Professional orientation of students with intellectual disability
Profesionalna orijentacija učenika sa intelektualnom ometenošću
Abstract
Professional orientation of people with intellectual disabilities realizes its phases during one-year vocational training. It is a transition period of schooling, specifically designed for high school teaching system intellectually disabled students. Assistance and support to the student and his family, to choose the appropriate profession, is given on the basis of systematic assessment of professional multidisciplinary team. Harmonization of necessary students' skills with the requirements of a certain profession is done by coordinating activities, measurements and engaging of all participants in this long process, which minimize fault in the professional orientation. Conclusion on the further education and professional training is made by a joint decision of the Commission for professional orientation, which directs the students in that occupation in which there is most likely to achieve their best, to get job easier and achieve satisfaction in work and life.
Profesionalna orijentacija osoba sa intelektualnom ometenošću svoje faze realizuje tokom Jednogodišnjeg osposobljavanja za rad. To je tranzicioni period školovanja, specifično koncipiran za srednjoškolski vaspitno - obrazovni sistem intelektualno ometenih učenika. Na osnovu stručnih sistematskih procena multidisciplinarnog tima pruža se pomoć i podrška učeniku i njegovoj porodici da izaberu adekvatno zanimanje. Koordiniranim aktivnostima, merama i angažovanjem svih učesnika ovog dugotrajnog procesa vrši se usklađivanje neophodnih sposobnosti učenika sa zahtevima određenog zanimanja čime se minimalizuju greška u profesionalnoj orijentaciji. Konkluzija o daljem toku školovanja i profesionalnom osposobljavanju donosi se zajedničkom odlukom Komisije za profesionalnu orijentaciju koja usmerava učenika u ono zanimanje u kome ima najveće izglede da ostvari svoj maksimum, lakše se zaposli i postigne zadovoljstvo u radu i životu.
Keywords:
professional orientation / intellectual disability / the commission for professional orientation / profesionalna orijentacija / intelektualna ometenost / komisija za profesionalnu orijentacijuSource:
Beogradska defektološka škola, 2011, 1, 85-95Publisher:
- Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
- Društvo defektologa Srbije
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Milanović-Dobrota, Biljana AU - Radić-Šestić, Marina PY - 2011 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/468 AB - Professional orientation of people with intellectual disabilities realizes its phases during one-year vocational training. It is a transition period of schooling, specifically designed for high school teaching system intellectually disabled students. Assistance and support to the student and his family, to choose the appropriate profession, is given on the basis of systematic assessment of professional multidisciplinary team. Harmonization of necessary students' skills with the requirements of a certain profession is done by coordinating activities, measurements and engaging of all participants in this long process, which minimize fault in the professional orientation. Conclusion on the further education and professional training is made by a joint decision of the Commission for professional orientation, which directs the students in that occupation in which there is most likely to achieve their best, to get job easier and achieve satisfaction in work and life. AB - Profesionalna orijentacija osoba sa intelektualnom ometenošću svoje faze realizuje tokom Jednogodišnjeg osposobljavanja za rad. To je tranzicioni period školovanja, specifično koncipiran za srednjoškolski vaspitno - obrazovni sistem intelektualno ometenih učenika. Na osnovu stručnih sistematskih procena multidisciplinarnog tima pruža se pomoć i podrška učeniku i njegovoj porodici da izaberu adekvatno zanimanje. Koordiniranim aktivnostima, merama i angažovanjem svih učesnika ovog dugotrajnog procesa vrši se usklađivanje neophodnih sposobnosti učenika sa zahtevima određenog zanimanja čime se minimalizuju greška u profesionalnoj orijentaciji. Konkluzija o daljem toku školovanja i profesionalnom osposobljavanju donosi se zajedničkom odlukom Komisije za profesionalnu orijentaciju koja usmerava učenika u ono zanimanje u kome ima najveće izglede da ostvari svoj maksimum, lakše se zaposli i postigne zadovoljstvo u radu i životu. PB - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd PB - Društvo defektologa Srbije T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Professional orientation of students with intellectual disability T1 - Profesionalna orijentacija učenika sa intelektualnom ometenošću EP - 95 IS - 1 SP - 85 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_468 ER -
@article{ author = "Milanović-Dobrota, Biljana and Radić-Šestić, Marina", year = "2011", abstract = "Professional orientation of people with intellectual disabilities realizes its phases during one-year vocational training. It is a transition period of schooling, specifically designed for high school teaching system intellectually disabled students. Assistance and support to the student and his family, to choose the appropriate profession, is given on the basis of systematic assessment of professional multidisciplinary team. Harmonization of necessary students' skills with the requirements of a certain profession is done by coordinating activities, measurements and engaging of all participants in this long process, which minimize fault in the professional orientation. Conclusion on the further education and professional training is made by a joint decision of the Commission for professional orientation, which directs the students in that occupation in which there is most likely to achieve their best, to get job easier and achieve satisfaction in work and life., Profesionalna orijentacija osoba sa intelektualnom ometenošću svoje faze realizuje tokom Jednogodišnjeg osposobljavanja za rad. To je tranzicioni period školovanja, specifično koncipiran za srednjoškolski vaspitno - obrazovni sistem intelektualno ometenih učenika. Na osnovu stručnih sistematskih procena multidisciplinarnog tima pruža se pomoć i podrška učeniku i njegovoj porodici da izaberu adekvatno zanimanje. Koordiniranim aktivnostima, merama i angažovanjem svih učesnika ovog dugotrajnog procesa vrši se usklađivanje neophodnih sposobnosti učenika sa zahtevima određenog zanimanja čime se minimalizuju greška u profesionalnoj orijentaciji. Konkluzija o daljem toku školovanja i profesionalnom osposobljavanju donosi se zajedničkom odlukom Komisije za profesionalnu orijentaciju koja usmerava učenika u ono zanimanje u kome ima najveće izglede da ostvari svoj maksimum, lakše se zaposli i postigne zadovoljstvo u radu i životu.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, Društvo defektologa Srbije", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Professional orientation of students with intellectual disability, Profesionalna orijentacija učenika sa intelektualnom ometenošću", pages = "95-85", number = "1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_468" }
Milanović-Dobrota, B.,& Radić-Šestić, M.. (2011). Professional orientation of students with intellectual disability. in Beogradska defektološka škola Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd.(1), 85-95. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_468
Milanović-Dobrota B, Radić-Šestić M. Professional orientation of students with intellectual disability. in Beogradska defektološka škola. 2011;(1):85-95. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_468 .
Milanović-Dobrota, Biljana, Radić-Šestić, Marina, "Professional orientation of students with intellectual disability" in Beogradska defektološka škola, no. 1 (2011):85-95, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_468 .