Student Emotional Engagement Scale) koja daje opštu meru emocionalne angažovanosti; i 3) Kratku višedimenzionalnu skalu zadovoljstva životom (Brief Multidimensional Students’ Life Scale). Rezultati istraživanja ukazuju na to da socioemocionalne kompetencije i emocionalna angažovanost kao set prediktorskih varijabli objašnjavaju oko 38% varijanse zadovoljstva životom kod učenika (R = .61, R2 = .38, F (6649.19) = 62.12, p < .001), pri čemu se kao značajni pojedinačni prediktori izdvajaju veštine uspostavljanja i održavanja odnosa (β = .30; p < .001) i socijalna svesnost (β = -.14; p < .001). Dodatno, utvrđeno je da emocionalna angažovanost predstavlja značajan medijator u objašnjenju povezanosti većine ispitivanih socioemocionalnih veština učenika (veštine uspostavljanja i održavanja odnosa (z = 6.733, p < .001); socijalne svesnosti (z = 5.640, p < .001) i samoregulacije (z = 4.629, p < .001) sa zadovoljstvom životom. Rezultati ukazuju na važnost stimulisanja emocionalne angažovanosti učenika u školama, kako bi se stekli uslovi za ostvarivanje ličnih potencijala i dobrobiti učenika.", publisher = "Društvo psihologa Srbije", journal = "70. Kongres psihologa Srbije – Psihologija između profesije i nauke", title = "Socioemocionalne kompetencije, emocionalna angažovanost i zadovoljstvo životom kod beogradskih srednjoškolaca", pages = "61-60", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4752" }
Kovačević-Lepojević, M., Stojanović, M., Popović-Ćitić, B., Bukvić Branković, L.,& Mijatović, L.. (2022). Socioemocionalne kompetencije, emocionalna angažovanost i zadovoljstvo životom kod beogradskih srednjoškolaca. in 70. Kongres psihologa Srbije – Psihologija između profesije i nauke Društvo psihologa Srbije., 60-61. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4752
Kovačević-Lepojević M, Stojanović M, Popović-Ćitić B, Bukvić Branković L, Mijatović L. Socioemocionalne kompetencije, emocionalna angažovanost i zadovoljstvo životom kod beogradskih srednjoškolaca. in 70. Kongres psihologa Srbije – Psihologija između profesije i nauke. 2022;:60-61. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4752 .
Kovačević-Lepojević, Marina, Stojanović, Marija, Popović-Ćitić, Branislava, Bukvić Branković, Lidija, Mijatović, Luka, "Socioemocionalne kompetencije, emocionalna angažovanost i zadovoljstvo životom kod beogradskih srednjoškolaca" in 70. Kongres psihologa Srbije – Psihologija između profesije i nauke (2022):60-61, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4752 .