Radna memorija i fonološka svesnost kod dobrih i loših čitača mlađeg školskog uzrasta
Samo za registrovane korisnike
2018
Master/Magistarski rad (Objavljena verzija)

Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Читање се може дефинисати као интерактивно и симултано извођење многобројних и сложених процеса. Сам циљ читања јесте разумевање прочитаног, што је у вези са флексибилношћу, јер сам читалац обраћа пажњу на важне чињенице и надгледа своје разумевање текста. За усвајање читања неопходне су следеће базичне способности: фонолошка свесност, радна меморија, веза слово-глас (графемско-фонемска конверзија), флуентност читања, речник/ментални лексикон и разумевање прочитаног.
Циљеви истраживању су утврђивање односа између фонолошке свесности и радне меморије са успешношћу у читању код ученика млађег школског узраста опште популације, као и утврђивање односа успешности у читању са социодемографским карактеристикама испитаника (пол, узраст, разред). На крају истраживања је утврђен однос између фонолошке свесности и радне меморије. Узорком је обухваћено 77-оро ученика типичног развоја, оба пола (38 дечака и 39 девојчица), узраста од 8 до 11 година.
Утврђена је статистички значајна корелација изм...еђу фонолошшке свесности и радне меморије са успешношћу у читању. Нису пронађене статистички значајне разлике у процени успешности у читању у односу да пол испитаника. Ученици 3. и 4. разреда имају бољу флуентност у читању у односу на ученике 2. разреда на нивоу статистичке значајности. Испитаници 2. и 4. разреда су статистички знчајно успешнији од ученика 3. разреда у разумевању прочитаног текста у себи. Утврђена је позитивна статистички значајна корелација између вербалне радне меморије и фонолошке свесности.
Reading can be defined as interactive and simultaneous performance of numerous and complex processes. Aim of reading is understanding read material, which is related to flexibility, because the reader pays attention on important facts and monitors his own text comprehension.
Reading acquisition requires these basic abilities: phonemic awareness, working memory, word- letter correspondence (grapheme-phonemic conversion), reading fluency, vocabulary/mental lexicon and reading comprehension.
Aims of the research were determining relation between phonemic awareness and working memory with reading success, and also determining relation between reading success with sociodemographic characteristics of the sample (gender, age, school grade). At the end of the research, relation between phonemic awareness and working memory was determined. The sample consisted of 77 typically developing students, both genders (38 boys and 39 girls), aged from 8 to 11 years. Reading success was significantly c...orrelated both with phonemic awareness and with working memory .There were no statistically significant gender differences in reading success. Third and fourth grade students had better reading fluency, compared with second grade students, statistically significant. Second and forth students had more statistically significant success than third grade students in comprehending text read quietly. Statistically significant correlation between verbal working memory and phonemic awareness was found.
Ključne reči:
фонолошка свесност / радна меморија / успех у читању / млађи школски узраст / phonemic awareness / working memory / reading success / younger school ageIzvor:
2018, 3-100Kolekcije
Institucija/grupa
rFASPERTY - THES AU - Mitić, Aleksandra PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4657 AB - Читање се може дефинисати као интерактивно и симултано извођење многобројних и сложених процеса. Сам циљ читања јесте разумевање прочитаног, што је у вези са флексибилношћу, јер сам читалац обраћа пажњу на важне чињенице и надгледа своје разумевање текста. За усвајање читања неопходне су следеће базичне способности: фонолошка свесност, радна меморија, веза слово-глас (графемско-фонемска конверзија), флуентност читања, речник/ментални лексикон и разумевање прочитаног. Циљеви истраживању су утврђивање односа између фонолошке свесности и радне меморије са успешношћу у читању код ученика млађег школског узраста опште популације, као и утврђивање односа успешности у читању са социодемографским карактеристикама испитаника (пол, узраст, разред). На крају истраживања је утврђен однос између фонолошке свесности и радне меморије. Узорком је обухваћено 77-оро ученика типичног развоја, оба пола (38 дечака и 39 девојчица), узраста од 8 до 11 година. Утврђена је статистички значајна корелација између фонолошшке свесности и радне меморије са успешношћу у читању. Нису пронађене статистички значајне разлике у процени успешности у читању у односу да пол испитаника. Ученици 3. и 4. разреда имају бољу флуентност у читању у односу на ученике 2. разреда на нивоу статистичке значајности. Испитаници 2. и 4. разреда су статистички знчајно успешнији од ученика 3. разреда у разумевању прочитаног текста у себи. Утврђена је позитивна статистички значајна корелација између вербалне радне меморије и фонолошке свесности. AB - Reading can be defined as interactive and simultaneous performance of numerous and complex processes. Aim of reading is understanding read material, which is related to flexibility, because