Приказ основних података о документу

dc.creatorСтанисављевић, Саша
dc.date.accessioned2022-07-29T08:42:44Z
dc.date.available2022-07-29T08:42:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4718
dc.description.abstractИнклузија као појам не представља увођење деце са сметњама у развоју у сфере друштвеног живота, већ захтева њихово истинско укључивање у друштвену заједницу. Низ предуслова које је потребно испунити како би инклузија била потпуна. Основни предуслов се односи на ставове околине и спремност исте да буде део иклузивног окружења. Циљ истраживања био је да се испитају ставови родитеља деце предшколског узраста о организацији, начину функционисања предшколских установа и инклузивном приступу у оквиру њих. Узорак истраживања чинило је 70 родитеља деце предшколског узраста, 40 са територије града Београда и 30 са територије Старе Пазове, различите старосне доби, различитог нивоа образовања, и различитих породичних ситуација. У циљу прикупљања података коришћен је посебан упитник, сачињен за потребе овог истраживања. У истраживању се пошло од три хипотезе које су испитане појединачно на свакој од седам варијабли (мишљење испитаника о обучености васпитача за рад са децом са сметњама у развоју; ставови испитаника о утицају укључивања детета са сметњама у развоју на емоционални развој његовог детета; ставови испитаника о утицају укључивања детета са сметњама у развоју на развој социјалних вештина његовог детета; ставови испитаника о угрожености њиховог детета у ситуацији укључивања детета са сметњама у развоју у исту групу у оквиру предшколске установе; ставови испитаника о укључивању деце са сметњама у „редовне“ предшколске установе у односу на врсту сметњи; исказ испитаника о ставовима околине према инклузивном приступу у предшколским установама; и ставови испитаника о срединским условима које установа треба да испуни да би спроводила успрешну инклузију). Статистичку значајност утврдили смо на варијаблама ставови испитаника о утицају укључивања детета са сметњама у развоју на емоционални развој његовог детета, ставови испитаника о угрожености њиховог детета у ситуацији укључивања детета са сметњама у развоју у исту групу у оквиру предшколске установе, и ставови испитаника о укључивању деце са сметњама у „редовне“ предшколске установе у односу на врсту сметњи за хипотезу о повезаности места становања и ставова испитаника. На варијаблама ставови испитаника о утицају укључивања детета са сметњама у развоју на развој социјалних вештина његовог детета, ставови испитаника о укључивању деце са сметњама у „редовне“ предшколске установе у односу на врсту сметњи, и исказ испитаника о ставовима околине према инклузивном приступу у предшколским установама пронађена је статистичка значајност у односу на хипотезу о повезаности нивоа образовања и ставова испитаника. На варијаблама ставови испитаника о утицају укључивања детета са сметњама у развоју на емоционални развој његовог детета, ставови испитаника о утицају укључивања детета са сметњама у развоју на развој социјалних вештина његовог детета, и ставови испитаника о укључивању деце са сметњама у „редовне“ предшколске установе у односу на врсту сметњи, пронађена је статистичка значајност у односу на хипотезу о повезаности постојања директног контакта детета испитаника са децом са сметњама у развоју и ставова испитаника. Пронашли смо значајне разлике између ставовоа о утицају инклузије на емоционални развој детета испитаника; узицају инклузије на развој социјалних вештина детета испитаника; укључивању деце са сметњама у предшколске установе у одосу на врсту сметњи; и мишљења о ставовима околине о инклузији. Резултати нам говоре о постојању разлика у ставовима према инклузивној пракси и указују на постојање спремности околине да подржи инклузивни процес, као и да учествују у чеговом унапређивању.sr
dc.description.abstractInclusion as a concept does not represent the mere introduction of children with disabilities in the sphere of social life, but requires their true involvement in social community. To make this possible, there are a number of prerequisites that need to be fulfilled. One of the most significant is the attitude of the environment and its willingness to be a part an inclusive environment. For this reason, the aim of this research was to examine the attitudes of parents of pre-school children about the organization, the way in which pre-school institutions function and the inclusive approach within them. The survey sample consisted of 70 parents of preschool children, 40 from the territory of the city of Belgrade and 30 from the territory of Stara Pazova, different ages, different levels of education, and various family situations. In order to collect data, a special questionnaire was prepared, made for the purpose of this research. Three hypotheses were examined individually on each of the seven variables (the opinion of the respondents about the training of the educators for work with children with disabilities, attitudes of respondents on the impact of involving a child with disabilities on the emotional development of their child, attitudes of respondents on the impact of involving a child with disabilities in the development of their child's social skills; attitudes of the respondents about the vulnerability of their child in the situation of involving a child with disabilities in the same group within the preschool institution; attitudes of respondents on the inclusion of children with disabilities in "regular" preschool institutions depending on the type of disorder; statement of the respondents about the attitudes of the environment regarding inclusive approach in preschool institutions; and the attitudes of the respondents about the environmental conditions that the institution should fulfill in order to implement a successful inclusion. Statistical significance was found on the variables of the respondents' attitudes about the influence of involving a child with disabilities on the emotional development of their child, the views of the respondents about the vulnerability of their child in the situation of involving a child with disabilities in the same group within the preschool institution, and attitudes of respondents on the inclusion of children with disabilities in "regular" preschool institutions depending on the type of disorder for the hypothesis about the relationship between the place of residence and the attitudes of the respondents. On the variables the respondents attitudes about the influence of involving a child with disabilities on the development of their child's social skills, the views of respondents on involving children with disabilities in "regular" preschool institutions in depending on the type of disorder, and the testimonies of the respondents about the attitudes of the environment regarding inclusive approach in pre-school institutions statistical significance was found in relation to the hypothesis about the relationship between the level of education and the attitudes of the respondents. On the variables the respondents attitudes about the impact of involving a child with disabilities on the emotional development of their child, the attitudes of the respondents on the impact of involving a child with disabilities in the development of their child's social skills, and the views of respondents on involving children with disabilities in "regular" preschool institutions in depending on the type of disorder, statistical significance was found in relation to the hypothesis of the correlation of the existence of a direct contact between the child of the respondents with children with disabilities and the attitudes of the respondents. We found significant differences between the attitudes about the impact of inclusion on the emotional development of the child of the respondents; the influence of inclusion on the development of social skills of the child of the respondents; the possibility of an inclusive environment that in some way endangers the child of the respondents; inclusion of children with disabilities in preschool institutions depending on the the type of disorder; and opinions on environmental attitudes about inclusion. The results tell us about the existence of differences in regard to inclusive practice in the social community, but they point to the existence of the willingness of the environment to support the inclusive process, as well as to participate in its improvement.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectпредшколска установаsr
dc.subjectродитељи деце предшколског узрастаsr
dc.subjectинклузијаsr
dc.subjectдеца са сметњама у развојуsr
dc.subjectpreschoolsr
dc.subjectparents of pre-school childrensr
dc.subjectinclusionsr
dc.subjectchildren with disabilitiessr
dc.titleСтавови родитеља предшколске деце према инклузивном приступу у предшколским установамаsr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage75
dc.citation.spage3
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4718
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу