rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stavovi vaspitača, nastavnika i profesora o uspešnosti realizacije inkluzije

Attitudes of teachers and professors about success of the implementation of inclusion

Authorized Users Only
2018
Authors
Mijić, Monika
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Инклузија је савремени концпет који има бројна тумачења, при чему нужно подразумева укључивање и активну партиципацију деце са сметњама у развоју у редован образовно васпитни систем. Једни од кључних актера у том систему свакако су наставници при чему њихови ставови значајно утичу на реализацију инклузивног образовања у пракси. Резултати истраживања указују на бројне проблеме у реализацији инклузије међу којима су и негативни ставови наставника о инклузији деце са сметњама у развоју. У овом раду урађена је теоријска и емпиријска анализа ставова наставника и васпитача о инклузији деце са сметњама у развоју. Резултати реализованог истраживања на узорку од 99 васпитача и наставника основних и средњих школа у Сремској Митровици показују да су ставови према инклузији благо позитивни, али да је свега око половине наставника похађало обуке за стручно усавршавање наставника на тему инклузије, као и да више од половине није имало искуства у раду са ученицима са сметњама у развоју.
Inclusion is a modern concept that has many interpretations, whilе it necessairly includes involvment and active participation of children with special needs in a regular educational system. One of the key players in this system are teachers, where their attitudes significantly influence the implementation of inclusive education in practice. The results of various research point out to numerous problems in the realization of inclusion, among which are the negative attitudes of the teachers on inclusion ofstudents with special needs in regular clasrooms. In this paper the theoretical and empirical analysis of the attitudes of teachers on inclusion of children with special needs has been done. The results of the conducted research on the sample of 99 educators and primary and secondary school teachers in Sremska Mitrovica show that the attitudes towards the inclusions are slightly positive, but only about half of the teachers attended training for the professional development of teacher...s on the topic of inclusion, and more than half of them had no experience in working with students with special needs.

Keywords:
инклузија / ставови васпитача и наставника / Србија / inclusion / attitudes of teachers / Serbia
Source:
2018, 1-61
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4650
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4650
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Mijić, Monika
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4650
AB  - Инклузија је савремени концпет који има бројна тумачења, при чему нужно подразумева укључивање и активну партиципацију деце са сметњама у развоју у редован образовно васпитни систем. Једни од кључних актера у том систему свакако су наставници при чему њихови ставови значајно утичу на реализацију инклузивног образовања у пракси.
Резултати истраживања указују на бројне проблеме у реализацији инклузије међу којима су и негативни ставови наставника о инклузији деце са сметњама у развоју. У овом раду урађена је теоријска и емпиријска анализа ставова наставника и васпитача о инклузији деце са сметњама у развоју. Резултати реализованог истраживања на узорку од 99 васпитача и наставника основних и средњих школа у Сремској Митровици показују да су ставови према инклузији благо позитивни, али да је свега око половине наставника похађало обуке за стручно усавршавање наставника на тему инклузије, као и да више од половине није имало искуства у раду са ученицима са сметњама у развоју.
AB  - Inclusion is a modern concept that has many interpretations, whilе it necessairly includes involvment and  active participation of children with special needs in a regular educational system. One of the key players in this system are teachers, where their attitudes significantly influence the implementation of inclusive education in practice. The results of various research point out to numerous problems in the realization of inclusion, among which are the negative attitudes of the teachers on inclusion ofstudents with special needs in regular clasrooms. In this paper the theoretical and empirical analysis of the attitudes of teachers on inclusion of children with special needs has been done. The results of the conducted research on the sample of 99 educators and primary and secondary school teachers in Sremska Mitrovica show that the attitudes towards the inclusions are slightly positive, but only about half of the teachers attended training for the professional development of teachers on the topic of inclusion, and more than half of them had no experience in working with students with special needs.
T1  - Stavovi vaspitača, nastavnika i profesora o uspešnosti realizacije inkluzije
T1  - Attitudes of teachers and professors about success of the implementation of inclusion
EP  - 61
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4650
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Mijić, Monika",
year = "2018",
abstract = "Инклузија је савремени концпет који има бројна тумачења, при чему нужно подразумева укључивање и активну партиципацију деце са сметњама у развоју у редован образовно васпитни систем. Једни од кључних актера у том систему свакако су наставници при чему њихови ставови значајно утичу на реализацију инклузивног образовања у пракси.
Резултати истраживања указују на бројне проблеме у реализацији инклузије међу којима су и негативни ставови наставника о инклузији деце са сметњама у развоју. У овом раду урађена је теоријска и емпиријска анализа ставова наставника и васпитача о инклузији деце са сметњама у развоју. Резултати реализованог истраживања на узорку од 99 васпитача и наставника основних и средњих школа у Сремској Митровици показују да су ставови према инклузији благо позитивни, али да је свега око половине наставника похађало обуке за стручно усавршавање наставника на тему инклузије, као и да више од половине није имало искуства у раду са ученицима са сметњама у развоју., Inclusion is a modern concept that has many interpretations, whilе it necessairly includes involvment and  active participation of children with special needs in a regular educational system. One of the key players in this system are teachers, where their attitudes significantly influence the implementation of inclusive education in practice. The results of various research point out to numerous problems in the realization of inclusion, among which are the negative attitudes of the teachers on inclusion ofstudents with special needs in regular clasrooms. In this paper the theoretical and empirical analysis of the attitudes of teachers on inclusion of children with special needs has been done. The results of the conducted research on the sample of 99 educators and primary and secondary school teachers in Sremska Mitrovica show that the attitudes towards the inclusions are slightly positive, but only about half of the teachers attended training for the professional development of teachers on the topic of inclusion, and more than half of them had no experience in working with students with special needs.",
title = "Stavovi vaspitača, nastavnika i profesora o uspešnosti realizacije inkluzije, Attitudes of teachers and professors about success of the implementation of inclusion",
pages = "61-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4650"
}
Mijić, M.. (2018). Stavovi vaspitača, nastavnika i profesora o uspešnosti realizacije inkluzije. , 1-61.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4650
Mijić M. Stavovi vaspitača, nastavnika i profesora o uspešnosti realizacije inkluzije. 2018;:1-61.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4650 .
Mijić, Monika, "Stavovi vaspitača, nastavnika i profesora o uspešnosti realizacije inkluzije" (2018):1-61,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4650 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB