rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Adaptivno ponašanje kod dece sa razvojnim poremećajima

Adaptive behaviour in children with developmental disorders

Thumbnail
2022
0353-90082256495Q.pdf (964.3Kb)
Authors
Ćalasan, Slađana
Drljan, Bojana
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Adaptivno ponašanje definiše se kao skup konceptualnih, socijal- nih i praktičnih veština koje ljudi uče i koriste u svakodnevnom životu. Procena adaptivnog ponašanja neizostavan je deo u identifikaciji i klasifikaciji inte- lektualne ometenosti, ali i važan pokazatelj razvoja dece sa drugim razvojnim po- remećajima i dece tipičnog razvoja. U ovoj studiji ukupan uzorak činilo je 153 dece oba pola, uzrasta od četiri do 14 godina. Uzorak je podeljen u tri grupe: deca sa spe- cifičnim jezičkim poremećajem (SJP), deca sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) i deca tipičnog razvoja (TR). Za procenu adaptivnih veština korišćena je Dijagnostička skala za procenu adaptivnog ponašanja (Adaptive Behaviour Diagnostic Scale – ABDS; Pearson, Patton, Mruzek 2016). Ciljevi istraživanja bili su poređe- nje nivoa ovladanosti adaptivnim veštinama kod dece sa SJP, LIO i TR dece, kao i ispitivanje uticaja svakog od pojedinačnih domena (konceptualnog, socijalnog i praktičnog) na ukupan skor adaptivnog pon...ašanja. Rezultati istraživanja pokazali su da deca sa SJP i LIO imaju značajno lošija postignuća u poređenju sa TR decom. Međutim, iako deca sa SJP imaju loša postignuća, rezultati su pokazali da su adap- tivne veštine ove dece značajno bolje u odnosu na decu sa LIO. Analiza predikcije je pokazala da su konceptualne veštine najbolji prediktor adaptivog ponašanja kod TR dece, dok su socijalne veštine najbolji prediktor adaptivnog ponašanja i dece sa SJP i dece sa LIO.

Adaptive behaviour is defined as a set of conceptual, social and practical skills that are learned and used in everyday life. Assessment of adaptive behaviour is an indispensable part in the identification and classification of intellectual disabilities, but also an important indicator of the development of children with other developmental disorders and children of typical development. The sample was divided into three groups: children with specific language impairment (SLI), children with mild intellectual disability (MID) and children with typical development (TD). The Adaptive Behaviour Diagnostic Scale (ABDS; Pearson, Patton, Mruzek 2016) was used to assess adaptive skills. The objectives of the study were to compare the levels of mastery of adaptive skills in children with SLI, MID and TD children, as well as to examine the impact of each of the individual domains (conceptual, social and practical) on the overall score of adaptive behaviour. The research results showed that child...ren with SLI and MID have significantly poorer achievements compared to TD children. However, although children with SLI have poor performance, the results showed that adaptive skills of these children are significantly better compared to children with MID. Regresion analysis showed that conceptual skills are the best predictor of adaptive behaviour in TD children, while social skills are the best predictor of adaptive behaviour in both children with SLI and children with MID.

Keywords:
adaptivno ponašanje / specifični jezički poremećaj / laka intelektualna ometenost / adaptive behaviour / specific language impairment / mild intellectual disability
Source:
Baština, 2022, 32, 56, 495-511
Publisher:
  • Institut za srpsku kulturu Priština, Leposavić

DOI: https://doi.org/10.5937/bastina32-36083

ISSN: 0353-9008; 2683-5797 (eISSN)