the reader pays attention on important facts and monitors his own text comprehension. Reading acquisition requires these basic abilities: phonemic awareness, working memory, word- letter correspondence (grapheme-phonemic conversion), reading fluency, vocabulary/mental lexicon and reading comprehension. Aims of the research were determining relation between phonemic awareness and working memory with reading success, and also determining relation between reading success with sociodemographic characteristics of the sample (gender, age, school grade). At the end of the research, relation between phonemic awareness and working memory was determined. The sample consisted of 77 typically developing students, both genders (38 boys and 39 girls), aged from 8 to 11 years. Reading success was significantly correlated both with phonemic awareness and with working memory .There were no statistically significant gender differences in reading success. Third and fourth grade students had better reading fluency, compared with second grade students, statistically significant. Second and forth students had more statistically significant success than third grade students in comprehending text read quietly. Statistically significant correlation between verbal working memory and phonemic awareness was found. T1 - Radna memorija i fonološka svesnost kod dobrih i loših čitača mlađeg školskog uzrasta EP - 100 SP - 3 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4657 ER -
@mastersthesis{ author = "Mitić, Aleksandra", year = "2018", abstract = "Читање се може дефинисати као интерактивно и симултано извођење многобројних и сложених процеса. Сам циљ читања јесте разумевање прочитаног, што је у вези са флексибилношћу, јер сам читалац обраћа пажњу на важне чињенице и надгледа своје разумевање текста. За усвајање читања неопходне су следеће базичне способности: фонолошка свесност, радна меморија, веза слово-глас (графемско-фонемска конверзија), флуентност читања, речник/ментални лексикон и разумевање прочитаног. Циљеви истраживању су утврђивање односа између фонолошке свесности и радне меморије са успешношћу у читању код ученика млађег школског узраста опште популације, као и утврђивање односа успешности у читању са социодемографским карактеристикама испитаника (пол, узраст, разред). На крају истраживања је утврђен однос између фонолошке свесности и радне меморије. Узорком је обухваћено 77-оро ученика типичног развоја, оба пола (38 дечака и 39 девојчица), узраста од 8 до 11 година. Утврђена је статистички значајна корелација између фонолошшке свесности и радне меморије са успешношћу у читању. Нису пронађене статистички значајне разлике у процени успешности у читању у односу да пол испитаника. Ученици 3. и 4. разреда имају бољу флуентност у читању у односу на ученике 2. разреда на нивоу статистичке значајности. Испитаници 2. и 4. разреда су статистички знчајно успешнији од ученика 3. разреда у разумевању прочитаног текста у себи. Утврђена је позитивна статистички значајна корелација између вербалне радне меморије и фонолошке свесности., Reading can be defined as interactive and simultaneous performance of numerous and complex processes. Aim of reading is understanding read material, which is related to flexibility, because the reader pays attention on important facts and monitors his own text comprehension. Reading acquisition requires these basic abilities: phonemic awareness, working memory, word- letter correspondence (grapheme-phonemic conversion), reading fluency, vocabulary/mental lexicon and reading comprehension. Aims of the research were determining relation between phonemic awareness and working memory with reading success, and also determining relation between reading success with sociodemographic characteristics of the sample (gender, age, school grade). At the end of the research, relation between phonemic awareness and working memory was determined. The sample consisted of 77 typically developing students, both genders (38 boys and 39 girls), aged from 8 to 11 years. Reading success was significantly correlated both with phonemic awareness and with working memory .There were no statistically significant gender differences in reading success. Third and fourth grade students had better reading fluency, compared with second grade students, statistically significant. Second and forth students had more statistically significant success than third grade students in comprehending text read quietly. Statistically significant correlation between verbal working memory and phonemic awareness was found.", title = "Radna memorija i fonološka svesnost kod dobrih i loših čitača mlađeg školskog uzrasta", pages = "100-3", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4657" }
Mitić, A.. (2018). Radna memorija i fonološka svesnost kod dobrih i loših čitača mlađeg školskog uzrasta. , 3-100. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4657
Mitić A. Radna memorija i fonološka svesnost kod dobrih i loših čitača mlađeg školskog uzrasta. 2018;:3-100. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4657 .
Mitić, Aleksandra, "Radna memorija i fonološka svesnost kod dobrih i loših čitača mlađeg školskog uzrasta" (2018):3-100, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4657 .