[ Google Scholar ]
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4626
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Ćalasan, Slađana
AU  - Drljan, Bojana
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4626
AB  - Adaptivno ponašanje definiše se kao skup konceptualnih, socijal- nih i praktičnih veština koje ljudi uče i koriste u svakodnevnom životu. Procena adaptivnog ponašanja neizostavan je deo u identifikaciji i klasifikaciji inte- lektualne ometenosti, ali i važan pokazatelj razvoja dece sa drugim razvojnim po- remećajima i dece tipičnog razvoja. U ovoj studiji ukupan uzorak činilo je 153 dece oba pola, uzrasta od četiri do 14 godina. Uzorak je podeljen u tri grupe: deca sa spe- cifičnim jezičkim poremećajem (SJP), deca sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) i deca tipičnog razvoja (TR). Za procenu adaptivnih veština korišćena je Dijagnostička skala za procenu adaptivnog ponašanja (Adaptive Behaviour Diagnostic Scale – ABDS; Pearson, Patton, Mruzek 2016). Ciljevi istraživanja bili su poređe- nje nivoa ovladanosti adaptivnim veštinama kod dece sa SJP, LIO i TR dece, kao i ispitivanje uticaja svakog od pojedinačnih domena (konceptualnog, socijalnog i praktičnog) na ukupan skor adaptivnog ponašanja. Rezultati istraživanja pokazali su da deca sa SJP i LIO imaju značajno lošija postignuća u poređenju sa TR decom. Međutim, iako deca sa SJP imaju loša postignuća, rezultati su pokazali da su adap- tivne veštine ove dece značajno bolje u odnosu na decu sa LIO. Analiza predikcije je pokazala da su konceptualne veštine najbolji prediktor adaptivog ponašanja kod TR dece, dok su socijalne veštine najbolji prediktor adaptivnog ponašanja i dece sa SJP i dece sa LIO.
AB  - Adaptive behaviour is defined as a set of conceptual, social and practical skills that are learned and used in everyday life. Assessment of adaptive behaviour is an indispensable part in the identification and classification of intellectual disabilities, but also an important indicator of the development of children with other developmental disorders and children of typical development. The sample was divided into three groups: children with specific language impairment (SLI), children with mild intellectual disability (MID) and children with typical development (TD). The Adaptive Behaviour Diagnostic Scale (ABDS; Pearson, Patton, Mruzek 2016) was used to assess adaptive skills. The objectives of the study were to compare the levels of mastery of adaptive skills in children with SLI, MID and TD children, as well as to examine the impact of each of the individual domains (conceptual, social and practical) on the overall score of adaptive behaviour. The research results showed that children with SLI and MID have significantly poorer achievements compared to TD children. However, although children with SLI have poor performance, the results showed that adaptive skills of these children are significantly better compared to children with MID. Regresion analysis showed that conceptual skills are the best predictor of adaptive behaviour in TD children, while social skills are the best predictor of adaptive behaviour in both children with SLI and children with MID.
PB  - Institut za srpsku kulturu Priština, Leposavić
T2  - Baština
T1  - Adaptivno ponašanje kod dece sa razvojnim poremećajima
T1  - Adaptive behaviour in children with developmental disorders
EP  - 511
IS  - 56
SP  - 495
VL  - 32
DO  - https://doi.org/10.5937/bastina32-36083
ER  - 
@article{
author = "Ćalasan, Slađana and Drljan, Bojana",
year = "2022",
abstract = "Adaptivno ponašanje definiše se kao skup konceptualnih, socijal- nih i praktičnih veština koje ljudi uče i koriste u svakodnevnom životu. Procena adaptivnog ponašanja neizostavan je deo u identifikaciji i klasifikaciji inte- lektualne ometenosti, ali i važan pokazatelj razvoja dece sa drugim razvojnim po- remećajima i dece tipičnog razvoja. U ovoj studiji ukupan uzorak činilo je 153 dece oba pola, uzrasta od četiri do 14 godina. Uzorak je podeljen u tri grupe: deca sa spe- cifičnim jezičkim poremećajem (SJP), deca sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) i deca tipičnog razvoja (TR). Za procenu adaptivnih veština korišćena je Dijagnostička skala za procenu adaptivnog ponašanja (Adaptive Behaviour Diagnostic Scale – ABDS; Pearson, Patton, Mruzek 2016). Ciljevi istraživanja bili su poređe- nje nivoa ovladanosti adaptivnim veštinama kod dece sa SJP, LIO i TR dece, kao i ispitivanje uticaja svakog od pojedinačnih domena (konceptualnog, socijalnog i praktičnog) na ukupan skor adaptivnog ponašanja. Rezultati istraživanja pokazali su da deca sa SJP i LIO imaju značajno lošija postignuća u poređenju sa TR decom. Međutim, iako deca sa SJP imaju loša postignuća, rezultati su pokazali da su adap- tivne veštine ove dece značajno bolje u odnosu na decu sa LIO. Analiza predikcije je pokazala da su konceptualne veštine najbolji prediktor adaptivog ponašanja kod TR dece, dok su socijalne veštine najbolji prediktor adaptivnog ponašanja i dece sa SJP i dece sa LIO., Adaptive behaviour is defined as a set of conceptual, social and practical skills that are learned and used in everyday life. Assessment of adaptive behaviour is an indispensable part in the identification and classification of intellectual disabilities, but also an important indicator of the development of children with other developmental disorders and children of typical development. The sample was divided into three groups: children with specific language impairment (SLI), children with mild intellectual disability (MID) and children with typical development (TD). The Adaptive Behaviour Diagnostic Scale (ABDS; Pearson, Patton, Mruzek 2016) was used to assess adaptive skills. The objectives of the study were to compare the levels of mastery of adaptive skills in children with SLI, MID and TD children, as well as to examine the impact of each of the individual domains (conceptual, social and practical) on the overall score of adaptive behaviour. The research results showed that children with SLI and MID have significantly poorer achievements compared to TD children. However, although children with SLI have poor performance, the results showed that adaptive skills of these children are significantly better compared to children with MID. Regresion analysis showed that conceptual skills are the best predictor of adaptive behaviour in TD children, while social skills are the best predictor of adaptive behaviour in both children with SLI and children with MID.",
publisher = "Institut za srpsku kulturu Priština, Leposavić",
journal = "Baština",
title = "Adaptivno ponašanje kod dece sa razvojnim poremećajima, Adaptive behaviour in children with developmental disorders",
pages = "511-495",
number = "56",
volume = "32",
doi = "https://doi.org/10.5937/bastina32-36083"
}
Ćalasan, S.,& Drljan, B.. (2022). Adaptivno ponašanje kod dece sa razvojnim poremećajima. in Baština
Institut za srpsku kulturu Priština, Leposavić., 32(56), 495-511.
https://doi.org/https://doi.org/10.5937/bastina32-36083
Ćalasan S, Drljan B. Adaptivno ponašanje kod dece sa razvojnim poremećajima. in Baština. 2022;32(56):495-511.
doi:https://doi.org/10.5937/bastina32-36083 .
Ćalasan, Slađana, Drljan, Bojana, "Adaptivno ponašanje kod dece sa razvojnim poremećajima" in Baština, 32, no. 56 (2022):495-511,
https://doi.org/https://doi.org/10.5937/bastina32-36083 . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB